timppari kysyy ZIP-purkuohjelmaa ja tässä tarjotaan linkkiä sellaiseen, mitä jaetaan ZIP-pakattuna… Mutta kuten välissä todettiin; nykyisissä käyttiksissä ZIP:ille riittää "klik-klik".
tsehov:in vinkistä lisää:
The Unarchiver 2.2
— PPC/Intel 32 bit; Mac OS X 10.3.9
— Lupaa avata myös Stuffit (.sit) dokumentit, mutta: "Partial support for SITX archives. Most archives should open fine, but SITX's special JPEG compression is unsupported."
Viimeksi muokannut Jyri Jazz, 20.5.2010 klo 16.28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saattaa olla, etten ole juuri tuota uusinta versiota kokeillut, mutta ainakin aiemman tiikerinaikaisen kokeilun perusteella tuo Unarchiver on yhtä tyhjän kanssa. Normaalit zipit aukeaa tosiaan ihan vaan OS X:n omalla työkalulla, ja ne harvat mitkä ei aukea, esim. tietyt vanhat sit, sitx ja Stuffit -tiedostot eivät auenneet Unarchiverillakaan.
Jyri Jazz kirjoitti:Loistava paradoksi! timppari kysyy ZIP-purkuohjelmaa ja tässä tarjotaan linkkiä sellaiseen, mitä jaetaan ZIP-pakattuna… Mutta kuten välissä todettiin; nykyisissä käyttiksissä ZIP:ille riittää "klik-klik".
Olen törmännyt PC-puolella vastaaviin... verkkokortin ajurit saa netistä ja cd-aseman ajurit toimitetaan cd:llä...
Jep, osx:n oma Archive Utility toimii ihan hyvin. Unarchiver tulee tarpeeseen jos jotain RAReja pitää avata.
Oon nyt tässä aamuni ratoksi paininut vastaavan zip file ongelman kannsa. Luulisi, että arkistotyökalu avaa ne, vaan ei ...(Virhe-1, toiminto ei sallittu). Mulla on siis OS X 10.7.3. joten jonkin verrran ihmetyttää tämä. Mitäs kokeilen seuraavaksi?
"Read the directions and directly you will be directed in the right direction."
CheshireC kirjoitti:Oon nyt tässä aamuni ratoksi paininut vastaavan zip file ongelman kannsa. Luulisi, että arkistotyökalu avaa ne, vaan ei ...(Virhe-1, toiminto ei sallittu). Mulla on siis OS X 10.7.3. joten jonkin verrran ihmetyttää tämä. Mitäs kokeilen seuraavaksi?
Mistä sait zip-tiedoston? Ettei vaan ole suojattu tai vahingoittunut. OS X avaa kokemukseni mukaan terveet ja suojaamattomat zip-tiedostot ongelmitta.
Ensimmäinen ihan perussettiä, kaveri pakannut ilmeisesti excel-taulukot ja muutamia tekstidokumentteja, kun lähetti ne emaililla, toisessa piti olla PayPalin tietosuojakäytännöt, sitä käytin vertailussa, että avaako mitään, ja loput ovat omia valokuvia sisältäviä zip-tiedostoja ulkoiselta kovalevyltä (tehty PC:llä vuosia sitten).
Ajattelin, että mulla on asetuksissa tms jotain häikkää, kun ei suostu mitään avaamaan. En vaan näin äkkiseltään keksi, mistä lähtisin vikaa etsimään.
Korruptoitunut tai salasanasuojattu tiedosto on lähes aina syy, jos OS X:n oma työkalu ei aukaise. Itse käytän yleensä BetterZipiä, koska tykkään enemmän tuosta WinZip-henkisestä ajattelusta, että katsotaan nyt ensiksi mitä siellä on ennen kuin puretaan koko kasa johonkin.
Latasin The Unarchieverin ja sillä sain nuo auki. Eipä niissä mitään ihmeellistä ollut. En osaa itse arvioida, miksei tän läpyskän oma ohjelma skulannut, kiinnostaisi kyllä tietää.
Kuten Pätkä sanoisi - asiahan ei tietenkään minulle kuulu...
Jos tiedoston nimessä on lopussa jotain .zip tai .xyz niin sillä ei tarkkaan ottaen ole mitään tekemistä tidoston tyypin kanssa, sieltä voi laueta suoritettava Windows-ohjelma tai muuta vastaavaa -tai vain tekstitiedosto. Kyseessähän on vain sopimus tiedoston nimeämiskäytännöstä.
Jos tunnettu zip paketin purkuohjelma ei toimi, kyseessä on todennäköisesti jotain muuta kuin zip-paketti - ehkä riskiohjelma, Mac-käyttäjälle ongelmia tuottamaton PC-haittaohjelma, joka tuottaa tämän ongelman.
Apple hoiti tämän homman alkuperäisessä käyttöjärjestelmässään siten, että jokaisella tiedostolla oli nimiosassa nelimerkkinen tedoston tyyppi (teksti, zip-pakett, pdf-dokumentti jne.) ja nelimerkkinen koodi tiedoston luonti/päivitysohjelmalle. Koodit sai Applelta.
Nykyiset Unixista perityvät .xxx ovat siis nimeämiskäytäntöjä eivätkä missään tekemisessä tiedoston
sisällön kanssa. Toki jotkut ohjema tyrkyttävät omia .xxx päätteitään, mutta niiden muuttaminen ei tietenkään muuta tiedoston tyyppiä. .docx on aika tuntematon .zip automatiikkaan viritetylle purkuohjelmalle mutta sen voi helposti nimetä .zip- loppuiseksi.
!
Viimeksi muokannut homenamsi, 9.5.2012 klo 19.10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
homenamsi kirjoitti:Kuten Pätkä sanoisi - asiahan ei tietenkään minulle kuulu...
Jos tiedoston nimessä on lopussa jotain .zip tai .xyz niin sillä ei tarkkaan ottaen ole mitään tekemistä tidoston tyypin kanssa, sieltä voi laueta suoritettava Windows-ohjelma tai muuta vastaavaa -tai vain tekstitiedosto. Kyseessähän on vain sopimus tiedoston nimeämiskäytännöstä.
Selvähän se. Zip on vähän niin kuin kirjekuori, jonka sisällä voi olla rakkauskirje -tai pernarutto
Mutta se vieläkin mietityttää, että jos mä nyt teen vanhalla PC-poloisellani, WinRAR:ia käyttäen, valokuvista zipin, siirrän sen Macille ja yritän avata, niin missä vaiheessa se muuttuu (Macin mielestä) haittaohjelmaksi? Ja miksi osa näistä zipeistä aukeaa kuitenkin normaalisti? Miksi ne ei ole haittaohjelmia (Macin mielestä)? Eli siis vääntäkää rautalangasta... Ei ymmärrä.
No en mä siirron takia niitä ole tehnyt, olen varmaan lähettänyt niitä emaililla vanhoille tädeille aikoinaan. Nyt haluaisin tietää, mitä niissä zipeissä on sisällä, kun siirsin ne kuvien seassa uudelle koneelle. Vaan en saanut niitä auki. Enkä myöskään muita, vähän epämääräisempiä tietenkin. Aika vähän noita kaikenkaikkiaan on, mutta sen verran kuitenkin, että vaivaa. Ja tosiaan, tuleehan noita aina silloin tällöin sähköpostin liitteinä, jolloin toki haluan ne avata.
CheshireC kirjoitti:No en mä siirron takia niitä ole tehnyt, olen varmaan lähettänyt niitä emaililla vanhoille tädeille aikoinaan. Nyt haluaisin tietää, mitä niissä zipeissä on sisällä, kun siirsin ne kuvien seassa uudelle koneelle. Vaan en saanut niitä auki. Enkä myöskään muita, vähän epämääräisempiä tietenkin. Aika vähän noita kaikenkaikkiaan on, mutta sen verran kuitenkin, että vaivaa. Ja tosiaan, tuleehan noita aina silloin tällöin sähköpostin liitteinä, jolloin toki haluan ne avata.
Oli vähän suomenkieli hakusessa kirjoittaessani...
Tosiaan siirsin kuvia koneelleni ja joukossa oli zip-tiedostoja, joiden sisältä paljastui aivan tavallisia excel-dokumentteja, digikuvia ja videoita. Sitä en tosiaan tiedä, mikseivät auenneet, ehkäpä siksi, kun ne on PC:llä luotu.
Täällä yksi asian kanssa painiva lisää... kone Macbook Pro mid-2012, Mountain Lion 10.8.2 käyttiksellä.
Mikään zip-tiedosto ei aukea arkistotyökalulla, rantapallo pyörii ja sinivalkoraitainen palkki rullaa loputtomasti.
Netistä ladattavat pakkausohjelmat ovat myös "järkevästi" zip-pakattuja, eivätkä myöskään aukea..
Vinkit ja linkit pakkausohjelmiin jotka eivät ole zip-pakattuja otetaan vastaan...