JeKo kirjoitti:Hei, kun yritän avata tiedosta (esim. kuva tai pdf) niin käyttöjärjestelmä sanoo, että minulla ei ole oikeuksia avata sitä. Mistäköhän tuollainenkin nyt yhtäkkiä tähän iski... Mikä auttaisi? Ihan normaalisti olen omalla tililläni kirjautunut.
Edit: No niin, nyt alkoi toimimaan. Kirjasin itteni ulos ja sitten uudestaan sisään.
Olen käyttänyt Tarkista levy /Korjaa levy
Tarkista oikeudet / Korjaa Oikeudet
oikeuksista herjaa jotain josta en ymmärrä hönkäsen pöläystä
Levytyökalu ei korjaa tiedostojen oikeuksia.
Jos totta puhutaan, niin tuo "oikeuksien korjaus" on täyttä huuhaata.
Jos ihmiset saisivat sateenkaaren eläintarhaan, niin he tekisivät sen.
Mulla on ollut tässä uus Macbook Air pari kuukautta, ja täten käyttiksenä toki Mountain Lion. Yhteiselo on sujunut mukavasti mutta yksi asia ärsyttää. Vähän väliä tulee ruutuun joku popup joka välähtää ruudulla niin nopeasti että sitä ei ehdi edes lukea, ja sitten se häviää. Onko kellään mitään hajua mikä tuo voisi olla?
Isukilla on samanlainen tulostin useassa ravintolassaan ja kotona myös, joten kaikilla on myös sama nimi. Kaikki tulostimet toimivat hyvin WLAN-verkon kautta, mutta ongelmaksi alkaa muodostua se että tulostinlistasta ei voi mitenkään päätellä että mikä tulostin on mikäkin. Ymmärsikö kukaan? Eli siis kun isukki yrittää tulostaa jotain ravintolassaan, niin hän joutuu kokeilemaan tulostamista eri tulostimiin niin kauan kunnes oikea tulostin hänen vieressään alkaa tulostamaan.
tuomaril kirjoitti:Isukilla on samanlainen tulostin useassa ravintolassaan ja kotona myös, joten kaikilla on myös sama nimi. Kaikki tulostimet toimivat hyvin WLAN-verkon kautta, mutta ongelmaksi alkaa muodostua se että tulostinlistasta ei voi mitenkään päätellä että mikä tulostin on mikäkin. Ymmärsikö kukaan? Eli siis kun isukki yrittää tulostaa jotain ravintolassaan, niin hän joutuu kokeilemaan tulostamista eri tulostimiin niin kauan kunnes oikea tulostin hänen vieressään alkaa tulostamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Haluaisin asentaa koneelle 10.6.x käyttiksen ja pitää ulkoisella usb-kovalevyllä vanhan 10.5.8 käyttiksen.
Onnistuuko koneen käynnistäminen silloin ulkoiselta ja taas sen jälkeen koneen omalta kovalevyltä? Tiedän että usb on hidas, mutta sillä ei ole merkitystä. Tarvitsen silloin tällöin tiettyä ohjelmaa joka on yhteensopiva vain 10.5.8 käyttiksen kanssa.
Saattaa olla että tätä samaa on kyselty tällä tai muulla keskustelualueella. Mutta kun jaksa kahlata kaikkea läpi.
Kiitokset jo etukäteen jos joku viitsii vastata!
Viimeksi muokannut hupsis, 27.1.2013 klo 14.32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvin olen pärjännyt Winkkarista Osx:ään siirtymisen jälkeen, mutta nyt tilanne on se että yksi ohjelma vaatii Windowssin asentamisen. Multa löytyy XP:n Pro lisenssi ja W7:n joku perus home oem lisenssi. Kumpihan näistä olisi järkevämpi asentaa kun kone on 128Gt/4Gb/1.83Ghz C2D Airi ? Käytän ihan sitä bootcamppia eli en aio hankkia parallerssia tai fusionia.
Airin kovolla on tällä hetkellä 67Gigaa vapaana ja tuo on aika ehdoton minimi mitä pystyn pelkällä osx:lla vapaana pitämään. Eli tuosta pitäisi sitten miinustaa Winkkarin vaatima määrä.
Pikaisen googlettelun perusteella XP veisi huomattavasti vähemmän kovotilaa, tosin en tiedä oliko tuossa määrässä otettu huomioon ollenkaan päivitysten vaatimaa tilaa. Windowssiin ei tarvitse asentaa kuin perusohjelmat (tietoturva,firefox) ja yksi ylimääräinen jonka vaatima tila lienee alle 1Gb. Seiskasta taas on kokemusta vain yhden miniläppärin myötä, mutta sen perusteella ei voi paljoakaan sanoa. Lähinnä mietin tuota keveyttä ja keskusmuistin riittävyyttä.
Joskus muistaakseni lueskelin, että Bootcamp-osioita ei pysty kasvattamaan.
Niin onko sitten ainut vaihtoehto on ottaa Bootcamp osiosta klooni, poistaa osio ja luoda isompi osio johonka sitten laitan kloonin?
Jos ihmiset saisivat sateenkaaren eläintarhaan, niin he tekisivät sen.
Morjesta. Mulla on yksi ärsyttävä ongelma ilmennyt langatonta hiirtä käytettäessä. Kun käynnistän koneen nukkumis tilasta saattaa käydä niin, että kone ei löydä mighty mousea käynnistyessään. Näppis herää mutta hiiri ei liiku näytöllä. Hiiressä palaa valo joka vilkahtaa aina kaksi kertaa ja sammuu taas hetkeksi. Kun käynnistän koneen uudelleen saan hiiren näkyviin, koska koneen käynnistyessä käynnistyy myös bluetooth hiiren etsintä. Saako bluetooth hiiren etsimisen käyntiin pelkän näppiksen avulla? Olisiko vaivaan toisenlaista apua?
E: käytössä early 2008 iMac OS X 10.8.2 käyttiksellä. Applen langaton näppis löytyy aina kun koneen herättää.
Viimeksi muokannut nimet-on, 29.1.2013 klo 18.57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä on myös muistaa laittaa siihen hiireen virta päälle, ennen kuin herättää koneen, nimittäin, jos hiirulaisen virta on kytketty pois tietenkin. Jos ei, niin hiirun napsuttelu parikertaa, jotta sen oma BT herää ja sitten kone hereille, voisi auttaa myös.
Huom! Vain oma vaatimaton arveluni - ei välttämättä tietoa!
R.
Hiirtä en sulje käytännössä koskaan (pitäis varmaan kun akkupatterit pitää ladata kerran kuussa). Katsotaan jos nois vinkeistä olisi apua. Kiitos tästä.
Konetta käynnistettäessä olen alkanut saada aina alla olevan kysymyksen. Miten pääsen siitä eroon? Siis pysyvästi?
Saapuvat verkkoyhteydet pitää sallia, jotta voin käyttää itse verkkoa myös Airilla langattomasti. Helppohan tuota on klikata pääkäyttäjänä, mutta ongelma on siinä että joskus konetta käytetään vierastunnuksella. Vierastunnus ei voi sallia näitä verkkoyhteyksiä ilman pääkäyttäjän salasanaa, jota ei tietenkään vieraalle voi antaa.
Viimeksi muokannut e-mac, 8.2.2013 klo 15.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ensimmäinen kone kottaraispänttö 1987
netissä vuodesta 1993
nyt käytössä iMac 20" / 2007; 2,4 GHz, 4 Gt
MacBook / 2017; 1,3 GHz, 8 Gt
iPad Mini2
Molskis!
Olen uusi Mac-käyttäjä.
iMac Mountain Lionilla ollut käytössä nyt kolmisen viikkoa ja olen siihen todella tyytyväinen.
Tyhmyyttäni olen tähän asti käyttänyt konetta pääkäyttäjänä. Koska olen roottina kirjoittanut mm. päiväkirjaa ym., haluaisin perustaa uuden käyttäjän, josta tulisi pääkäyttäjä. Vaihtaisin nykyisen pääkäyttäjän tavalliseksi peruskäyttäjäksi. Onkohan tuollainen mahdollista?
Viimeksi muokannut MacManic, 14.2.2013 klo 19.38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacManic kirjoitti:Molskis!
Olen uusi Mac-käyttäjä.
iMac Mountain Lionilla ollut käytössä nyt kolmisen viikkoa ja olen siihen todella tyytyväinen.
Tyhmyyttäni olen tähän asti käyttänyt konetta pääkäyttäjänä. Koska olen roottina kirjoittanut mm. päiväkirjaa ym., haluaisin perustaa uuden käyttäjän, josta tulisi pääkäyttäjä. Vaihtaisin nykyisen pääkäyttäjän tavalliseksi peruskäyttäjäksi. Onkohan tuollainen mahdollista?
OS X 10.6.8 iMac 27" (mid 2010), 20GB, 500GB SSD. Langaton verkko.
Finder on alkanut puuskuttaa 100% käyttöastetta prosessoritehoista aika-ajoin. Uudelleenkäynnistys ei tuonut muutosta. Ohjelmien määrällä ei ole merkitystä. Asia ilmeni tänään. Olen täysin varma että muutama päivä sitten ei ongelmaa ollut. Time Machine ei ole käytössä. Bonjour -tietokoneet ja käytössä olevat palvelimet napsittu pois Finderin asetuksista. Koneeseen on asennettu SSD-levy itse. Se ei kuitenkaan aiheuttanut mitään muutosta vaihdon jälkeen, tarkkailin asiaa säännöllisesti johtuen tekemisistäni. Vaihdosta on jo kaksi viikkoa aikaa. Finder ei ilmeisesti ole säikeistetty tässä käyttiksessä, joten eihän tuo syö kuin neljänneksen core i5 neliytimisen prosessorin tehoista. Mutta eihän tämä normaalia ole. Enkä voi tällaista hyväksyä.
Olisiko ohjeita, tai omia havaintoja, kiitos? Mountain Lion ei ole minulle ratkaisu tämän koneen kohdalla, ei ihan vielä.