Hoitokuuri 6-vuotiaalle iMacille?
-
Hoitokuuri 6-vuotiaalle iMacille?
Viesti Kirjoittaja Saaga »
Minun kysymykseni kuuluvat tyhmiä kysymyksiä -luokkaan. En nimittäin tiedä tietokoneista höykäsen pöläystä, ja eikäpähän minun ole tarvinnutkaan tietää, koska minulla on ollut aina macci.
Macci merkitsee minulle hyvää ja kilttiä työvälinettä. Käytän ohjelmista vain tekstinkäsittelyä, netti on tärkeä tiedonhankintaan ja sähköposti kommunikoimiseen työasioissa.
Käytössäni on iMac, se on kohta 6 vuotta. Minulla ei ole ollut mitään ongelmia tämän Ompun kanssa, mutta olen alkanut pohtia että pitäisikö minun tietää tietokoneista edes jotain. Mietin esimerkiksi että mitä tarkoittaa ohjelmien päivittäminen, ja siitä mieleeni juolahti että jos se on jotain tärkeää niin:
1) Pitäisikö minun uusia, tai onko se käsite siis päivittää, maccini käyttöjärjestelmä? Onko vanhasta käyttöjärjestelmästä haittaa, jos on niin millaista? Ja siis: mitä virkaa käyttöjärjestelmällä ylipäätänsä on? Tarvitseeko minun sitä tietää...
2) Paljonkohan käyttöjärjestelmän uusiminen maksaa? Se pitäisi tehdä mac-kaupassa koska minä en osaa tehdä yhtään mitään, joka vähänkään viittaa asentamiseen tai mihinkään muuhunkaan tuon tapaiseen toimintaan.
4) Entäs sitten nettiohjelma ja sähköpostiohjelma, pitäisikö niitä uusia / päivittää?
5) Acrobat Readerkin on minulla joku vanha, mutta en uskalla tehdä sille mitään, koskapa jos sen uusi versio on jotain sellaista mikä ei maccini vanhaan käyttöjärjestelmään sovi... Onkohan tällainen käyttöjärjestelmän ja ohjelman yhteensopimattomuus mahdollista?
6) Onko maccini jo liian vanha uudistamiselle, kannattaisiko ennemmin hankkia kokonaan uusi macci? Kauankohan tämmöinen iMac ylipäätänsä elää? Edellistä macciani käytin kirjoituskoneena kymmenisen vuotta.
7) Mitähän tarkoittaa seuraava tapahtuma macissani. Joskus työskentelen myöhään ja silloin huomaan että aina klo 24.00 rävähtää tietokoneessani ikkuna auki, joka ilmoittaa tiedon: Päivitän indeksiä ’Macintosh HD’. Minä olen vuodesta toiseen pysäyttänyt heti tämän indeksoinnin edistymisen. Mistähän tässä kovalevyn päivittämisessä, tässä mac-tapahtumassa on kyse?
Olen aiemmin soittaa pirauttanut yhteen turkulaiseen mac-liikkeeseen, kun minulla on ollut kysyttävää macista ja sen toiminnasta. Tarvittaessa olen vienyt maccini liikkeeseen ja siellä on sitten tehty se, mitä koneelle on tarvinnut tehdä. Nyt en löydä puhelinluettelosta enää tätä Mac-liikettä enkä yhtään muutakaan Turussa olevaa Mac-liikettä. Onkohan näin, ettei Turussa enää ole Mac-kauppaa? Tämä kysymys tuli mieleen just nyt - nyt seuraavaksi alankin etsiä Mac-kauppaa netistä... että josko löytyis...
- Saaga -
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Re: Hoitokuuri 6-vuotiaalle iMacille?
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Käyttöjärjestelmä on koneesi aivot. Se määrittää miten ohjelmat ja koneesi ylipäätänsä toimivat, tai jotain sinne päin. No hemmetin tärkeä asia kuitenkin.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
2. Jos koneesi pystyy pyörittämään uusinta, eli Tiikeriä (Mac OS X 10.4), niin se maksaa 129 eur. Kyllä sinä suoriudut tuosta tehtävästä itsekin, usko pois.
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
www.apple.com/fi/macosx/
3. Jos päivität esim. Tiikeriin, saat käyttiksen mukana uusimman version Applen selaimesta, eli Safarista sekä Mail sähköpostiohjelmasta. Muita vaihtoehtoja ovat esim. Firefox, Camino, Omniweb... ja sähköpostin lukuun vaikka Thunderbird.
4. Acrobat Readerista on saatvilla uusi versio, eli Adobe Readet 7.0.5 on viimeisin versio. PDF:t voi katsoa myös suoraan käyttiksen (OSX) Esikatselu ohjelmalla.
5. Viittaan kohtaan 1. Tiikerin vaatimukset ovat:
Macintosh-tietokone jossa PowerPC G3-, G4- tai G5-prosessori
Sisäinen FireWire
256 Mt muistia
3 Gt tyhjää levytilaa (4 Gt jos asennat kehittäjätyökalut)
6. Nyt selvisi, että sinulla on varmaa käytössä OS 9 koneessasi. En enää valitettavasti muista, mikä tuon automaattisen indeksoinnin aloitti.
Turussa on kyllä esim. Varimportilla liike.
-
Viesti Kirjoittaja Reckless »
-
Viesti Kirjoittaja Jezze »
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Varmuuskopiot on nyt sinun tapauksessasi todella tärkeä asia mikä tulisi hoitaa kuntoon. Eli koneesi on sen verran vanha, että on mahdollista että koneesi kovalevy – minne kaikki tiedot on tallennettu – voi yksinkertaisesti hajota. Näin ei välttämättä käy, mutta todennäköisyys kasvaa. Hyvä kysymys on nyt se että onko koneessasi Firewire-liitäntää. Tällöin sinun kannattaisi mielestäni hankkia jokin varmuuskopioväline, esimerkiksi ulkoinen kovalevy.
-
Viesti Kirjoittaja Castillo »
iPad Air 12,9" M2 128GB
iPhone 15 plus
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Katselin tuossa kuusivuotiaiden iMaccien perustietoja. Ei kyllä kannata uhrata rahaa noiden päivittämiseen. Ennemmin kannattaa ostaa Mac mini ja sille litteä näyttö tai uusi iMac tosiaan.
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Eli pidä vanha koneesi vaikka kirjoitus ja sensellaiseen käyttöön ja hanki rinnalle uudempi.
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Jos raha ei tee kamalan tiukkaa, 17 tuuman iMac Apple Storesta hintaan (1409 miinus alennus 71 euroa eli) 1338 € on loistava ratkaisu iMaciin tottuneelle.
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
-
Viesti Kirjoittaja Saaga »
Kiitos ja kiitos ja kiitos!
Ostanen uuden macin ja suuntaan askeleeni Turun Humalistonkadun Mac-kauppaan.
Olen nyt kahden vaiheilla: ostanko macin pöydälle vai kannettavan. Rahaa olisi koneeseen noin ja mieluummin korkeintaan 1500 euroa.
Saisikohan 1500 eurolla hyvää kannettavaa maccia? Onko teillä kokemuksia? Kannettava olisi käytännöllisempi minulle, mutta sen pitäisi myös olla hyvä...
-Saaga-
-
Joo saat sillä rahalla hyvän intel ibookkenin joka ilmestyy tammikuussaSaaga kirjoitti:Hei kaikille minulle hyviä neuvoja antaneille:
Kiitos ja kiitos ja kiitos!
Ostanen uuden macin ja suuntaan askeleeni Turun Humalistonkadun Mac-kauppaan.
Olen nyt kahden vaiheilla: ostanko macin pöydälle vai kannettavan. Rahaa olisi koneeseen noin ja mieluummin korkeintaan 1500 euroa.
Saisikohan 1500 eurolla hyvää kannettavaa maccia? Onko teillä kokemuksia? Kannettava olisi käytännöllisempi minulle, mutta sen pitäisi myös olla hyvä...
-Saaga-
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Paha sanoa, kannattanee kokeilla liikkeessä kumpaakin iMaciä ja iBookia, miltä työskentely ja fiilis tuntuu. Näyttö on iMacissä parempi ja se on kyllä huomattavasti nopeampi.Saaga kirjoitti:Saisikohan 1500 eurolla hyvää kannettavaa maccia? Onko teillä kokemuksia? Kannettava olisi käytännöllisempi minulle, mutta sen pitäisi myös olla hyvä...
-
Viesti Kirjoittaja Reckless »
Tästä voi löytää neuvoa:
http://hopeinenomena.net/ShowPost.aspx?PostID=145478
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
http://www.baseballbats.com/BST4.php?loc=Size.php
-
Viesti Kirjoittaja vesku »
No jopas oli typerä veto. Huhhuh.pallo kirjoitti:(Terminaalihoitoa. OS X:n käyttäjät, tämä ei viittaa terminal.appiin.)
-
Päivän parasvesku kirjoitti:No jopas oli typerä veto. Huhhuh.pallo kirjoitti:(Terminaalihoitoa. OS X:n käyttäjät, tämä ei viittaa terminal.appiin.)
![Salaisuus [:#]](./images/smilies/47_47.gif)
-
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Erittäin.vesku kirjoitti:No jopas oli typerä veto. Huhhuh.pallo kirjoitti:(Terminaalihoitoa. OS X:n käyttäjät, tämä ei viittaa terminal.appiin.)
-
Viesti Kirjoittaja jiipeer »
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Graafisella alalla vuodesta 1988
-
- Vuoden Homppulainen 2009
Viesti Kirjoittaja Repe Ruutikallo »
Apple Storesta saatava 71 euron alennus ei välttämättä ole tarjolla siellä Humalistonkadulla. Mutta kysymällähän tuo selviää.Saaga kirjoitti:Ostanen uuden macin ja suuntaan askeleeni Turun Humalistonkadun Mac-kauppaan.
iMacin hinnalla saa 14 tuuman iBookin. Kannattaa tosiaan miettiä riittäisikö kevyesti siirrettävä kone (iMac), sillä tehoa ja näytön pintaa siinä on olennaisesti enemmän kuin iBookissa,
– Kuvateksti Aamulehdessä 18.3.2012
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka