Hei!
Olen miettinyt laajakaistan hankkimista, ja nyt sitten ihmettelen, mitä kaikkea pitäisi hankkia / miten saisi tehtyä järkevän kotiverkon.
Lähtökohdat:
Talo on kaksikerroksinen (+kellari), siporexia
Puhelinpiuha tulee kellarin tekniseen tilaan
Teknisessä tilassa LexCom Homen ristiinkytkentätaulu (yläkerran makuuhuoneisiin sekä alakerran eteiseen, olohuoneeseen ja TV-huoneeseen menee piuhat, joita pitkin voi siirtää TV-, puhelin- ja datasignaalia)
Stereot ovat TV-huoneessa
Tietokoneina iBook ja vaimon joku PC-läppäri (XP home, nyt kyllä jo haluaisi Macin...)
Oma ajatus:
ADSL-modeemi tekniseen tilaan (oltava 4-porttinen)
Sieltä kaistan voisi sitten jakaa neljään eri pistokkeeseen
TV-huoneeseen Airport Express, niin saisi nettiin langattomuuden ja musiikin stereoihin
Ihmetyksen aiheita:
Miksi Airport Express maksaa niin älyttömästi (langattoman ADSL-modeemin saa samaan hintaan!)?
Tarvitaanko XP:tä varten palomuuri tms ylimääräistä?
Toimiikohan langaton verkko siporextalossa ylipäätään? Airportin paikaksi ajateltu TV-huone on alakerran kulmahuone.
Ajatuksia suunnitelman parantamiseksi?
Tipi
Millainen kotiverkko?
Sana on (melkein) vapaa.
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Millainen kotiverkko?
Viesti Kirjoittaja Tipitii »
-
Re: Millainen kotiverkko?
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Laatu ainakin maksaa. AE on ehkä kalliimpi kuin kilpailijat, mutta sen käyttöönotto on lastenleikkiä. Lisäksi sillä voi jakaa tulostimen ja siirtää musiikkia.Tipitii kirjoitti: Ihmetyksen aiheita:
Miksi Airport Express maksaa niin älyttömästi (langattoman ADSL-modeemin saa samaan hintaan!)?
Luulen että järkevintä on kytkeä XP:n softa-aplomuuri päälle.Tarvitaanko XP:tä varten palomuuri tms ylimääräistä?
Luulisi toimivan...melkoisissa bunkkereissa olen AirPortia käyttänyt. Pahiten signaali töksähtää teräsbetoniin. Kokeilemalla tiedät tarkemmin...ja jos ei pelaa, ainahan laitteen voi palauttaa.Toimiikohan langaton verkko siporextalossa ylipäätään? Airportin paikaksi ajateltu TV-huone on alakerran kulmahuone.
Kyllä tuo ihan järkevältä vaikuttaa.Ajatuksia suunnitelman parantamiseksi?
Tipi
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Taas foorumisofta sekoilee...tuplaposti. [:^)]
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja Simppa »
Tipitii kirjoitti:Tarvitaanko XP:tä varten palomuuri tms ylimääräistä?
Muuten hyvä suunnitelma, mutta tuo Xp:n softamuuri ei kyllä riitä mihinkään. Jos ei halua maksaa, niin vaikka ZoneAlarm tai vastaava. Jotain lisäturvaa on pakko hankkia. Sellanen kokemus mulle on muodostunut tosta XP:stä.kallekilponen kirjoitti:Luulen että järkevintä on kytkeä XP:n softa-aplomuuri päälle.
-
Muutama PC-kaveri on sanonut että Softamuuri toimii kyllä oikein säädettynä...itse en siitä osaa sanoa, kun en ole PC-miehiä.Simppa kirjoitti:Tipitii kirjoitti:Tarvitaanko XP:tä varten palomuuri tms ylimääräistä?Muuten hyvä suunnitelma, mutta tuo Xp:n softamuuri ei kyllä riitä mihinkään. Jos ei halua maksaa, niin vaikka ZoneAlarm tai vastaava. Jotain lisäturvaa on pakko hankkia. Sellanen kokemus mulle on muodostunut tosta XP:stä.kallekilponen kirjoitti:Luulen että järkevintä on kytkeä XP:n softa-aplomuuri päälle.
