Samalla ensimmäinen viestini.
Tarvitsen uuden tietokoneen vanhan(8v!) ja hajonneen pc-myllyn tilalle, käyttö olisi surffailun, musiikin ym normaalin lisäksi pelailua - tosin pelailusta voi jäädä uusimmat ja graafisimmat pelit ulkopuolelle.
Lisäksi haluaisin luonnollisesti selvitä halvalla ja olen valmis tinkimään koneen siisteydestä ja iästä, toisin sanoen haluan käytetyn koneen. Ongelmana on etten ymmärrä koneen tehon, käyttöiän ja hinnan kulumisesta mitään eli kuinka paljon käytetystä koneesta kannattaa maksaa.
Olen päätynyt MaBook Pro:hon liikuteltavuuden, helppokäyttöisyyden ja ulkomuodon vuoksi. Kannettava koska haluan välttyä johdoilta ja haluan hiljaisen koneen jota käyttää sohvalla/sängyssä. Himoitsen MBAiria kestävän kovalevyn ja kompaktin koon vuoksi mutta olen ymmärtänyt ettei pienikään pelailu ym sillä onnistu.
Olen aktiivisesti tutkaillut Myynti -palstaa täällä sekä Huuto.net:tiä mutten tunnista hyvää tarjousta enkä ole varma mitä koneeni tulee tarvitsemaan. Osaisitteko siis ystävällisesti vinkata oikeaan suuntaan mitä hankkia ja paljonko maksaa?
tl;dr kerro mikä kone sinulla on, mitä touhuat ja lopuksi kehota ostamaan täsmälleen samanlainen
Edit; tarkennusta
Käytettyä konetta ostaessa mitä tulee pitää mielessä? Mitkä seikat vaikuttavat hintaan? Ainakin osaan toivoa keskusmuistia kahdeksaan gigaan tulevaisuuden varalta.
(taas yksi) Ensimmäinen mac-kannettava -ketju
Keskustelua kannettavista
11 viestiä
• Sivu 1/1
-
(taas yksi) Ensimmäinen mac-kannettava -ketju
Viesti Kirjoittaja Namikahvi »
Viimeksi muokannut Namikahvi, 22.9.2012 klo 12.20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: (taas yksi) Ensimmäinen mac-kannettava -ketju
Viesti Kirjoittaja jurppa »
Kyllä airilla pelailu onnistuu, nimim. diablo pyörii paraikaaNamikahvi kirjoitti:Samalla ensimmäinen viestini.
Tarvitsen uuden tietokoneen vanhan(8v!) ja hajonneen pc-myllyn tilalle, käyttö olisi surffailun, musiikin ym normaalin lisäksi pelailua - tosin pelailusta voi jäädä uusimmat ja graafisimmat pelit ulkopuolelle.
Lisäksi haluaisin luonnollisesti selvitä halvalla ja olen valmis tinkimään koneen siisteydestä ja iästä, toisin sanoen haluan käytetyn koneen. Ongelmana on etten ymmärrä koneen tehon, käyttöiän ja hinnan kulumisesta mitään eli kuinka paljon käytetystä koneesta kannattaa maksaa.
Olen päätynyt MaBook Pro:hon liikuteltavuuden, helppokäyttöisyyden ja ulkomuodon vuoksi. Kannettava koska haluan välttyä johdoilta ja haluan hiljaisen koneen jota käyttää sohvalla/sängyssä. Himoitsen MBAiria kestävän kovalevyn ja kompaktin koon vuoksi mutta olen ymmärtänyt ettei pienikään pelailu ym sillä onnistu.
Olen aktiivisesti tutkaillut Myynti -palstaa täällä sekä Huuto.net:tiä mutten tunnista hyvää tarjousta enkä ole varma mitä koneeni tulee tarvitsemaan. Osaisitteko siis ystävällisesti vinkata oikeaan suuntaan mitä hankkia ja paljonko maksaa?
tl;dr kerro mikä kone sinulla on, mitä touhuat ja lopuksi kehota ostamaan samanlainen
MacBook Pro 16" (2021) M1 Pro 32Gt 1Tt | Macintosh Plus (1987)| iPhone 13 Pro 128GB (Graphite) 16.0
-
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
ainakin uusi Air pyörittää ihan hyvin Minecraftia myös, tosin kone ei ole silloin enää hirveän hiljainen :p Kun tällä ei pelaa niin tästä ei pääse pihaustakaan, siis ei tasan pihaustakaan. Akku kestää puoli ikuisuutta, HD leffatkin pyörivät pätkimättä ja tämän liikuttelu paikkaan X on täysin vaivatonta, kone liikkuu jatkuvasti mukana. vrt. 2006 15" MBP (+- 2.5kg) ei ole pahemmin asunnosta liikkunut eikä sitä kuumuutensa takia pidä sylissä vanha Erkkikään.
itsekin harkitsin muutama viikko sitten 13" MBP (se halwin malli kun en tehoja tarvitse) ja Airin välillä, nyt olen sitä mieltä, että valitsin juuri sen oikean masiinan. Tämä Air on kuitenkin astetta mobiilimpi laite vaikka tuo 13" MBP on myös pieni ja suht kevyt. Jos haluat marginaalisti enemmän tehoa, paljon hilpaketta koneeseen kiinni ja tarvitset DVD asemaa niin MBP on varmasti se oikeampi ratkaisu. Jos selviät muutamalla USB liittimellä ja haluat oikeasti mobiilin koneen Air is the way to go. Toki MBP mallistosta löytyy myös niitä tehokkaampiakin malleja missä riittää hönkää vaikka ja mihin.
Näin omasta kokemuksesta mainittakoon vielä, että läppärillä elely ei sitten ole välttämättä langatonta
Hommasin tuon 15" Macbook Pro:n aikanaan ainoaksi koneekseni ja ensimmäisten parin viikon jälkeen setup alkoi näyttämään tältä: MBP + laturin piuha, ulkoinen kovalevy, kuulokkeet/kajarit, wacom piirto pöytä ja paljon kaikkea muuta jännää 
itsekin harkitsin muutama viikko sitten 13" MBP (se halwin malli kun en tehoja tarvitse) ja Airin välillä, nyt olen sitä mieltä, että valitsin juuri sen oikean masiinan. Tämä Air on kuitenkin astetta mobiilimpi laite vaikka tuo 13" MBP on myös pieni ja suht kevyt. Jos haluat marginaalisti enemmän tehoa, paljon hilpaketta koneeseen kiinni ja tarvitset DVD asemaa niin MBP on varmasti se oikeampi ratkaisu. Jos selviät muutamalla USB liittimellä ja haluat oikeasti mobiilin koneen Air is the way to go. Toki MBP mallistosta löytyy myös niitä tehokkaampiakin malleja missä riittää hönkää vaikka ja mihin.
Näin omasta kokemuksesta mainittakoon vielä, että läppärillä elely ei sitten ole välttämättä langatonta

It wasn't me, it was the other guy!
-
Viesti Kirjoittaja Tume116 »
Laitetaan tähän ketjuun, kun aihetta koskee.
Eli olisi korkea aika päästä eroon tästä ikivanhasta Acerista ja tarvitsisi hieman neuvoja, kun maceistä ei minkäänlaista aiempaa kokemusta ole.
Olen hommaamassa käytettynä 2011--> mallia olevaa 13" macbook pro:ta tai mac miniä pääasiassa musiikintekoon sekä pienimuotoiseen kuvankäsittelyyn ja leffojen katsomiseen telkkarin kautta.
Tietoa tarvitsisi siitä, että miten noissa kyseisissä laitteissa mahtaa teho tällaiseen käyttöön riittää?
Ohjelmistona käytän suurimmaksi osaksi Ableton Liveä ja lukuisia vst plugineja, kuten Omnisphere ja NI Komplete 8.
Pahoittelut mahdollisesti sekavasta viestistä ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
Eli olisi korkea aika päästä eroon tästä ikivanhasta Acerista ja tarvitsisi hieman neuvoja, kun maceistä ei minkäänlaista aiempaa kokemusta ole.
Olen hommaamassa käytettynä 2011--> mallia olevaa 13" macbook pro:ta tai mac miniä pääasiassa musiikintekoon sekä pienimuotoiseen kuvankäsittelyyn ja leffojen katsomiseen telkkarin kautta.
Tietoa tarvitsisi siitä, että miten noissa kyseisissä laitteissa mahtaa teho tällaiseen käyttöön riittää?
Ohjelmistona käytän suurimmaksi osaksi Ableton Liveä ja lukuisia vst plugineja, kuten Omnisphere ja NI Komplete 8.
Pahoittelut mahdollisesti sekavasta viestistä ja kiitos vastauksista jo etukäteen.
Viimeksi muokannut Tume116, 23.9.2012 klo 15.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Huh kuumotus Airiin palaa ja kovaa. Kiitos kommenteista!
Miten paljon vuosimalli ja ikä vaikuttavat koneeseen ja hintaan? Uudehko on jokatapauksessa pakko hommata jos haluaa muistia enemmän kuin sen pari gigaa.
Entä vaikuttaako koneen speksit paljon käyttöikään? Esim onko Air tosiaan kiintolevynsä puolesta Pro:ta kestävämpi, kuumeneeko tietyt konetyypit enemmän kuin muut..
Miten paljon vuosimalli ja ikä vaikuttavat koneeseen ja hintaan? Uudehko on jokatapauksessa pakko hommata jos haluaa muistia enemmän kuin sen pari gigaa.
Entä vaikuttaako koneen speksit paljon käyttöikään? Esim onko Air tosiaan kiintolevynsä puolesta Pro:ta kestävämpi, kuumeneeko tietyt konetyypit enemmän kuin muut..
-
Viesti Kirjoittaja Ötsi Vik »
Mullakin käytössä Ableton ja Komplete 8 + muita aikas raskaitakin syniä ja muita plugareita. Tähän mennessä mun early 2011 MBP, i7, 2,2ghz, 8gt on pyörittänyt projekteja hyvin. Kaikki samplet mulla on ulkoisella FW-kovolla, sillä tämä sisäinen 5400rpm on auttamattoman hidas pyörittämään kirjastoja samaan aikaan kuin softaa. Tulevaisuuden investointi ensi keväänä on SSD-asema, jolla nakkaan käyttiksen ja softat. Jossain vaiheessa myös päivitys 16 gigaan keskusmuistia tulee ajankohtaiseksi. Nyt se ei vielä ole sitä. Eilen yhtä live-projektia taas työstäessäni ei mikään juminut ollenkaan, vaikka audioraitoja on useampi kymmen, muutama raskas syna ja Kontakt. Paljon isompia projekteja tulee tehtyä Pro Toolsilla, lähinnä kuvan kanssa. Parhaimmillaan toistasataa raitaa pyörii ihan ok. Suosittelen siis omiin kokemuksiini pohjautuen MBP:ta, sitä spekseiltä parhainta jonka tällä hetkellä voi ostaa. Ainoa jota kandee miettiä on se, että haluaako siihen sen retinanäytön. Itse en ottaisi, kun en sillä mitään tekisi.Tume116 kirjoitti:Laitetaan tähän ketjuun, kun aihetta koskee.
Sanotaan ettei tyhmyydellä ole rajoja. On sillä: Kanada ja Meksiko.
-
Harmillinen homma kun ei noita Aireja oikein liiku käytettynä...
Huuto.netissä parin vuoden ikäiset Pro:t liikkuvat kuudensadan euron hujakoilla, taidanpa kärkkyä siellä.
Huuto.netissä parin vuoden ikäiset Pro:t liikkuvat kuudensadan euron hujakoilla, taidanpa kärkkyä siellä.
-
Viesti Kirjoittaja ikuhappy »
En millään löytänyt sopivampaa ketjua, joten kun uuttakaan en viitsi aloittaa mennään tällä.
Uutta läppäriä on tarkoitus hankkia Sveitsistä ennen kuin Suomeen palaan ensi vuonna. Vuosia sitten maccia harkitsin, mutta silloinen budjetti päätti toisin. Lisäksi harmittaisi kovasti, jos toteaisin parin kuukauden sisällä, että OSX ei ole mun juttu. Nyt saisin kuitenkin MBP mid-2012 mielestäni hyvinkin halvalla verrattuna "normisuomihintaan", ja pohdinkin ottavani moisen "koekäyttöön" ja diilavani parin kuukauden päästä eteenpäin, jos ei nappaa.
Elektroniikan hinnankehityksen tietäen silti mietityttää paljonko tuosta tulisi takkiin. Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, mutta kuinka paljon veikkaisitte, että karvalakki mid-2012 13'' MBP:stä saisi alkuvuodesta? 800 €? 1000 €? Sveitsinäppis~saksanäppis~suominäppis, joten sen en uskoisi pahasti hintaa tiputtavan.
Uutta läppäriä on tarkoitus hankkia Sveitsistä ennen kuin Suomeen palaan ensi vuonna. Vuosia sitten maccia harkitsin, mutta silloinen budjetti päätti toisin. Lisäksi harmittaisi kovasti, jos toteaisin parin kuukauden sisällä, että OSX ei ole mun juttu. Nyt saisin kuitenkin MBP mid-2012 mielestäni hyvinkin halvalla verrattuna "normisuomihintaan", ja pohdinkin ottavani moisen "koekäyttöön" ja diilavani parin kuukauden päästä eteenpäin, jos ei nappaa.
Elektroniikan hinnankehityksen tietäen silti mietityttää paljonko tuosta tulisi takkiin. Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, mutta kuinka paljon veikkaisitte, että karvalakki mid-2012 13'' MBP:stä saisi alkuvuodesta? 800 €? 1000 €? Sveitsinäppis~saksanäppis~suominäppis, joten sen en uskoisi pahasti hintaa tiputtavan.
-
Viesti Kirjoittaja Leon »
Moro,
Karvalakkimallinen Macbook Pro 13,3" on aina täällä Suomessa se sisäänvetotuote juhlamokan tapaan. Aivan varmasti ko. mallista on kampanjoita taas joulukuussa veronpalautusten ja jouluhömpötyksen vuoksi. Saksalaisnäppis pudottanee jälleenmyyntiarvoa, sillä kuka non-germaani oikeasti haluaa QWERTZ-näppiksen
. Etkö voisi tilata siellä laitetta ruotsalaisella näppäinasettelulla.
Karvalakkimallinen Macbook Pro 13,3" on aina täällä Suomessa se sisäänvetotuote juhlamokan tapaan. Aivan varmasti ko. mallista on kampanjoita taas joulukuussa veronpalautusten ja jouluhömpötyksen vuoksi. Saksalaisnäppis pudottanee jälleenmyyntiarvoa, sillä kuka non-germaani oikeasti haluaa QWERTZ-näppiksen

iMac 12,2, Macbook Pro 5,5, AppleTV3, iPad Pro 10.5 & iPhone 15
Hackintosh: on.
Hackintosh: on.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Kyllä siitä finskinäppiksellä tonnin saa, jos parin kuukauden sisään myyt pois. Sakuversio pudottanee hintaa ostajasta riippuen kympeistä reiluun sataseen. Moni varmasti jättää kokonaan ostamatta.ikuhappy kirjoitti:Tulevaisuuden ennustaminen on tunnetusti vaikeaa, mutta kuinka paljon veikkaisitte, että karvalakki mid-2012 13'' MBP:stä saisi alkuvuodesta? 800 €? 1000 €?
Viimeksi muokannut Anghorn, 29.11.2012 klo 0.51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MBP 14" | Studio Display 5K | iPhone 15 Pro | iPad Air | AirPods Pro | Watch S6 | TV 4K
-
Viesti Kirjoittaja teemueramaa »
Itsellä on tuo 13" Macbook Pro enkä näe koon puolesta ainakaan normikäytössä mitään ongelmaa että on hieman paksumpi. Yhtä kepeästi se hyppää käteen.
Olen ollut vannoutunut pc:n käyttäjä mutta macbookin myötä on vain niin pirun hienoa huomata pikkukäytettävyysseikkojen vaikuttavan niin paljon että takaisin en mene.
Tosin muutamia asioita pc-puolelta ikävöi mutta aina voi ajaa virtuaalikonetta.
Ja tosiaan, kannattaa ostaa pienellä muistimäärällä ja asentaa sitten itse isommat tikut paikalleen kuin käydä kaupassa vaihdattamassa. Itselläni nyt 16Gigaa ja 250Giban SSD. Ei hirveän hirveän isoa eroa muistin määrällä 4:ään gigaan mutta ei ole tullut ainakaan kattoa vastaan missään vaiheessa vielä vaikka käyttääkin 3d-softaa tuossa pikkukoneessa. Maya 2013 pyörii ja rendailee hyvin extranäytöllä.
Olen ollut vannoutunut pc:n käyttäjä mutta macbookin myötä on vain niin pirun hienoa huomata pikkukäytettävyysseikkojen vaikuttavan niin paljon että takaisin en mene.
Tosin muutamia asioita pc-puolelta ikävöi mutta aina voi ajaa virtuaalikonetta.
Ja tosiaan, kannattaa ostaa pienellä muistimäärällä ja asentaa sitten itse isommat tikut paikalleen kuin käydä kaupassa vaihdattamassa. Itselläni nyt 16Gigaa ja 250Giban SSD. Ei hirveän hirveän isoa eroa muistin määrällä 4:ään gigaan mutta ei ole tullut ainakaan kattoa vastaan missään vaiheessa vielä vaikka käyttääkin 3d-softaa tuossa pikkukoneessa. Maya 2013 pyörii ja rendailee hyvin extranäytöllä.
11 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka