Raamattuhan on monella tavalla mielenkiintoinen kirja, mutta sen lukeminen niin, että sen tuntee, on ehkä hieman liian suuri urakka, jos ei ole lukumiehiä, eikä kiinnostunut asiasta sen kummemmin. Itse olen lapsena tutustunut Raamatun tarinoihin Ikuisia kertomuksia -kirjasarjan läpilukemalla; kyseessä lienee jonkin kristinuskoisen lahkon nuoremmille jäsenille suunnattu "Raamattua lapsille" -sarja. Pidin tarinoista ja kirjasarjasta, vaikka sen ostanut äitini ei jälkikäteen lahkoyhteydestä kuultuaan niin kovin tyytyväinen hankintaan ollutkaan; en kyllä tiedä lukiko hän itse kirjoja ollenkaan. Luin samalla tavalla mielelläni Kalevalan kuvitettua versiota kuten myös Intiaanisatuja-kirjaa. Näin jälkeenpäin ajatellen nämä vertautuvat melko hyvin toisiinsa.
Isäni on ateisti, äitini saanut uskonnollisen kasvatuksen, jota hän jakoi minulle ja sisarelleni; pienenä kävimme pyhäkoulua ainakin muutaman kerran - en muista siitä juuri mitään muuta. Kerran kirkossa isäni torkkui kunnes kolehtia kerättiin, ja haavin tullessa kohdalle havahtui sen verran, että viittasi kintaalla kolikoita kerjäävälle; äitiäni nolotti eikä rahankerääjäkään ilmeestään päätellen ilman henkisiä kolhuja tilanteesta tainnut selvitä.
Hämmentävää muuten muistaa noin vanhoja juttuja...
Uskoin kuitenkin äitini opetusta Jumalan olemassaolosta, rippikoulu tuli käytyä ja joskus kirkossakin. Myöhemmin omassa elämässäni aloin ihmetellä joitakin juttuja, ja usko haipui hiljalleen omaan mahdottomuuteensa. En kuitenkaan eronnut kirkosta; syinä ainakin operaatioon ryhtymisen hankaluus, ja ehkä sekin, etten halunnut pahoittaa äitini mieltä. Myöhemmin kohtasin liikaa uskonnollista kiihkoilua, ja totesin, etten enää halua rahoittaa sananjulistusta, vaikka kirkko hoitikin joitain tehtäviä, joihin suhtauduin myönteisesti. Kävin sitten kirkkoherranvirastossa ilmoittamassa halustani erota; toimihenkilö kysyi sitten lomakkeen jätettyäni olenko varma asiasta - kummastelin hiukan, että mitäs ihmettelemistä tässä enää on kun olen sitä varten paikalle tullut...
Uskonnollinen kiihkoilu on tehokas tapa lisätä ateismia; mieleen on jäänyt Jeesus-bussi AC/DC-konsertin jälkeen Stadikan lähettyvillä - lieneekö ollut kannattavakin sananjulistustilaisuus...
Ihmisen kanssa voi kyllä tulla toimeen, vaikka hän olisi uskovainen, tai vaikka johonkin poliittiseen puolueeseen uskova; toiminta ja käytös noin yleensä ratkaisevat - aika harvalla on varaa sanoa itse käyttäytyvänsä aina moitteettomasti, vaikka olisi esimerkiksi mihinkään uskomaton ateisti.
Logiikka ja uskonto eivät oikein kohtaa, ja uskonnosta kiistellessä pitäisi varmaan tarkistaa väittelykumppanin oman oppisuunnan yksityiskohdat.
Kun omassa elämässä jouduin vastatusten kiivaan uskon kanssa, lueskelin netistä runsaasti evoluutio-kreationismi -väittelyitä, sitä perua on mielenkiintoni aiheesta käytäviin keskusteluihin, vaikka mainituissa väittelyissä enimmäkseen vain toistettiin samoja väitteitä asian etenemättä mitenkään - kuten olettaa saattaakin. Raamatun tutkimus on kuitenkin minusta mielenkiintoisempaa kuin dekkarit; usein mietin miten uskovainen tutkija suhtautuu raportoimiinsa ristiriitaisuuksiin.