Minulla FHdistä postgript tallennuksessa ja edelleen distilleriin vietynä häviää toisinaan ääkköset. Yleensä aina ongelma poistuu, kun koneen käynnistää uudestaan ja tekee em työvaiheet uudestaan. Äääkköset on ehjinä mukana. Mutta kun tuo uudelleen käynnistys on kuin Billin ilkkumista komeasta omenastani ja windows-haamumetodi - niin onko kukaan törmännyt vastaavaan tai etenkin saanut Freehandiä ( tai distilleriä ? ) tältä osin kuntoon. Käyttiksestä ja Acrobatista viimeisimmät versiot - jälkeenpäin mainittu jälkeenpäin päivitettynä. Samaten aikanaan Freehändyä tuli päiviteltyä ääkkösongelman ollessa yleisempi ja fontit on saatu FHssäkin hallintaan mm supistamalla valikoimaa. Fonttien hallinta käyttiksen kirjasinkirjassa ns käsin.
Kiitokset samalla hyvästä ja informatiivisesta keskustelupalstastanne.
Power Mac G5, 2 GHz, 1 Gt muisti, Cinema HD Display 1920 x 1200
Mac OS X 10.4.3, kovalevy kolmessa osiossa ja Wacomin intuossilla liikuteltavana mm Adoben ohjelmat ja tuo friikku.
Terveisin M
FreeHandin 11.0.2. ääkköset pdf:ksi
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
FreeHandin 11.0.2. ääkköset pdf:ksi
Viesti Kirjoittaja M *nen »
-
Re: FreeHandin 11.0.2. ääkköset pdf:ksi
Viesti Kirjoittaja Opa »
Aiheesta on täällä pariinkin otteeseen ollut juttua. Vika on Freehandissa ja nimenomaan tuossa 11.0.2-versiossa. Ääkkösongelmaa esiintyi meikäläisellä myös postaritulostimilla. Tästä syystä käytän edelleen FH:n 11.0.1-versiota. Konvertoimalla tekstit ennen tulostusta ongelman voi kiertää uudelleenkäynnistystä helpommin, mutta eihän se mikään "oikea" ratkaisu ole. Bugi mikä bugi.
-
Kun käytin hetken 11.0.1, fonttien kanssa oli edelleen ongelmaa ( oletan ). Ainakin fonttivalikoimaa selatessa FH kaatui silloin tällöin - ja tämähän on työn kannalta hyvin haitallista. Siksi päädyin asetamaan 11.0.2:sen. Em ongelma oli myös 11.0.0 -versiossa eli ei siis korjaatunut kuin vasta 11.0.2 päivittämällä. Mutta tämä postgript/pdf -ongelma jäi. Analyysit vikojen alkuperästä oli kylläkin hyvin pinnalliset ja vaihtuihan käyttiksenkin versio tässä jo pariin otteeseen.
Pitäisikö siis edelleen yrittää 11.0.1stä tai asentaa peräti molemmat? mitä mieltä olette...
Pitäisikö siis edelleen yrittää 11.0.1stä tai asentaa peräti molemmat? mitä mieltä olette...
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Sama juttu täällä. Ohjelma kaatuu kun selaan fonttilistanäkymässä jossain Verdanan kohdalla.
Toinen kaatumatauti onm seuraava. Jos minulla on tekstiblokki valittuna, jolla ei ole tyylimäärittelyä ja painan Styles-palettia, niin ohjelma kaatuu. Sama juttu joskus Layers-paletin kanssa. Tämä siis 11.0.0:n kanssa.
Mutta 11.0.1 ja 11.0.2 hävittävät pisteet Ä, Ö, ja Å-kirjainten kohdalla.
Käytän 11.0.0 versiota, olen "oppinut" elämään noiden bugien kanssa. Muuten ohjelma toimii loistavasti. Nyt sormet painavat automaattisesti Omppu + S ennen kuin valitsen Styles- tai Layers-paletin.![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toinen kaatumatauti onm seuraava. Jos minulla on tekstiblokki valittuna, jolla ei ole tyylimäärittelyä ja painan Styles-palettia, niin ohjelma kaatuu. Sama juttu joskus Layers-paletin kanssa. Tämä siis 11.0.0:n kanssa.
Mutta 11.0.1 ja 11.0.2 hävittävät pisteet Ä, Ö, ja Å-kirjainten kohdalla.
Käytän 11.0.0 versiota, olen "oppinut" elämään noiden bugien kanssa. Muuten ohjelma toimii loistavasti. Nyt sormet painavat automaattisesti Omppu + S ennen kuin valitsen Styles- tai Layers-paletin.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Mulla ei ääkkösongelmaa ole enää 11.0.1:seen palaamisen jälkeen ollut. Kaatuilukin on vähentynyt.
Fonttihommassa apuna Suitcase ja Fontcard. Kollegalle asensin Pantterin (G3 beigeen) ja sen myötä hän siirtyi myös FHMX:ään vasta pari viikkoa sitten.
Hän valitti myös kaatuilua fonttien kanssa, kun fonttienhallinta oli vain Kirjasinkirjan kautta.
Laitoin sitten Suitcasenkin, nyt seurataan tilannetta.
Miten muuten AppleFarmer, käytätkö Freehandiasi Tikrun alla? Itse en ole uskaltanut siirtyä, kun nyt on kohtuullisesti toimiva kokonaisuus kasassa. Postaritulostusongelmista olen kuullut ja lukenut Freehandin foorumilta. Toisilla taas pelittää hyvin. Riippuu kai mitä tekee - esim. webgrafiikan tekijäthän ei postarista perusta.
Fonttihommassa apuna Suitcase ja Fontcard. Kollegalle asensin Pantterin (G3 beigeen) ja sen myötä hän siirtyi myös FHMX:ään vasta pari viikkoa sitten.
Hän valitti myös kaatuilua fonttien kanssa, kun fonttienhallinta oli vain Kirjasinkirjan kautta.
Laitoin sitten Suitcasenkin, nyt seurataan tilannetta.
Miten muuten AppleFarmer, käytätkö Freehandiasi Tikrun alla? Itse en ole uskaltanut siirtyä, kun nyt on kohtuullisesti toimiva kokonaisuus kasassa. Postaritulostusongelmista olen kuullut ja lukenut Freehandin foorumilta. Toisilla taas pelittää hyvin. Riippuu kai mitä tekee - esim. webgrafiikan tekijäthän ei postarista perusta.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Jep. FreeHand hyrrää Tiikerin selässä. Muuten toimii ihan hyvin ja nopeasti. Nuo on ainoat bugit, jotka olen kohdannut. Eli minulla toimii 100% PS-tulostus tiedostoksi, josta tislaan Distillerillä PDF:n. Paperille sama homma myös OK.
-
Minulla ei ole enää ollut fonttienhallintaongelmaa eikä ainuttakaan kaatumista 11.0.2:ssakaan kun: 1 poistin kaikki vialliseksi herjatut fontit, 2 karsin fonttien määrän aina ko työtä koskevaksi noin suurinpiirtein - käytössä siis suppeahko määrä fontteja = parikymmentä leikkauksineen, 3 käytän vain satunnaisesti TT-fontteja - 4 paitsi että palautin kaikki macin listan mukaiset käyttiksen pakolliset fontit.
Fontteja on kyllä kirjasinkirjassa leikkauksineen parisataa mutta aktiivisena vain em mukaisesti. Toisella kovalevyn osiolla on sitten loput fonteista joita lisään tarvittaessa ko listalle sinne tilaa tehtyäni.
Kun kerran kaatuili loppui, pidin ääkkösongelmaa pienempänä pahana. Ja sekin toimii, kunhan muistaa tarkistaa pdf-tuloksen ja ongelman tultua korjaantuu uudelleen käynnistyksellä. Konvertoidut fontit eivät ole ratkaisu monistakin eri syistä. Tietenkin kun tarvitaan fonttien konvertointia, fh tekee sen moitteetta ääkköstenkin osalta.
Sitten jossakin vaiheessa ajattelin, että josko ( FH tuen nykyisestä tilasta huolimatta ) joskus tulisi 11.0.3 tämänkin ongelman poistamiseksi. Siihen asti siis tsekkaus tuliko ääkköset mukaan - jos ei - käynnistys ja työvaihe uudelleen. Muuten FH toimii loistavasti eikä ainuttakaan kaatumista enää. Tietenkin tuo tekstin uusi kooditus ja mm kyrilliset fontit aiheutti päänvaivaa ja tekstiä joutui tuomaan uskomattomien mutkien kautta.
Fontteja on kyllä kirjasinkirjassa leikkauksineen parisataa mutta aktiivisena vain em mukaisesti. Toisella kovalevyn osiolla on sitten loput fonteista joita lisään tarvittaessa ko listalle sinne tilaa tehtyäni.
Kun kerran kaatuili loppui, pidin ääkkösongelmaa pienempänä pahana. Ja sekin toimii, kunhan muistaa tarkistaa pdf-tuloksen ja ongelman tultua korjaantuu uudelleen käynnistyksellä. Konvertoidut fontit eivät ole ratkaisu monistakin eri syistä. Tietenkin kun tarvitaan fonttien konvertointia, fh tekee sen moitteetta ääkköstenkin osalta.
Sitten jossakin vaiheessa ajattelin, että josko ( FH tuen nykyisestä tilasta huolimatta ) joskus tulisi 11.0.3 tämänkin ongelman poistamiseksi. Siihen asti siis tsekkaus tuliko ääkköset mukaan - jos ei - käynnistys ja työvaihe uudelleen. Muuten FH toimii loistavasti eikä ainuttakaan kaatumista enää. Tietenkin tuo tekstin uusi kooditus ja mm kyrilliset fontit aiheutti päänvaivaa ja tekstiä joutui tuomaan uskomattomien mutkien kautta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka