Mielikuvituksen lennosta ihan riippuu mikä oli.Jamac kirjoitti:Jaa niin mikä oli?
Sanonta kuuluu myös: siitä puhe mistä puute.
Viesti Kirjoittaja maccivaari »
Mielikuvituksen lennosta ihan riippuu mikä oli.Jamac kirjoitti:Jaa niin mikä oli?
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Molemmissa tapauksissa merkittävä tekijä on ympäristön vaikutus.Mikael K. kirjoitti: En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun vertaat tupakointia aivan eri asiaan. Logiikkasi on niin kateissa, että jään vain ihmettelemään.
Viesti Kirjoittaja adele »
Joko ymmärrykseni on puutteellinen tai sitten vastapuoli puhuu mambojamboa, jota ei voi ymmärtää.Mikael K. kirjoitti:Vakavasti keskusteltaessa toista osapuolta on kuunneltava ja ymmärrettävä mistä hän puhuu. Vasta sen jälkeen voi esittää vastaväitteitä.
.... niin miksi kristinuskon vaikutus ei voi näyttäytyä näin?Mikael K. kirjoitti:Voisiko uskontojen ja erityisesti kristinuskon vaikutus näkyä vaikka näin?
Ilkka Malberg, HS, 30.1. kirjoitti:
Martti Luther oli verevä, elämää ymmärtävä hahmo, ei ollenkaan työkeskeinen askeetikko. Hänen ajattelussaan kaikilla oli tehtävänsä, hommat hoidettiin, mutta lepopäivänä loikoiltiin. --
Suomalaisten kannattaisi tutustua paremmin tähän suurmieheen, jonka teeseistä katolisen kirkon anekauppaa vastaan tulee vuonna 2017 kuluneeksi 500 vuotta. Teesit johtivat uskonpuhdistukseen eli reformaatioon.
Lutherin ansiosta meillä on Pohjois-Euroopassa toimivat ja rauhalliset yhteiskunnat – toisin kuin lähes missä päin maailmaa hyvänsä.
Sopimukset pitävät, viranomaisiin luotetaan. Yksilö ajattelee itse ja vastaa sanoistaan. Rehellisyyttä arvostetaan, eikä viekkaus ole hyve.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
En tiedä mistä keksit esimerkkisi mutta ne ovat niin äärimmilleen vietyjä ja toiselämästä karkotettuja niin ettei niille voi kuin hymähdellä. Miten saari on autio jos siellä on joku? Tupakointi saattaa syntyä toisten paineesta tai sitten ei. Minä toimin päin vastoin. En aloittanut tupakointia vaikka jotkut polttivatkin. Pohjimmiltaan se on sairasta touhua, kun keuhkoihin imetään kaikenlaisia myrkkyjä. Vaikka ympäristö vaikuttaakin niin se ei ole määräävä tekijä. Sen vaikutus voidaankin hyvällä syyllä kyseenalaistaa.theinonen kirjoitti:Molemmissa tapauksissa merkittävä tekijä on ympäristön vaikutus.Mikael K. kirjoitti: En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun vertaat tupakointia aivan eri asiaan. Logiikkasi on niin kateissa, että jään vain ihmettelemään.
Tupakointi aloitetaan yleensä siksi, --
Uskontojen tapauksessa aivopesu aloitetaan monesti jo vanhempien toimesta vauvasta alkaen ja kaikki mitä isä tai äiti sanoo on lapselle tunnetusti totta. Onhan joulupukkikin olemassa siihen asti kunnes perheen isä sanoo, että isä ja äiti ne lahjat sinne kuusen alle laittaa eikä mikään joulupukki. Uskontoa opetetaan myös kouluissa, jolloin lasten ja nuorten on aika vaikea kyseenalaistaa asiaa kun sitä kerran oikein tunneilla totena opetetaan. Jos taas et ole uskontotunneilla istumassa muiden mukana, olet taas yksin eristäytyneenä ulkona muusta joukosta. Klassinen koulukiusaaminen menee muuten juuri niin, että se joku suljetaan muun joukon ulkopuolelle. Eikös näitä ole ollut myös jotain Jeesus on cool kampanjoita joilla isketään samaan arkaan paikkaan kuin tupakoinnin kanssa, eli henkisesti suoraan munille.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Ainoastaan siinä tapauksessa, että keksitään itse syitä ja seurauksia tekemälläsi tavalla. Se kuulostaa loogiselta ja älykkäältä vaikka ei sitä olekaan. Aina voi keksiä tuhansittain uusia aiheeseen liittymättömiä syitä, joihin vastaamattomuus osoittaa kantasi olevan oikea. Vai olisiko niin päin, että et halua kysyä jostakin syystä oikeita kysymyksiä vaan haluat seilata jaarittelujen merillä? Syytähän minä en siihen tiedä mutta vankka epäilys herää sen suhteen haluatko edes keskustella, kun luen kirjoittamiasi rivejä.adele kirjoitti: Paljon sanoja...
Sinun on turha vastata, sillä tiedän rusinapullateologiasi kiistattomia periaatteita noudattaen kaiken hyvän olevan kristinuskon syytä ja ansioita ja kaiken pahan olevan harhautuneen sielun(jen) tekemä "yksittäistapaus, jota ei voi yleistää", jota sitä paitsi muutkin tekevät. Etkä suinkaan ole yksin pitkine sorminesi poimimassa nisusta rusinoita. Tätä sama logiikkaa käytetään kun tarkastellaan esimerkiksi maahanmuuttoasioita.
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Siitä olen samaa mieltä, että kun johonkin tarpeeksi uskoo siitä voi tulla totta, mutta vain omassa mielessä. Tämä on kaikki kuitenkin vain harhaa ja täysin pelkkää mielikuvituksen tuotetta. Tieteellisesti on kyllä todistettu, että lumelääkkelläkin voi olla erittäin positiivinen vaikutus ihmisen vointiin, kun vain uskoo riittävästi sen tehoon. Mielikuvitus onkin kautta aikojen aina ollut ihmiselle oiva pakopaikka omasta merkityksettömästä elämästä.Mikael K. kirjoitti: Jos olisit harrastanut filosofiaa niin huomaisit, että asioilla on eronsa. Yksisarvinen voi olla olemassa mielikuvituksessa mutta ei todellisuudessa. Joulupukki voi olla olemassa todellisuudessa ja mielikuvituksessa mutta se on silti mielikuvitusta. Jumala voi olla totta mielikuvituksessa ja todellisuudessa olematta mielikuvitusta. Tällaisen eron tekeminen on olennaisen tärkeää po. teemaa käsiteltäessä.
Viesti Kirjoittaja adele »
Kysymys 1; Mistä tiedät että Jumala on olemassa?Mikael K. kirjoitti:et halua kysyä jostakin syystä oikeita kysymyksiä
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Nyt pääsemme aiheeseen. Evidentialismi tai fideismi johtavat harhaan puhuttaessa Jumalasta, kun ne jättävät loputtoman suon kahlattavaksi ilman määränpään saavuttamista. Näin ollen pitäisikin etsiä jonkinlainen keskitie, jonka avulla aihetta voisi lähestyä, niin että se olisi edes jollakin tavoin haarukoitavissa. Pihlströmin tavoin voidaankin hahmotella kolme pragmatistista periaatetta Hilary Putnamia lainaten:adele kirjoitti:
Kysymys 1; Mistä tiedät että Jumala on olemassa?
Kysymys 2: Mistä tiedän että Jumala on olemassa?
Kysymys 3: Kristinuskon filosofian keskeinen idea on ihmisen vapaa tahto.
Viesti Kirjoittaja adele »
Mikael K. kirjoitti:Arvioinnin onkin lähdettävä liikkeelle uskonnollista uskoa elävien ihmisten elämästä, sen käytännöistä ja elämänmuodosta. Vain siten voidaan hahmotella kysymystä Jumalasta. Eli mene kirkkoon, elä seurakunnan yhteydessä vuosi tai muutama, niin että pääset perille siitä mitä siellä tapahtuu ja katso sen jälkeen mitä väitteitä on jäljellä. Vain sillä tavalla ongelma ratkeaa.
Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »
Viesti Kirjoittaja adele »
Hmmm.... tästä tulee elävästi mieleen Kummeli, jossa juontaja Patrik Sjöberg esitteli Laukaan kirkon urkurin Anders Gärderudin ja Tikkurilan seurakunnan nuorisomuusikko Ingemar Stenmarkin avulla uusia virsiä virsikirjan lisälehdiltä.Teologian tohtori: Juice virsikirjaan
Teologian tohtori Petri Järveläinen haluaa Juice Leskisen kappaleen virsikirjan lisävihkoon. Hänellä on kappaleeksi kolme ehdotustakin.
Järveläinen kirjoittaa aiheesta Kirkko ja koti -lehden kolumnissaan.
"Lisävihkoa valmistelevan työryhmän soisi kuuntelevan Juice Leskisen tuotannon läpi, miettiä sanoja, valita yksi virsikirjan lisävihkoon. Syksyn sävel, 15. yö, Musta aurinko. Sen verran on katajainen kansa ansainnut. Ja Juice", Järveläinen kirjoittaa.
"Jos Paavo Ruotsalainen pääsi dogmatiikkaan puhumalla Vapahtaja -vainaasta ja ystävästä herrassa ja pirussa, pitää Juicen päästä virsikirjaan."
Järveläinen arvelee lisävihkon olevan välivaihe uudistetulle virsikirjalle.
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuu ... rsikirjaan
"Vanhoisssa virsisssä on kyllä arvokkuutta, mutta niissstä puuttuu se potku, se groove!"
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Viesti Kirjoittaja amanita »
Jos ei ole tuoda lisäarvoa keskusteluun, vaan on vain tarve pilkata, suositan kirjoittamisesta pidättäytymistä.theinonen kirjoitti:Lisää iloa elämään saataisiin korvaamalla ne virsikirjat vitsikirjoilla, ai joo siellähän olikin jo se yksi Raamattu niminen.
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Sen verran pitää nyt puuttua tähän keskusteluun, että tämän kaltainen ääri-moderointi juuri pilaa tästä keskusteluaiheesta sen ydinasian, eli sen aiheen arvostelemisen "kärkkäästi". Minusta on vähän nurinkurista, että uskonnollisella kirjallisuudella on olevinaan jokin näkymätön ja mittaamattomissa oleva "pyhä arvo", ettei niitä saisi kutsua vitsikirjoiksi, mikäli kirjoittaja todella tätä tarkoittaa. On jotenkin aivan älytöntä, että raamattua ei saisi arvostella taikka sen kustannuksella vitsailla. Uskonto-aihe, joka ei kestä kritiikkiä taikka irvailua (huom! ei tässä ole mistään uskonnollisesta väkivallasta kyse, minusta islamilainen terrorismi ja ihmisten henk.koht. elämään kaikessa puuttuminen, lue: kristillinen kirkko/uskontolaitos, vaatisi sitä moderointia, ei hompun ketjut!), ei kuulu julkiselle keskusteluforumille ja jos kuuluukin, niin luulisi uskontolaitoksen ja näkemysten olevan niin "syvään juurtuneita ja paalutettuja" kansan syvissä riveissä, ettei pieni pilkanteko voi sitä järkyttää.amanita kirjoitti:Jos ei ole tuoda lisäarvoa keskusteluun, vaan on vain tarve pilkata, suositan kirjoittamisesta pidättäytymistä.theinonen kirjoitti:Lisää iloa elämään saataisiin korvaamalla ne virsikirjat vitsikirjoilla, ai joo siellähän olikin jo se yksi Raamattu niminen.
Jatkossa moiset tarpeettomuudet poistetaan.
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Miksi minusta tuntuu, että juuri sinä et ole perehtynyt filosofiaan tarpeeksi laajasti ja tunnut vetävät ns. mutkia vähän turhan suoraksi, ainostaan sillä motiivilla, että haluat niin kovasti, että koko muu maailma olisi kanssasi samaa mieltä jumalan (kirjoitan tahallani pienellä alkukirjaimella) olemassaolosta? Eihän tätä keskustelua tarvitsisi käydä edes, mikäli jumalan olemassaolo olisi niin päivänselvä juttu?Mikael K. kirjoitti:theinonen kirjoitti:Mikael K. kirjoitti:Jos olisit harrastanut filosofiaa niin huomaisit, että asioilla on eronsa. Yksisarvinen voi olla olemassa mielikuvituksessa mutta ei todellisuudessa. Joulupukki voi olla olemassa todellisuudessa ja mielikuvituksessa mutta se on silti mielikuvitusta. Jumala voi olla totta mielikuvituksessa ja todellisuudessa olematta mielikuvitusta. Tällaisen eron tekeminen on olennaisen tärkeää po. teemaa käsiteltäessä.
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Tässä on taas hieman eriteltävä näkökulmia. Linkkisi eivät kerro sitä miten normaali seurakuntalainen elää. Voisiko sanoa niin, että hallinnossa ja byrokratian osastolla nuo ongelmat ovat näkyvissä hyvinkin. Eri paikoissa on myös kaltaisiasi vittumaisia ihmisiä, jotka eivät tule toimeen kenenkään kanssa ja sekin näkyy uutisissa. Kyse on kuitenkin kansankirkosta ja siellä jos missä tapahtuu.adele kirjoitti:Ok, siis "arvioinnin onkin lähdettävä liikkeelle uskonnollista uskoa elävien ihmisten elämästä". Mistä näitä löytyy? "Seurakunnista" sanot sinä.Mikael K. kirjoitti:Arvioinnin onkin lähdettävä liikkeelle uskonnollista uskoa elävien ihmisten elämästä, sen käytännöistä ja elämänmuodosta. Vain siten voidaan hahmotella kysymystä Jumalasta. Eli mene kirkkoon, elä seurakunnan yhteydessä vuosi tai muutama, niin että pääset perille siitä mitä siellä tapahtuu ja katso sen jälkeen mitä väitteitä on jäljellä. Vain sillä tavalla ongelma ratkeaa.
Koska aikani on rajallinen ja yksittäisen ihmisen kokemus on aina vain yksittäisen ihmisen kokemus, niin miksi ei käytettäsi muiden vuosien kokemusta hyväksi? Ymmärtääkseni ruutia ei kannata keksiä uudestaan?
Miksi emme siis katsoisi kaikkialta, ei vain yhden satunnaisen seurakunnan osalta, vaan sadan seurakunnan pohjalta? Niin kuin se väitös teki, josta paljastui, että suomalaisissa seurakunnissa oli kaikista aloista huonoin työilmapiiri.
Ilmeistä on että jalot uskovaiset kyykyttävät samoin uskovaa lajitoveria aina kun mahdollista. Voiko tuosta sitten vetää muuta johtopäätöstä Jumalasta, kun että chillailu jatkuu? Tai että entiteettiä ei ole lainkaan olemassa? Tai että uskonnon yhdistäminen ihmiseen saa aikaan vittumaisen koulukiusaajan?
Spacelord, asia ei ole aivan noin yksinkertainen kuin esität. Kyse ei ole vain jostakin hetken ilmiöstä vaan nykyajassa ilmenevästä tendenssistä, jossa kaikki kristillinen on pahasta. Siksi itsekritiikkiin olisi tarvetta niin arvostelijoilla kuin kenties arvostelun kohteena olevillakin. Rauhan säilyttämiseksi kritiikin tulisi olla asiallista eikä yliampuvaa ja lapsellista, jossa ei osata erotella eri sävyjä toisistaan. Vitsailu tai jopa iva kääntyvät helposti myös itseään vastaan, kun niistä tehdään helposti normi. Sitä ne eivät kuitenkaan ole vaan vain asenteita siinä missä kunnioituskin.Spacelord kirjoitti:Sen verran pitää nyt puuttua tähän keskusteluun
Viesti Kirjoittaja Lare »
Viesti Kirjoittaja amanita »
Kommenttini liittyi juurikin sanaan KESKUSTELU: En näe tarpeelliseksi sitä, että silkka pilkka läiskäistään kommentoimatta, taustoittamatta asiaa se kummemmin. Mielestäni tulee kunnioittaa toistemme vakaumusta sen verran, että moiselle ei sallita sijaa.Spacelord kirjoitti:[
Sen verran pitää nyt puuttua tähän keskusteluun, että tämän kaltainen ääri-moderointi juuri pilaa tästä keskusteluaiheesta sen ydinasian, eli sen aiheen arvostelemisen "kärkkäästi"...
Sanoisin, että jos tällainen koetaan asiattomaksi taikka moderoitavan arvoiseksi, niin jossain on kyllä todella pahasti vikaa. Sorry nyt vaan.
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Minusta on suoraan sanoen aika hemmetin biasoitunutta ja ennenkaikkea TEKOPYHÄÄ, että kristityillä, ja uskovaisilla yleensä, on valta sanoa ja leimata ihmisiä ja asettaa moderoinnin taso jonnekin aivan hv-lokeroon pelkästään siksi, että he kokevat olevansa jotenkin eliittiä ja tietävänsä asiat paremmin kuin me ei-uskovaiset ja ei-kristityt. Ensin leima tulee otsaan, että "kaltaisesi vittumainen ihminen" ja sitten heti perään ulinaa siitä, että "hei nää jutut ei oo yksinkertasia ja vaatii sivistynyttä keskustelua". Niin, että kumpi se nyt sitten on, lähdetäänkö lyömään löylyä samantien vai pidetäänkö tämä juttu edes näennäisesti sivistyneellä tasolla?Mikael K. kirjoitti:Ja sitten sanot näin:Mikael K. kirjoitti:... Eri paikoissa on myös kaltaisiasi vittumaisia ihmisiä, jotka eivät tule toimeen kenenkään kanssa ja sekin näkyy uutisissa. Kyse on kuitenkin kansankirkosta ja siellä jos missä tapahtuu....
Mikael K. kirjoitti:Spacelord, asia ei ole aivan noin yksinkertainen kuin esität. Kyse ei ole vain jostakin hetken ilmiöstä vaan nykyajassa ilmenevästä tendenssistä, jossa kaikki kristillinen on pahasta. Siksi itsekritiikkiin olisi tarvetta niin arvostelijoilla kuin kenties arvostelun kohteena olevillakin. Rauhan säilyttämiseksi kritiikin tulisi olla asiallista eikä yliampuvaa ja lapsellista, jossa ei osata erotella eri sävyjä toisistaan. Vitsailu tai jopa iva kääntyvät helposti myös itseään vastaan, kun niistä tehdään helposti normi. Sitä ne eivät kuitenkaan ole vaan vain asenteita siinä missä kunnioituskin.
Viesti Kirjoittaja arisel »
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Niin no tietysti vitsit pitää selittää niille, jotka eivät niitä ymmärrä, mutta pelkkä "pyhyydellä" ratsastaminen on minusta aika passé jos puhutaan siitä objektiivisuudesta ja KESKUSTELEMISESTA. Raamattu on tosiasiassa kirja muiden joukossa, mutta jolla on olevinaan jokin etuoikeutettu asema vain siksi, että lobbarit ovat saaneet joko miekalla taikka uhkauksilla sitä sätkäpaperia tungettua kansojen kurkuista alas. En voi sille mitään, luonteeni on ivallinen ja äärimmäisen negatiivinen tätä aihetta kohtaan. Minun esi-isieni jumalista, pyhistä paikoista ja kulttuurista ei ole mitään jäljellä, kiitos raamatulla päähän lyöjien, joten meikäläisen osalta tämä on sotaa.amanita kirjoitti:Kommenttini liittyi juurikin sanaan KESKUSTELU: En näe tarpeelliseksi sitä, että silkka pilkka läiskäistään kommentoimatta, taustoittamatta asiaa se kummemmin. Mielestäni tulee kunnioittaa toistemme vakaumusta sen verran, että moiselle ei sallita sijaa.Spacelord kirjoitti:[
Sen verran pitää nyt puuttua tähän keskusteluun, että tämän kaltainen ääri-moderointi juuri pilaa tästä keskusteluaiheesta sen ydinasian, eli sen aiheen arvostelemisen "kärkkäästi"...
Sanoisin, että jos tällainen koetaan asiattomaksi taikka moderoitavan arvoiseksi, niin jossain on kyllä todella pahasti vikaa. Sorry nyt vaan.
Viesti Kirjoittaja Spacelord »
Minun motiivini ovat oikeastaan ihmiskunnan kohtaloa pelkäävät, joskin ehkä ihan pieni murto-osa tässä on jotain ikuista paluuta ja sotaa "vierautta" vastaan. Kristinusko on seemiläinen, kolonialistinen mielenhallintajärjestelmä, ei mitään muuta, enkä koe sitä lainkaan omakseni ja inhoan erityisesti sitä, että se tunkee sisään ovista ja ikkunoista, telkkarista, radiosta, katukuvasta, naapureista, mielipiteistä ja yleisestikin maailman tolasta. Minua iljettää uskonnollinen hegemonia ja taivastelu, minua kuvottaa kristillinen tyyli omia kaikki, mikä on oikeaa, puhdasta ja hyvää, ihan kuin ne olisivat kristinuskon keksintöjä ja erityisesti minua raivostuttaa se, että kristinusko vääntelee, pervertisoi ja pilaa kaiken, mikä on TODELLISUUTTA ja TOTTA.arisel kirjoitti:Uskontokriittisyyden pontimena lienee koettu uskontopainostus - ilman sitä kannat saattaisivat olla loivempia; en tarkoita tällä keskustelua asiasta, vaan sitä tyrkyttämistä, mitä mm. jehovan todistajat tekevät - tai joskus netissä vastaantulevia helvetillä pelottelusivuja, joissa jauhetaan sellaista soopaa, että rauhallinenkin ihminen ryhtyy taivastelemaan.
Tuo Spacelordin viesti vahvistanee tämän...![]()
Silkasta pilkasta - jos theinonen olisi jatkanut hiukankin juttua, niin heitto olisi ollut erimakuinen, nyt tuosta jää pelkkä veetuilun maku. Tietysti - saattoihan se olla tarkoituskin?
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Tuohan oli vain pieni välikevennys ettei mene liian vakavaksi vääntämiseksi.arisel kirjoitti: Silkasta pilkasta - jos theinonen olisi jatkanut hiukankin juttua, niin heitto olisi ollut erimakuinen, nyt tuosta jää pelkkä veetuilun maku. Tietysti - saattoihan se olla tarkoituskin?
Viesti Kirjoittaja adele »
"Vittumainen ihminen, joka ei tule toimeen kenenkään kanssa"? Miten päädyit moiseen lopputulokseen? Emmehän ole edes tavanneet, joten et voi tietää edes sitä, miten me tulisimme toimeen, puhumattakaan, että tietäisit suhteistani muihin ihmisiin. Voin kyllä paljastaa, että luonnossa olen, jos mahdollista, vieläkin hurmaavampi, kuin täällä virtuaalimaailmassa.Mikael K. kirjoitti:Eri paikoissa (=seurakunnissa) on myös kaltaisiasi vittumaisia ihmisiä, jotka eivät tule toimeen kenenkään kanssa...