Olen siirrellyt vanhalta koneelta peräisin olevia tiedostoja käyttööni siten, että ne ovat kaikki Migration assistantin luoman vanhan käyttäjätilin hallussa ja sieltä siirtelen niitä omalle, puhtaalle uudelle käyttäjätililleni.
No ongelma numero yksi oli se, että en pysty edes siirtämään niitä, koska järjestelmä antaa vain tehdä kopion, ei siirtää. Tämän ratkaisin siirtämällä Päätteen avulla sudo mv-komennolla, johan siirtyy. Mutta oikeudet eivät tietenkään tule oikein. Nyt minulla on hirveä kasa kansioita, alikansioita ja ali-alikansioita ja tuhansia tiedostoja, joissa on oikeudet aivan päin hemmettiä. No, sitä luulisi, että kun tällaisen kansiorakenteen juuritasolla määrittelee oikeudet oikein ja laittaa "käytä sisältyviin kohteisiin", niin se tekee juuri niin, vai? No ei hemmetissä. Tiedostojen omistajaksi sentään vaihtui oma käyttäjätilini, mutta alikansioiden ei. Lisäksi aivan kaikessa, niin kansioissa kuin tiedostoissakin, on minulla kuulemma "muokatut oikeudet". Everyone-ryhmän oikeuksina lukee "muokattu", liittyisikö tämä siihen? Mutta minähän määrittelin siellä juuressa Everyone-ryhmän oikeuksiksi "vain luku".

Miten saan nuo oikeudet kuntoon? Kokeilin Finderin lisäksi myös sudo chown -komentoa, mutta ei se tehnyt sen parempaa jälkeä.
En todellakaan ala yksitellen muuttamaan jokaisen alikansion oikeuksia, niitä on satoja!