Erño kirjoitti:Vihaista väkivaltaa? Tuota ei näe juuri muualla kuin tuossa mainitsemassasi jääkiekossa. Ja joskus jalkapallossakin ollaan vihaisia, mutta ei sitä läpsimistä voi väkivallaksi kutsua.
Itse lasken vapaaottelunkin urheiluksi, koska tiedän omakohtaisesta kokemuksesta mitä se on. Lähempänä se on urheilua kuin väkivaltaa.
Painit, judot, ja brassijutsu eivät ole urheilumuodoissaan lähelläkään väkivaltaa. Ihan puhdasta peliä ja urheilua.
Olen itsekin ihmetellyt että minkälaisia hormoonihiiriä nuo lätkänpelaajat mahtavat olla, kun tuolla tavalla toisilleen vihastuvat. Olen useamman vuoden seuraillut mm. jenkkifutista "lähietäisyydeltä" enkä ole koskaan nähnyt kenenkään pelaajan vihastuvan vastustajalleen niin, että lähtisi nyrkkejä heiluttelemaan. Ei niitä lätkänpelaajia oikein voi järjen jättiläisiksi kutsua.
Jenkkifutkisessa kaadetaan kyllä ihmisiä maahan, mutta heillä on suojat päällä ja alla on pehmeä nurmikko. Eikä saa potkia tai lyödä tai ylipäätäänkään tahallaan yrittää vahingoittaa. Onnettomuuksia toki sattuu, mutta niin sattuu estejuoksussakin.
Lätkänpelaajat kuitenkin yrittävät tahallaan vahingoittaa ja lyödä toiselta leegot kurkkuun. Se on rikollista ja siitä kuuluu saada (rikos)tuomio. Ihan oikeasti. Sitä ei voi enää kutsua "onnettomuudeksi pelitilanteessa" jos pelaaja toisen nyrkistä loukkaantuu.
Brassitjutsusta en tiedä yhtään mitään, mutta painista ja judosta olen samaa mieltä. Ne ovat rehtejä voimanmittelylajeja. Se on tuo nyrkeillä hakkaaminen (ja potkiminen) noissa toisissa "urheilu"lajeissa joka on se joka nyppii.
Olen kyllä ollut seuraamassa vapaaotteluiltoja paikan päällä ja kyllä se melko älyvapaata touhua on. Ja kun eräässä illassa satuin olemaan sellaisessa asemassa, että jututin jokaikistä ottelijaa, niin jäi kyllä sellanen fiilis ettei suuri osa heistä mitään ruudinkeksijäporukkaa ole.
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.