iMac Late 2012
-
Re: iMac Late 2012
Viesti Kirjoittaja Tuuretuinen »
MacBook Pro 13" (mid2010)
iPad (1st gen) 32 GB Wifi+3G
-
Viesti Kirjoittaja Hubertus »
-
Viesti Kirjoittaja groove »
Itse itselleni vastaten, taidan päätyä lisäämään muistin itse jälkikäteen. Kovalevyksi valitsen 1 teran fusionin, eiköhän se ole yksi normikäyttöä selkeästi nopeuttava tekijä ja taitaa myös olla mahdollisen jälleenmyyntiarvonkin kannalta hyvä valita fusion.. Muutaman vuoden päästä tavallisia kovalevyjä ole olemassakaan...groove kirjoitti:Tarkoitus tilata tässä piakkoin uusi 27" 2,9GHz -versio. Pari kysymystä olisi siitä:
Muisti:
- Kannattaako jo tilatessa tuplata muisti 16 gigaan? Eli lähinnä saako mitään lisäarvoa siitä, että muisti on alkuperäistä ja originaalia Apple-muistia?
- Vai laittaa itse muisti; onko tämä Verkkokaupassa myytävä sopivaa tähän uuteen malliin?
Kovalevy:
- 1 tb normi levy vs. lisähinnasta 3 tb levy? Tilaa tulisi ainakin reilusti lisää...
- Vai 1 tb fusion drive?
- Minkäs kokoinen flash-levy tuossa 3 teran fusion drive -optiossa onkaan?
Periaatteessa noin 2000 e olisi käytettävä budjetti ja education hinnoilla saisi siten joko:
- 27" 2,9Ghz + 16 gigan Apple original muisti
- 27" 2,9Ghz + 3 teran levy
- 27" 2,9Ghz + 3 teran levy + itse 2 x 8gb muistit
- 27" 2,9Ghz + 1 teran fusion drive
Ei osaa päättää, kun toisaalta aluksi riittäisi varmaan tuo 8 gb muistikin hyvin, mutta myöhemmin ei välttämättä riitäkään. Toisaalta kovalevytilaa ei ole koskaan liikaa (valokuvat vievät yllättävän paljon tilaa..) ja toisaalta nopeus mitä flash-levyllä saadaan ei olisi pahitteeksi sekään...

MB 13" Early 2008 2,1GHz 2Gt 160Gt
iPad 3 Retina 64GB
iPhone 11 Pro Max 256GB
iPhone 6S 64GB
iPhone 4 16GB
ex iMac 27" Late 2012 2,9GHz 8Gt 1Tb FD
ex MBP Mid 2007 C2D 2,2GHz 2Gt 160Gt 15,4"
-
Viesti Kirjoittaja Kuutio »
-
Viesti Kirjoittaja Irwin »
Eiköhän siihen keinot keksitä. Tietysti tuo koneen avaaminen on aiempaa hankalampaa, koska näyttö ei ole enää ruuveilla kiinni rungossa, vaan liimalla. Voi olla hankala saada pysymään avaamisen jälkeen paikallaan. Muutenkaan ei ihan simppelihomma ole tuo koneen purkaminen. Onnistuu kyllä ihan perusjampaltakin, mutta kannattaa lukea ohjeet ja muutenkin edetä rauhallisestijei kirjoitti:27" tilattu prossu ja näyttis päivityksellä. Hieman jäi kaivelemaan, että en raaskinut FusionDriveen panostaaEn ole löytänyt suoraa vastausta, mutta toivonmukaan koneeseen voi jollain konstia vaihtaa SSD-levyn orkkiksen tilalle...tai sitten ei.

Kannattaa nyt kuitenkin odotella, että joku taitaja julkaisee ohjeet, miten tuo homma toimii. Ei kannata varmastikaan itse alkaa konetta aukomaan ja pähkäilemään ellei ole asiantuntija
Voit tietysti hankkia myös ulkoisen Thunderbolt SSD-kovalevyn, jonka suorituskyky on selvästi parempi, kuin perinteisellä SATA-kovalevyllä, joka on asennettu koneen sisälle.
Syy: korjattu kirjoittajan ilmiselvästi tarkoittama muokkaus alkuperäiseen viestiin, ja muokattu lainausviesti poistettu
-
Viesti Kirjoittaja niko_n »
Sama täällä!jei kirjoitti:27" tilattu prossu ja näyttis päivityksellä. Hieman jäi kaivelemaan, että en raaskinut FusionDriveen panostaa
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Kaksi mahdollisesti erittäin huonoa asiaa:
1) Fusion Drive.
Käytännössä _ehkä_ näyttäisi että kestävyyden puute eli vikaantumisen osalta luotettavuus putoaa samalle tasolle kuin RAID 0 -ratkaisuissa. Jos jompi kumpi levyistä pettää, niin tärkeimmät tiedot ovat kadonneet. En tiedä tarkemmin, koska apple ei kerro. Oletan siis pahinta.
Tehokkuus ja idea on ihan hyvä, kuitenkin. Mutta se ei yksin auta. Missä teknologinen informaatio? Miksi se pitää aina arvata tai kaivaa erikseen.
2) Liima.
Liima ei kuulu työpöytäkoneisiin. Oikeasti se ei kuulu. Mitä maanalainen paikka se liima tekee tulevassa iMacissani? En vastusta hienoa designia, enkä asioiden järkevää integroimista, enkä toimivuuden parantamista ja asioiden pienentämistä kuten en myöskään minimalismia. Tarkemmin ajateltuna ihannoin juurikin minimalismia. Mutta sitä s**tanan liimaa kyllä vastustan. Miksi? Mitä sillä saavutetaan?
Asian ytimeen. Koneen vikaherkin osa tulee voida vaihtaa itse, ja kohtuullisin kustannuksin. Ei todellakaan Applen valtuuttaman huollon hinnoilla. Ainoastaan huollon kautta toimimiseen ei tässä asiassa ole mielestäni mitään pätevää syytä. Ylivoimaisesti vikaherkin osa on siis yhä se massamuisti. Ainakin toistaiseksi on ollut. Vai onko joku asia sittemmin muuttunut tietämättäni?
Vakava kritiikkini ei ehkä estä minua henkilökohtaisesti silti päätymästä Applen iMac -koneen ostoon. Mutta pakko myöntää, että alkaa hiukan v*tuttaa tuo liimailujen turhanpäiväinen yleistyminen. Eli puhdas kiusanteko. Magneetit takaisin, ja heti. Magneetti olikin lasin kiinnityksessä aivan loistava innovaatio. Kunpa sitä olisi viety vielä pidemmälle, kaikkiin mahdollisiin vaihdettaviin komponentteihin.
Ostaisin mielelläni nämä vaihdettavat ja vikaantuneet komponentit jopa Applelta itseltään, mikäli ne eivät olisi yli kaksi kertaa kalliimpia kuin vastaavilla geneerisillä komponenteilla. Valitettavasti näin vain asiat ovat tällä hetkellä.
-
-
Viesti Kirjoittaja MasBe »
Kyllähän tuo totta on mutta jos haluaa itse vaihtaa muistit isompiin tai kovalevy SSD:ksi, niin tuo on vaatii vähän enemmän työtä tai nimenomaan huollossa käyttämistä..steelduck kirjoitti:2) Sehän on huollon ongelma
Mietin itse tuota vaihtamista sitten takuun jälkeen
Apple iMac late 2012
Apple iPhone 5 16Gb White
Apple iPad 2 32Gb WiFi Musta
Apple iPod Nano 8Gb Musta
-
Viesti Kirjoittaja kamina »
Kyllähän sen fusion driven saa varmaan nykyisistäkin purettua, onhan koneessa SSD ja perinteinen levy kuten ennenkin (tosin voi olla että SSD on aika pieni).Lappalainen kirjoitti:27" ei saa varmaan kuin tuon yden levyn sisään.Tuo 768GB flash ei taida olla ihan halpa.Noi fuusionit ei nappaa sitten yhtään ja en tajua kyllä minkä takia tuommoisen ratkaisuun on edes lähdetty.Oisin ollut tyytyväinen jos olisin saanyt saman kuin nykyisessä ssd ja teran limppu kaverina.
Minä kyllä tajuan hyvin miksi tuohon on ryhdytty. Omalla koneellani olen vallan kyllästynyt säätöön joka syntyy SSD ja perinteisestä levystä omina volumeinaan. Haluat Aperturen kirjaston SSD'lle, mutta vie syntisesti tilaa (erityisesti jos videot samassa kirjastossa, ja iMovie integraatio vaatii että masterit on samassa kirjastossa). Haluat iTunesin olevan nopea joten joudut laittamaan sen SSD'lle, mutta musiikkitiedostot voivat ihan hyvin olla hitaammalla levyllä joten päädyt joko asettamaan ne erilliselle levylle tai sitten tekemään symboolisia linkkejä. Kun käyttis on SSD levyllä on paljon kaikkia tilaa vieviä asioita kuten joidenkin ohjelmien kirjastot (xwork) tai lataukset joiden ei tarvisi olla nopealla levyllä, mutta säädön määrä on suuri.
Mä olen ajatellut haksata omaan vanhempaan koneeseen jossa M4 SSD levy tuon fusion driven käyttöön ihan vain jotta ei tarvisi miettiä levyn allokointia... Toinen vaihtoehto olis hankkia 512GB SSD tuon pienen 256GB tilalle, mutta ennen pitkää joutuisi saman ongelman eteen.
Se, ettei voi lisätä muistia 21.5" imäkkiin on kyllä aivan käsittämätöntä, pitää muistaa olla suosittelematta konetta kenellekään.
-
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Olet täydellisen oikeassa ja olen kanssasi täysin samaa mieltä. V-käyrä nousee seuratessa Applen ratkaisuja välillä. Minua tympii eniten muistikampojen käsittelyn keinotekoinen vaikeuttaminen.mikastus kirjoitti:Olen pidättäytynyt kommenteistani tarkoituksella. En enää.
Asian ytimeen. Koneen vikaherkin osa tulee voida vaihtaa itse, ja kohtuullisin kustannuksin. Ei todellakaan Applen valtuuttaman huollon hinnoilla. Ainoastaan huollon kautta toimimiseen ei tässä asiassa ole mielestäni mitään pätevää syytä. Ylivoimaisesti vikaherkin osa on siis yhä se massamuisti. Ainakin toistaiseksi on ollut. Vai onko joku asia sittemmin muuttunut tietämättäni?
Vakava kritiikkini ei ehkä estä minua henkilökohtaisesti silti päätymästä Applen iMac -koneen ostoon. Mutta pakko myöntää, että alkaa hiukan v*tuttaa tuo liimailujen turhanpäiväinen yleistyminen. Eli puhdas kiusanteko. Magneetit takaisin, ja heti. Magneetti olikin lasin kiinnityksessä aivan loistava innovaatio. Kunpa sitä olisi viety vielä pidemmälle, kaikkiin mahdollisiin vaihdettaviin komponentteihin.
Ostaisin mielelläni nämä vaihdettavat ja vikaantuneet komponentit jopa Applelta itseltään, mikäli ne eivät olisi yli kaksi kertaa kalliimpia kuin vastaavilla geneerisillä komponenteilla. Valitettavasti näin vain asiat ovat tällä hetkellä.
-
Käytän iloisesti kotona 24" imaccia johon olen itse vaihtanut molemmat levyt. Viimeiseen 6'een mäkkiin jonka olen ostanut olen päivittänyt muistit, enkä todellakaan osta mallia johon se ei helposti onnistu.
-
Viesti Kirjoittaja kaulahuivi »
Mielenkiinnolla odotan uutta Mac Pro 2013 ja sen ratkaisuja ja hintaa. Kone sai olla anteeksiantamattoman pitkään ilman vakavaa huomiota Applen taholta.kamina kirjoitti:
Käytän iloisesti kotona 24" imaccia johon olen itse vaihtanut molemmat levyt. Viimeiseen 6'een mäkkiin jonka olen ostanut olen päivittänyt muistit, enkä todellakaan osta mallia johon se ei helposti onnistu.
-
Configure your iMac:
-
Järkeviksi työasemavaihtoehdoiksi jää seuraavat kokoonpanot:
1) iMac 27", i5, 8GB, 1 TB FusionD, 675MX + 16GB Corsair: 2379 + 100,20 = 2480 €
2) iMac 27", i5, 8GB, 1 TB FusionD, 680MX + 16GB Corsair: 2529 + 100,20 = 2630 €
3) iMac 27", i7, 8GB, 1 TB FusionD, 680MX + 16GB Corsair: 2729 + 100,20 = 2830 €
Taitaa hintaero 1-3 välillä jäädä niin pieneksi, että kalleimmat paketit vaan hankintaan.
Vuoden sisään vielä Apple Care 179 € per kappale, kun ei noiden liimojen kanssa viitsisi alkaa pelleilemään kun jonkun työaseman tallennusmedia hajoaa.
-
Joku on arvioinut, että 32GB muistin valitsee vain yritykset jolloin "hinnalla ei ole väliä".mikastus kirjoitti:Mikähän tässäkin mahtaa olla hinnoitteluperusteena ja logiikkana?
Configure your iMac:Muistihinnoittelulogiikkaa.jpgVai onko neljän muistikamman asentaminen valmiiksi koneen sisälle kahdensadan euron arvosta työläämpää kuin kahden muistikamman. Huoh.
-
Viesti Kirjoittaja jupasa »
Itse asiassa tässä sinulla on pieni ajatteluvirhe. Tuo 200 e ei ole 16 GT:n hinta, vaan hintalisäys 8 GT:uun verrattuna. Sekä 16 GT:n että 32 GT:n kohdalla hintalisäys on 200 e/8 GT. Hinnasto on täysin looginen. Mutta turhan kallistahan se muisti silti on..mikastus kirjoitti:Mikähän tässäkin mahtaa olla hinnoitteluperusteena ja logiikkana?
Configure your iMac:Muistihinnoittelulogiikkaa.jpgVai onko neljän muistikamman asentaminen valmiiksi koneen sisälle kahdensadan euron arvosta työläämpää kuin kahden muistikamman. Huoh.
-
Valitettavasti se ei muuta asian kirpaisevuutta miksikään. 8 GB keskusmuistia lisää maksaa Applelta 200 euroa. Lähikaupastani saa 16 GB Corsairin kitin 100 € hinnalla, eli täydet 32 GB saa itse asentamalla hintaan 200 €, joka määrä on siis Applen mielestä heidän asentamanaan arvoltaan jopa 800 euroa, kun annamme koneessa jo valmiina olevalle muistille myös sen asianmukaisen Apple-arvon, eli 200 €. Applen hinta on siis nelinkertainen käypään markkinahintaan nähden. Sanoisin että asiakkaan hintatietoisuuden aliarvioimista.
Ainahan muistit ovat olleet kalliita ostaa suoraan Applelta. Onko joskus joku ostanut Applelta lisämuistia? Tunteeko kukaan ketään joka on maksanut Applen pyytämän hinnan koneen lisämuisteista? Ehkä ne aiemmin mainitut tuntemattomat yritykset, jotka eivät pidä hinta-asialla väliä, kunhan kone tulee valmiina ja käyttökuntoisena suoraan työpöydälle.
Hinnaltaan 1300€ 768 GB Flash -tallennustilaksi päivityksestä ja hinnasta per gigatavu en sano mitään. En jaksa.
Eipä siinä muuten mitään, mutta iMac 21,5" muistit on käytännössä kutakuinkin pakko ostaa Applelta, ja heti tilauksen yhteydessä. Ja missään nimessä ei kannata ostaa vähempää muistia kuin absoluttinen maksimi, joka jostakin syystä sekin on vain 16 GB. Sehän ei luultavasti kolmen vuoden päästä riitä yhtään mihinkään, jos kehitys kulkee kuten tähänkin asti on kulkenut.
Syy: ed. lisäys. ed2. 21,5" muistimaksimi.
-
Viesti Kirjoittaja applerules! »
Onnitteluni! Tervetuloa foorumeille.paholainen kirjoitti:Tällänen setti meni tilaukseen. 8)
3.2GHz Quad-core Intel Core i5, Turbo Boost up to 3.6GHz
8GB 1600MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB
1TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 675MX 1GB GDDR5
Apple Magic Mouse + Magic Trackpad
Apple Wireless Keyboard (Finnish) & User's Guide (Finnish)
Accessory Kit
-
Viesti Kirjoittaja Mide76 »
Moni IMaccien ratkaisuista pidetään lähestulkoon vi**uiluna käyttäjiä kohtaan, mutta minusta se on lähinnä tietämättömyyden herättämä reaktio. Kyllä nämä ratkaisut pienen analyysin jälkeen näyttävät ihan loogisilta. Ne perustuvat ihan tavallisiin tuotesuunnittelun haasteisiin ja siinä syntyviin pakollisiin kompromisseihin mm. teollisen muotoilun, valmistettavuuden ja huollettavuuden kesken. Omaa isoa roolia tässä tuotteessa suunnittelijoiden suuntaan pelaa myös lämpösuunnittelu ja kuinka parantaa myös tuon näytön ominaisuuksia samaan aikaan. Tämä tuote on äärimmäisen integroitu paketti ottaen huomioon juuri esimerkiksi tuon lämmöntuoton. Moni itkee lämpöasioista, mutta on aivan selvää, että Apple on tehnyt äärimmäisen kattavat simulaatiot ja myös testisyklit ennen näiden ratkaisuiden jäädyttämistä tuotteeseen, eli on vaikea uskoa, että esimerkiksi lämpö olisi näissä koneissa issukka. Applella on varmasti hoidettu tämä asia niin, ettei yllätyksiä tule - on varaa palkata parhaat osaajat ja käyttää uusimpia teknologioita, ja tuotteen hintakategoria antaa siihen myös mahdollisuudet.
Tästä syystä todennäköisesti tuon pienemmän tuotteen muisti ei ole vaihdettavissa. Se on osa-alueiden kompromissi, koska laitteen fyysinen koko ja käytettävissä oleva tila eri ratkaisuihin on niin paljon pienempi. Se voi olla myös tuotekategoria valinta, mutta pitäisin sitä epätodennäköisempänä syynä. Optisen aseman poisjättö on taas sekä näiden integrointiin liittyvien haasteiden takia helppo ratkaisu ja myös Applen ratkaisu katsoa markkinan tulevia tarpeita ja käyttäytymistä, koska koneen elinkaari on pidempi kuin perus tietotekniikkalaitteilla. Muistikorttipaikka on selvästi haluttu pitää tuotannollisesti järkevänä, käytetään samalle piirikortille tulevia liittimiä eikä lähdetä tekemään eri piirikorttia tai muita ratkaisuja viedä se pois samalta kortilta kuin nuo muut liitynnät. Se on järkevä valinta ja kompromissi ja olisin itse tehnyt samoin.
Muistin hinta on mitä on, syyt on varmasti moninaiset. Mutta on kannattavaa toimintaa ohjata kuluttaja tekemään valintaa ostaa tuotteita peruskonfiguraatiolla. Jolloin voidaan tuottaa ja myydä tuotteita toimintamallilla jota voidaan optimoida. Tekemällä poikkeamia tähän prosessiin luodaan ylimääräisiä kustannuksia tähän ketjuun, eikä siinä muuttujana ole ainoastaan muistin hinta Applelle. Katsokaa Applen päätuotteita, ne ovat valtaosin tuotteita, jotka menevät tuotantolinjalta suoraan pakettiin, kuluttaja ei tee niihin valintoja aiemmin ketjussa vaan valinta tehdään vasta kaupassa. Tämä on siis malli johon Apple ja kaikki kannattavaa tuoteliiketoimintaa tekevät toimijat pyrkivät. Mikä maksaa nykypäivänä on käsityö. Ja kaikki siihen liittyvä laadunvarmistus mikä Applella ei varmasti ole perus Kiinalaisen sweatshopin tasolla. Apple siis vain siirtää näitä kuluja kuluttajalle, joka välttämättä haluaa heidän tekevän jotain normitavasta poikkeavaa. Heille on isossa kuvassa varmasti kannattavampaa jos kuluttaja lisää itse muistinsa tuotteeseen (jos voi), koska silloin tuo tuotanto- ja logistiikkaketju toimii parhaalla hyötysuhteella.
Sitä kun painii näiden ongelmien keskellä, niin osaa arvostaa hyvää suunnittelutyötä ja laatua. Onneksi sitä vielä tässä maailmassa joku tekee. Jos kaiken mittari on vain alhainen myyntihinta, niin me hukutaan halpajätteeseen tällä planeetalla - oikeasti.
-
Viesti Kirjoittaja applerules! »
-
Viesti Kirjoittaja tsjlehti »
Ihanko oikeasti luulet että se sataväylä on kovasti rajoittava tekijä tai ettei stä väylää olisi suurimmassa osassa ulkoisia levyjä käytössä?Irwin kirjoitti: Voit tietysti hankkia myös ulkoisen Thunderbolt SSD-kovalevyn, jonka suorituskyky on selvästi parempi, kuin perinteisellä SATA-kovalevyllä, joka on asennettu koneen sisälle.
Jos taasen meinasit perinteisellä että vertaat winsua ssd-limppuun, niin miksi leipoa tähän eroon mukaan liitännät?
-
Ei. Vaan huollon etu. Kyllä se liima hinnotellaan kuluttajan taloudelliseksi tappioksi. Ei huollot tässä ala tekemään yhteistä ilmaista hyvää asiakkaalle ja Applelle.steelduck kirjoitti:1) Time Capsule
2) Sehän on huollon ongelma
-
Logiikka on se, että niiden kahden vakiokamman laskennallinen hinta on 99 €.mikastus kirjoitti:Mikähän tässäkin mahtaa olla hinnoitteluperusteena ja logiikkana?
-
Viesti Kirjoittaja WhatUpDoe »
Mietipä mitä kaikkia muita kustannuksia tulee tuolle asennukselle, kuten edellä olevassa LOISTAVASSA postauksessa sivuttiinkin.tsjlehti kirjoitti:Logiikka on se, että niiden kahden vakiokamman laskennallinen hinta on 99 €.mikastus kirjoitti:Mikähän tässäkin mahtaa olla hinnoitteluperusteena ja logiikkana?
Kun nuo tehdastilattavat koneet menee oikeasti laittoon vasta sitten kun siitä tulee tilaus. Epäselvää on tehdäänkö kaikki koneet massatuotantona ensin 4gb muisteilla jne. ja tehdastilattavat koneet räätälöidään myöhemmin. Mielestäni näin oli ainakin joskus. Ja mahdollisia kombinaatioita yhdestä koneesta on kuitenkin kymmeniä niin uskon näin olevan vieläkin.
Mietipä millaiset kustannukset tämä aiheuttaa? Ja voittoakin pitäisi tehdä. Hinnoittelemalla hieman yläkanttiin ohjataan asiakkaita ostamaan vakiokoneita ja jos joku idari silti haluaa räätälöidyn niin siltä nyhdetään kaikki mahdolliset kulut ja ekstra kate.
Kaikki nuo ynnättyään 200e on iha looginen summa, jos ajattelee että itse kammat ovat esimerkiksi sen 100e.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka