Keskustelu omistussuhteesta-jaettu myyntiketjusta
-
Keskustelu omistussuhteesta-jaettu myyntiketjusta
Viesti Kirjoittaja masa »
-
Re: M: MacBook Pro 13" 2,3GHz i5 mid-2012 Uusi
Viesti Kirjoittaja mikkoman72 »
Mistä tuosta käy ilmi, ettei kone ole myyjän omistuksessa?masa kirjoitti:Sääntö numero 3. Myyjällä täytyy olla omistusoikeus myymäänsä tuotteeseen.
Vai tarkoitatko, että kaverin puolesta ei saa ilmoittaa täällä?
-
-
Viesti Kirjoittaja mikkoman72 »
Ei taatusti olekaan omistussuhdetta ("Myyyn kaverin puolesta").masa kirjoitti:Mun järkeni sanoo ettei ole omistussuhdetta myyjällä jos kaverin puolesta myy.
Mutta onko valtuutetun käyttö kielletty kaupanteossa? Jos, niin miksi?
Ilmoituksen perusteella konehan on vielä kaverilla. Entä jos koneen luovuttaa itse omistaja?
-
Re: Keskustelu omistussuhteesta-jaettu myyntiketjusta
-
Viesti Kirjoittaja Lare »
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Tuon säännön yhteyteen voisi liittää suoraan tai vähintään linkata jäjempänä säännöissä olevan lauseen "Uuden tai uudehkon..."masa kirjoitti:Sääntö numero 3. Myyjällä täytyy olla omistusoikeus myymäänsä tuotteeseen.
-
Viesti Kirjoittaja homenamsi »
Mielestäni välittäjänä toimiminen ilmoittelussa pitää olla sallittua - kunhan ei tule välittäjälle tavaksi.mikkoman72 kirjoitti:Ei taatusti olekaan omistussuhdetta ("Myyyn kaverin puolesta").masa kirjoitti:Mun järkeni sanoo ettei ole omistussuhdetta myyjällä jos kaverin puolesta myy.
Mutta onko valtuutetun käyttö kielletty kaupanteossa? Jos, niin miksi?
Ilmoituksen perusteella konehan on vielä kaverilla. Entä jos koneen luovuttaa itse omistaja?
Silloin ei tietenkään Huutokauppa-vaihtoehtoa voisi käyttää, siis vain kiinteä hinta ja tarjousmenettely.
TARJOUKSET SUORAAN MYYJÄLLE/OSTAJALLE, EI VÄLITTÄJÄLLE TAI KETJUUN.
Välittäjän (yhteistyössä ostajan/myyjän kanssa) tulee sitten huolehtia ilmoituksen jälkihoidosta.
-
Viesti Kirjoittaja jariss »
Mielestäni omien laitteiden myynti tulisi vain sallia, myykööt kaverit omansa.
-
Viesti Kirjoittaja appleman »
Kysymys korjauksessa vaihdetun osan omistusoikeudesta:
Onko tavallista että huollon yhteydessä vaihdetun osan omistusoikeus siirtyy korjaajalle (tai muulle taholle) huollon yhteydessä?
Korjautin valtuutetussa Apple huollossa koneen ja siihen vaihdettiin osia (ei takuukorjaus). Oletin saavani vialliset osat itselleni ihmeteltäväksi, mutta se ei käynyt. Katsoin huoltotilauksesta huoltoehdot mutta niissä en löytänyt omistusoikeuden siirtymisestä mainintaa. Netistä löysin toisen huoltofirman ehdoista maininnan asiasta,
Kohta 9 Omistus ja käyttöoikeudet
http://www.infocare.fi/huoltoportaali/tyoetilausehdot/
Onko tämä yleinen käytäntö alalla?
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Alkuperäisestä kysymyksestä olen mieltä, että tottahan kaverin laitetta saa toimeksiantona myydä, perusteena esimerkiksi parempi pätevyys ja ymmärrys myytävästä tavarasta tai vakiintunut asema foorumilla, jolloin myyjän ei tarvitse erikseen rekisteröityä vain kauppaa varten.
-
Viesti Kirjoittaja andythewhale »
Itse olen myynyt lähisukulaisten elektroniikkaa Huuto.netissa juurikin yllämainituista syistä.Fixx kirjoitti: Alkuperäisestä kysymyksestä olen mieltä, että tottahan kaverin laitetta saa toimeksiantona myydä, perusteena esimerkiksi parempi pätevyys ja ymmärrys myytävästä tavarasta tai vakiintunut asema foorumilla, jolloin myyjän ei tarvitse erikseen rekisteröityä vain kauppaa varten.
Vastuukysymysten helpottamiseksi olen kuitenkin aina myynyt laitteet ominani. Käytännössä olen ottanut myytävän laitteen haltuuni, ihmetellyt sitä ehkä illan tai pari, asentanut käyttöjärjestelmän uusiksi jne. Toisin sanoen yhdistettynä alkuperäisen omistajan antamaan briiffaukseen olen muodostanut kuvan siitä mitä olen myymässä. Joissain tilanteissa olen lunastanut laitteen ihan konkreettisestikin itselleni ennen myyntiin laittamista jollain molempia osapuolia tyydyttävällä summalla, joskus taas hinnaksi on sovittu se mitä laitteesta vapailla markkinoilla sitten aikanaan saakaan.
Ikinä ei ole jälkikäteen mitään selvitettäviä ongelmia tullut, mutta jos tulisi niin vastaisin niistä itse suoraan ostajalle. Toki tiedän ja luotan siihen että mahdollisessa ongelmatilanteessa saan asian sovittua myös alkuperäisen omistajan eli ns. toimeksiantajan kanssa mutta sehän on sitten meidän välinen asia mistä ostajan ei tarvitse olla tietoinen.
Toki pitää huomata että kyseessä on ollut esim. digikamera, pelikonsoli tai puucee-läppäri joiden myyntihinta on ollut 50-150eur ja jotka ovat olleet jo selkeästi käytettyjä. Tällaisten kauppa on ehkä luonteeltaan hieman erilaista kuin lähes pakasta vedetyn puolentoista tonnin MBP:n tai iMacin kauppaaminen kaverin puolesta ja parhaimmillaan ilman ostokuittia..
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
-
Viesti Kirjoittaja madizine »
a) kaverin puolesta myyntiin ilmoittaminen
b) tämä "kaveri" - tuotteen omistaja hoitaa sitten mahdollisen myyntiesittelyn ja myyntitapahtuman
Toki valtuutus käy päinsä; kaveri luovuttaa tuotteensa toiselle osapuolelle pyytäen myymään.
Valtuutus ei tietenkään muuta alkuperäistä tuotteen omistusoikeutta.
-
Viesti Kirjoittaja iMies »
Tällä on ostajan kannalta huomattavaa merkitystä jos ja kun joku sankari myy vilpillisesti sellaisen pätkällä ostetun rojun jonka omistusoikeus ei ole siirtynyt hänelle.
-
Viesti Kirjoittaja mikastus »
Valtuutus ja omistusoikeus on kuitenkin syytä olla valmis todentamaan jollakin tyydyttävällä tavalla ostajalle, jos hän sitä vaatii. Hieman isompien summien ollessa kyseessä luultavasti ainakin minä vaatisin tietää kenen konetta minulle ollaan myymässä. Vapaamuotoinen kauppakirja, jossa valtuutus- ja omistusasiat on selvitetty, ei välttämättä ole ollenkaan huono idea, jos kauppasumma on vaikkapa tuhat tai useampia tuhansia euroja.
Kaikki ketjussa aiemminkin kirjoitetut huomiot valtuutuksella myymisestä kannattaa huomioida, sekä ostajan että myyjän. Lisähuomioita soisi kirjoitettavan ketjuun, jos tulee mieleen.
Syy: pieni ajatuksellinen korjaus
-
Viesti Kirjoittaja Nuuska1 »
Olen usein myynyt erilaisia tavaroita kaverin puolesta - aina ilman ongelmia. Selitys on hyvin yksinkertainen. Myyn vain sellaisia kavereiden kamoja, jotka voisin ostaa itsekin, mikäli sattuisin tarvitsemaan. Viat ja puutteet luetellaan rehelliseti , eikä koskaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia ostajien eikä kaverin kanssa.
Teknisestihän minä voisin ostaa kaverin koneen ja myydä sen sitten omanani - loppuisi (muiden) saivartelu. Ja jos laitetta ei sataisi kaupaksi, hän ostaisi sen takaisin samalla rahalla - pistäisinkö tänne foorumeille valokuvia kuiteistamme? Tarvitsisimmeko kuitteja? Kaupanvahvistajaa?
Oikeasti syynä on ollut erityisesti se, että kaverini on ollut useamman vuoden pois työelämästä ja nyt ollessaan KELAn asiakkaana hänen tilitietojaan syynätään, eikä siihen kuvioon sovi satunnaiset muutaman satasen myyntitulot. Toiseksi hän on melko ujo ja ajatus joutua laajoihin keskusteluihin ventovieraiden kanssa kauhistuttaa häntä. Hän on rehellinen - jos lähtisin pitkälle matkalle ja tarvitsisin jonkun hoitamaan taloani, hän olisi ensimmäinen / ainoa jota kysyisin.
Koskapa kaikissa myynti-ilmoituksissani eri foorumeilla olen aina tarjonnut ensimmäiseksi kauppatavaksi tapamista luonani ja tavaran tarkistusta (=nouto ja käteinen) - luonnollisesti samalla ostaja voi tarkistaa henkilöllisyyteni - katson että on ihan herttaisen yhdentekevää, kuka sen laitteen "virallinen omistaja" sillä hetkellä on.
Tälläkin hetkellä kaksi pakettia on matkalla Suomessa - ja olen 100% varma, että palaute tulee olemaan hyvää...
Tuskinpa kaikilla muillakaan, jotka myyvät jotain, jota eivät ole kaupasta ostaneet, vaan vaikkapa täältä omppufoorumilta, on esittää täydellinen dokumentointi laitteen eri vaiheista - alkuperäiset ostokuitit kaupasta - toiset kuitit laitteen alkuperäiseltä omistajalta - kaikki huoltokuitit y.m.s.
Jos pelottaa ostaa ihmiseltä, joka kutsuu kotiinsa ja tarjoaa tarkistusmahdollisuuden ennen kauppaa, täytyy mennä ostamaan uusi kaupasta.
Itse ostan eri asioita uutena tai käytettynä tarpeen ja hintatason/tarjonnan mukaisesti.
Tämän kirjoitin MacBookilla, jonka löysin http://www.tori.fi palstalta viikko sitten - lähetin käytettyä tavaraa toiselle paikkakunnalle ja paluupostissa tuli tämä kone. Sekä hän, että minä olemme tyytyväisiä.
Nuuska
Palaa sivulle “Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka