Näin itsekin sen olen fundeerannut.... ja eipä kukaan ole valittanut. Yllätävän vähän kuitenkin tulee painosita feedbackiä noin niikun keskimäärin.eskofot kirjoitti:Yleisimmin käytetty ohje on tämä: "Leikkausvara 5 mm, leikkausmerkit näkyvillä" Varat laitetaan kaikille sivuille, tarpeeton rajataan pois sitten asemoinnissa. Mutta sitä ei voi tehdä jos ei ole leikkausmerkkejä. Ne merkit osoittavat ilmon absoluuttisen koon. Aikakausmedia laskuttaa tekijältä rahaa jos ilmoitus ei ole tehty oikein, se on tehty väärin jos leikkausmerkkejä ei ole.
Illulla piirtäminen
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
-
Re: Illulla piirtäminen
Viesti Kirjoittaja Saltikov »
-
Viesti Kirjoittaja barcoder »
Sori vaan kun nillitän pikkuasioista, mutta viitsisitkö parahin eskofot pikkuisen tarkemmin tehdä nuo lainaukset! En ole koskaan sanonut tuota minun suuhuni laitettamaasi lausetta:eskofot kirjoitti:Joo-niin, en osaa muuten ajatellakaan, ma olen Kuarkkilasta kotoisin. Moni lehti on siellä vieläkin.Jamac kirjoitti:Hmm, en ole koskaan piirtänyt mitään kuvalaatikkoa erikseen, kun kerran kaikki kuvat ja pdf:t on valmiiksi omassa framessaan jolla kuvaa/ilmoitusta voi rajata. Miksi laittaa ne kaksinkertaisesti frameen.
Aikakausmedian sivuilla pitäisi olla ohjeistusta, vaatii rekisteröitymisen. Yleisimmin käytetty ohje on tämä: "Leikkausvara 5 mm, leikkausmerkit näkyvillä" Varat laitetaan kaikille sivuille, tarpeeton rajataan pois sitten asemoinnissa. Mutta sitä juuri ei voi tehdä jos ei ole leikkausmerkkejä. Ne merkit osoittavat ilmon absoluuttisen koon. Aikakausmedia laskuttaa tekijältä rahaa jos ilmoitus ei ole tehty oikein, se on tehty väärin jos leikkausmerkkejä ei ole.barcoder kirjoitti:Onko nyt niin että jos on kokosivun ilmoitus ja kuva menee leikkaukseen niin leikkuuvarat (bleed) laitetaan mutta ei leikkuumerkkejä? Onko asiasta viralista ohjeistusta missään?
Onko nyt niin että jos on kokosivun ilmoitus ja kuva menee leikkaukseen niin leikkuuvarat (bleed) laitetaan mutta ei leikkuumerkkejä? Onko asiasta viralista ohjeistusta missään?
Ehkä noin vähän reilun tuhannen tehdyn ilmoituksen ja muutaman tuhannen vastaanotetun jälkeen noiden leikkausvarojen ja -merkkien suhteen sävelet ovat aika selvät.
www.grano.fi - Dodendo 2010: Suunnittele, toteuta ja julkaise, 2012: InDesign CC-julkaisun tekijälle, 2015: Photoshop CC 2017-opas
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
http://www.docendo.fi/?p=company&sp=writer&wrid=199
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Hompun lainauskone on epäselkeä, mutta minun moka, tein sen manuaalisestí, zorgen.barcoder kirjoitti:Sori vaan kun nillitän pikkuasioista, mutta viitsisitkö parahin eskofot pikkuisen tarkemmin tehdä nuo lainaukset! En ole koskaan sanonut tuota minun suuhuni laitettamaasi lausetta:.
SCSI Probe & SyQuest 44
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
No hö, mä jään nyt ihan yksin sen mielipiteen kanssa että ilmoitus tulisi tehdä suoraan oikeaan kokoon jotta taittajan ei tarttisi enää rajailla ilmoitusta taitossa. Ihmeellistä, en ole koskaan ollut vastarannankiiskiSaltikov kirjoitti:Näin itsekin sen olen fundeerannut.... ja eipä kukaan ole valittanut. Yllätävän vähän kuitenkin tulee painosita feedbackiä noin niikun keskimäärin.eskofot kirjoitti:Yleisimmin käytetty ohje on tämä: "Leikkausvara 5 mm, leikkausmerkit näkyvillä" Varat laitetaan kaikille sivuille, tarpeeton rajataan pois sitten asemoinnissa. Mutta sitä ei voi tehdä jos ei ole leikkausmerkkejä. Ne merkit osoittavat ilmon absoluuttisen koon. Aikakausmedia laskuttaa tekijältä rahaa jos ilmoitus ei ole tehty oikein, se on tehty väärin jos leikkausmerkkejä ei ole.
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta kyllä vaan niin on että yhtään järkisyytä en saa kallooni mikä perustelisi sen että ilmoitusdokumentti heti tekijältä oikeassa koossa, versus se että ilmoituksen tekijä tarkoituksella tekee ilmoitusdokumentista isomman ja sitten taittaja rajaa sen takaisin oikeaan kokoon.
Mutta tuo oli hyvä vinkki, että jos ja kun niitä leikkuumerkki-ilmoituksia tulee, niin peistaa sen oikean kokoisen grafiikkaframen sisään ja asemoi sillä lailla. Pitää kokeilla. Tai jaa, itseasiassa käy helpommin kun muuttaa sen leikkuumerkillisen ilmoitusdokumentin koon transfer-valikossa oikeaan millikokoon ja sitten valkoisella nuolella siirtää sen ilmoituksen oikeaan kohtaan omassa framessaan. Muistaakseni framen ulkopuolelle "croppaantuva" alue näkyy himmeämpänä valkoisella nuolella tökittäessä.
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja trioli »
Ompas pojat pahalla tuulella.....
Muistakaa, että tontut ovat liikkeellä.
Muistakaa, että tontut ovat liikkeellä.
-
Viesti Kirjoittaja Mac_Veikka »
Näin se "Illulla piirtäminen" muuttui toiseksi...
-
Viesti Kirjoittaja Jamac »
En komppaatrioli kirjoitti:Ompas pojat pahalla tuulella.....
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tätä komppaanNäin se "Illulla piirtäminen" muuttui toiseksi...
![Punastuu [:$]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Alihankintana printtipuolen graafista materiaalia!
-
Viesti Kirjoittaja IsoTT »
Minä voin olla Jamacin puolella. Muakin ketuttaa ne leikkuumerkit pdf:ssä. Tosin ovat ongelmista pienimpiä. Musta varat voi pitää siellä ulkopuolella ilman että niitä tulee näkyvään pdf:n. Sitten voi kukin avata pdf vaikkapa illuun tai vastaavaan ja ottaa näkyville niin paljon varoja kuin tarvii (jos niitä tarpeeksi on mukaan tullut)
Itse tosin teen sen sortin hommia että kukaan ei ikinä tiedä paljonko varoja tarvitsen.
Itse tosin teen sen sortin hommia että kukaan ei ikinä tiedä paljonko varoja tarvitsen.
-
Viesti Kirjoittaja eskofot »
Mista se puhuu? Toverillisessa hengessä kekustelemma ammattiseikoista kokemuksia jakaen.trioli kirjoitti:Ompas pojat pahalla tuulella....Muistakaa, että tontut ovat liikkeellä.
Ps. Alkuperäiseen topicciin palatakseni rohkenen näin julkisesti viestiä sinne Adobelle San Joseen että olen täällä jo ratkaissut probleemanne. Teette, kato, FreeHand-plugin Illuun. Tämä lisuke mahdollistaa helpon siirtymisen tuoden mm paste inside -toiminnon, myöskin tarjoaa se illuun DTP-teknisesti järkevän väripaletin ja ladonnan yms muuta välttämätöntä freehänskästä. Kaikki ovat tyytyväisiä. Ai niin ja se minun SWIFT-pankkikoodi, saatte sen asappina.
SCSI Probe & SyQuest 44
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka