Tjaa kyllä mulla kansio meni toisen sisään. Mountain Lionissa.kallekilponen kirjoitti:Eikös se siirtäessä vieläpä varoita tuosta ja kysy haluatko tosiaan korvata kansion toisella?henrc kirjoitti:Haudihou. Nyt kyllä paljastui Macistä ikävin puoli tähän mennessä.
Olin ottanut satoja kuvia viikonloppuna järjestetystä tapahtumasta. Nämä RAW-kuvat kuitenkin jaoin vahingossa kahteen kansioon niin, että 1. kansiossa oli 90% kuvista ja loput toisessa. Aioin yhdistää kansiot Windows ja Linux -tyyliin heittämällä kansiokuvakkeen toisen päälle... ja ilmeisesti Mac todella KORVAA kansion toisella eikä yhdistä sisältöjä. Satoja kuvia kolmelta päivältä bittitaivaaseen. Eikä alkuperäisiä missään jäljellä. FML.
Jos haluat yhdistää sisällöt, täytyy tosiaan raahata kansion sisältö toiseen, ei kansion ikonia toisen päälle.
Mutta onhan tuo ikävä tapa havaita toimintatavan erilaisuus.(Ja muistutus varmuuskopioinnin tärkeydestä.)
OS X Mountain Lion käyttökokemukset
-
Re: OS X Mountain Lion käyttökokemukset
Viesti Kirjoittaja Andreas66 »
-
Viesti Kirjoittaja mavexx »

![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
Viesti Kirjoittaja myypii »
-
Sitä minäkin ajattelin, et pitää mennä vaan suomen kiellellä.myypii kirjoitti:Pääasiassa suomeksi. Kun vaihtaa enkulle, niin AppStore pysyy osittain suomella ja kun vaihtaa takaisin, AppStore jää vuorostaan englanille ;-)
-
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Englannin kielellä pidän kaikkia laitteita, ei tarvitse kärsiä joskus tönköistä käännöksistä.mavexx kirjoitti:Millä kielellä porukka käyttää nyt näitä Mac koneita, Enkku vai perinteinen Suomi? Oma kone tulee ehkä ens viikolla niin mietin kummalla kielarilla sen sitten ottaisi käyttöön.![]()
Ja ainahan kielen saa vaihtaa jälkeenpäin, ei tarvitse lopullisesti päättää siinä käyttöönottohetkellä.
-
Viesti Kirjoittaja KunkkuJ »
Toivottavasti viimeistään tämä esimerkki havahduttaa jokaisen ymmärtämään, ettei kuvia saa KOSKAAN poistaa, ennen kuin on omin silmin nähnyt niiden olevan tallessa vähintään kahdessa eri paikassa, tietokoneella ja ulkoisella levyllä, toisella koneella, Time Capsulessa tai jossakin. Sellainen kuvien siirto, jonka yhteydessä kuvat automaattisesti poistetaan muistikortilta, pitäisi lailla kieltää.henrc kirjoitti:Haudihou. Nyt kyllä paljastui Macistä ikävin puoli tähän mennessä.
Olin ottanut satoja kuvia viikonloppuna järjestetystä tapahtumasta. Nämä RAW-kuvat kuitenkin jaoin vahingossa kahteen kansioon niin, että 1. kansiossa oli 90% kuvista ja loput toisessa. Aioin yhdistää kansiot Windows ja Linux -tyyliin heittämällä kansiokuvakkeen toisen päälle... ja ilmeisesti Mac todella KORVAA kansion toisella eikä yhdistä sisältöjä. Satoja kuvia kolmelta päivältä bittitaivaaseen. Eikä alkuperäisiä missään jäljellä. FML.
Muistikortit ovat halpoja. Niitä kannattaa hankkia niin paljon, ettei koskaan ole tarvis kiireessä poistaa kuvia kortilta, vaan voi ottaa toisen kortin käyttöön. Tässä asiassa tietotekniikka ei ole luotettavuudeltaan edes keskustapuolueen tasoa.
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Juuri näin, itse vien kuvat ensin Apertureen ja sitten ulkoiselle kovalevylle (yksittäisinä kuvina) , varmistan Aperturen kirjaston toiselle ulkoiselle, vasta sitten poistan kuvat kameran muistikortilta.KunkkuJ kirjoitti: Toivottavasti viimeistään tämä esimerkki havahduttaa jokaisen ymmärtämään, ettei kuvia saa KOSKAAN poistaa, ennen kuin on omin silmin nähnyt niiden olevan tallessa vähintään kahdessa eri paikassa, tietokoneella ja ulkoisella levyllä, toisella koneella, Time Capsulessa tai jossakin. Sellainen kuvien siirto, jonka yhteydessä kuvat automaattisesti poistetaan muistikortilta, pitäisi lailla kieltää.
Muistikortit ovat halpoja. Niitä kannattaa hankkia niin paljon, ettei koskaan ole tarvis kiireessä poistaa kuvia kortilta, vaan voi ottaa toisen kortin käyttöön. Tässä asiassa tietotekniikka ei ole luotettavuudeltaan edes keskustapuolueen tasoa.
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
-
Viesti Kirjoittaja MarkusT »
Olen ensikertalainen täällä forumilla ja kysyisinkin, että saako Mountain Lioniin jotain GPG-toolsin tyylistä salausohjelmaa?
Kiitos.
-Markus
-
Viesti Kirjoittaja henrc »
Juurikin näin: Kantapään kautta. Liian vanhaan toimintatapaan tottuneena tunaroin itse. Samalla tunarointini toimii myös muille mainitsemasi varoituksen lisäksi myös varoituksena sille, ettei siirtele (korvaile) kansioita em. tavalla.KunkkuJ kirjoitti:Toivottavasti viimeistään tämä esimerkki havahduttaa jokaisen ymmärtämään, ettei kuvia saa KOSKAAN poistaa, ennen kuin on omin silmin nähnyt niiden olevan tallessa vähintään kahdessa eri paikassa, tietokoneella ja ulkoisella levyllä, toisella koneella, Time Capsulessa tai jossakin. Sellainen kuvien siirto, jonka yhteydessä kuvat automaattisesti poistetaan muistikortilta, pitäisi lailla kieltää.
-
Viesti Kirjoittaja Kain »
Filevault 2 osaa kryptata käynnistyslevyn, jos sitä mietit.MarkusT kirjoitti:Moi!
Olen ensikertalainen täällä forumilla ja kysyisinkin, että saako Mountain Lioniin jotain GPG-toolsin tyylistä salausohjelmaa?
Kiitos.
-Markus
Jos se ei riitä, niin voit tehdä Levytyökalulla virtuaalilevyjä, jotka voi suojata salasanalla.
-
Ei mulla tietotaito tuollaiseen riitä ja tarvitsisin sitä pelkästään sähköpostikeskustelujen encryptaamiseen. Jos niin voisi sanoa.
No kai mun pitää odotella siihen jouluuun sitten. Prkl. Hemmetin Vuoristo Leijona!!

-Markus
Syy: Edellisen viestin tarpeeton lainaus poistettu
-
Viesti Kirjoittaja thoug »
Taisi Kain olla kaukana itse aiheesta. Pikaisella googlauksella löysin ainakin rohkaisevampia viitteitä siitä että PGP toimisi myös Macilla.MarkusT kirjoitti:Ei mulla tietotaito tuollaiseen riitä ja tarvitsisin sitä pelkästään sähköpostikeskustelujen encryptaamiseen.Kain kirjoitti:Filevault 2 osaa kryptata käynnistyslevyn, jos sitä mietit.MarkusT kirjoitti: Olen ensikertalainen täällä forumilla ja kysyisinkin, että saako Mountain Lioniin jotain GPG-toolsin tyylistä salausohjelmaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/PGP
http://pgp-desktop.en.softonic.com/mac
Nikon D500, Nikkoreita +
-
Mä kun luulin, että se ois jokin kryptaus-ohjelma.
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Syy: Edellisen viestin tarpeeton lainaus poistettu
-
thoug kirjoitti:Taisi Kain olla kaukana itse aiheesta. Pikaisella googlauksella löysin ainakin rohkaisevampia viitteitä siitä että PGP toimisi myös Macilla.MarkusT kirjoitti:Ei mulla tietotaito tuollaiseen riitä ja tarvitsisin sitä pelkästään sähköpostikeskustelujen encryptaamiseen.Kain kirjoitti:Filevault 2 osaa kryptata käynnistyslevyn, jos sitä mietit.MarkusT kirjoitti: Olen ensikertalainen täällä forumilla ja kysyisinkin, että saako Mountain Lioniin jotain GPG-toolsin tyylistä salausohjelmaa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/PGP
http://pgp-desktop.en.softonic.com/mac
Joo eipä toiminu Mountain Lionilla, jeesus kristus!
Meen pian ääripäähän ja vaihdan pc:hen
![Pettynyt [:/]](./images/smilies/icon_eek.gif)
-
Älä vielä luovuta. Samanlaisia ajatuksia oli itselläni, kun minä vanha ukko vaihdoin Macciin joitakin vuosia sitten. Täällä puolella on kuitenkin niin monta lyömätöntä etua, että kannattaa olla kärsivällinen. Yksi niistä lyömättömistä eduista on tämä hompun "vertaistuki". En tiedä toista paikkaa, missä neuvottaisiin yhtä tehokkaasti ja pyyteettömästi aloittelijaa!MarkusT kirjoitti: Meen pian ääripäähän ja vaihdan pc:hen
-
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Lisäksi täältä voi ystäviltä ostaa käytettyjä, hyviä talvirenkaita.KunkkuJ kirjoitti:Älä vielä luovuta. Samanlaisia ajatuksia oli itselläni, kun minä vanha ukko vaihdoin Macciin joitakin vuosia sitten. Täällä puolella on kuitenkin niin monta lyömätöntä etua, että kannattaa olla kärsivällinen. Yksi niistä lyömättömistä eduista on tämä hompun "vertaistuki". En tiedä toista paikkaa, missä neuvottaisiin yhtä tehokkaasti ja pyyteettömästi aloittelijaa!
-
![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Riippuen hiukan minkäkokoiset ja onko kitkatKunkkuJ kirjoitti:Et muuten MarkusT sattuisi tarvimaan hyväkuntoisia käytettyjä nastarenkaita autoosi?

Mutta siis mulla oli jo GPG-tools käytössä ja se toimi erittäin hyvin, mutta kun vaihdoin Mountain Lioniin, niin toimiminen lopahti samointein. Pistin jo GPG-toolsille spostia ja donatin 21€ joten ehkä saan sen version mikä toimisi omassa käyttöjärjestelmässä:)
Mutta jos on muita vaihtoehtoja, niin niitä otetaan vastaan. Miten muuten pystyn poistamaan tuon gpg-toolsin koneelta, kun ei siinä mitään uninstall settiä tullut:/
-Markus
-
GpG keychain access on tuo yksi ohjelma, mutta ei toimi Mountain LionissaKain kirjoitti:Muistaaksni oli eräs ohjelma, joka toimi Macissakin, mutta se vaan vaatii, että kavereillasi o myös Macci.

-Markus
-
Syy: Edeltävän viestin tarpeeton lainaus poistettu
-
MarkusT kirjoitti:GpG keychain access on tuo yksi ohjelma, mutta ei toimi Mountain LionissaKain kirjoitti:Muistaaksni oli eräs ohjelma, joka toimi Macissakin, mutta se vaan vaatii, että kavereillasi o myös Macci.![]()
-Markus
Jes!
Pienellä ennakkomaksulla sain uuden gpg-toolsin salausohjelman joka toimii tässä Mountain Lion käyttöjärjestelmässä 8)
JEEEEEEAAAAAH!
Kiitos kaikille ja anteeksi masiksista:D
-Markus
-
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Lion Disk Maker on ainakin se vaivattomin tapa. (Ja on ainakin itselläni toiminut aina moitteetta.)mavexx kirjoitti:Kumpi tapa on parempi luoda tuo USB asennus tikku, Lion Disk Maker vai se perinteinen menetelmä?
-
Viesti Kirjoittaja Zarquon »
Mulla herjaa, että "vaihda pian". Coconutin mukaan kunto olisi 74% eli onhan se jo hiipunut mutta onhan tää MacBook jo näemmä 49kk vanha.timos kirjoitti:Minulla akun kesto heikkeni radikaalisti. Akun toiminnasta kertovaan menu-valikkoon ilmestyi teksti "Huollata akku!" Pitääkö minun siis viedä kone huoltoon?Pertti_Makitalo kirjoitti:Akun kestosta.
Huvikseni testailin kun oli niin kuuma päivä ettei muuta jaksanut
15" MacBook Pro early 2011, 2GHz Intel Core i7 tavallisella levyllä (ei SSD), Wifi yhteys nettiin
Kuusi tuntia kone koko ajan päällä, surffailua foorumeilla webissä, Office 2011 testailua, valokuvien katselua ja muutama youtube. Epätieteellinen menetelmä mutta mutu-tuntumalla akku kestäisi pidempään kuin Leijonalla ja ainakin enemmän saa tehtyä kun rantapalloa ei oikeastaan käytännössä näkynyt.
Kone MB Pro 13" vuoden 2009 puoliväli.
Eniten harmittaa se, että Mountain Lionin kanssa akkuvaroitus puuttuu kokonaan, kone vain sammuu. Voi toki olla, että tää vanha akku menee lopussa niin nopeasti polvilleen ettei käyttis sitä ehdi edes huomaamaan. Smc reset on tehty. Ehkäpä pitäis investoida uuteen akkuun.
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka