Mulla makaa käyttämättömänä iBook G4 hyllyssä. Nyt saisin siihen ilmaisen nettitikun, mutta vaatii uudempaa käyttistä, kuin koneessa oleva 10.3.9. Mihin kannattaa/ pystyy päivittämään? vai pystyykö mihinkään. Olisi hyvä kakkoskone vielä?
Kone:
Ibook g4
1,2 GHZ Powerpc G4
muisti 768 Mt
Mistäköhän kannattais hommata uutta käyttistä?
iBook G4 OS X 10.3.9, mihin kannattaa päivittää?
Mac OS X, Boot Camp ja virtualisointi
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
iBook G4 OS X 10.3.9, mihin kannattaa päivittää?
Viesti Kirjoittaja ristolah »
Viimeksi muokannut iPadi, 9.4.2012 klo 14.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikkoa viilattu
Syy: Otsikkoa viilattu
-
Re: Ibook G4 os x 10.3.9. mihin kannattaa päivittää?
Viesti Kirjoittaja -wk- »
10.4 Tiger ja 10.5 Leopard ovat vaihtoehtoja. Molemmat ovat siirtyneet tuen piiristä pois, Leopard on hieman raskaampi tuollaisella raudalla kuin Tiger. Jotain softaa on joka vaatii vähintään 10.5:n eli riippuen mitä tarvii niin tuo rajoittanee. Todella paljon on sitten juttuja jotka ei toimi koko PowerPC -koneella (joka tuo siis on) vaan tarvitaan Intel -pohjainen Mac.
Viimeksi muokannut -wk-, 9.4.2012 klo 14.19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: iBook G4 OS X 10.3.9, mihin kannattaa päivittää?
Viesti Kirjoittaja ristolah »
Kiitos!!
Tarkoittaako tuo hieman raskaapi sitä, että käytännössä kannattaa valita toi tiger? Eli tökkiikö leopard käytännössä niin, että hermo menee?
Kone tulisi lähinnä surffailuun ja tietysti olis mukava, jos siinä pyöris joku kelvollinen versio vaikka openofficesta. mulla on kotikoneena iMac, joten ihan kaikkeen ei ton g4:n tartte pystyäkkään.
Mahtaakohan noita tigereitä tai leopardeja vaan löytää enää mistään
Ei kun ettimään
T: Risto
Tarkoittaako tuo hieman raskaapi sitä, että käytännössä kannattaa valita toi tiger? Eli tökkiikö leopard käytännössä niin, että hermo menee?
Kone tulisi lähinnä surffailuun ja tietysti olis mukava, jos siinä pyöris joku kelvollinen versio vaikka openofficesta. mulla on kotikoneena iMac, joten ihan kaikkeen ei ton g4:n tartte pystyäkkään.
Mahtaakohan noita tigereitä tai leopardeja vaan löytää enää mistään
Ei kun ettimään
T: Risto
-
Viesti Kirjoittaja -wk- »
No tuo G4 on sen verran hidas ettei se surffailu oikein sulavaa ole kummallakaan, mutta Tiger noista on tosiaan kevyempi. Kumpaankaan ei tule enää päivityksiä eikä niihin saa uusimpia versioita monista softista joten siinä mielessä ei niin väliä, Leopardin kohdalla tilanne on kyllä hieman parempi.
OpenOfficesta saanee kyllä jonkin version myös 10.3:lle, luulisin? Tigerille ja Leopardille nyt ainakin:
http://www.openoffice.org/porting/mac/d ... 1-104.html
Tämä foorumi ja huuto.net lienee parhaimmat paikat. 10.5:sta näkyy ainakin olevan myynnissä, hinta vaan melko korkea käyttikselle jota ei enää tueta, tosin kyllähän tuota Windows 2000:ttakin näkyy vielä myytävän huuto.netissä, useammalla kympilläkin![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
OpenOfficesta saanee kyllä jonkin version myös 10.3:lle, luulisin? Tigerille ja Leopardille nyt ainakin:
http://www.openoffice.org/porting/mac/d ... 1-104.html
Tämä foorumi ja huuto.net lienee parhaimmat paikat. 10.5:sta näkyy ainakin olevan myynnissä, hinta vaan melko korkea käyttikselle jota ei enää tueta, tosin kyllähän tuota Windows 2000:ttakin näkyy vielä myytävän huuto.netissä, useammalla kympilläkin
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Peke04 »
Minulla olisi Tiger 10.4.8. CD:t (Disc 1 ja 2) ylimääräisenä, kunhan saan päivitettyä Tigerin uudempaan.
Nämä levyt ovat tulleet mukana, kun minun Mac Book on ostettu vuonna 2005 tai 2006. Joutavat kyllä, mikäli tarvitset niitä. Nimelliseen hintaan.
Nämä levyt ovat tulleet mukana, kun minun Mac Book on ostettu vuonna 2005 tai 2006. Joutavat kyllä, mikäli tarvitset niitä. Nimelliseen hintaan.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Jos ovat harmaita systeemilevyjä, niin ne ovat konekohtaisia. Jos ovat alkujaan erikseen myydystä retail-pakkauksesta, niin ne pelittää.Peke04 kirjoitti:Minulla olisi Tiger 10.4.8. CD:t (Disc 1 ja 2) ylimääräisenä, kunhan saan päivitettyä Tigerin uudempaan.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja Mac Classic »
Itse kuitenkin päivittäisin tuon suoraan Leopardiin ja hommaisin maksimimäärän lisää muistia. Leopardiin saat kuitenkin enemmän ja uudempia ohjelmia. OpenOfficen sijasta kannattaa asentaa LibreOffice, joka tukee myös uusimmissa versioissaan edelleen PowerPC-puolta. Myös MS Office 2004 tai 2008 pyörivät ja molempiin tulee edelleen myös päivityksiä. Mitään nykyistä tehomyllyä tuosta koneestasi et tietenkään enää saa, mutta monet hommat hoitunevat vielä ihan kivasti.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka