Nyt joudun hiljalleen luovuttamaan ja harkitsemaan uuden laitteen ostamista, koska vanha iPhoneni 3G jäi jo aikapäiviä sitten pois Applen tuen piiristä (versio 4.21 jäi viimeiseksi käyttispäivitykseksi) ja nyt tilanne alkaa näkyä siinä, että myös ohjelmisto alkaa hiljalleen rapautua. AppStoresta ei pysty lataamaan suunnilleen mitään, mikä on ihan ymmärrettävääkin. Nyt jo asennetutkin sovellutukset alkavat herjaamaan vanhasta käyttöjärjestelmästä (ensimmäisenä sampopankin verkkopankkisovellutus kertoi että pitäisi olla vähintään käyttisversio 4.3, josta ei siis tähän puhelimeen enää saa).
Kohta varmaan neljä vuotta olen tuota käyttänyt joten ei se ihan surkeasti ole ja itse laite toimii edelleen moitteetta eikä esimerkiksi akku vielä osoita minkäänlaisia uupumisen merkkejä (kuitenkin kovassa päivittäisessä käytössä ollut). Ohjelmistotuki vain näyttää asettavan vääjäämättömän maksimiajan tällaisen laitteen käytölle (kyllähän tuo vielä korvalappustereona menee ja voi sillä soittaa ja silleen). Kuitenkin alan hiljalleen taipua uskomaan että tämän laitteen aika alkaa olla ohi, kun kaikki (ohjelmistot) sitä minulle jankuttaa joka käänteessä.
Olen nyt sitten miettinyt uutta laitetta ja kysynkin mielipidettänne ja kokemuksianne kun koko kenttä on nyt auki. Uuden iPhonen lisäksi pidän vaihtoehtona iPodia, iPadia ja kaikkia vastaavia Android laitteita. Lumia ei kelpaa koska siinä on vielä huonompi ohjelmistotuki eli esimerkiksi käyttistä ei voi päivittää ollenkaan (Apple nyt kuitenkin parivuotta tuki laitettansa). Vaimolla on iPad ja se on mielestäni oivallinen ja välttäisi käyttööni oikein hyvin, mutta myös iPad kiinnostaa. Onko kenelläkään käsitystä miten tuo ohjelmatuki noissa laitteissa menee (rajoittuuko samaan kahteen tai kolmeen vuoteen kuin iPhonellakin?). Tämä ei varmaan ole oikea foorumi kysellä Androideista, mutta jos jollakin on kokemusta niin kaikki kiinnostaa.
Applen tietokoneet vaikuttavat ikuisilta, mobiililaitteissa varmaan kehitysvauhti on niin kovaa ettei vastaavaan käyttöikään vielä päästä, mutta toivottavasti tulevaisuudessa.
iPhone lahoaa
Keskustelua laitteista. Huom! Tänne vain keskustelu itse laitteista, ei ohjelmista tai iOS-käyttöjärjestelmästä
4 viestiä
• Sivu 1/1
-
iPhone lahoaa
Viesti Kirjoittaja mikaha »
-
Re: iPhone lahoaa
Viesti Kirjoittaja delic »
^ mulla on iPhone 3gs jossa sisällä uusin iOS6 ja toi luuri tuli 2009 kesällä. Sanoisin kyllä että vaikka mobiilimaailma on mennyt uskomatonta vauhtia eteenpäin niin on uskomatonta, että minun melkein 3 ja puolvuotta vanhaa luuria tuetaan edelleen ja se saa uusia päivityksiä ja myös uusia ominaisuuksia.
Jos kerran arvostat pitkäaikaista luuria ja tukea niin ei kannat android maailmaan katsoa. Tosin jos haluat kikkailla epävirallisilla käyttiksillä niin sitten varmaan pidempäänkin saa tukea.
Jos kerran arvostat pitkäaikaista luuria ja tukea niin ei kannat android maailmaan katsoa. Tosin jos haluat kikkailla epävirallisilla käyttiksillä niin sitten varmaan pidempäänkin saa tukea.
Viimeksi muokannut delic, 6.12.2012 klo 16.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja mikaha »
Arvostan pitkäikäisyyttä, mutta mielelläni en kikkailisi sellaisilla käyttiksillä joita valmistaja ei ole tarkoittanut käytettäväksi. Ostin tuon oman puhelimeni varmaan joskus tammikuussa 2009 tai loppuvuodesta 2008 en millään nyt muista tarkemmin. Toisaalta ei sillä sinällään ole väliä, koska tilanne on se minkä kuvasin.delic kirjoitti:^ mulla on iPhone 3gs jossa sisällä uusin iOS6 ja toi luuri tuli 2009 kesällä. Sanoisin kyllä että vaikka mobiilimaailma on mennyt uskomatonta vauhtia eteenpäin niin on uskomatonta, että minun melkein 3 ja puolvuotta vanhaa luuria tuetaan edelleen ja se saa uusia päivityksiä ja myös uusia ominaisuuksia.
En itse asiassa oleta, että muilla valmistajilla sen kummempaa tukea olisi (Lumiassa jopa huonompi), mutta mikäs siinä Androidissa mättää?
Olen pikkuisen suunnitellut sellaista, että hankkisin jonkin ihan "oikean" puhelimen puhe käyttöön siis joku kumi päällysteinen mustavalkoisella näytöllä jossa on järkyttävän pitkä akunkesto etc. ja taskutietokoneeksi kävisi vaikkapa IPod tai iPad, jotka omassa käytössäni ajaa jokseenkin saman asian kuin tuo iPhonekin. Henkilökohtainen muistikirja, musiikkisoitin, kalenteri, etc. Navigaattoria en tarvitse ja iPhonen myötä olen vähän tuumaillut, että puhelimen yhdistäminen näihin kaikenmaailman muihin ominaisuuksiin ei ole kovin fiksu idea, vaan erilliset laitteet voisivat kohdallani toimia paremmin.
Lähinnä mietityttää minkälainen laite tarjoaisi kaikkein pisimmän käyttövarmuuden eli olisikohan tuo käyttistuki sitten neljä vuotta laitteen julkaisemisesta? sehän olisi silloin aika linjassa akun odotettavissa olevan keston kanssa joka lienee Lion akuilla se neljästä viiteen vuotta. Ainakin mun macbookissa akku kesti nelisen vuotta.
-
Viesti Kirjoittaja Antiwäkki »
Minulla oli myös joskus iPhone 3G, hieman rikkinäinen (ulkoisesti). Ärsytti juuri tuo, esimerkiksi Angry Birdsin ja Temple Runin pystyi lataamaan mutta perhana että hidasteli ![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
4 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka