Kyllä se näytön tarkkuus oli kuraa jo ykköspadinkin aikaan, sen takia jäi ostamatta. Mielestäni muutkin nostivat jo tuolloin vaatimattoman tarkkuuden esille. Vaihtoehtoja ei tosin ollut. Hintaero on huono argumentti siinä mielessä, että kilpailijoilta löytyy samassa kokoluokassa tarkempia laitteita halvemmalla ja uskallan ennustaa, että myös apple tuo ministä retinan alla vuoden sisään ilman että hinta oleellisesti nousee. Ekana otetaan rahat kiireisimmiltä tällä norminäytöllä.Daniel Braun kirjoitti:Toi kura on melko vahva ilmaus. 1gen pädiä hehkuteltuin pari vuotta sitten, samoin iphone 3gs:ää etc. Ja nyt kun verrataan retinaan niin onkin tuo näyttötekniikka kuraa??
Eroa toki on, mut IMO täysin eri laitteet hinnassaan on retinapädi ja toi mini.
Jotenkin tuntuu että nää "näyttö on kuraa" kaverit olettaa saavansa autokaupassakin kymppitonnilla ferrarin ja omakotitalon kaupanpäälle...
Eron huomaa varmasti retinaan verrattuna mut oikeesti ei se "kuraa" oo...
iPad mini
-
Re: iPad mini
Viesti Kirjoittaja LyijyS »
-
Viesti Kirjoittaja Daniel Braun »
Applen tuotteet on aina ollut hinnaltaan kalliin puoleisia mutta niin on moni muukin tuote missä ulkonäölliset ja imagolliset seikat ovat korkealla. Muotoilullisesti Apple edustaa melko siloteltua ja pelkistettyä linjaa, ei välttämättä todellakaan niin funktionaalista. Kilpailijoilla kompromisseja huomattavasti enemmän.
Mun mielestä kuuluu nää hinta-asiat samaan kastiin kuin perus kodinkonemarkkinat. Kaks kahvinkeitintä: toinen 25,- valkoinen peruskeitin ja toinen 100,- siloteltu rosterikuorinen. Samaa kahvia ne molemmat keittää ja hinta kalliimmassa nelinkertainen. Ja useasti vielä niinpäin että se 25,- on helpompi pestä ja huoltaa...
Pari vuotta omistin 1gen padin. Ei mitään moitittavaa näytössä. Ajaa käyttötarkoituksessa tehtävänsä loistavasti! IPhone histori 2g/3gs/4s. ja tää vimonen vajaan vuoden käytön jälkeen ei aiheuta sen isompia fiiliksia siitä miten "huono" aikaisempien näyttö oli... Puhelimia kaikki, kovassa käytössä ja surfilautana/leffoi etc etc pyöritelty kaikilla...
Tietokoneissa ajatiät ollu näytöt aina yhtä "kuraa" ja silti oon vuosia voinnu macbookeilla/ibookeilla/imaceilla surfata netissä, käsitellä valokuvia satoja gigoja, viilata daw softalla musiikkisekvensejä, katsoa leffoja... Ja ei ne näkyvät pikselit oo tehny asiasta mitenkään huononpaa...
-
Sinun mielestäsi näyttö ja ajoi käyttötarkoituksensa loistavasti. Minun mielestäni ei. Laite, jonka tärkein ominaisuus on olla näyttönä vaatii myös tarpeisiinsa vastaavan näyttöteknologian. Tällä kolmospadilla pienikin teksti näyttää miellyttävältä ja lukukelpoiselta ilman zoomaamista. Ykköspadilla silmät itki verta kun se minulla oli lainassa ostopäätöstä varten. Sahalaidat, suttuisuus ja jatkuva zoomailun tarve olivat avainsanat. 3gssää kun vilkaisi niin aina kiinnitti ensimmäisenä huomion tarkkuuden puutteeseen. Koko ajan oli olo, että jotakin puuttuu/häiritsee ym. Nelosluurilla maailma kirkastui kerralla eikä sen jälkeen kertaakaan ole tullut vastaavaa oloa luuria katsellessa. Tämän takia on aivan mahdotonta kuvitellakaan astuvan uuden laitteen hankinnassa taaksepäin näyttön tarkkuuden osalta.Daniel Braun kirjoitti: Pari vuotta omistin 1gen padin. Ei mitään moitittavaa näytössä. Ajaa käyttötarkoituksessa tehtävänsä loistavasti! IPhone histori 2g/3gs/4s. ja tää vimonen vajaan vuoden käytön jälkeen ei aiheuta sen isompia fiiliksia siitä miten "huono" aikaisempien näyttö oli... Puhelimia kaikki, kovassa käytössä ja surfilautana/leffoi etc etc pyöritelty kaikilla...
-
Viesti Kirjoittaja Daniel Braun »
Mut fakta on se että retinanäytöllistä n.300grammaista pientä padia ei ole Applella tarjolla tällähetkellä ja jos tarve on pienemmälle ja kevyemmälle tabletille eikä halua siirtyä applen ekosystremistä kilpailevaan laitteeseen, on toi "kuranäyttöinen" ainut vaihtoehto.
Mä lähinnä miein tällähetkellä ottaako 16 vai 32 gigaisen mini. Kun tarve on ja 1gen padi on myyty... Isoa padia en kaipaa taakakseni sohvalle&repun pohjalle joten tähän on "tyydyttävä"...
-
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Tietokoneen tärkein osa on aina näyttö, ellei puhuta päättömistä palvelinkoneista, joten argumenttisi ontuu ehkä ihan pikkasen nyt, jos olet ennen retina-näyttöjä voinut tietokoneita käyttää. No okei, tulostinlaite voi olla yhtä olennainen tietyissä käyttötarkoituksissa näytön korvikkeena.LyijyS kirjoitti:Minun mielestäni ei. Laite, jonka tärkein ominaisuus on olla näyttönä vaatii myös tarpeisiinsa vastaavan näyttöteknologian.
-
Viesti Kirjoittaja jtk »
-
Viesti Kirjoittaja Peitsamo »
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja villeh »
Kun hyppää ipad1 / ipad2 tähän näyttöön niin näyttö on omaan käyttööni aivan loistava. Kun kampe menee nyt about povariin, kameralaukkuun ja sängyssä käytettäessä tuntuu niinku ei olisi mitään kädessä kun se on niin ohut ja keveä, niin yksi retinan puute on unohtunut jo aika kovasti. Ja ei, en odottanut tätä laitetta niinkuin kuuta nousevaa että sen on pakko täyttää odotukset vaan tuli ihan heräteostoksena ohikulkumatkalla. Joten sinällään ei ollut mitään odotuksia.Daniel Braun kirjoitti:Toi kura on melko vahva ilmaus. 1gen pädiä hehkuteltuin pari vuotta sitten, samoin iphone 3gs:ää etc. Ja nyt kun verrataan retinaan niin onkin tuo näyttötekniikka kuraa??
Jotenkin tuntuu että nää "näyttö on kuraa" kaverit olettaa saavansa autokaupassakin kymppitonnilla ferrarin ja omakotitalon kaupanpäälle...
-
Viesti Kirjoittaja Epe »
-
Ainakin iphone4 yhdistelmällä toimi. Myös karttapaikannus.Epe kirjoitti:Osaako kukaan vielä sanoa varmaksi toimiiko iPhone 3GS hotspot - ipad mini wifi -yhdistelmä?
-
Oli niitä verkkokauppa.comeissa perjantaina. Oulussa viimeiset valkoiset meni 12 aikaan.Peitsamo kirjoitti:Onko tuota valkoista mallia saatavilla juuri missään? Hyllyissä näyttää mustaa löytyvän, mutta tätä toista sitten ei. Onko Applelta tullut tarkempaa tietoa laitteen saatavuudesta vai pitääkö tässä vain odotella jokunen viikko
-
Viesti Kirjoittaja Tony80 »
Itsellä nyt ipad retina 4 grd ja ipad mini, niin helppo on vertailun jälkeen sano että retinaan tottuneelle aivan paska.Daniel Braun kirjoitti:Toi kura on melko vahva ilmaus. 1gen pädiä hehkuteltuin pari vuotta sitten, samoin iphone 3gs:ää etc. Ja nyt kun verrataan retinaan niin onkin tuo näyttötekniikka kuraa??
T: Näyttö on kuraa kaveri.
-
Viesti Kirjoittaja Jahan »
Täysin samaa mieltä tuosta näytöstä. Mulle Minin näyttö riittää myös erittäin hyvin, kun tähän saakka olen käytellyt iPad2:sta.villeh kirjoitti:Kun hyppää ipad1 / ipad2 tähän näyttöön niin näyttö on omaan käyttööni aivan loistava. Kun kampe menee nyt about povariin, kameralaukkuun ja sängyssä käytettäessä tuntuu niinku ei olisi mitään kädessä kun se on niin ohut ja keveä, niin yksi retinan puute on unohtunut jo aika kovasti. Ja ei, en odottanut tätä laitetta niinkuin kuuta nousevaa että sen on pakko täyttää odotukset vaan tuli ihan heräteostoksena ohikulkumatkalla. Joten sinällään ei ollut mitään odotuksia.Daniel Braun kirjoitti:Toi kura on melko vahva ilmaus. 1gen pädiä hehkuteltuin pari vuotta sitten, samoin iphone 3gs:ää etc. Ja nyt kun verrataan retinaan niin onkin tuo näyttötekniikka kuraa??
Muutaman tunnin Miniä käyttäneenä olen kyllä tykästynyt laitteeseen kovasti. Kevyt ja sopivan kokoinen sohvasurffailuun ja menee tosiaan helposti laukkuunkin. Voi olla, että jatkossa ostelinkin vain tuota kokoa ja 10-tuumaiset jää hyllyyn. Aika näyttää.
iPhone 15 Pro Max 256GB Apple Watch 7
Apple TV 4K 64GB 2nd gen HomePod 2nd gen 2 HomePod Minis
-
Itsekkin vannoin 10" nimiin aivan täysin että ei pienemmällä voi tehdä mitään, mutta tämän käyttökokemukset kyllä muutti aivan päälaelleen. ipad1/2 koteloineen vaati esim läppärilaukussa loppupeleissä aika ison tilan. Tämä menee nyt mihin vain.. tosin ei ole kulkenut vielä tällä hetkellä yhtään mihinkään kun koteloita ei saa SuomestaJahan kirjoitti:Täysin samaa mieltä tuosta näytöstä. Mulle Minin näyttö riittää myös erittäin hyvin, kun tähän saakka olen käytellyt iPad2:sta.villeh kirjoitti:Kun hyppää ipad1 / ipad2 tähän näyttöön niin näyttö on omaan käyttööni aivan loistava. Kun kampe menee nyt about povariin, kameralaukkuun ja sängyssä käytettäessä tuntuu niinku ei olisi mitään kädessä kun se on niin ohut ja keveä, niin yksi retinan puute on unohtunut jo aika kovasti. Ja ei, en odottanut tätä laitetta niinkuin kuuta nousevaa että sen on pakko täyttää odotukset vaan tuli ihan heräteostoksena ohikulkumatkalla. Joten sinällään ei ollut mitään odotuksia.Daniel Braun kirjoitti:Toi kura on melko vahva ilmaus. 1gen pädiä hehkuteltuin pari vuotta sitten, samoin iphone 3gs:ää etc. Ja nyt kun verrataan retinaan niin onkin tuo näyttötekniikka kuraa??
Muutaman tunnin Miniä käyttäneenä olen kyllä tykästynyt laitteeseen kovasti. Kevyt ja sopivan kokoinen sohvasurffailuun ja menee tosiaan helposti laukkuunkin. Voi olla, että jatkossa ostelinkin vain tuota kokoa ja 10-tuumaiset jää hyllyyn. Aika näyttää.

-
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
-
Viesti Kirjoittaja tim@tim »
Laitettiin vempaimet vierekkäin, katseltiin suurennettua tekstiä ja suurennettuja valokuvia. Niin oli huonot mun silmät, että en osannut mitään suurempia eroja havaita. Valokuvassa yksi hento viiva oli retinassa hivenen mustempi - siinä kaikki. Kun työnsin nenäni oikein lähelle tekstejä, niin täytyy myöntää, että retinassa kirjain oli pikkiriikkisen terävämpi.
Niin on kauneus katsojan silmässä. Harjaantunut silmä erottaa sellaista, mitä minä en huomannut lainkaan. Liekö retinan ja tavallisen näytön ero sama kuin eri paperilaaduilla? Hyvälle paperille voi tulostaa hiukan tiheämpään pisteitä ja huonommalle riittää vähän harvemmat pisteet. Tuttu kirjanpainaja katsoo tulostetta kerran hätäisesti ja sanoo, että on hyvä tai huono. Minä en eroa huomaa. Sitten kaivetaan esiin luuppi... en edelleenkään huomannut suurta eroa.
Siispä odotan, että pääsen kauppaan hypistelemään miniä ehkä jo tulevalla viikolla. Näytössä on pikseleitä saman verran kuin kakkosessa, mutta näyttö on hivenen pienempi. Kuvalaatu ei voi olla ainakaan huonompi kuin kakkosessa (jonka kuvanlaatu oli minulle ihan riittävä). Mutta sittenhän sen näkee.
Näin etukäteen olen miettinyt tuon kokoa, että onko liian pieni, mutta tuo pienuus houkuttaa helpon liikuteltavuuden takia - ei tarttis kantaa aina mukana painavaa reppua. Koneen tärkein käyttö on tehdä muistiinpanoja eri työpisteissä. Kakkoseen saa suojakuoren, jonka toinen puolisko on näppis. Toimineeko samanlainen ratkaisu minin kanssa?
-
En usko että on liian pieni varsinkin jos pitää kuljettaa paljon, kyllähän ipad1/2/3 kulkee myös kätevästi mukana sen takia että on ohut, mutta tietty sitä fyysistä kokoa riittää. Jenkeistä näkyi löytyvän ensimmäisiä näppäimistöllä olevia koteloita jo, varmaan niiden tuleminen suomeen menee lähemmäs joulua.tim@tim kirjoitti: Näin etukäteen olen miettinyt tuon kokoa, että onko liian pieni, mutta tuo pienuus houkuttaa helpon liikuteltavuuden takia - ei tarttis kantaa aina mukana painavaa reppua. Koneen tärkein käyttö on tehdä muistiinpanoja eri työpisteissä. Kakkoseen saa suojakuoren, jonka toinen puolisko on näppis. Toimineeko samanlainen ratkaisu minin kanssa?
http://www.ipadminicases.com/ipad-mini- ... e-preview/
-
-
Viesti Kirjoittaja Tege »
-
Viesti Kirjoittaja oh6jih »
Ei varmaan vielä kuinkaan kun on kaupoissa vasta viikon/parin päästä. Itse odottelen sitä, iPad 2:sta on wifi-ersio ja tämän tästä on tilanteita että olisi pädissä hyvä olla oma nettiyhteys...Tege kirjoitti:Kuinka hyvin porukalla on tässä toiminut tuo 3G? Mietin tässä omalla kohdallani, että ottaisiko 3G:llä vaiko ilman. Tarkoituksena olisi kuitenkin vain saada ns. kaukosäädin ja Airplay soitin ATV:lle mutta sitten kuitenkin himottaa sekin, että saisi 3G:llä tarvittaessa, jos lähteekin matkalle.
-
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
3rd gen padissa muuten hyvin, mutta aaaaaivan liian helposti se heittää pyyhkeen kehään 3g:n osalta ja vaihtaa edgeen.Tege kirjoitti:Kuinka hyvin porukalla on tässä toiminut tuo 3G?
-
Viesti Kirjoittaja juharju »
Mitäpä jos ensi kerralla unohdat sen zoomaamisen ja avaat ipad minillä/ kakkosella esim. Iltasanomien nettisivun. Siihen verrokiksi viereen sitten sama sivu auki retinalla. Aivan varmasti huomaat eron. Retina padilla sivulla olevat tekstit ovat täysin luettavissa (ilman sitä suurentamista)ja näillä kahdella muulla padilla teksti ovat yhtä suttua. Tai jos nettiselaimelle et painoarvoa laita, avaa iBooksilla molemmille laitteille kirjat auki. Ero on kuin yöllä ja päivällä yhtään liioittelematta.tim@tim kirjoitti:Laitettiin vempaimet vierekkäin, katseltiin suurennettua tekstiä ja suurennettuja valokuvia. Niin oli huonot mun silmät, että en osannut mitään suurempia eroja havaita. Valokuvassa yksi hento viiva oli retinassa hivenen mustempi - siinä kaikki. Kun työnsin nenäni oikein lähelle tekstejä, niin täytyy myöntää, että retinassa kirjain oli pikkiriikkisen terävämpi.
Sitä en sano, etteikö osalle käyttäjiä Minin näyttö ole täysin riittävä ja käyttökelpoinen. Itseä mini kiinnostaa, mutta tässä kun on muutaman kuukauden retina padia käyttänyt hyppäsi Minin näyttö kyllä pahasti silmille. Väritoistossa ja katselukulmissa ei ole mitään vikaa, mutta se tarkkuus...
-
Viesti Kirjoittaja Tege »
Aah joo se olikin näin. No pitää vielä sitten odotella. Olen kyllä iPad 2:sta käyttänyt ja 3G on aika must juttu ollut. Helpottaa huomattavasti kun voi mökillä ja missä vaan tosta vain surffaa ilman säätämistä. Miniä katselen sen takia kun 2:n ollut jo varmaan vuoden päivät porukoilla kun itselleni jäi vähän pienemmälle käytölle ko laite.oh6jih kirjoitti:Ei varmaan vielä kuinkaan kun on kaupoissa vasta viikon/parin päästä. Itse odottelen sitä, iPad 2:sta on wifi-ersio ja tämän tästä on tilanteita että olisi pädissä hyvä olla oma nettiyhteys...Tege kirjoitti:Kuinka hyvin porukalla on tässä toiminut tuo 3G? Mietin tässä omalla kohdallani, että ottaisiko 3G:llä vaiko ilman. Tarkoituksena olisi kuitenkin vain saada ns. kaukosäädin ja Airplay soitin ATV:lle mutta sitten kuitenkin himottaa sekin, että saisi 3G:llä tarvittaessa, jos lähteekin matkalle.
-
Viesti Kirjoittaja jtk »
Juuri noin minä tein, paitsi että vertasin Miniä kuvitteelliseen "retina Miniin" (ks. viestini ylempänä). Ja itse tulin siihen lopputulokseen, että voin hyvin luopua kolmosesta ja vaihtaa Miniin. Mutta jokaisen kannattaa tehdä itse oma ratkaisunsa toki.juharju kirjoitti: Mitäpä jos ensi kerralla unohdat sen zoomaamisen ja avaat ipad minillä/ kakkosella esim. Iltasanomien nettisivun. Siihen verrokiksi viereen sitten sama sivu auki retinalla.
-
Viesti Kirjoittaja jk »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
MacBook Pro 13" iPad Air 2 iPad 2018 Airport Extreme Apple TV 4K 3rd Gen iPhone 13 Pro AirPods X2 HomePod Mini X2 ynnä muut...
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka