Jees. Itselläkin nyt tuore iPhone 5 käytössä. Musta malli, ja oli naarmuton pakettia avatessani.
Hyviä puolia:
- Jämäkkä, mutta ohut rakenne.
- Nopea
- Omaan käteen juuri sopivan kokoinen - korkea muttei liian leveä, toisin kuin SGS III, joka oli toinen vaihtoehtoni ennenkuin tähän päädyin.
- Laitteen sisäisen kaiuttimen äänenlaatu.
- Earpodsien äänenlaatu yllätti positiivisesti.
- Puheluiden äänenlaatu 10/10
- Hyvä kamera, kätevät jako-ominaisuudet suoraan siitä
- Laaja sovellustarjonta (ja laadukas, etenkin Androidia aikaisemmin käytettyäni)
- Kirkas ja tarkka näyttö. Ajattelin alkuun ettei varmaan tule iBooksilla kirjoja luettua mutta toisin kävi kun näki miten hyvin teksti skaalautuu näytölle. Voin itse helposti lukea pientä pränttiä joten hyvin sujuu e-kirjanlukijanakin käyttö.
- iCloud synkkaus "vain toimii" muiden i-laitteiden välillä. Ei ainakaan itsellä ole harmaita hiuksia ollut. Muistiinpanot, muistutukset, kalenteri, yhteystiedot, viestit... Nice.
- iMessagesin integraatio viesteihin. Avokkeen kanssa viestittely ilmaiseksi kätevää, eikä tarvitse erikseen määrittää millä viestin laittaa, eli laittaako SMS vai iMessage - laite huolehtii siitä itse.
- Lightning -liitännällä ei merkitystä miten päin plugi on. En tajua miksi microUSB:n kehittäjät päättivät tehdä standardin jossa edelleen pitää huolehtia siitä miten päin liitäntä tulee. Tämä on parempi.
- Integroidut Twitter ja Facebook -ominaisuudet.
- Yhteystiedot integroituvat sujuvasti eri some-palveluihin eikä omaan osoitekirjaan ilmestynyt mitään kaksoistietoja.
Huonoja puolia:
- Hinta
- Jotkut asetukset ovat ehkä hieman epäloogisesti kategorioitu. Joutuu välillä navigoimaan valikoissa kuin Symbianin valikkoviidakoissa aikoinaan.
Epäilyttää:
- Tuleva talvi ja pakkaskestävyys.
Monet tuntuivat parjaavan Applen karttoja julkaisun yhteydessä. En tiedä onko asia ilmeisesti jotenkin parantunut, mutta omasta mielestäni tämänhetkiset kartat (ja navi) tuntuu toimivan hyvin. Kaupat ja kadut ovat kohdillaan ja tuntuu toimivan hyvin ainakin Oulun seudulla.
Kertakaikkisen tyytyväinen oon omaan hankintaan. Saas nähdä pitääkö vain alkaa pitämään suojakuorissa, vaikkei tämä sitten ihan päästä puhelimen omaa siistiä ja ohutta designia arvoonsa.