MBP lakkasi toimimasta
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
3 viestiä
• Sivu 1/1
-
MBP lakkasi toimimasta
Viesti Kirjoittaja timbe57 »
Koneeni on MacBook Pro late 2008 viimeisellä snowleopard käyttiksellä. Eilen illalla koneeni lopetti hiiri-/näppiskomentojen vastaanottamisen. Kone on jo vähän aikaa käynnistynyt oudon hitaasti, mutta työpöytä tulee näkyviin. En vain pysty tekemään mitään, kun kone ei reagoi hiiren eikä näppäimistön komentoihin. Hiiren kursori kyllä liikkuu näytöllä. Käynnistin koneeni myös safe-tilassa ja nollasin myös PRAM-muistin. Ei muutosta. En pysty myöskään käynnistämään asennuslevykkeeltä, kun DVD-asema on ollut rikki - ei lue levyjä. Onko mitään tehtävissä vai täytyykö kuskata huoltoon?
-
Re: MBP lakkasi toimimasta
Viesti Kirjoittaja atheos »
Eihän koneen kovalevy ole täynnä? Uudelleenasennusta voi kokeilla esim. ulkoisella DVD-asemalla tai tekemällä käyttislevystä USB-tikun, edellyttää tietty toimivaa DVD-asemaa ja Macia. Samoin jos ymmärtää UNIX-maailmasta tai teknisemmistä virheilmoituksista mitään, voi koneen bootata verbose-tilassa (cmd+v pohjassa) jolloin näet mitä kone koittaa tehdä kun se jää jumittamaan, jos se siis jumittaa jo siinä omppulogon kohdalla.
Ikävän usein hidastelun syynä on kuitenkin rautavika, useimmiten kiintolevy. Sen voi vaihtaa itsekin, tuossa mallissa taitaa olla helpoin levyn vaihto kaikista Mac-kannettavista. Itse nimittäin varmaan vaihtaisin kyllä ensimmäisenä levyn, toisaalta minulla pyörii kaikenlaisia jämälevyjä nurkissa millä on aina helppo testata... Käyttiksen asennus sitten edelleen ulkoisella asemalla tai tikulla. Jos ei osaa itse niin kannattaa tietty huolloista kysellä mihin hintaan tutkivat ja tarvittaessa korjaavat.
Ikävän usein hidastelun syynä on kuitenkin rautavika, useimmiten kiintolevy. Sen voi vaihtaa itsekin, tuossa mallissa taitaa olla helpoin levyn vaihto kaikista Mac-kannettavista. Itse nimittäin varmaan vaihtaisin kyllä ensimmäisenä levyn, toisaalta minulla pyörii kaikenlaisia jämälevyjä nurkissa millä on aina helppo testata... Käyttiksen asennus sitten edelleen ulkoisella asemalla tai tikulla. Jos ei osaa itse niin kannattaa tietty huolloista kysellä mihin hintaan tutkivat ja tarvittaessa korjaavat.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Re: MBP lakkasi toimimasta
Viesti Kirjoittaja pallo »
Huollon arviohinnalla saa kaiken yllämainitun hommattua, ja koska kyseessä on vanha kone, niin esmes korjaustoimenpiteet ovat käytännössä poissuljettavia hinnan puolesta - ellei ihan välttämättä halua. Uuden käytetyn ostaminen varmaankin on järkevämpää sekin.
3 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka