AMA-EDIT: Ketju muokattu omakseen iMacin tilausten odotteluketjusta.
Viesti Kirjoittaja thompzon »
Viesti Kirjoittaja Photomäkkäri »
Viesti Kirjoittaja WhatUpDoe »
Hyvin sanottu siellä takana. Yleensä koneet saa vielä halvemmalla kivijalkamyymälöistä kuin Apple Storesta, josta ei saa senttiäkään alennusta vaikka ostaisi 10 000 eurolla tavaraa kerralla. Samalla tuet suomalaista työllisyyttä ja yrittäjyyttä (paitsi Humac ei ole suomalaisessa omistuksessa, muut APRt taitavat olla. Ai niin, mutta varmaan mikään Humac ei edes ole APR enääPhotomäkkäri kirjoitti:Niin miksipä sitä ostaa tuotteita kaupoista joissa konetta pääsee näkemään, näpelöimään ja kokeilemaan? Miksi ihmeessä ostaa kone Apple Storesta, kun sieltä ei sitä yhtään sen halvemmalla saa? Yleensähän ulkomaisten nettikauppojen ainoa etu on, että sieltä saa halvalla. No Applen tapauksessa ei saa. Joten mieluummin minä annan muutaman euron kauppasummasta kotimaiselle kaupalle, joka taasen näillä minun roposillani pystyy palkkaamaan ihmisiä töihin, jotta minun ei tarvitsisi muita roposiani käyttää maksamaan kyseisten henkilöiden työttömyyskorvauksia. Lisäksi voin ottaa yhteyttä myyjään ihan suoraan vaikka soittamalla ja minun ei tarvitse vaivautua puhumaan hänen kanssaan esimerkiksi englantia. Asioidessani kivijalkakaupassa myyjät jotka joskus jopa ovat ihan asiansa osaavia, voivat neuvoa minua päätöksen teossa, jos jokin askarruttaa. Ikävä kyllä monen muun tuotteen osalta nettiostokset ovat niin pirun paljon halvempia, että minäkin voin ymmärtää miksi ihmiset niitä käyttävät. Applen tuotteiden osalta en todellakaan löydä syytä miksi EN ostaisi kivijalkakaupasta.
Niinno, minä ainakin mielummin käytän tuotetta rauhassa kotona, ja palautan sen kahden viikon sisällä jos en ole tyytyväinen.Photomäkkäri kirjoitti:Niin miksipä sitä ostaa tuotteita kaupoista joissa konetta pääsee näkemään, näpelöimään ja kokeilemaan?
Vähintäänkin samaan hintaan saat tuotteesi Applelta. Lisäksi mahdollisuus kustomoida tuotetta.Miksi ihmeessä ostaa kone Apple Storesta, kun sieltä ei sitä yhtään sen halvemmalla saa?
Applella on ilmainen asiakastuki suomeksi 45 päivää ostosta.Lisäksi voin ottaa yhteyttä myyjään ihan suoraan vaikka soittamalla ja minun ei tarvitse vaivautua puhumaan hänen kanssaan esimerkiksi englantia.
Paino sanalle joskus, lähes 90% tapauksissa olen tiennyt paremmin mitä haluan kuin myyjä, jonka tarkoitus on myydä tuote, ei välttämättä vastata asiakkaan haluihin tai toivomuksiin.Asioidessani kivijalkakaupassa myyjät jotka joskus jopa ovat ihan asiansa osaavia, voivat neuvoa minua päätöksen teossa, jos jokin askarruttaa.
Viesti Kirjoittaja amanita »
No tuo saattaa pitää paikkaansa, mutta ei kyllä tullut mieleenkään palauttaa tuota konetta. Kuitenkin olen käytellyt Maccejä nelisen vuotta, enkä kertaakaan ole miettinyt vaihtaa merkkiä. Mutta kuten sanottu tuo on varmasti totta ja joillekin ehkä validi peruste ostaa Apple Storesta. Minulle tuo on yhdentekevää.thompzon kirjoitti:Niinno, minä ainakin mielummin käytän tuotetta rauhassa kotona, ja palautan sen kahden viikon sisällä jos en ole tyytyväinen.
Niin eli siis kuten sanoin sama hinta. Mutta kukaan ei tainnut kertoa Humacille ettei sieltä saa ostaa bto konetta. Itselleni kuitenkin tilasivat 3TB fusion drivellä koneen, joten eipä tuo pahemmin vaikuta.Vähintäänkin samaan hintaan saat tuotteesi Applelta. Lisäksi mahdollisuus kustomoida tuotetta.
Niin no eikös se ollut 90 päivää? Mutta onkos tuo muka vaan Applelta ostetuille laitteille?Applella on ilmainen asiakastuki suomeksi 45 päivää ostosta.
Ehkä kaikki eivät tiedä kaikkea jo valmiiksi. Joten eipä tuo nyt ole peruste välttämättä ostaa Applelta. Suurin osa katteesta toki menee Applelle. Mutta suurin osa ei ole kaikki. Eihän tuo tietenkään mitenkään Suomen valtiontaloutta hetkauta suuntaan tahi toiseen. Mutta yleinen asenne siihen, että kaikki pitää aina ostaa ulkomaisista verkkokaupoista karsii kauppaliikkeiden verkostoa merkittävästi. Kuinkahan monta kivijalkaliikettä Suomessakin olisi enemmän jos Applen laitteista suurin osa ostettaisiin kivijalkaliikkeistä, eikä verkosta?Paino sanalle joskus, lähes 90% tapauksissa olen tiennyt paremmin mitä haluan kuin myyjä, jonka tarkoitus on myydä tuote, ei välttämättä vastata asiakkaan haluihin tai toivomuksiin.
Etkä sä Suomen taloutta pelasta tukemalla Apple-jälleenmyyjiä, joissa suurin osa katteesta edelleen menee Applelle.
Tässä tapauksessa aika oleellinen pointti jäi sinulta mainitsematta: osta iMac jälleenmyyjältä, odota yli 2kk.
Viesti Kirjoittaja atheos »
Palautteletko useinkin? Minä en nimittäin ole kertaakaan koska minulla on aika sama juttu kuin sinulla, että yleensä tiedän myyjää paremmin mitä olen ostamassa. Minä mielummin selvitän asiat etukäteen enkä osta sikaa säkissä niin ei tule vahinkoja. Sitäpaitsi etämyynnin palautusoikeuskin koskee vain kokeilemista. Jos olet käyttänyt konetta viikon, voi myyjä kieltäytyä ottamasta sitä takaisin.thompzon kirjoitti:Niinno, minä ainakin mielummin käytän tuotetta rauhassa kotona, ja palautan sen kahden viikon sisällä jos en ole tyytyväinen.
Vähintäänkin samaan hintaan saat tuotteesi Applelta. Lisäksi mahdollisuus kustomoida tuotetta.
Eipäs ole vaan 90 päivää. Jos ostat jämyltä niin heiltäkin voi jotain kysellä.Applella on ilmainen asiakastuki suomeksi 45 päivää ostosta.
Samalta tehtaalta ne tulevat pääosin samassa ajassa. Lisäksi kaverini joutui kerran hakemaan koneensa TNT:n terminaalista kun ei ollut kotona kun koittivat tuoda. Se ei ollut kauhean hilpeä reissu hakea konetta jostain hevonkuusesta.Tässä tapauksessa aika oleellinen pointti jäi sinulta mainitsematta: osta iMac jälleenmyyjältä, odota yli 2kk.
Kannattaa ottaa asioista selvää: Applella konetta saa käyttää ihan mielensä mukaan, sama menettely on esimerkiksi Gigantilla. Kyse on siitä, onko tyytyväinen tuotteeseensa vai ei. Minun mielestä tämän hintaisia tuotteita kannattaa ensin käytellä se viikko kotosalla ja miettiä tarviiko sitä oikeasti. Monet tekevät ostoksiaan impulsiolla, sitten myyvät täällä palstalla kaksi päivää vanhoja Retina Mäkkejä.atheos kirjoitti: Palautteletko useinkin? Minä en nimittäin ole kertaakaan koska minulla on aika sama juttu kuin sinulla, että yleensä tiedän myyjää paremmin mitä olen ostamassa. Minä mielummin selvitän asiat etukäteen enkä osta sikaa säkissä niin ei tule vahinkoja. Sitäpaitsi etämyynnin palautusoikeuskin koskee vain kokeilemista. Jos olet käyttänyt konetta viikon, voi myyjä kieltäytyä ottamasta sitä takaisin.
Applelta saat aina tasan listahinnalla, piste. Jämyt tekevät kyllä tarjouksia, varsinkin jos ostaa minkäänlaista pakettia kerralla.
Aivan sama onko 45 vai 90, alkuperäinen argumentti oli ettei Applelta saa suomenkielistä asiakaspalvelua. Tämä 45 päivää taitaa olla jokin vanha tukipäivien määrä, kun sen päähäni sain.Eipäs ole vaan 90 päivää. Jos ostat jämyltä niin heiltäkin voi jotain kysellä.
Ei pidä paikkaansa, jos luet tämän palstan tai Macrumors-forumin juttuja. Applelta tulee iMac 27" tällä hetkellä keskimäärin kolmessa viikossa, kivijalkamyymälästä tilanneet saavat odottaa parhaimmillaan kahdeksan viikkoa. Taisi joku täältäkin ollut tilata jostain kivijalkakaupasta joulukuun alussa, ja edelleen odottaa iMaciaan.Samalta tehtaalta ne tulevat pääosin samassa ajassa. Lisäksi kaverini joutui kerran hakemaan koneensa TNT:n terminaalista kun ei ollut kotona kun koittivat tuoda. Se ei ollut kauhean hilpeä reissu hakea konetta jostain hevonkuusesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominemWhatUpDoe kirjoitti: Sinunlaisen ihmisen lienee parempikin pysyä kotona ja asioida netissä kun ei tuo kaupanteko ja sen ymmärtäminen ole ihan sinun juttusi, eikö vain.
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Viesti Kirjoittaja thoug »
Itse kävin aikoinaan katselemassa kivijalkamyymälässä ja tiedustelin toimitusaikaa, niin sanoivat että 4 viikosta eteenpäin. Samaan aikaan AppleStoressa oli tuo sama kustomoitu laite myynnissä 2 arkipäivässä. Tätä ihmettelin ääneen liikkeesäkin, mutta perusteli juuri tuolla että tilausta kerätään tiettyyn määrään. No en jäänyt odottelemaan ja säästinkin jokusen euron. Muissa Applen jälleenmyyjäliikkeissä on ollut sen jälkeen osittain asiallisempaakin palvelua.mika_t kirjoitti: Eli en missään nimessä osta skeidastoresta mitään, tuotteet saa kustomoituna tismalleen samalla odotusajalla myymäläänkin ja tiedän ostaessani mitä olen ostamassa, joten ei ole tarvetta millekään palautuksille. Se liikkeen tekemä kustomointitilaus menee aivan samaa reittiä valmistuslinjalle kuin mitä yksityisiltäkin, joten erot toimitusajoissa ovat lööperiä. Katsoo vain, että se liike tekee sen tilauksen välittömästi, jos ei mainitse kiireestä mitään, niin liike todennäköisesti kerää esim. viikon ajalta tilaukset samaan nippuun, joten voi kestää hieman kauemmin.
Viesti Kirjoittaja MikaN »
En ainoastaan väitä tietäväni vaan tiedän aivan tasan tarkkaan. Ei siitä enempää.thompzon kirjoitti:http://fi.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominemWhatUpDoe kirjoitti: Sinunlaisen ihmisen lienee parempikin pysyä kotona ja asioida netissä kun ei tuo kaupanteko ja sen ymmärtäminen ole ihan sinun juttusi, eikö vain.
Kannattaa pysyä poissa keskusteluissa, jos ei osaa argumentoida oikein. Sinäkö väität tietäväsi, mikä kauppojen ostohinta Applen tuotteille on?
MikaN kirjoitti:Apple ei pelkästään syrji suomalaisia kivijalkakauppiaita vaan ilmiö näyttäisi koskevan ainakin myös Eurooppaa.
Tässä Macrumorsin keskustelu uuden iMacin tilauksista, jotka on tehty jälleenmyyjien kautta:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1521789
Viesti Kirjoittaja s1970 »
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
Viesti Kirjoittaja atheos »
Minä en viitsi mitään "kiireellistä" edes kysellä sähköpostilla koska tiedän että vastailen itsekin joskus viikon viiveellä henk.koht. maileihin koska sähköpostin kirjoittaminen on vaan jotenkin tosi ankeaa. Tältä pohjalta kuvittelen, ettei siitä kukaan muukaan suoranaisesti nauti. Erityisen reisille menee jos sähköpostitse pitää alkaa chattailemaan, voi luoja että se on karmeaa puuhaa. Puhelinsoitto tai käynti on yleensä paljon nopeampi ja tehokkaampi tapa hoitaa asiat. Ja on se kyllä kivempaakin puhua ihan oikeasti kuin naputella viestejä.mika_t kirjoitti:Tuo on kyllä totta, että moni jämy on aivan kivikaudella myynnin suhteen. Jos lähetät kyselyn esim. sähköpostitse, vastaus saattaa kestää viikon tai otetaan puhelimitse yhteyttä parin viikon päästä jos olet lähettänyt yhteydenottopyynnön.
Viesti Kirjoittaja Qraxo »
Viesti Kirjoittaja Sannuli »
No jaa, tuokin riippuu niin paljon siitä liikkeestä, mistä on tuotteensa ostanut. Täällä Porissa ainoa Macejä myyvä liike taitaa olla Gigantti, joten en menisi olleenkaan takuuseen, että saisin ongelmatilanteessa apua paremmin, kuin jos kone olisi tilattu Apple Storesta. Minulla ei tosin ole kokemusta miten Gigantti tuon asian hoitaisi, koska asiointini kyseisissä liikkeissä Porissa on yleensä kaatunut siihen, että myyjän asiantuntemus Maceissä (ja joissain muissakin asioissa) on liki nollaa, ja joku on jopa päätynyt minulle selittelemään ihan puuta heinää.L-Janne kirjoitti:--Ongelmatilanteissa on helpompi vaatia oikeuksia itsellensä ja vastinetta rahoillensa suomeksi ja kasvotusten. Samalla tuen myös paikallista yrittäjyyttä ja työllistymistä.--
Viesti Kirjoittaja MikaN »
Viesti Kirjoittaja Saimon82 »
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”