-
Ei siinä itseasiassa juuri mitään saa säätää, eikä se tosiaankaan blockkaa juuri mitään. Se on melkein ku ei olis palomuuria ollenkaan. Ehdota niille kavereillesi pikaista korjausta asiaan, ettei tuu vahinkoja.kallekilponen kirjoitti:Muutama PC-kaveri on sanonut että Softamuuri toimii kyllä oikein säädettynä...itse en siitä osaa sanoa, kun en ole PC-miehiä.
-
Viesti Kirjoittaja tBa »
Toimii se senverran että ehtii netistä hakemaan päivitykset ja jonkin toisen palomuurisoftan. Mutta konffauksen puolesta se on tosiaan aika alkeellinen. Parempi tarvitaan ehdottomasti.
MacBook 2GHz C2D 1Gt 80GB
iPod Touch 16GB
iPod Touch 16GB
-
Viesti Kirjoittaja jonesb »
Ihan näppärä suunnitelma, varmasti toimiva. Sanoisin tuosta windowsista sen verran, että se sen oma palomuuri on ihan miniminiminimi vaatimus. Myös kaikki päivitykset tulee asentaa, (onhan sevice pak2 laitettu?) muuten ottaa ohraleipä.
Muuten kyllä kaikenkaikkiaan ihan hyvä plääni, ei paha yhtään.
Muuten kyllä kaikenkaikkiaan ihan hyvä plääni, ei paha yhtään.
-
- Ylläpitäjä
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Itse latasin siskon läppäriin macilla norttonin ja vetäsin muistitikulla läppäriin. Ja homma pelas (kerrankin). Kyseinen kone kyllä pimeni parin kuukauden päästä että..
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
XP:n palomuurista. Kyllä se toimii melkoisen riittävästi. Käyttäjän tyhmyyttä se ei tosin estä.
Muuri päälle ja kokeilkaa jotain Symantecin tms. palvelua joka hakkaa omaa IP:tä eri keinoin.
Siitä näkee onko se toimiva vai ei. Kannattaa myös muistaa että se sallii käynnissä olevat Windowsin palvelut. Esim jos Windows Messaging on päällä päästää muuri siihen kiinni. Tällöin voi esim. ulkopuolelta paiskia ikkunoita käyttäjälle erilaisin viestein.
Tulee siis tietää mitä tekee. Niin mäkillä kuin windoooosilla. Linuxilla on toisinaan se ja sama tiedät mitä teet tai et, niin et saa sitä tehtyä kuitenkaan
--Mika
Muuri päälle ja kokeilkaa jotain Symantecin tms. palvelua joka hakkaa omaa IP:tä eri keinoin.
Siitä näkee onko se toimiva vai ei. Kannattaa myös muistaa että se sallii käynnissä olevat Windowsin palvelut. Esim jos Windows Messaging on päällä päästää muuri siihen kiinni. Tällöin voi esim. ulkopuolelta paiskia ikkunoita käyttäjälle erilaisin viestein.
Tulee siis tietää mitä tekee. Niin mäkillä kuin windoooosilla. Linuxilla on toisinaan se ja sama tiedät mitä teet tai et, niin et saa sitä tehtyä kuitenkaan

--Mika
-
Vaikkei tää palomuurikeskustelu olekkaan oikeestaan tän ketjun aiheena, niin muutama asia on pakko todeta tosta xp:n palmuurista. Ensinnäkin, se on paska: se kyllä estää suurimman osan suorista hyökkäyksistä, mutta ei läheskään kaikkia. Toisekseen, se on täydellisen katastrofaalinen laitos silloin kun kone on jo saastunut, esim jonkun spammi automaatin puolesta: sen ulospäin menevän datan tarkkailu on aivan onnetonta. Kolmanneksi, monet haittaohjelmat netissä pystyvät asentumaan koneelle, vaikka siinä toi oliskin, mikä taas johtaa tohon kohtaan kaksi.WzL kirjoitti:XP:n palomuurista. Kyllä se toimii melkoisen riittävästi. Käyttäjän tyhmyyttä se ei tosin estä.
Mä en missään tapauksessa pitäis tota ykkös palomuuriratkaisuna XP koneessa. Tossa ratkaisussa on kaiken lisäksi security holeja, jotka ovat suhteellisen yleisesti tiedossa ja mihin mikki on kyllä lupaillut tietoturvapäivityksiä, muttei ainakaan vielä ole saanut aikaiseksi. Mun arvaus on, että noiden lisäksi on vielä koloja, mistä ei vaan yleisesti tiedetä.
-
Viesti Kirjoittaja WzL »
Edelleen vaikkei aiheeseen liitykkään =)
Koneen saastuminenkin on käyttäjästä kiinni. Itse kokeilin juuri seikkailla XP koneella 2kk ilman virustorjuntaa ja muita palomuureja kuin WinXP oma. Käytössä on kiinteä IP eikä operaattori suodata mitään. 2kk käytön jälkeen 0 virusta, 0 haittaohjelmaa. Eikä ongelmia. Eli on aika paljon kiinni siitä mitä koneella tekee ja missä sen kanssa pyörii.
On totta että aukoton se ei ole, ja on totta että se ei valvo ulosmenevää liikennettä. Mutta eipä valvo kalliit rautamuuritkaan sen paremmin.
Kyllä kaikkien asioiden lähtökohta on minusta se että pitää tietää mitä koneellaan tekee.
En sano että XP:n muuri on paras, mutta sen kyllä että silläkin pärjää jos sikseensä on.
Itse on käytä XP:tä juuri muutenkin kuin töissä / työasioissaa ja kotona pelailen. Mutta se peli kone ei ole verkossa kiinni kun se ei ole tarpeellista.
Mutta koloja on muissakin muureissa joista ei yleisesti tiedetä, usean rautamuurin läpi pääsee kun tietää miten mennä. Tarkotan nyt näitä jokakodin 200 eur <- muureja.
Koneen saastuminenkin on käyttäjästä kiinni. Itse kokeilin juuri seikkailla XP koneella 2kk ilman virustorjuntaa ja muita palomuureja kuin WinXP oma. Käytössä on kiinteä IP eikä operaattori suodata mitään. 2kk käytön jälkeen 0 virusta, 0 haittaohjelmaa. Eikä ongelmia. Eli on aika paljon kiinni siitä mitä koneella tekee ja missä sen kanssa pyörii.
On totta että aukoton se ei ole, ja on totta että se ei valvo ulosmenevää liikennettä. Mutta eipä valvo kalliit rautamuuritkaan sen paremmin.
Kyllä kaikkien asioiden lähtökohta on minusta se että pitää tietää mitä koneellaan tekee.
En sano että XP:n muuri on paras, mutta sen kyllä että silläkin pärjää jos sikseensä on.
Itse on käytä XP:tä juuri muutenkin kuin töissä / työasioissaa ja kotona pelailen. Mutta se peli kone ei ole verkossa kiinni kun se ei ole tarpeellista.
Mutta koloja on muissakin muureissa joista ei yleisesti tiedetä, usean rautamuurin läpi pääsee kun tietää miten mennä. Tarkotan nyt näitä jokakodin 200 eur <- muureja.
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
Jos haluat investoida 0€ niin suositelen ZoneAlarmia palomuuriksi. Kaveriksi ilmainnen Avast! Home Edition. Jälkimmäisestä ei itsellä kokemusta, mutta Zonealarm on hyvä. Se kysyy aina kun uusi ohjelma yrittää ulos. Ei ehkä eleganttia mutta tampiokin ymmärtää mistä on kysymys.
Vitutuksesta voimavara!
13 viestiä
• Sivu 1/1
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka