Olen vasta alkanut käyttämään omenakonetta ja siihen asennettua officea. Kaikki toiminnot on vielä vähän haun alla.
Tän hetkinen ongelma on tämmöinen: Windows versiossa tekstiin tehdään sisennykset helposti käyttäen ctrl+m (normaali sisennys) ja ctrl+t (riippuva sisennys). Miten saan nämä helpoiten tehtyä macillä? Mahtaako näihin löytyä cmd + jotain pikanäppäintä vai mikä olisi helpoin tapa saada nämä tehtyä?
Office for Mac -sisennykset
Keskustelua ohjelmista ja Mac App Storesta.
9 viestiä
• Sivu 1/1
-
Office for Mac -sisennykset
Viesti Kirjoittaja Tyttö82 »
Viimeksi muokannut amanita, 8.11.2012 klo 16.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikon hienosäätöä
Syy: Otsikon hienosäätöä
-
Re: Office for mac - sisennykset
Viesti Kirjoittaja hpslm »
Cmd+T ja Shift+ctrl+M. Cmd+M on järjestelmänlaajuinen komento aktiivisen ikkunan pienentämiselle dockkiin.
-
Kiitos vastauksesta, pitääpä kokeilla heti!
Ja juu, kokeilin cmd+m ja sinne katosi ruutu alalaitaan
.
Ja juu, kokeilin cmd+m ja sinne katosi ruutu alalaitaan

-
Ole hyvä, kannattaa käydä lukemassa esim. tämä dokumentti näppäinoikoteistä. Kivempi tietää nyt kuin kuukauden päästä, että esim. delete on ctrl+d tai fn+backspace…Tyttö82 kirjoitti:Kiitos vastauksesta, pitääpä kokeilla heti!
Ja juu, kokeilin cmd+m ja sinne katosi ruutu alalaitaan.
Muistaakseni Officessa voi määrittää omia näppäinoikoteitä, mutta vastaava ominaisuus on lisäksi järjestelmänlaajuinen OS X:ssä. Mille tahansa valikkotoiminnolle, jolla ei ole näppäinoikotietä, voi sellaisen määrittää.
-
Seuraavaksi siis linkkiä lukemaan
. Veikkaan, että näppäinoikoteiden määrittely on vielä tässä vaiheessa liian monimutkaista, kun vasta yritän saada hahmotettua miten koko homma pelittää.
Testailin tuossa noita yhdistelmiä. Shift+ctrl+m toimii kuten sanoitkin, eli sillä saa sen normaalin sisennyksen, mutta cmd+t ei anna mulle otsikkoa samalle riville vasempaan reunaan ja muuta tekstiä 4,6cm sisennykseen vaan se siirtää otsikonkin. Missäköhän mahtaa mättää
.
Vai teenköhän mä koko komman väärin. Eli jos haluan vasempaan reunaan jäävän otsikoksi vaikkapa Ohjelma ja sen jälkeen plaaplaa tekstin siirtyvän 4,6cm sisennykseen, niin enkös vaan paina kursorin Ohjelma-sanan perään ja paina sen jälkeen cmd+t? Mutta tällä se koko otsikkokin siirtyy eteenpäin.

Testailin tuossa noita yhdistelmiä. Shift+ctrl+m toimii kuten sanoitkin, eli sillä saa sen normaalin sisennyksen, mutta cmd+t ei anna mulle otsikkoa samalle riville vasempaan reunaan ja muuta tekstiä 4,6cm sisennykseen vaan se siirtää otsikonkin. Missäköhän mahtaa mättää
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Vai teenköhän mä koko komman väärin. Eli jos haluan vasempaan reunaan jäävän otsikoksi vaikkapa Ohjelma ja sen jälkeen plaaplaa tekstin siirtyvän 4,6cm sisennykseen, niin enkös vaan paina kursorin Ohjelma-sanan perään ja paina sen jälkeen cmd+t? Mutta tällä se koko otsikkokin siirtyy eteenpäin.
-
En nyt ihan hirveästi ole käyttänyt Wordia, mutta eikö riippuva sisennys nimenomaan ole siinäkin kappaleen ominaisuus?Tyttö82 kirjoitti:Vai teenköhän mä koko komman väärin. Eli jos haluan vasempaan reunaan jäävän otsikoksi vaikkapa Ohjelma ja sen jälkeen plaaplaa tekstin siirtyvän 4,6cm sisennykseen, niin enkös vaan paina kursorin Ohjelma-sanan perään ja paina sen jälkeen cmd+t? Mutta tällä se koko otsikkokin siirtyy eteenpäin.
Eli ei otsikko + kappale, vaan vain kappale?
Eli kun itse painan Cmd+t, riippuvan sisennyksen osoittava merkki viivaimessa vaihtaa paikkaa, jonka jälkeen tekstiä kirjoittamalla ensimmäinen rivi on enemmän vasemmalla ja kappaleen kaikki muut rivit alkavat riippuvasta sisennyksestä. Jos haluat ensimmäisellä rivillä olevan vähemmän tekstiä, kuin mitä koko rivin pituus mahdollistaisi, niin line breakilla (Wordissa muistaakseni shift+Enter) voi siirtyä kappaleen seuraavalle riville haluamassa kohdassa (aloittamatta uutta kappaletta).
Voin toki olla väärässä periaatteen suhteen, mutta noin sitä olen käyttänyt.
-
Mulla cmd+t vaihtaa viivaimessa 1. rivin sisennyksen paikaa, riippuvan sisennyksen ja vasemman sisennyksen merkit pysyy paikallaan.
Windowsin versiossa ctrl+t painettuna sen "otsikko" sanan perässä sisentää muut tekstit, mutta se "otsikko" jää rivin vasempaan laitaan.
Muoks. Ja niin siis riippuva sisennys on juuri se otsikko + kappale, normaali sisennys on niin, että koko kappale siirtyy.
Windowsin versiossa ctrl+t painettuna sen "otsikko" sanan perässä sisentää muut tekstit, mutta se "otsikko" jää rivin vasempaan laitaan.
Muoks. Ja niin siis riippuva sisennys on juuri se otsikko + kappale, normaali sisennys on niin, että koko kappale siirtyy.
Viimeksi muokannut Tyttö82, 7.11.2012 klo 20.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kokeilin uudestaan Office 2011:ssa ennen kuin kirjoitan mitään, ja CMD+T vaihtaa riippuvan sisennyksen ja vasemman sisennyksen paikkaa. 1. rivi sisennys jää paikalleen. Kirjoittamalla tekstiä ensimmäinen rivi jää enemmän vasemmalle sisennetyksi. Maalaamalla kappaleen, klikkaamalla oikealla näppäimellä ja valitsemalla valikosta kappaleen, sisennykset ja välit -välilehdessä näkyy käytettävänä sisennyksenä olevan riippuva.Tyttö82 kirjoitti:Mulla cmd+t vaihtaa viivaimessa 1. rivin sisennyksen paikaa, riippuvan sisennyksen ja vasemman sisennyksen merkit pysyy paikallaan.
Näppäinoikotiethän ovat toki vain satunnaiseen muokkaukseen, muotoilu tulisi asettaa tyylien kautta.
Riippuva sisennys (hanging indent) tarkoittaa kappaletta, jonka ensimmäinen rivi on eri tavalla sisennetty. Voit toki kutsua ekaa riviä otsikoksi, mutta se aiheuttaa hieman sekaannusta, koska tekstinkäsittelyssä kappale ja otsikko ovat eri asioita muotoillullisesti. Itse sisentäisin otsikot määrittelemällä ne otsikko-tyyleiksi ja määrittelemään sitten ko. tyyliin halutun sisennyksen. Silloin voit erikseen määritellä kappaleen sisennyksen kappale-tyyliin.
-
Re: Office for Mac -sisennykset
Ehkä otsikko-sana tosiaan on väärä. Olin viime viikolla kouluni word-kurssilla, jossa sitä siksi kutsuttiin ja siellä näitä väännettiin ja nyt sitten tein kotitehtävää, jossa samoja juttuja piti tehdä tekstiin
.
Mutta löysin täältä ketjun, jossa toinen käyttäjä oli pohtinut samaa ja todennutkin, että tässä vanhemmassa office-paketissa ei cmd+t toimintoa ole. ( http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&p=796440 ).
Täytyypä kokeilla tuota toista keinoa

Mutta löysin täältä ketjun, jossa toinen käyttäjä oli pohtinut samaa ja todennutkin, että tässä vanhemmassa office-paketissa ei cmd+t toimintoa ole. ( http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=49&p=796440 ).
Täytyypä kokeilla tuota toista keinoa

9 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka