Moottoriöljy-, koskenkorva- ja maitorauhas-topic
-
- Viestit: 8622
- Liittynyt: 27.7.2007 klo 16.10
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Sherukka »
EDIT: Koeajokulutukseni oli 7,3 l / 100 km enkä kiusannut pahemmin. Monet muut autolehdet saaneet vastaavia lukuja.
-
- Viestit: 7383
- Liittynyt: 10.6.2009 klo 22.08
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
Eri asia on esim. veljen 2004 vuoden Civicissä, joka on tuollainen perinteinen kierroskone. Kaipaisi ehdottomasti sen yhden pykälän lisää, ettei tarvitsisi huudattaa konetta 100 kilometrin tuntinopeudessa. 90 ja 100 kilometrin tuntinopeuksissa tulee ainakin parisen litraa kulutuseroa
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja redhat »
Aika pienet on lukemat, penkkiajot ei vaan harmillisesti kerro totuutta.
Mites tuollaisessa pikkukoneessa on väännön kanssa, varsinkin matalilla kierroksilla?
http://sisainenaani.com
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 3764
- Liittynyt: 17.7.2010 klo 13.13
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja redhat »
Niin, alitehoinen konehan kuluttaa enemmän polttoainetta kuin järkevästi mitoitettu.hatey kirjoitti:^ Mitenhän tuommoinen pienoismoottori kestää oikeasti käyttöä. kun revitään kaikki irti ja kone käy koko ajan rajoilla.
Tähän mennessä eco-koneet = alitehoinen nuhapumppu. Alitehoisella on myös todella rasittava ajaa.
http://sisainenaani.com
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Lare »
Myös ylitehoinen kuluttaa enempi. Nykyään moottori lienee harvoin se joka vie auton paaliin, useammin ruoste tai muu vika. Siinä mielessä lienee ok ottaa moottori lähemmäksi riskirajaa...redhat kirjoitti:Niin, alitehoinen konehan kuluttaa enemmän polttoainetta kuin järkevästi mitoitettu.hatey kirjoitti:^ Mitenhän tuommoinen pienoismoottori kestää oikeasti käyttöä. kun revitään kaikki irti ja kone käy koko ajan rajoilla.
Tähän mennessä eco-koneet = alitehoinen nuhapumppu. Alitehoisella on myös todella rasittava ajaa.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Tuskinpa kuitenkaan kokoajan rajoilla käyvät.hatey kirjoitti:^ Mitenhän tuommoinen pienoismoottori kestää oikeasti käyttöä. kun revitään kaikki irti ja kone käy koko ajan rajoilla.
Myös kokoajan yleistyvät männänlepuutuksella varustetut moottorithan perustuvat siihen, että 70% normaalista ajosta vaatii oikeasti reilusti alle puolet moottorin suorituskyvystä, jonka takia suurimman osan ajoa riittää, että puolet moottorin männistä tuottavat tehoa.
Tuolla logiikalla tuommoinen 1l minimoottori toimii suorituskykynsä rajamailla vain pienen osan ajosta. Eiköhän nuo ole kuitenkin mitoitettu kestämään. Noh muutaman vuoden sisällä huoltotilastoista varmasti havaitaan, pitääkö tämä paikkansa vai ei.
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Lare »
Vertaat omenoita ja appelsiineja. Dieselissä ei oikeasti ole enempää vääntöä, jos ei olisi turboa. Turbolla bensakoneeseen saa vääntöä. Vanhat dieselit löivät utua putkeen jos kierrokset eivät vastanneet kaasupolkimen asentoa. Siitä syntyi legenda dieselin väännöstä.KunkkuJ kirjoitti:Mikään ei korvaa kuutiotuumia, sanoo amerikkalainen. Perättömäksi tuo väite ei ole vieläkään käynyt. Etenkin pienistä bensakoneista puuttuu edelleen sitä ajomukavuutta tuovaa vääntöä. Dieseleistä sitä löytyy, tavallisiin tarpeisiin 1,6 litraiset ovat vähintäänkin riittäviä. Ja kyllähän koneiden kestävyys on parantunur hurjasti esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Se näkyy hyvin vaikkapa moottoripyörän moottoreissa, joista otetaan selvästi auton moottoreita enemmän tehoa ulos. Silti on vähän vaikea kuvitella, että ajaisimme tulevaisuudessa litraisilla moottoreilla varustettuja autoja. Ken elää, se näkee.
-
- Viestit: 8105
- Liittynyt: 24.8.2005 klo 20.36
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
- Viestit: 1879
- Liittynyt: 3.6.2009 klo 9.21
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Edit. Typo.
-
- Viestit: 28342
- Liittynyt: 21.2.2004 klo 12.07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Lain mukaan pitäisi muutoskatsastaa…mutta prosessi on tehty harinaisen monimutkaiseksi ja kalliiksi Suomessa...Hanttapuli kirjoitti:Ostaisitko lastutettua autoa? Miksi tai miksi et? Pitääkö semmonen muutoskatsastaa, nouseeko vakuutusmaksut taivaisiin, jne...
Edit. Typo.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Lastutettu auto? Jos sen voi "lastuttaa", kyllä siellä silloin on se (vakio)lastu jo valmiiksi. Meillä ajetaan tällä hetkellä "lastutetulla" pikkudieselillä ja joskus aiemmin ajoin "lastutetulla" moottoripyörällä kymmeniä tuhansia. Sen moottoripyörän kohdalla oli virityksellä saatu huomattava muutos koneeseen - se kulutti selvästi vakiota enemmän. Muuta muutosta en huomannut.Hanttapuli kirjoitti:Ostaisitko lastutettua autoa? Miksi tai miksi et? Pitääkö semmonen muutoskatsastaa, nouseeko vakuutusmaksut taivaisiin, jne...
Edit. Typo.

-
- Viestit: 1879
- Liittynyt: 3.6.2009 klo 9.21
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Eli ongelmissa on, jos sattuu vahinko. Unohdanpa sitten mielenkiintoisen autoehdokkaan. Harmikallekilponen kirjoitti:Lain mukaan pitäisi muutoskatsastaa…mutta prosessi on tehty harinaisen monimutkaiseksi ja kalliiksi Suomessa...Hanttapuli kirjoitti:Ostaisitko lastutettua autoa? Miksi tai miksi et? Pitääkö semmonen muutoskatsastaa, nouseeko vakuutusmaksut taivaisiin, jne...
Edit. Typo.
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- Viestit: 14641
- Liittynyt: 23.6.2007 klo 15.13
- Paikkakunta: Luumäki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
No pyydä se alkuperäinen lastu mukaan ja vaihda takaisin, jos asia mietityttää!Hanttapuli kirjoitti:Eli ongelmissa on, jos sattuu vahinko. Unohdanpa sitten mielenkiintoisen autoehdokkaan. Harmi
Onko muuten kukaan kuullut yhdestäkään vahinkotapauksesta Suomessa, jossa vakuutusyhtiön korvaukseen olisi vaikuttanut koneeseen tehty lastutus?
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Voithan sinä vaihtaa sen ohjelman takaisin alkuperäiseksi. Veikkaisin sen maksavan noin 300-400€ Ei nykyään lastuteta vaan ajetaan uusi ohjelma sisään.Hanttapuli kirjoitti:Eli ongelmissa on, jos sattuu vahinko. Unohdanpa sitten mielenkiintoisen autoehdokkaan. Harmikallekilponen kirjoitti:Lain mukaan pitäisi muutoskatsastaa…mutta prosessi on tehty harinaisen monimutkaiseksi ja kalliiksi Suomessa...Hanttapuli kirjoitti:Ostaisitko lastutettua autoa? Miksi tai miksi et? Pitääkö semmonen muutoskatsastaa, nouseeko vakuutusmaksut taivaisiin, jne...
Edit. Typo.
-
- Viestit: 1879
- Liittynyt: 3.6.2009 klo 9.21
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Totta joo. Ja tosiaan koodaamallahan tai "flässäämällähän" nämä hoidetaan, mutta tuntuu olevan yleisesti käytetty termi vielä tuo lastuttaminen.M.P.T kirjoitti:Voithan sinä vaihtaa sen ohjelman takaisin alkuperäiseksi. Veikkaisin sen maksavan noin 300-400€ Ei nykyään lastuteta vaan ajetaan uusi ohjelma sisään.Hanttapuli kirjoitti:Eli ongelmissa on, jos sattuu vahinko. Unohdanpa sitten mielenkiintoisen autoehdokkaan. Harmikallekilponen kirjoitti:Lain mukaan pitäisi muutoskatsastaa…mutta prosessi on tehty harinaisen monimutkaiseksi ja kalliiksi Suomessa...Hanttapuli kirjoitti:Ostaisitko lastutettua autoa? Miksi tai miksi et? Pitääkö semmonen muutoskatsastaa, nouseeko vakuutusmaksut taivaisiin, jne...
Edit. Typo.
Nimim. Osaan mää tankata ja renkaat vaihtaa...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Viestit: 25624
- Liittynyt: 12.1.2008 klo 9.57
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja hatey »
Minulla oli pari vuotta sitten kuukauden käytössä 1.2 litrainen farmi Octavia. Oli se aika rasittava laite, kun tuommoinen mikromoottori oli laitettu niinkin isokoriseen autoon, vaikka olikin tuplahiustenkuivaimella varustettu. Liian pieni moottori on liian pieni moottori.kallekilponen kirjoitti:Tuskinpa kuitenkaan kokoajan rajoilla käyvät.hatey kirjoitti:^ Mitenhän tuommoinen pienoismoottori kestää oikeasti käyttöä. kun revitään kaikki irti ja kone käy koko ajan rajoilla.
Myös kokoajan yleistyvät männänlepuutuksella varustetut moottorithan perustuvat siihen, että 70% normaalista ajosta vaatii oikeasti reilusti alle puolet moottorin suorituskyvystä, jonka takia suurimman osan ajoa riittää, että puolet moottorin männistä tuottavat tehoa.
Tuolla logiikalla tuommoinen 1l minimoottori toimii suorituskykynsä rajamailla vain pienen osan ajosta. Eiköhän nuo ole kuitenkin mitoitettu kestämään. Noh muutaman vuoden sisällä huoltotilastoista varmasti havaitaan, pitääkö tämä paikkansa vai ei.
Elmarit, Summarit ja pipo
MC-raato - FC-pilviWeikot
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: 16.12.2004 klo 14.06
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja khalima »
Tästä esimerkkinä vaikka mersun 200cdi ja 220cdi. Moottori on täysin sama, mutta 220:stä otetaan enemmän tehoa. Hintakin toki pompsahtaa komeesti.
-George Washington
-
- Viestit: 6445
- Liittynyt: 25.5.2008 klo 5.47
- Paikkakunta: Halikko
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Aperture »
Mac Book Pro 13,3", 2,9GHz Dual Core i7, 8Gt, 750Gt
WD My Book Studio Edition 1TB, WD My Passport Studio 320Gt & 500Gt, iPod 60Gt & 160Gt
-
- Viestit: 5294
- Liittynyt: 13.4.2007 klo 13.13
- Paikkakunta: Turku
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja vinouma »
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Kaikki autot lienee hyviä, jolleivat ole loppuunajettuja. Jollei naapurin kiusaaminen ole pääasia, voi tehdä hyvätkin kaupat.vinouma kirjoitti:Öh, hmm, köhköh...![]()
kenelläkään kokemusta Nissan Tiidasta? Hinta/laatu-suhde kohdillaan?
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Viestit: 190
- Liittynyt: 7.7.2011 klo 13.14
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja zippocollector »
Vaimo sellaisella ajelee, hiukan harvinaisemmalla 1.8 pääkoneella varustetulla mallilla.vinouma kirjoitti:Öh, hmm, köhköh...![]()
kenelläkään kokemusta Nissan Tiidasta? Hinta/laatu-suhde kohdillaan?
Kovasti on tykännyt ja ei jää jalkoihin liikenteessä.
-
- Viestit: 5531
- Liittynyt: 8.3.2005 klo 18.18
- Paikkakunta: Jyväskylä MLK
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja M.P.T »
Kyllä nuo 1.4 ja 1.6 diesel koneet on onnettomia corolla/golfia isommissa. Tullut testattua monenlaisia dieseleitä äskettäin. 1.4 D4D lastutettu toyotakin oli järkyttävä verrattuna volkkarin 1.9TDI vakioon. Vääntöä ei tuntunut löytyvän D4D koneesta kuin paperilla. Perus volkkarin 1.9TDI (esimerkki) riittäisi kyllä monelle. Itseäni himottaisi kyllä joku 2844cm3 6sylinterinen TDI kone. V12 olisi jo unelma. Audillahan on R10 10sylinterinen, mutta vain 6 ja 12 sylinteriset on oikeita ratkaisuja. Ne sounditkin on mahtavia tuollaisissa. Kumpa autoon saisi jonkun ison laivan äänen. Matala jyrinä vaan kuuluisi eikä mikään kiminä. Siihen päälle mahdollisimman isot turbot, että kuuluisi kunnon puhina.KunkkuJ kirjoitti:Mikään ei korvaa kuutiotuumia, sanoo amerikkalainen. Perättömäksi tuo väite ei ole vieläkään käynyt. Etenkin pienistä bensakoneista puuttuu edelleen sitä ajomukavuutta tuovaa vääntöä. Dieseleistä sitä löytyy, tavallisiin tarpeisiin 1,6 litraiset ovat vähintäänkin riittäviä. Ja kyllähän koneiden kestävyys on parantunur hurjasti esimerkiksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Se näkyy hyvin vaikkapa moottoripyörän moottoreissa, joista otetaan selvästi auton moottoreita enemmän tehoa ulos. Silti on vähän vaikea kuvitella, että ajaisimme tulevaisuudessa litraisilla moottoreilla varustettuja autoja. Ken elää, se näkee.
Nuo pienet bensa myllyt on myös järkyttäviä. Itse kaipaan sitä voimaa alakierroksilla enkä yläkieroksilla. Paperiarvot on tietenkin paperiarvoja, mutta sen pitäisi myös näkyä. Olisi hauskaa testata tuota litraista fordia ja iskea 4 raavasta miestä kyytiin ja takakonttiin betonisäkkejä, jos mahtuu. Veikkaisin koneen huutavan armoa. Volkkarilla tuli nyt tuo Up! markkinoille. Siihenkin pitäisi mahduttaa 1.9TDI jollain ilveellä. Kulutus olisikin näin leikiten alle 3.0 litraa / 100km. Ikävä todeta, että Lupo oli viimeisin pikku volkkari dieselillä. 1.2, 1.7 ja 1.4 koneilla. Onhan nuo pojat mahduttaneet 2.8 vr6 keulille. Siinä olisikin pikkuauto sopivalla koneella. Kaikkihan ei tietenkään kuljeta betonisäkkejä ja vedä eleffantteja trailerilla. Moottorissa tärkeintä on vääntö. Mitä enemmän sitä on niin sen parempi ja mieluiten alle 2000 kierroksella.
Nyt kun olisi massia ja aikaa harrastaa niin neloskopan golffi ja siihen mahduttaisi 3.0TDI koneen. Käyttäisi vähän tuolla pajalla ja muuttelisi välityksiä matalammalle.
-
- Viestit: 3840
- Liittynyt: 10.6.2011 klo 21.29
- Paikkakunta: Hki
Re: Moottoriöljy, koskenkorva ja maitorauhas -topic
Viesti Kirjoittaja Jussi68 »
En ole kyllä kenenkään nähnyt kuljettavan betonisäkkejä... edes kuorma-autollaM.P.T kirjoitti:
Nuo pienet bensa myllyt on myös järkyttäviä. Itse kaipaan sitä voimaa alakierroksilla enkä yläkieroksilla. Paperiarvot on tietenkin paperiarvoja, mutta sen pitäisi myös näkyä. Olisi hauskaa testata tuota litraista fordia ja iskea 4 raavasta miestä kyytiin ja takakonttiin betonisäkkejä, jos mahtuu. Veikkaisin koneen huutavan armoa. Volkkarilla tuli nyt tuo Up! markkinoille. Siihenkin pitäisi mahduttaa 1.9TDI jollain ilveellä. Kulutus olisikin näin leikiten alle 3.0 litraa / 100km. Ikävä todeta, että Lupo oli viimeisin pikku volkkari dieselillä. 1.2, 1.7 ja 1.4 koneilla. Onhan nuo pojat mahduttaneet 2.8 vr6 keulille. Siinä olisikin pikkuauto sopivalla koneella. Kaikkihan ei tietenkään kuljeta betonisäkkejä ja vedä eleffantteja trailerilla. Moottorissa tärkeintä on vääntö. Mitä enemmän sitä on niin sen parempi ja mieluiten alle 2000 kierroksella.

Asiaan, pidettiin siitä tai ei, moottorien koot pienenevät. Uutta S-Mersuakin saa neloskoneella
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
Moottorin ei tarvitse kestää kuin sen 100-150tkm, sitten auton on jo aika poistua liikenteestä...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit