Mikki kiristää palveluntarjoajiakin?
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Re: Mikki kiristää palveluntarjoajiakin?
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Minusta Lakin näkemys on vähän todellisuudellemme vieras, etten sanoisi jopa naiivi. Yksi Mikin vahvuuksia on pitkään ollut se, että haltuun pyritään ottamaan mahdollisimman tarkoin koko kenttä eikä vain osia siitä. Koko kenttään kuuluvat myös ne Telia-Soneran kaltaiset takahikiän ISP:t. Tämä on yksi niitä strategioita, joiden seurauksena Mikki nimenomaan on se maailmanlaajuinen megafirma. Eri tason Mikki-agentteja on joka ikisessä niemessä, notkossa ja saarelmassa, ja homma on totisesti toiminut.
Lakin ei pidä ottaa Microsoftin "demonisointia" henkilökohtaisesti. En missään nimessä väitä, että jokin toinen yritys toimisi Mikin asemista kauhean paljon siistimmin. Mikki demonisoituu kapitalismin lakien seurauksena eikä siksi että se olisi erityisen pahojen ihmisten johtama paha puulaaki. Toisaalta demonien edessä ei pidä alistua. Onhan valtioillakin kilpailulait, jotka ovat estäneet Mikkiä saavuttamasta täydellistä monopolia, niin valtio valtio(i)ssa kuin se lakien puitteissa onkin.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
![Pirullinen [6]](./images/smilies/icon_twisted.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
Paskan marjat. Mikki toteuttaa sitä mitä suurin osa meistä tekisi samassa tilanteessa. Mutta päivän teemaan... maailma ei ole reilu paikka.kallekilponen kirjoitti:Unohtamatta tietysti sitä että Micro$oft on kaiken pahan ruumiillistuma.
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
yhtään väheksymättä asemaasi virallisena besserwisserinä; kyllä tietäisin tai ainakin huomaisin.Repe Ruutikallo kirjoitti:Yhtään väheksymättä asemaasi organisaatiossa: Oletko aivan varma että tietäisit tästä sopimuksesta jos sellainen olisi? Näistähän ei ole huudeltu yhtään missään.vesku kirjoitti:Ymmärtääkseni ainakaan Soneralla kyseessä ei ole mikään sopimus, vaan ihan taloudellinen päätös: suurin osa asiakkaista käyttää kuitenkin (ainakin toistaiseksi) Windowsia; näin ollen on taloudellisinta keskittää tuki vain siihen.
Tuo kuva "taloudellisesta päätöksestä" sopisi muuten ovelan hyvin tähän sopimusajatukseen: vain Microsoft-tuotteilla (ja niitä tukevilla tuotteilla kuten virusturva ja palveluntarjoajan myymät Microsoftin käyttöjärjestelmillä varustetut tietokoneet) on merkitystä ja muut ovat mitättömyydessään yhtä tyhjän kaa.
Vastuu muiden järjestelmien markkinaosuuden kasvusta tuskin on internet-palveluntarjoajilla? Bisneksenä esim. virusturvan myynti on takuulla tappiollista (varsinkin kun otetaan huomioon niiden asiakaspalvelua ruuhkauttavat ongelmat).
Ne harvat Mac-käyttäjät jotka tänne soittelevat kysyvät yleensä liittymätoimituksen aikataulua tai ehkä sähköpostiasetuksia. Väitän yhä että näihin annetaan vastaukset käyttiksestä riippumatta (pl. mainitsemani asian väärinymmärtäneet).
-
Että päätit sitten valita nokkaantumisen tien. No oma kai vikani, kun en osannut muotoilla aloitustani vieläkin hienotunteisemmin. Suomi on vaikea kieli.vesku kirjoitti:yhtään väheksymättä asemaasi virallisena besserwisserinä
Mikä muuten on asemani virallisena besserwisserinä ja kuka on sellaisen antanut? Mulle ei ole kerrottu mitään.
-
Emmää tuota ny nokkaantumisena pitäis... suomi on vaikea kieli ja sarkasmi vielä vaikeampi laji, ellei mun taidoilla jopa mahdoton. Olisit lukenut koko jutun olisit sen ehkä hoksannut.Repe Ruutikallo kirjoitti:Että päätit sitten valita nokkaantumisen tien. No oma kai vikani, kun en osannut muotoilla aloitustani vieläkin hienotunteisemmin. Suomi on vaikea kieli.vesku kirjoitti:yhtään väheksymättä asemaasi virallisena besserwisserinä
Mikä muuten on asemani virallisena besserwisserinä ja kuka on sellaisen antanut? Mulle ei ole kerrottu mitään.
Eikös besserwisserinä ainakin yleiskielessä pidetä hlöä joka mm. ampuu muiden vasta-argumentit alas omalla pomminvarmalla logiikallaan? Eli tässä: miksi minun pitäis soluttautua työnantajani sopimusarkistoon tarkistamaan onko sellaista sopimusta vaiko eikö? Ja sun ei tartte etsiä samaan asiaan mitään todisteita (pl. epämääräiset Suomi24 -kirjoitukset)?
Kuten ekassa viestissäni totesin, _tietääkseni_ moista sopparia ei oo. Ja toisessa: asemani perusteella ainakin huomaisin sellaisen. Koulutus on meillä aikas kattavaa, kyllä siellä kupletin juoni paljastuisi. Muutenhan moisella sopimuksella ei olisi ns. paskankaan merkitystä!
Ilman Mikkistä isp:nä olo olisi Sonerallekin satavarmasti halvempi ja kannattavampi bisness, sopimus eli ei. Toisaalta siinä tapauksessa meitsikin olis (yhä) elämäntapatyötön.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Tässähän se salaliittoteorioiden kauneus on: Todisteluvelvollisuus on aina toisella osapuolella; ja jos se todistelee väärin, sekin on salaliitossa. Sillä tavoin nämä salaliitot ovat aukottomia. Itse kyllä luulen että mitään sopimusta ei edes tarvitse tehdä, taloudelliset realiteetit riittävät. Jos Suomalaisista 80-90% käyttää Microsoftia, ja loppu mäkkejä, ja ison henkilöstömäärän kouluttaminen iso satsaus (ja koulutus kuitenkin samanhintaista ja -määräistä sekä XP:lle että OS X:lle) niin mulle on ainakin ihan selvää miksi operaattorit panostaa Microsoftiin.Repe Ruutikallo kirjoitti: Yhtään väheksymättä asemaasi organisaatiossa: Oletko aivan varma että tietäisit tästä sopimuksesta jos sellainen olisi? Näistähän ei ole huudeltu yhtään missään.
iPod Touch 16GB
-
plus ja ennenkaikkea se tosiasia, että vain onnettomien MS -tuotteiden käyttäjät sitä tukea edes tarvitsevat. Ja tämä on kyllä fakta eikä johdu edes ylivoimaisesta markkinaosuudesta.tBa kirjoitti: <snip> taloudelliset realiteetit riittävät. Jos Suomalaisista 80-90% käyttää Microsoftia, ja loppu mäkkejä, ja ison henkilöstömäärän kouluttaminen iso satsaus (ja koulutus kuitenkin samanhintaista ja -määräistä sekä XP:lle että OS X:lle) niin mulle on ainakin ihan selvää miksi operaattorit panostaa Microsoftiin.
-
Viesti Kirjoittaja Lakki »
Mikähän MS-tuotteissa on onnettomattomasti tukitarvettavesku kirjoitti: plus ja ennenkaikkea se tosiasia, että vain onnettomien MS -tuotteiden käyttäjät sitä tukea edes tarvitsevat. Ja tämä on kyllä fakta eikä johdu edes ylivoimaisesta markkinaosuudesta.
aiheuttavaa. Luulisi, että ne yhteyskäytännön perusasetukset
täytyy saada laitettua paikalleen tuotteesta riippumatta. Ehkä voi
olla, että proxyjen, DNS:ien, DHCP:iden ruksaamien välilehtien
takaa on himppu joutuisampaa Macissä mutta tavis tarvinnee
talutuksen munkkilatinassa sielläkin.
No joo, virustorjunta, jos ISPi sellaisen on asiakkaalleen myynyt,
voi tietty aiheuttaa ylimääräisiä tukipyyntöjä.
-
Fakta on semmoinen asia että sen voi todentaa... eli siitä vaan hommiin.vesku kirjoitti:plus ja ennenkaikkea se tosiasia, että vain onnettomien MS -tuotteiden käyttäjät sitä tukea edes tarvitsevat. Ja tämä on kyllä fakta eikä johdu edes ylivoimaisesta markkinaosuudesta.tBa kirjoitti: <snip> taloudelliset realiteetit riittävät. Jos Suomalaisista 80-90% käyttää Microsoftia, ja loppu mäkkejä, ja ison henkilöstömäärän kouluttaminen iso satsaus (ja koulutus kuitenkin samanhintaista ja -määräistä sekä XP:lle että OS X:lle) niin mulle on ainakin ihan selvää miksi operaattorit panostaa Microsoftiin.
-
Pääasiassa riittää että sen voi itse todeta. N. 35 puhelua joka jumalan päivä.Saltikov kirjoitti:Fakta on semmoinen asia että sen voi todentaa... eli siitä vaan hommiin.vesku kirjoitti:plus ja ennenkaikkea se tosiasia, että vain onnettomien MS -tuotteiden käyttäjät sitä tukea edes tarvitsevat. Ja tämä on kyllä fakta eikä johdu edes ylivoimaisesta markkinaosuudesta.tBa kirjoitti: <snip> taloudelliset realiteetit riittävät. Jos Suomalaisista 80-90% käyttää Microsoftia, ja loppu mäkkejä, ja ison henkilöstömäärän kouluttaminen iso satsaus (ja koulutus kuitenkin samanhintaista ja -määräistä sekä XP:lle että OS X:lle) niin mulle on ainakin ihan selvää miksi operaattorit panostaa Microsoftiin.
-
Kokeile vaikka Windows ME:tä. Kyllä, niitä on runsaasti käytössä yhä, ns. taviksilla. Ja se virustorjunta (tai lipäätään sen tarve) oli sen myynyt kuka tahansa.Lakki kirjoitti:Mikähän MS-tuotteissa on onnettomattomasti tukitarvettavesku kirjoitti: plus ja ennenkaikkea se tosiasia, että vain onnettomien MS -tuotteiden käyttäjät sitä tukea edes tarvitsevat. Ja tämä on kyllä fakta eikä johdu edes ylivoimaisesta markkinaosuudesta.
aiheuttavaa. Luulisi, että ne yhteyskäytännön perusasetukset
täytyy saada laitettua paikalleen tuotteesta riippumatta. Ehkä voi
olla, että proxyjen, DNS:ien, DHCP:iden ruksaamien välilehtien
takaa on himppu joutuisampaa Macissä mutta tavis tarvinnee
talutuksen munkkilatinassa sielläkin.
No joo, virustorjunta, jos ISPi sellaisen on asiakkaalleen myynyt,
voi tietty aiheuttaa ylimääräisiä tukipyyntöjä.
Jostain ihmeen syystä kaikista Windowsin virheilmoituksistakin tulee ispin asiakaspalvelulle asiaa laajakaistan hankinnan jälkeen?
-
No, tämän verran on pakko myöntään. WinME on Microsoftin tuote,vesku kirjoitti: Kokeile vaikka Windows ME:tä. Kyllä, niitä on runsaasti käytössä yhä, ns. taviksilla. Ja se virustorjunta (tai lipäätään sen tarve) oli sen myynyt kuka tahansa.
jota voi perustellusti tätä nykyä pitää onnettomana. 'Lakki' itse
tarkoittaa Windowsilla autopäivittyvää WinXP SP2:ta. Tavallisimmin
palstalle pakinoivat hakevat Windows-pointtinsa paljon, paljon tätä
varhaisemmista versioista -- samaan aikaan kun MacOS:n
"edistyneisyyttä" kuvataan uusimmalla Tiikerillä.
Virustorjunnasta tulee myös huolellisesti huolehtia -- mutta
tämä on suurelta osin Windowsin ylivertaisen suosion sivuseuraus.
-
"Lakki" itse ei sitten tiedä tämän päivän nettitodellisuudesta ns. tuon taivaallista? Mikä tahansa MacOS -versio pesee ihan oikeasti minkä tahansa Windows -version nettiystävällisyydessä. Tekisi mieli taas käyttää määräävää argumenttia "fakta" mutta olkoon nyt.Lakki kirjoitti:No, tämän verran on pakko myöntään. WinME on Microsoftin tuote,vesku kirjoitti: Kokeile vaikka Windows ME:tä. Kyllä, niitä on runsaasti käytössä yhä, ns. taviksilla. Ja se virustorjunta (tai lipäätään sen tarve) oli sen myynyt kuka tahansa.
jota voi perustellusti tätä nykyä pitää onnettomana. 'Lakki' itse
tarkoittaa Windowsilla autopäivittyvää WinXP SP2:ta. Tavallisimmin
palstalle pakinoivat hakevat Windows-pointtinsa paljon, paljon tätä
varhaisemmista versioista -- samaan aikaan kun MacOS:n
Virustorjunnasta tulee myös huolellisesti huolehtia -- mutta
tämä on suurelta osin Windowsin ylivertaisen suosion sivuseuraus.
Windowsin ylivertaisesta suosiostahan se johtuu. Ei tarvitse huolehtia alkeellisestakaan käyttäjäystävällisyydestä kun kerta markkinointi pelittää. Kiitos MS, saan pitää duunini. Ilman sopimuksia(kin).
-
-
Ei tiedäkään käyttäjätuen näkökulmasta. 'Lakki' vaikuttaavesku kirjoitti: "Lakki" itse ei sitten tiedä tämän päivän nettitodellisuudesta ns. tuon taivaallista? Mikä tahansa MacOS -versio pesee ihan oikeasti minkä tahansa Windows -version nettiystävällisyydessä. Tekisi mieli taas käyttää määräävää argumenttia "fakta" mutta olkoon nyt.
Windowsin ylivertaisesta suosiostahan se johtuu. Ei tarvitse huolehtia alkeellisestakaan käyttäjäystävällisyydestä kun kerta markkinointi pelittää. Kiitos MS, saan pitää duunini. Ilman sopimuksia(kin).
insinöörinä enempi tuolla teknisen suunnittelun ja tutkimuksen
puolella.. Mutta voi se käyttäjätuen nettitodellisuus biasoitua
jo ihan sen johdosta, että ISPin manuaali toteaa, ettei
Mac-käyttäjille tukea ole tarjolla -- eikä sitä näinollen kysytä vaikka
sormi olisi ranneta myöten suussa. Niinpa sitten esim. tämän saitin
pulmaosastolla jotakuta opastettiin kääntämään IPV6-tuki pois.
Ei kovin nettiystävälliseltä kuulostava konfaus.
Toinen biasoiva asia on eittämättä, että Windows-käyttäjät olisivat
otannassa varmaankin pykälää latuskaisempia taviksia, josta
aiheutuu suurempaan taluttamisen tarvetta. Tositarinana oli
peräti, että ISPi möi internettiä tavikselle, jonka koppaan ei mahtunut,
että tarvitaan myös tietokone. Tai että tavis osti koneen jossa "oli netti"
(siis todellisuudessa modeemi/ethernetkortti), mutta ei tarvittavia
kaapeleita puhumattakaan ISPille tehdystä nettiyhteystilauksesta.
'Lakki' konfasi joskus aiemmin 2000-luvulla uunituoretta Redhat
Linux 8:aa. ISP (Welho) ei muistin mukaan oheistanut sen asetuksia
senkään vertaa kuin Macin, mutta Windowsille laadittuja ohjeita
tulkitsemalla Redhatin nettikonfaus onnistui -- ja GUIssa erittäin
paljon analogisesti Windowsin kanssa. Siispä 'Lakki' rohkenee
epäillä, että MacOS:n muinaisversiossa olisi ainakaan tässä
mielessä keksitty jokin asioita oikaiseva viisastenkivi.
EDIT: 'Lakki' korjaa: ei yllä referoitu pulma ollutkaan kuvattu
varsinaisessa pulmaosiossa vaan lokerossa "käyttöjärjestelmät".
-
En määkään täältä käsin löyä. Pitää toisesta kotoo käsin kahtoa jos vastausmeilien kautta löytys. Tähän asiaan liittyvää tekstiä siinä ei kuitenkaan muistaakseni ollut muuta. Mutta yritän jäljittää joskus ylihuommena.vesku kirjoitti:Repe: laitas viä linkki siihen alkuperälliseen S24 -viestiin. En löyä.
-
Tässä on sikäli perää, että Macin hankintahan edellyttää tietoa Macin olemassaolosta ja esim. turvallisuuseduista, jota kaikkein latuskaisimmilla taviksilla ei ymmärrettävästi yleensä ole – mistäpä he sen tiedon olisivat saaneet, eivät ainakaan "lakeilta" ja muilta vastaavat käsitykset omaavilta "asiantuntijatahoilta".Lakki kirjoitti:Toinen biasoiva asia on eittämättä, että Windows-käyttäjät olisivat
otannassa varmaankin pykälää latuskaisempia taviksia, josta
aiheutuu suurempaan taluttamisen tarvetta.
Tunnen pari sen luokan tahvoa, että voin täysin varmasti vakuuttaa, että Windowsin seurassa he eivät olisi nykyisessä mielessä päivittäisiä tietokoneenkäyttäjiä lainkaan. Kun tietotekniikka-asiat tuppaavat olemaan vaikeita eikä päässä pysy mikään hiukkasenkaan mutkikkaampi nettiselailun, sähköpostin ja sen oman harrastuspiirin yhden tärkeän ohjelman käytön ulkopuolelta, en todellakaan antaisi näille ihmisille minkäänlaista ennustetta Windowsin ja internetin parissa. OS X:n kanssa he kuitenkin pystyvät iloisesti touhuilemaan (esim. käsittelemään ja tulostamaan kuvia, skannailemaan, surffaamaan netissä, käyttämään sähköpostia) kuukausikaupalla ilman minkäänlaisia ahkeraa päivittäistä käyttöä haittaavia ongelmia.
-
... eli se ei ole fakta vaan mielipide, jonka olet muodostanut kokemustesi pohjalta[;)]vesku kirjoitti:Pääasiassa riittää että sen voi itse todeta. N. 35 puhelua joka jumalan päivä.Saltikov kirjoitti:Fakta on semmoinen asia että sen voi todentaa... eli siitä vaan hommiin.vesku kirjoitti:plus ja ennenkaikkea se tosiasia, että vain onnettomien MS -tuotteiden käyttäjät sitä tukea edes tarvitsevat. Ja tämä on kyllä fakta eikä johdu edes ylivoimaisesta markkinaosuudesta.tBa kirjoitti: <snip> taloudelliset realiteetit riittävät. Jos Suomalaisista 80-90% käyttää Microsoftia, ja loppu mäkkejä, ja ison henkilöstömäärän kouluttaminen iso satsaus (ja koulutus kuitenkin samanhintaista ja -määräistä sekä XP:lle että OS X:lle) niin mulle on ainakin ihan selvää miksi operaattorit panostaa Microsoftiin.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Pistähän nyt yhden yksi linkki viestiin jossa näin on tehty. En itse muista yhtä ainutta?Lakki kirjoitti: 'Lakki' itse tarkoittaa Windowsilla autopäivittyvää WinXP SP2:ta. Tavallisimmin palstalle pakinoivat hakevat Windows-pointtinsa paljon, paljon tätä varhaisemmista versioista -- samaan aikaan kun MacOS:n
iPod Touch 16GB
-
tBa kirjoitti:Pistähän nyt yhden yksi linkki viestiin jossa näin on tehty. En itse muista yhtä ainutta?Lakki kirjoitti: 'Lakki' itse tarkoittaa Windowsilla autopäivittyvää WinXP SP2:ta. Tavallisimmin palstalle pakinoivat hakevat Windows-pointtinsa paljon, paljon tätä varhaisemmista versioista -- samaan aikaan kun MacOS:n
http://hopeinenomena.net/AddPost.aspx?PostID=122851
Tuo sama on varmaan pompsahtanut muissakin asiayhteyksissä.
"Windowsta" siinä edustaa Win95. 'Lakki' epäilee joka tapauksessa
suuren osan palstalle pykätyn ilkamoinnin koti-/työ-Windowsin
kaatuilusta itse asiassa liittyvän noihin muinaisversioihin.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
No, itse kun käytän Windowsia niin aina väännnän noi hanikat noin klassisen näköisiksi. Tuo nyt oli vähän rimanalitus Jamacilta. Löytyykö mitään muuta? Tarkoitin lähinnä että onko täällä mitään asiapohjaista tai käytettävyyteen liittyvää, jossa joku ei olisi huomauttanut että OSX ja W95 ei ole vertailukelpoisia. Itse sain sen Windows XP:n niin monta kertaa juntturaan että suosista vaihdoin SuSe linuxiin, ja nyt ensi vuoden alusta iBookkiin.lakki kirjoitti: http://hopeinenomena.net/AddPost.aspx?PostID=122851
Ylipäätään toi silmäruoalla perustelu (suuntaan tai toiseen) on kyllä vähän ikenistä. Itse tykkään kyllä applen käyttölogiikasta ja monista muista asioista, mutta ylenpalttinen silmäkarkki saa välillä vähän sykkeen nousemaan. Saa siitä XPn työpöydästäkin pirun nätin, ja samaten OS Xstä aivan helevetin ruman.
iPod Touch 16GB
-
Tuo yllä esitetty WinMe-juttu menee samaan laariin.tBa kirjoitti:No, itse kun käytän Windowsia niin aina väännnän noi hanikat noin klassisen näköisiksi. Tuo nyt oli vähän rimanalitus Jamacilta. Löytyykö mitään muuta? Tarkoitin lähinnä että onko täällä mitään asiapohjaista tai käytettävyyteen liittyvää, jossa joku ei olisi huomauttanut että OSX ja W95 ei ole vertailukelpoisia. Itse sain sen Windows XP:n niin monta kertaa juntturaan että suosista vaihdoin SuSe linuxiin, ja nyt ensi vuoden alusta iBookkiin.lakki kirjoitti: http://hopeinenomena.net/AddPost.aspx?PostID=122851
Linux (Redhat) pisti 'Lakin' USB-muistin (toki piti ensin konfata, että
sen sai toimimaan aluksikaan) soosiksi, jonka jälkeen se ei toiminut
kuin Windowsissa. Tämän ja lukuisten muiden 'pikku'riesojen
(mm., gnome-terminalin turvapäivitys sössi CR/LF:n, helppi kaatui
usemmin kuin ei kaatunut, dialogit eivät mahtuneet niille varattuihin
bokseihin, päivityksiin liittyvien riippuvuuksien (dependences)
jatkuva korjaaminen) jälkeen 'Lakki' vaihtoi suosilla WinXP:hen --
eikä ongelmia sittemmin ole ollut.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka