Kiitokset turkulaisille hyvästä raportoinnista!
Odottelin kyllä että hyvävelilehti julkaisisi
sisisisisisi uutisen asiasta, toki mielipidekirjoituskin tuo asiaa esille, mutta lehden oman toimittajan tekemä juttu antaisi enemmän painoa keskustelulle.
Don MC kirjoitti:Ikävä tosiasia kuitenkin on, että ihmisten on pakko ajaa keskustan läpi autoilla. Siitä ei pääse mihinkään, eikä autoja voi kokonaan karkoittaa keskustasta. Töihin ja töistä on päästävä. Ja työmatkoilla joskus pitää heittää muksut hoitoon/harjoituksiin/ties minne, sekä vielä käydä kaupoissakin. Läheskään kaikkialle ei ole niin hyviä bussiyhteyksiä, että nuo matkat voisi kulkea julkisilla.
Mä olen bensan hinnan takia vähentänyt autoiluni aivan absoluuttiseen minimiin. Suunnittelen reititkin niin, että mahdollisimman monta asiaa pystyy hoitamaan samalla, mahdollisimman lyhyellä, reissulla. Silti joudun pakosta ajamaan ruuhkassa joka päivä (ja kiroamaan suunnittelijoiden älynväläyksiä, jotka tekevät kadut entistä ruuhkaisemmiksi). Ja kaiken kukkuraksi pitäisi vielä tuntea syyllisyyttäkin sen takia että autoilee? Ehei. Pysähtyköön koko yhteiskunta sitten mun puolestani jos niin on ja autot pitäisi poistaa.
Kuvitteleekohan joku, että ihmiset huvikseen siellä ruuhkassa punaisissa valoissa istuvat? Eiköhän jokainen ajaisi väljempää ja vähemmän "valoisaa" reittiä, jos sellainen olisi.
Julkisten käyttökelpoisuus tosiaan on ainakin omalla kohdalla osoittautunut harvoja poikkeuksia lukuunottamatta huonoksi tai kerta kaikkiaan mahdottomaksi. Tuorein esimerkki oli taannoin kun suhteellisen uusi autoni oli
viikkohuollossa, ja piti päästä Tampereelle leffateatteriin. Olin varannut liput iltanäytökseen, kun tiesin, etten kuitenkaan töistä ehdi aikaisempaan, ja bussillahan pääsee kätevästi Valkeakoskelta Tampesterin keskustaan; menomatkahan sujuikin näppärästi, ja pääsimme bussilla mukavan lähelle Plevnaa. Takaisinkin päästiin mukavasti läheltä Plevnaa - taksilla.
Busseja kun ei siihen aikaan enää kulkenut Valkeakosken syrjäkylään.
Edullistahan tuo julkisten käyttäminen on - bussimatka Valkeakoskelta Tampereelle maksaa 7€, ja taksilla pääsee edullisesti kotiin hieman runsaalla kuudellakymmenellä eurolla!
Hauska muuten kuulla, että valkeakoskelainen tapa pysäytyttää kaikki autot jokaiseen risteykseen on käytössä muuallakin - jotenkin ajattelin, ettei yhtä tyhmää liikennesuunnittelijaa voi missään olla.
Don MC kirjoitti:..siellä mäessä oli hetki sitten jengiä kuvaamassa tuota kaistahärdelliä, sekä siellä tapahtuvaa liikennettä. Jotkut kuvasivat, toiset tekivät muistiinpanoja.
Onko tuon ryhmän alkuperästä mitään tietoa?