Andu kirjoitti:1. karvalakki 27Imac
2. Kustomoitu 21,5Imac (esim. fusion ja 16mb ram)
3. budjettivaihtoehto eli karvalakki 21,5Imac
Osta suosiolla tuo 27". Et ainakaan kadu jälkeenpäin että tuli ostettua liian pieni. Onhan tuo kirjoituspöydän päällä kieltämättä aika iso mutta alkuihmetyksen jälkeen siihen tottuu. Pienempiin ei ole enää paluuta. Hyödyt isosta koosta sillä että saat tarvittaessa useita ikkunoita auki rinnakkain tai saat koko tilan hyötykäyttöön vaikka sitä valokuvaa editoidessa.
Andu kirjoitti:Olin aluksi vahvasti sitä mieltä, että tuo 27 on selkeästi paras vaihtoehto minulle.
Niin se onkin. Usko pois.
Andu kirjoitti:Olen kuitenkin käynyt kaupassa katsomassa konetta ja tuumaillut, että näyttö tuntuu tietyissä tilanteissa melkeen turhankin suurelta (etenkin nettiselailussa, jossa sivuihin jää valtavat palkit).
Nettiselailussa ei kannata pitää selainikkunaa koko ruudulla. Osa siitä riittää. Lopun tilan voit käyttää toiselle selainikkunalle, spotifylle, kirjoitusohjelmalle tms.. Ja kannattaa muistaa jos teksti tuntuu selaimessa kovin pieneltä, selaimissa on zoomaus-toiminto eli tekstiä voi zoomata suuremmaksi ilman että koko näytön resoluutio vaihtuu. Itsekin pistin selaimeen pykälää suuremman zoomauksen päälle, niin näkee paremmin ja näytön kokoa tulee hyödynnettyä.
Tuo ison näytön "täyttäminen" ja käyttäminen on tottumiskysymyksiä ja hetken käytön jälkeen opit sitä kyllä hyödyntämään. Outoa se varmasti on jos on tottunut pieneen näyttöön jossa yksi ikkuna on aina yhtäkuin näytön pinta-ala. Ja ei kai se niin traagista ole jos joskus jää osa näytöstä hyödyntämättä..
Andu kirjoitti:4) Onko 8GB Rammia kuvailemaani käyttööni tarpeeksi vai kadunko jos ostan 8gb ram 21,5macin, jota ei sitten voi päivittää?
Todennäköisesti se riittää alkuun mutta myöhemmin joudut päivittämään. Eli siinäkin mielessä 27" parempi vaihtoehto.
Andu kirjoitti:Lisättäköön vielä, että Imacin rinnalle tullee aikanaan Ipad 4 (tai 5), mikäli koette sen jotenkin päätökseen vaikuttavan osana kokonaisratkaisua.
No niin no siinä mielessä ipad puoltaa valintaa 27" suuntaan, koska ipadin ja 27" imacin välillä on sopivasti kontrastia (kokoeroa) jolloin käytössäsi olisi tarvittaessa isonäyttöinen kone vähän "raskaampaan" työskentelyyn ja pieni ipad leppoisaan surffaukseen sohvalla.