Eikös täällä ole useammallakin suulla havaittu, että erikoisliikekään ei aina ja välttämättä ihmeitä tiedä. Tai tarkemmin sanottuna jotkut tyypit niissä tietää erittäinkin paljon ja toiset taas virpovat mitä erikoisimpia legendoja. Mutta selvästikään ei voi yleistää, että jokainen erikoisliikkeen hemmo olisi suuri Mac-tietäjä. Samoin kuin ei voi yleistää, että jossain Veikossa tai Gigantissa ei missään tapauksessa tiedetä Maceista mitään.
Opiskelija/opettaja-alennukset on nykyään aika lailla yhtä tyhjän kanssa, kun halvempia tarjouksia saa kuka tahansa muualta. Apple Storekin on vaivihkaa hieman huonontanut prosentteja, kun 15-tuumaisen karvalakki-MBP:n edu-alennus vaihtui vaivihkaa 8 prossasta kuuteen... Sitä en tiedä näkyykö sama huononnus kivijalkakauppojen edu-hinnoissa.
Silloin kun minä olin alalla, ylivoimaisesti suurin osa Apple-jämyn tuloksesta tehtiin aivan muulla kuin konemyynnillä. Se oli tosin sitä aikaa kun kuluttaja-asiakasta pidettiin lähinnä kiusallisena roskantuojana ja firmat oli kaikki kaikessa. Nythän tilanne on varmaan toinen, kun kaikenlaisia Apple-tuotteita myydään taviksille kuin pipoa.
Tietysti jos asiakas on suhteellisen pihalla eikä osaa käyttää esim. tätä foorumia tiedonhankintaan, erikoisliikkeen avulla onnistuu varmasti todennäköisimmin pääsemään hyvään alkuun Macin käytössä. Se että maksaa vaikka satasen ekstraa hyvistä neuvoista ja tietämyksestä voi olla monelle erinomainenkin diili ja mainiosti sijoitettua rahaa. Jos taas katsotaan asiakaskunnan toisesta päästä, meikäläisen kaltaisen tyypin ei ole mitään järkeä ostaa Macin mukana arvokasta palvelua jota ei lainkaan tarvitse.
Rowan Atkinson on johtanut anglikaanista kirkkoa vuodesta 2002.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012