Sori aakosten puutos, ulkomaisella koneella kun olen...
Puolisen vuoden tauon jalkeen olen taas taalla Omppuongelmineni. Tuolloin pahkailin, mika iBookiani vaivaa, kun se jatkuvasti kaatuili ohjelmia kaytettaessa, kaynnistettaessa jne. No, emolevy oli viallinen ja se vaihdettiin takuun piikkiin.
Muutama paivanen sitten heratin iBookini nukkumasta, mutta naytto pysyi tyhjana ja kuulin jotain epamaaraista hiljaista aanta. Eipa kone kuitenkaan herannyt, vaikka muutaman minuutin odotin. Ei mitaan elonmerkkia!!
Sammutin koneen ja kaynnistin uudelleen, ruutu edelleen mustana, mutta kaiuttimista tuli sarinaa, ihan ku ois ollu radio paalla ilman lahetysta. Koitin saadella kaiuttimien voimakkuutta, eika mitaan tapahtunut. Eipa herannyt, vaikka odotin. Sammutin. Kaynnistin uudelleen pari kertaa, sammutin ja koko ajan sama juttu.
Niinpa vein koneen Applen liikkeeseen, missa lupasivat korjata. Juttelinpa sitten eraan korjaajatyypin kanssa, joka kertoi oireiden viittaavan vaurioituneeseen emolevyyn. Kerroin hanelle Omppuni karsineen saman ongelman viime kevaana. Soitin Applelle ja kysyin mahdollisesta korvausvastuusta. Takuuni kun meni syyskuussa umpeen. Applella olivat kuitenkin niin kivoja, etta pidensivat takuutani, kun ongelmia on tullut nain tiheaan.
Tanaan sitten kuitenkin olin taas yhteydessa liikkeeseen, ja talla kertaa sanoivat epailevansa kovalevyn vaurioitumista. Kenties kieliongelmien takia en tieda, olivatko jo tutkineet konetta vai mita. Osaako joku taalla sanoa, voiko kovalevy tosiaan olla kökköna vai onko MITAAN mahdollisuutta, etta kyseessa olisi taas viallinen emolevy? Applella sanoivat eilen, etta kone kaynnistyisi aluksi ja ruudulle tulisi jokin kysymysmerkki, jos kyseessa olisi vaurioitunut kovalevy. Tanaan sain Applelta taas toista tietoa. Mihin siis uskoa?
Ja mika ylipaansa vaikuttaa kovalevyn kestavyyteen? Olen mita tavallisin kayttaja, en ole mitaan ihmeellisyyksia koskaan koneelleni asentanut, en pudottanut, kolhinut tms. Eihan kovalevy siis mitenkaan voi tavallisessa kaytossa vaurioitua hieman runsaassa vuodessa? Osaako joku viela sanoa, onko kovalevylta mitaan mahdollisuutta pelastaa tiedostoja? No, kohtuullista on mielestani, etta Apple lystin kustantaa.
Pitka purkautuminen, mutta henki tallaisessa taistossa menee...
emolevy vai kovalevy kökkönä?
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
emolevy vai kovalevy kökkönä?
Viesti Kirjoittaja katjuska »
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Re: emolevy vai kovalevy kökkönä?
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Kovalevy voi tietysti vaurioitua, jos konetta heilutetaan tai kolautellaan sen ollessa päällä. Jos kovalevy hajoaa pelkkää huonouttaan, sitä ei voitane sanoa vaurioitumiseksi. Nykyajan kovalevyt ovat laadultaan mitä sattuu ja usein hävyttömän lyhytikäisiä. Kaikesta tärkeästä pitää olla varmuuskopiot. Takuu ei palauta tuhoutuneita tiedostoja!
Kyllä tuo ihan hyvin voi risa emolevykin olla. Jos Mac ei löydä kovalevyltä järjestelmää, se yleensä näyttää kysymysmerkkiä.
Kai koetit käynnistää koneen järjestelmänasennusrompulta (käynnistettäessä c pohjassa)? Mitä näkyi?
Tiedostoja voi koettaa pelastaa liittämällä iBookin FireWire-levyksi toiseen koneeseen (käynnistys t pohjassa). Pelkään kyllä että ei nyt onnistu.
Tästä viisastuneena aloin juuri ottaa varmareita 7 gigasta omia tiedostoja...
Kyllä tuo ihan hyvin voi risa emolevykin olla. Jos Mac ei löydä kovalevyltä järjestelmää, se yleensä näyttää kysymysmerkkiä.
Kai koetit käynnistää koneen järjestelmänasennusrompulta (käynnistettäessä c pohjassa)? Mitä näkyi?
Tiedostoja voi koettaa pelastaa liittämällä iBookin FireWire-levyksi toiseen koneeseen (käynnistys t pohjassa). Pelkään kyllä että ei nyt onnistu.
Tästä viisastuneena aloin juuri ottaa varmareita 7 gigasta omia tiedostoja...
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
voi voi, mutta kiitos kaunis vastauksesta!
Eihan mulla taalla tietty mitaan romppua oo edes mukana... Kai tallasist sotkuist joskus viel viisastuu...
Menin tanaan Budapestin Apple Centeriin kyselemaan koneestani. Sanoin heille Applen jatkaneen takuutani ja kysyin heilta, nakyyko tata tietoa heidan jarjestelmassaan. He sanoivat tarkastaneensa takuuasian, ja kuulemma mulla ei olisi mitaan jatkettua takuuta, kyselivat multa koko ajan jotain takuupaperia! Kovasti asiaa hammastelin, soitin uudelleen Applelle ja siella sanoivat takuun olevan voimassa, koskien koko kökköa konetta. MUTTA: samalla he sanoivat Applelta, ettei kyseinen Budapestin liike ole Applen valtuuttama huolto!! Eli saamallani takuun jatkolla ei olisi liikkessa mitaan merkitysta! Kerroin liikkeelle Applelta saamistani tiedoista, ja he sanoivat minun olevan vaarassa! Luulisi nyt kuitenkin, etta Applella olisi paivittyneet tiedot valtuutetuista huolloista... Sanoin, ettei talla liikkeella tietenkaan voi olla koneeni historiasta tietoja, koska he eivat ole valtuutettuja huoltolaisia.
Joopa joo, vahan on sellanen fiilis, etta mua on koitettu huijata. En tieda, vai olenko itse ihan höpö... Ovatko kenties tuhonneet tahallaan kovalevyni liikkeessa saadakseen palkkion vai mita? Ensin kun epailivat emolevyn vikaa ja sanoivat joutuvansa lahettaa koneen Amsterdamiin asti, jos kovalevy olisi kökköna. Nyt eivat kuitenkaan puhuneet mistaan sellaisesta, kysyivat vain, haluanko uuden koneen vai uuden kovalevyn.
Onneksi en sentaan mennyt vaihdatuttamaan kovalevya tassa ihmeliikkeessa, vaan Pomppu laksi tanaan Suomeen vieraani mukana, missa saapi ansaitsemansa huollon.
Taisin purkautua, mutta oli pakko! Arsyttaa! Ei kai sitten voi enaa tuudittautua ihaniin toimiviin Pomppuihin... Ja sori sekava tekstini!
Eihan mulla taalla tietty mitaan romppua oo edes mukana... Kai tallasist sotkuist joskus viel viisastuu...
Menin tanaan Budapestin Apple Centeriin kyselemaan koneestani. Sanoin heille Applen jatkaneen takuutani ja kysyin heilta, nakyyko tata tietoa heidan jarjestelmassaan. He sanoivat tarkastaneensa takuuasian, ja kuulemma mulla ei olisi mitaan jatkettua takuuta, kyselivat multa koko ajan jotain takuupaperia! Kovasti asiaa hammastelin, soitin uudelleen Applelle ja siella sanoivat takuun olevan voimassa, koskien koko kökköa konetta. MUTTA: samalla he sanoivat Applelta, ettei kyseinen Budapestin liike ole Applen valtuuttama huolto!! Eli saamallani takuun jatkolla ei olisi liikkessa mitaan merkitysta! Kerroin liikkeelle Applelta saamistani tiedoista, ja he sanoivat minun olevan vaarassa! Luulisi nyt kuitenkin, etta Applella olisi paivittyneet tiedot valtuutetuista huolloista... Sanoin, ettei talla liikkeella tietenkaan voi olla koneeni historiasta tietoja, koska he eivat ole valtuutettuja huoltolaisia.
Joopa joo, vahan on sellanen fiilis, etta mua on koitettu huijata. En tieda, vai olenko itse ihan höpö... Ovatko kenties tuhonneet tahallaan kovalevyni liikkeessa saadakseen palkkion vai mita? Ensin kun epailivat emolevyn vikaa ja sanoivat joutuvansa lahettaa koneen Amsterdamiin asti, jos kovalevy olisi kökköna. Nyt eivat kuitenkaan puhuneet mistaan sellaisesta, kysyivat vain, haluanko uuden koneen vai uuden kovalevyn.
Onneksi en sentaan mennyt vaihdatuttamaan kovalevya tassa ihmeliikkeessa, vaan Pomppu laksi tanaan Suomeen vieraani mukana, missa saapi ansaitsemansa huollon.
Taisin purkautua, mutta oli pakko! Arsyttaa! Ei kai sitten voi enaa tuudittautua ihaniin toimiviin Pomppuihin... Ja sori sekava tekstini!
-
Vuodatanpa, vaikkei ketaan enaa lukisikaan koko juttua, mutta ehka joku voi ottaa kokemastani opiksi...
Omppuni paasi tanaan huoltoon Suomessa Turun Varimportista, missa korjaajaseta sanoi, etta oireet viittaavat vain ja ainoastaan emolevyvikaan. Siispa taytyy toivoa, ettei taalla Budapestin höpöliikkeessa ole sorkittu kovalevya tahallisesti...
Jos siis olette ulkomailla ja kone menee rikki, pitakaa huoli, etta mukananne on jarjestelmanasennusromput sun muut, joilla voi itse ensin testata mahdolliset viat! Ja ennen kuin luotatte yhteenkaan Applen tunnuksilla varustettuun liikkeeseen, varmistakaa, etta liikkeessa on valtuutettu huolto!!
Surkeeta on, kun pitaisi taalla hommiakin tehda ja oma on jossain...
Omppuni paasi tanaan huoltoon Suomessa Turun Varimportista, missa korjaajaseta sanoi, etta oireet viittaavat vain ja ainoastaan emolevyvikaan. Siispa taytyy toivoa, ettei taalla Budapestin höpöliikkeessa ole sorkittu kovalevya tahallisesti...
Jos siis olette ulkomailla ja kone menee rikki, pitakaa huoli, etta mukananne on jarjestelmanasennusromput sun muut, joilla voi itse ensin testata mahdolliset viat! Ja ennen kuin luotatte yhteenkaan Applen tunnuksilla varustettuun liikkeeseen, varmistakaa, etta liikkeessa on valtuutettu huolto!!
Surkeeta on, kun pitaisi taalla hommiakin tehda ja oma on jossain...
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tässä justiin ittekin että "yks taitto vielä" ja sitten on koko vuoden vuosikerrat kasassa... Sitten poltan ne DVD:lle... .... koputikop....Repe Ruutikallo kirjoitti:Tästä viisastuneena aloin juuri ottaa varmareita 7 gigasta omia tiedostoja...
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Niin, et 7 gigaa....
Joopa joo, vahan toista on mun viattomassa macmaailmassani, mut elamahan tassa menee, jos ihan kaikesta tarkeesta alkaa aina vaan ottaa kopioita! Mihin sit kaikki levyt tunkee, eika niihinkaan kai voi taysin luottaa...?
Paree ois luottaa vaan kovalevyihin, ei kai muu auta...
Joopa joo, vahan toista on mun viattomassa macmaailmassani, mut elamahan tassa menee, jos ihan kaikesta tarkeesta alkaa aina vaan ottaa kopioita! Mihin sit kaikki levyt tunkee, eika niihinkaan kai voi taysin luottaa...?
Paree ois luottaa vaan kovalevyihin, ei kai muu auta...
-
taalla taas...
koneeni on paassyt huollosta Suomessa ja emolevy se sitten kökköna oli eika mikaan kovalevy, mita taalla Budapestin liikkeessa vaittivat, vaikken kylla vielakaan ymmarra, miksi...
Eli siis emolevy vaihdettiin TAAS=puolen vuoden sisalla edellisesta vaihdosta. Mutta kaikki rakkaat tiedostot sailyivat! Etta ei pahemmin enaa haittaa, vaikka pitaakin vahan aikaa karsia PC:iden kanssa. Mutta kai tasta saikahdyksesta voi silti jotain oppia...
koneeni on paassyt huollosta Suomessa ja emolevy se sitten kökköna oli eika mikaan kovalevy, mita taalla Budapestin liikkeessa vaittivat, vaikken kylla vielakaan ymmarra, miksi...
Eli siis emolevy vaihdettiin TAAS=puolen vuoden sisalla edellisesta vaihdosta. Mutta kaikki rakkaat tiedostot sailyivat! Etta ei pahemmin enaa haittaa, vaikka pitaakin vahan aikaa karsia PC:iden kanssa. Mutta kai tasta saikahdyksesta voi silti jotain oppia...
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Minulla on semmonen kutina että laittavat pärähtäneen emon tilalle huollossa takuukunnostetun, etenkin jos on vähän vanhempi malli. Tällainen emo on paljon todennäköisemmin vikaantuva. Niitä voi sitten hajota peräkanaa emon vaihdon jälkeen. Näin kävi minulle. Onko muilla vaihtoemot kestäneet?
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Mikas onkaan takuukunnostettu emolevy?? Koneeni ei ole viela kuin hieman yli vuoden vanha... Mutta ei kylla tee pahemmin mieli menna taas puolen vuoden kuluttua vaihtamaan taas emolevya. Vai onkohan mulla vaan ollut huono tuuri...?
Vielapa tuli mieleeni, etta vaikuttaako viallinen emolevy koneen muihin toimintoihin eli onko jatkuvasti viallisesta emolevsta jotain haittaa?
Vielapa tuli mieleeni, etta vaikuttaako viallinen emolevy koneen muihin toimintoihin eli onko jatkuvasti viallisesta emolevsta jotain haittaa?
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Siis se on käytetty emolevy, joka on ollut rikkinäisessä koneessa, palautunut Applelle joka on korjannut sen ja pannut uudestaan kiertoon. Tämä on ihan spekulaatiota kyllä.katjuska kirjoitti:Mikas onkaan takuukunnostettu emolevy?? Koneeni ei ole viela kuin hieman yli vuoden vanha... Mutta ei kylla tee pahemmin mieli menna taas puolen vuoden kuluttua vaihtamaan taas emolevya. Vai onkohan mulla vaan ollut huono tuuri...?
Enolevyn vaihtaminen omaan piikkiin on niin kallista että kone lentää roskiin käytännössä, suosittelen Applecaren hankkimista niin kauan kuin normaalitakuu on voimassa, jos on vähänkään syytä epäillä maanantaikappalesyndroomaa.
SCSI Probe & SyQuest 44
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka