Suomi taitaa olla nykyään kehitysmaa kännykkämarkkinoilla. LTE-verkot lapsen kengissä ja liekö muissa länsimaissa näin suurella prosentilla peruspuhelin käytössä. Tietysti siitä voidaan olla montaa mieltä kannattaako Suomea edes länsimaaksi laskea.ojala kirjoitti:Huomasin Soulissa selkeän merkin siitä ettei Suomi ole enää mitenkään edelläkävijä kännykkämarkkinoilla. Siellä oli liki kaikissa kaupassa myytävissä sormikkaissa, nahkahanskoissa ja ties missä yhdessä tai useammassa sormenpäässä neulos, joka mahdollista kosketusnäytön käytön.To_Ok kirjoitti:näytön jota tökkii pakkasella tumputkin kourassa
Noh, huomasi sen kyllä monesta muustakin mutta silti.. :-)
Meneekö Apple alamäkeen?
-
Re: Meneekö Apple alamäkeen?
Viesti Kirjoittaja mikaw_ »
-
Viesti Kirjoittaja Viizei »
Tuossa on oikeastaan vaikea nähdä mitään varsinaista yhteyttä jonkin maan oman kännykkäteollisuuden menestymiseen samassa maassa. Voi vaan olla, että siellä on ihmisiä selvästi enemmän ja puhelimia myydään selvästi enemmän, jonka takia on syntynyt kysyntää ja tarve tarjota kyseisiä hansikkaita monissa kaupoissa.ojala kirjoitti:Huomasin Soulissa selkeän merkin siitä ettei Suomi ole enää mitenkään edelläkävijä kännykkämarkkinoilla. Siellä oli liki kaikissa kaupassa myytävissä sormikkaissa, nahkahanskoissa ja ties missä yhdessä tai useammassa sormenpäässä neulos, joka mahdollista kosketusnäytön käytön.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Eli pitäisikö tuosta nähdä muutakin kuin sen että että edes Apple ei pysty ennustamaan Q1 tulostaan paremmin kuin 65% osumatarkkuudellaadele kirjoitti: Yhteistä on, että kaikki ovat olleet metsässä, enemmän tai vähemmän. Yksi asia on selvä. Oppenheimerin ennustetta (Applen oma arvio) ei ole koskaan hänen aikanaan alitettu (hänen historia on paljon näitä käppyröitä pitempi).

-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
No vaikka se, että kun Apple ei ole antanut tulosvaroitusta, niin liikevaihto on vastaavalla kvartaalilla noussut ainakin 46 mrd;sta 52mrd:iin.JHA kirjoitti:Eli pitäisikö tuosta nähdä muutakin kuin sen että että edes Apple ei pysty ennustamaan
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Kyllä mä kanssa olen valmis sanomaan Applen laitteita laadukkaiksi, monessakin merkityksessä. Kuten iPhone ja iPad, ovat kyllä oikeasti todella kestävää tekoa. Kummassakin on tietenkin heikkona kohtana tuo lasi, koska se vie vähintäänkin puolet pinta-alasta. Mutta ei tuota normaalikäytöllä ole rikki saanut, varsinkin metalltakakantisia versioita. Kyllä noin kovaa tekoa olevat laitteet periaatteessa voisivat toimia hyvinkin pitkään. Sanon periaatteessa, koska koko ajan näyttää tekniikka kehittyvän ja laite vanhenee noin speksimielessä jos ei muuten. Ellei nyt kaikkein uusimpia ja vaativimpia sovelluksia tarvitse, niin mikäs on vaikka 3G:tä käyttäessä? Tarpeen mukaan. Akun vaihto kyllä tietysti tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin, kuten kaikissa laitteissa. Isompana ongelmana näen ehkä suunnitellun vanhenemisen käyttöjärjestelmän suhteen: kun järjestelmätaso loppuu, mahdolliset aukot selaimessa ja muut jäävät sitten paikkaamatta. Tämä saattaa hyvinkin merkitä monelle pakollista vaihtoa, vaikka itse laite olisi muuten vielä toimintakunnossa. Hyvä vain silti, että tehdään laatua. Lelut ovat erikseen.MacFinn kirjoitti:No, vertailun vuoksi. Olen itse ostanut 3G:n, 4:n ja nyt 5:n. Tyttärellä kai 4S, pojalla 4S, isällä 4, siskolla 4. Toisella pojalla tuo mun 3G ja nyt mun vanha 4. Yksikään ei ole käynyt huollossa. Ei ole ollut tarvetta. Siinä siis seitsemän iPhonea, eri ikäisiä. Mutta onko mun tilanteeni todistusvoimaisempi kuin sinun, siihen en ota kantaa.
-
Viesti Kirjoittaja cossuesco »
Minulle apple menee alamäkeen yleisesti fiiliksessä, yhä harvemmin tulee niitä wow! tunteita
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
-
- Porttikiellossa
Viesti Kirjoittaja adele »
Kuten mainittu monesti aiemmin Microsoftin myyntikate on keskimäärin 78%, eli lähes tuplat Appleen verrattuna, silti heidän markkinaosuus on +90% tietokoneiden käyttöjärjestelmissä. Linux on ilmainen, mutta sen käyttäjiä on alle 2%. Kuka maksaa liikaa ja kenelle? Miksi ilmainen ei ole vallannut markkinoita?cossuesco kirjoitti:tuotto kertoo sen että kuluttajat maksaa heidän tuotteistaan liikaa.
-
Viesti Kirjoittaja cossuesco »
Jos kaupasta menee ostamaan PC:n niin yleensä siinä on mukana käyttöjärjestelmä=windows. Harva sitä lähtee sen jälkeen vaihtamaan.adele kirjoitti:Kuten mainittu monesti aiemmin Microsoftin myyntikate on keskimäärin 78%, eli lähes tuplat Appleen verrattuna, silti heidän markkinaosuus on +90% tietokoneiden käyttöjärjestelmissä. Linux on ilmainen, mutta sen käyttäjiä on alle 2%. Kuka maksaa liikaa ja kenelle? Miksi ilmainen ei ole vallannut markkinoita?cossuesco kirjoitti:tuotto kertoo sen että kuluttajat maksaa heidän tuotteistaan liikaa.
kaappaus 2013-1-23 kello 10.14.29.jpg
Mikkisofta taitaa tällä hetkellä suurimmat rahat tehdä office ja xbox-live myynnistä, ainakin poika lyö kaikki viikkorahansa xboxiin

Kyllä se "ilmainen" on vallannut markkinat ainakin puhelin- ja palvelinmarkkinat, anterolla on jo pitkälti yli 50% osuus matkapuhelimien käyttöjärjestelmistä ja näyttää vaan kasvavan.
-
Viesti Kirjoittaja jomppa »
Mikä ihme siinä 920:n näytössä oikein viehättää? Hanskoilla (lähes) toimiva näyttö, jonka vuoksi kosketustarkkuus on testien mukaan muita heikompi? Vai kenties mainostettu innovatiivisuus, vaikka näyttö on mittausten mukaan keskitason alapuolella niin kirkkaudessa kuin värien tarkkuudessa? Ok, nopeudessa tuo voittaa, mutta eipä muidenkaan näyttöjen nopeus ole koskaan ollut pullonkaulana.cossuesco kirjoitti:Kun katsoo kilpailijoiden tuotteita ilman apple-laseja niin esim. nokia 920:sen näyttö on kyllä hieno toteutus tai vaikka galaxy note 10.1:n kynäkäyttö. Näitä haluaisin myös applelta löytyvän.
Microsofthan sai aikonaan läpi vaatimuksen, jonka mukaan PC:n kanssa on aina toimitettava käyttöjärjestelmä. Käytännössä tämä siis tarkoittaa, että lisenssin omistaja maksaa turhaan toisesta lisenssistä (esim. moni yritys) ja Linuxin käyttäjä joutuu maksamaan suojelurahaa Microsoftille, että saa asentaa koneen uusiksi. Erinnäisiä tappeluita on ollut Windows-lisenssin palautuksesta, mutta harvoin noissa on hyvin käynyt.cossuesco kirjoitti: Jos kaupasta menee ostamaan PC:n niin yleensä siinä on mukana käyttöjärjestelmä=windows. Harva sitä lähtee sen jälkeen vaihtamaan.
6xiPod +iPhone 15 Pro
AppleTV
Apple Watch S10
-
Viesti Kirjoittaja hrmh »
Galenos, rakastettuni
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
-
Jos uskot osakkeeseen niin nythän syntyy tankkauspaikkoja.MacFinn kirjoitti:Täytyy sanoo, että osakkeenomistajana upea alamäki näyttää olevan... kvartaalin tuloshan on aivan katastrofaalinen... ai eikö?
-
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Haetaanko siitä uskonvahvistusta? Meninkin ostamaan hiton kalliin puhelimen, mutta kyllä sen täytyy olla hyvä, kun noin moni muukin osti sellaisen. Vai onko kyse siitä, että halutaan olla voittajan puolella? Mun isällä on suositumpi puhelin kuin sun isällä.
Markkinaosuuden pitää olla sellainen, että ohjelmia tulee ja jatkoa seuraa. Sen suuremmalla osuudella ei ole merkitystä kuin omistajille. Ne, jotka ovat leikissä olleet mukana vähän pitemmän aikaa, tietävät, että paras tuote ei juuri koskaan ole ollut suosituin. Suosion yhteys tuotteen hyvyyteen tai laatuun on hyvin häilyvä.
Kuten jo olen sanonutkin, minusta pieni romahdus tekisi nyt hyvää. Itse kun en omista osakkeita. Olettaisin laskun olevan tuotekehitykselle ja tuotteille vain hyväksi.
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Joo mä fiilistelen pienen Nokia-nipun omistajana Stocksien käyriä optimistisena katsomalla Applen 6kk-käyrää ja vertaan sitä Nokia vastaavaan - sehän on melkeen peilikuva. Applen käyrä tasaisesti alaspäin ja Nokian ylös... tosin Nokialla puhutaan senteistä kun Applella euroista.MacFinn kirjoitti:Täytyy sanoo, että osakkeenomistajana upea alamäki näyttää olevan... kvartaalin tuloshan on aivan katastrofaalinen... ai eikö?
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
Viesti Kirjoittaja paulaw »
Itse luin aamulla tuosta kuinka "Apple punnersi uuden myyntiennätyksen - sijoittajat pettyivät". Hieman ristiriitaisen oloinen otsikko, luulisi juuri sijoittajien olevan tyytyväisiä uuteen myyntiennätykseen. Koska kuitenkin taloudessa pitkällä tähtäimellä kaikki olemme kuolleita, taitaa pääpaino olla todellakin kvartaaleissa. Eli olisi pitänyt olla vielä enemmän ja vielä parempi tulos, vaikka seuraavakin kvartaali vielä tulee. Ihmetyttää tietysti silti, mutta minä en olekaan osakkeenomistaja. Osakkeenomistajanakaan tuskin silti olisi pettynyt. Kysymyksesi olivat hyviä, mitä merkitystä tuolla on? Oikeastaan, ei-osakkeenomistajalle, välittömästi ei niin mitään. Tietysti jos firma on menossa konkurssiin menestymisen sijaan, se tietenkin kyllä ko. firman tuotteita käyttäviä saattaa huolettaa, mikäli siis aikoo niitä käyttää jatkossakin. Menestys takaa, että valmistajalla on ainakin toistaiseksi luvassa uusia laitteita. Ja Applen käyttäjät ovat melko merkki- ja käyttöjärjestelmäuskollisia.Matkamies kirjoitti:Nyt kun tulos on saatu julki, tekee mieli kysyä, mikä merkitys sillä teille on?
Haetaanko siitä uskonvahvistusta? Meninkin ostamaan hiton kalliin puhelimen, mutta kyllä sen täytyy olla hyvä, kun noin moni muukin osti sellaisen. Vai onko kyse siitä, että halutaan olla voittajan puolella? Mun isällä on suositumpi puhelin kuin sun isällä.
Markkinaosuuden pitää olla sellainen, että ohjelmia tulee ja jatkoa seuraa. Sen suuremmalla osuudella ei ole merkitystä kuin omistajille. Ne, jotka ovat leikissä olleet mukana vähän pitemmän aikaa, tietävät, että paras tuote ei juuri koskaan ole ollut suosituin. Suosion yhteys tuotteen hyvyyteen tai laatuun on hyvin häilyvä.
Kuten jo olen sanonutkin, minusta pieni romahdus tekisi nyt hyvää. Itse kun en omista osakkeita. Olettaisin laskun olevan tuotekehitykselle ja tuotteille vain hyväksi.
Jos taas sitten menit ja ostit iPhone 5:n /puhelimeksi/ (ts. laitteeksi, jota käytetään vain ja ainoastaan puheluiden vastaanottamiseen ja soittamiseen tai muutaman tekstiviestin lähettämiseen silloin tällöin) niin omahan on vikasi. Jos sen sijaan halusin näppärän taskutietokoneen, joka toimii myös puhelimena, niin asia on toinen. Siinä olet oikeassa, että suosituimmuus ei määrää automaattisesti parasta, mutta kilpailu on hyväksi. Mobiililaitemarkkinoilla iOS näytti mallia, mutta Android tuli kovaa haastamaan. Microsoft on lisäksi vastannut sekä Windows 8:lla että Windows Mobilella kisaan. Kun toimijat kisaavat keskenään, se takaa kuluttajille parempia laitteita sellaisenaan. Tämä on hyväksi. Pieni taantuma tietysti voisi tehdä saman, mikäli kvartaaliajattelun sijaan halutaan tuottaa pitkäikäisiä ja viimeistellympiä laitteita kuluttajille. Nähtäväksi jää, tapahtuuko näin.
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
Osakkeenomistajaa ei suoraan lämmitä liikevaihdon määrä vaan yrityksen tuottama tulos ja tuossa suhteessa nyt ilmoitettu ykköskvartaalin tulos oli kaikesta huolimatta negatiivinen signaali. Vuosi sitten yritys sai 46 miljardin liikevaihdolla aikaan 13 miljardin tuloksem, nyt vaikka liikevaihtoa oli 54 miljardia ei tulos noussut käytännössä yhtään joten yrityksen kannattavuus laski selkeästi verrattuna vuodentakaiseen. Toki kannattavuus on edelleen todella vahva mutta muutoksen suunta oli yhtäkaikki oli negatiivinen.paulaw kirjoitti: Itse luin aamulla tuosta kuinka "Apple punnersi uuden myyntiennätyksen - sijoittajat pettyivät". Hieman ristiriitaisen oloinen otsikko, luulisi juuri sijoittajien olevan tyytyväisiä uuteen myyntiennätykseen. Koska kuitenkin taloudessa pitkällä tähtäimellä kaikki olemme kuolleita, taitaa pääpaino olla todellakin kvartaaleissa. Eli olisi pitänyt olla vielä enemmän ja vielä parempi tulos, vaikka seuraavakin kvartaali vielä tulee. Ihmetyttää tietysti silti, mutta minä en olekaan osakkeenomistaja.
Tämän kun yhdistää vielä siihen että loppupeleissä AAPL:n osakekohtainen tuotto suhteessa osakkeen vielä tämänhetkiseen arvoon on aika minimaalinen ja pelkkä harras toivo entistä suuremmista tulevaisuuden myyntihinnoista ei enää kannattele osakkeen arvoa ihan taivaissa on selvää että sijoittajat eivät suoranaisesti hypi tällähaavaa riemusta.
-
Viesti Kirjoittaja mika_t »
Ei mitään merkitystä henkilökohtaisella tasolla, en omista osakkeita ja toisaalta, kurssien nousut ja laskut harvoin kohtaavat mitään järkipointteja eri yrityksillä, toinen kun tekee tismalleen saman asian kuin toinen, niin se voi merkitä kurssille aivan päinvastaisia liikkeitä vaikka nämä olisivat samalla alalla.Matkamies kirjoitti:Nyt kun tulos on saatu julki, tekee mieli kysyä, mikä merkitys sillä teille on?
Myöskään ns. virtuaalinen sukupuolielin ei kasva tai kutistu sen mukaan miten kurssin käy, moniko niitä kaikkia laitteita ostaa tai ei osta. Ostan kamppeet aina tarpeen mukaan, en sen takia kun jollain toisella on tai ei ole, enkä tarvitse ns. 'jälkimarkkinoitia' hankintani tueksi, teen vertailut markkinoilla ennen hankintaa eri laitteiden osalta.
Mitä markkinaosuuteen tulee, niin on aivan selvä, että se on laskusuuntainen tulevaisuudessakin Applelle esim. pädeissä ja puhelimissa, ko. alat kasvavat suurempaa tahtia kuin mitä sen on mahdollista tehdä yksittäisenä valmistajana minimaalisella tuotepaletillaan, olisi järjenvastaista väittää mitään muuta. Samsung on ehkä ainoa joka pystyy komponenttituotantonsa turvin edes teoriassa valmistamaan enemmän laitteita kuin mitä markkinat kasvavat. Toki tuotantomäärät Applellakin nousevat, mutta ei se pysty millään kampittamaan kokonaiskasvua kun määrät ovat niin tähtitieteellisiä, ainakin tällä hetkellä. Olen kyllä valmis uskomaan, että älypuolen limiitit ovat kohta puoliin tulossa vastaan, ala suorastaan huutaa jotain suurta mullistusta kohdalleen tästä jo vuosia jatkuneesta samankaltaisuudesta, ehkä Applenkin kehitysrahoista osa on suunnattu jonkun täysin uuden kehittämiseen ja typerää olisi jos näin ei olisi.
Suosiolla ja hyvyydellä, että laadulla ei ole mitään tekemistä keskenään, Androidien ja Symbianien määrä on jo ehdoton takuu tälle väitteelle. Android on yleistynyt koska se on niin monien eri tahojen valmistama sekä etenkin halpa, vasta viimeisin versio on jollain tavalla käyttökelpoinen olemukseltaan. Kun Androidilla oli vastassa mm. Symbianit hylkäävä kansanosa aikoinaan, voitiin puhua vanhasta sanonnasta ihan hyvin, silmäpuoli on sokeiden valtakunnassa kuningas. Ihmisille riitti kun pääsivät vanhasta eroon.
Kurssilasku on ihan positiivinen asia kaikkinensa, Applehan on ostamassa itseään takaisin 10 miljardilla, lisäksi sen pitäisi hieman herättää myös sen hallitusta tekemään oikeasti päätöksiä siitä, että onko esim. Cook oikea mies laivan peräsimeen, vai pitäisikö olla joku vähän räiskyvämpi kaveri jolla olisi jotain uusiakin ideoita? Cook voisi sitten jatkaa sillä oikean käden roolillaan, eli hoitaa komponenttihankinnat, logistiikka yms. asiat mitkä ovat hänen ominta osaamista enemmän. Kurssilaskun taustalla voi myös syntyä hyviä asioita kun liian kylläinen r&d -osasto voi joutua jopa tekemään jotain leipänsä eteen.
-
Viesti Kirjoittaja hrmh »

Galenos, rakastettuni
-
Viesti Kirjoittaja pastor »
Luin juuri ketjun alusta loppuun asti ja mielestäni tämä oli threadin ehdotonta priimaa. Vastaa täsmälleen mielikuvaani iPhonesta. Itse siirryin 4:n jälkeen alustoihin, joissa saa rahoilleen paremmin vastinetta. Eikä jokaisella metrossa matkustavalla vierustoverilla ole samaa luuria.Matkamies kirjoitti: Onko niin, että Apple on ylihintainen junttipuhelin, jonka laatukaan ei enää ole priimaa?
-
Viesti Kirjoittaja skobe »
Markkinarvosta on viidessä kuukaudessa (syys-tammikuu) sulanut 250 miljardia dollaria. Jos olisin osakkeenomistaja, odottaisin ratkaisuja, siis jotain muuta kun seuraavaa iPhonea.
edit: vielä linkki: http://www.reuters.com/article/2013/01/ ... ompanyNews
-
Viesti Kirjoittaja IIIMacci »
Jobs tunnetusti pusersi työtekijöistä kaiken irti ja vähän enemmänkin mutta tää uus heebo ei tunnu olevan yhtään samoilla linjoilla kaikenmaailman ylimääräisineen lomineen ja pehmoiluineen.
Ehkä Applen menestys Jobsin vetämänä yksinkertaisesti perustui raakaan ruoskintaan ja kauheeseen tahtiin. Tahtiin joka varmisti että keulitaan muita edellä ja jatkuvasti pidettiin fanit narun päässä julkasemalla juttuja yksi toisensa jälkeen. Jopa se että OSX päivitykset on hidastunu luo semmosta laiskaa - passiivista ilmapiiriä. Se ei varmasti ole hyvä businekselle.
Apple myöskään ei ole uutuuksillaan onnistunut saamaan fanit ns. haluamaan uutta vaan itsellä ensimäistä kertaa pari vuotta vanhaa teknologiaa taskussa, ja myös "vanhaa" sylissä. Ennen tuntui että Apple Storen ohi kun meni niin sielä oli vaikka mitä haluttavaa - ja sit kun ne uudet lelut sai, niin puolivuotta myöhemmin niin taas kuolattiin.
Esim. Tää iPad-4 julkastiin niin huonosti että itseltä tuntuu tyhmältä päivittää siihen kolmosesta kun onhan siinäkin Retina plus että vanha kunnon liitin niin ei tarvii kaikkia laitteita modailla jollain adaptereilla.... EDIT. Esim. iPhone 1-4 niin jokaisen julkistuksen jälkeen on oma puhelin on tuntunu vanhanlta ja on ollut kova tarve päivittää uutta. Nyt moista efektiä ei Applen tiimi ole onnistunut saamaan, ei iPhonen, iPadin eikä Maccien kohdalla.
Njaa - pientä avautumista

![Enkeli [a]](./images/smilies/angel_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja JHA »
No.. Jos olisin itse 700 taalalla osakkeita ostanut osakkeenomistaja niin lähinnä katsoisin peiliin..skobe kirjoitti: Markkinarvosta on viidessä kuukaudessa (syys-tammikuu) sulanut 250 miljardia dollaria. Jos olisin osakkeenomistaja, odottaisin ratkaisuja, siis jotain muuta kun seuraavaa iPhonea.
-
Cook lupasi kirjeessään, että vanhat rikki menneet puhelimet vaihdetaan tästä lähin uusiin ja myös takuuta pidennetään."
http://www.taloussanomat.fi/porssi/2013 ... 134739/170
Kinkeille ei tunnu kelpaavan samat käytännöt kuin vaatimattomille länsimaalaisille. Jos tämä menee tähän, että näitä vinkuintiaaneja aletaan jollain tavalla suosimaan niin Applen romut saavat omalta osaltani vaihtua johonkin muuhun merkkiin.
Kait tämä muutos koskee sitten myös esim. SUOMEA? Eli huolto-puhelimet vaihdetaan uusiin ja takuu muuttuu 24 kuukauden takuuksi?
Säälittävää Apple.
-
Viesti Kirjoittaja harri_tku »
Applen tuotteissa on jo nyt 24 kk:n takuu. Kiitos ei kuulu Applelle vaan EU:n ansiosta tämä takuu on myös meillä täällä Suomessa. Valmistaja tai myyjä ei tuota takuuta voi mitenkään itse lyhentää.
Tosin tuo toisen vuoden takuu on hieman erilainen. Suora lainaus tietokone.fi sivulta "Yksityisasiakkaana valinta on helppo. AppleCare kannattaa jättää ostamatta, sillä EU:n kuluttajansuoja takaa kahden vuoden takuun. Toinen takuuvuosi on kuitenkin erilainen. Konetta ei voi kiikuttaa lähimpään Apple-huoltoon, vaan korjauksesta pitää sopia ostopaikan kanssa.
Myymälöissä ei myöskään aina tunneta EU:n kuluttajalainsäädännön tuomaa lisäturvaa, vaan vuoden takuun päätyttyä voidaan todeta kylmästi takuun päättyneen ja korjauksen maksavan. Asiasta tietämätön asiakas tyytyy helposti tilanteeseen. Sama tilanne koskee tietysti myös muuta elektroniikkaa."
-
Viesti Kirjoittaja Delli »
Tässä lainaus Applen sivultaharri_tku kirjoitti:Hei!
Applen tuotteissa on jo nyt 24 kk:n takuu. Kiitos ei kuulu Applelle vaan EU:n ansiosta tämä takuu on myös meillä täällä Suomessa. Valmistaja tai myyjä ei tuota takuuta voi mitenkään itse lyhentää.
Tosin tuo toisen vuoden takuu on hieman erilainen. Suora lainaus tietokone.fi sivulta "Yksityisasiakkaana valinta on helppo. AppleCare kannattaa jättää ostamatta, sillä EU:n kuluttajansuoja takaa kahden vuoden takuun. Toinen takuuvuosi on kuitenkin erilainen. Konetta ei voi kiikuttaa lähimpään Apple-huoltoon, vaan korjauksesta pitää sopia ostopaikan kanssa.
Myymälöissä ei myöskään aina tunneta EU:n kuluttajalainsäädännön tuomaa lisäturvaa, vaan vuoden takuun päätyttyä voidaan todeta kylmästi takuun päättyneen ja korjauksen maksavan. Asiasta tietämätön asiakas tyytyy helposti tilanteeseen. Sama tilanne koskee tietysti myös muuta elektroniikkaa."
http://www.apple.com/fi/legal/statutory-warranty/
iPad (2024) 64GB Wi-Fi, Apple TV 4rd 4K
MacBook Air 2024, Apple Watch 9.0 44mm
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka