Moikka,
Olen graafisen alan opiskelija, joten olen hieman epävarma joidenkin asioiden suhteen.
Olen suunnittelemassa Roll Up -lakanaa eräälle yritykselle ja ihmettelen kun useissa roll-up lakanoita valmistavissa painotaloissa on niin vaihtelevat ohjeet roll up painotuotteen valmistamiselle.
Yritys jolle Roll up- lakanan olen suunnitellut, haluaa käytettäväksi painotalon jonka ohjeistuksessa lukee, että aineisto tulee toimittaa .jpg:nä
En ole koskaan toimittanut aineistoa muuten kuin PDF tiedostona, joten hieman pelottaa laittaa JPG:nä.
Miten tämä voi vaikuttaa tulosteeseen? Pelkään että tekstit ei näy tarpeeksi selvänä. Valokuvaa en käytä, vaan kyseessä on vaan lakana jossa on muutama lause ja yrityksen logo. Miksiköhän JPG eikä PDF? Mitä hyötyä voi olla siitä, että tuote laitetaan JPG:nä.
Roll up -suunnittelu
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Roll up -suunnittelu
Viesti Kirjoittaja diudiunoita »
Viimeksi muokannut kallekilponen, 2.2.2013 klo 22.43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Re: Roll up -suunnittelu
Viesti Kirjoittaja kallekilponen »
Jos JPEG muotoa tosiaan tuollaiseen käyttää tulee resoluution ainakin olla riittävän suuri kokoon ja painotekniikkaan nähden, ettei tuloksena ole pikselimössöä. Ja tietysti tiedoston väriasetusten täytyy olla kunnossa. Asiasta voisi kyllä olla yhteydessä rollupin tulostavan firman kanssa.
JPEG muotoisen aineiston vaatiminen tuommoiseen käyttöön kuulostaa kyllä vähintäänkin omituiselta…![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
JPEG muotoisen aineiston vaatiminen tuommoiseen käyttöön kuulostaa kyllä vähintäänkin omituiselta…
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
-
Viesti Kirjoittaja stupiddemon »
Kyllähän se jiipekkinä ulos tulee, mutta laadusta en tiedä. PDF:nä olen itse roll-uppeja tulostellut. Ole yhteydessä painofirmaan.
-
Viesti Kirjoittaja iHanaa »
JPG. TIFF, PDF, ihan sama. Resoluutioksi rolluppeihin riittää hyvin 150 ppi. Syy miksi painotalot haluavat nämä JPG:nä on tod.näk. suurkokotulostimen rippi. Meillä ainakin Mutohin rippi hylkää suurimman osan PDF:stä.
MacBook Pro 15,4", 2,2 Ghz, 16 GB - iPhone 7+ 128 GB - iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017) OS X 10.12.6
-
Viesti Kirjoittaja Opa »
Kyllä pdf on roll upillekin oikea tiedostomuoto. Meillä Roland ja Wasatchin perusrippikin suoriutuvat niistä hyvin.iHanaa kirjoitti:JPG. TIFF, PDF, ihan sama. Resoluutioksi rolluppeihin riittää hyvin 150 ppi. Syy miksi painotalot haluavat nämä JPG:nä on tod.näk. suurkokotulostimen rippi. Meillä ainakin Mutohin rippi hylkää suurimman osan PDF:stä.
-
Viesti Kirjoittaja iHanaa »
Joo, en mä sitä kielläkään. Meidän rippi ei vaan oikein suoriudu. Välillä (aika monesti siis) on vaan pakko tehdä siitä PDF:stä TIFF, kun ei se muuten mene läpi. Tolla edelisellä "ihan sama"-kommentilla tarkoitin lähinnä sitä, että ei sillä tiedoston formaatilla loppujen lopuksi niin väliä ole...
Itse en tuon Mutohin ripin sielunelämään ole tutustunut, ties vaikka siellä olis vaan joku vipu viturallaan...
Itse en tuon Mutohin ripin sielunelämään ole tutustunut, ties vaikka siellä olis vaan joku vipu viturallaan...
MacBook Pro 15,4", 2,2 Ghz, 16 GB - iPhone 7+ 128 GB - iMac (Retina 5K, 27-inch, 2017) OS X 10.12.6
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Onneksi roll-upeissa harvemmin on niin pientä tekstiä että sen saisi älyttömän suttuiseksi edes rasterikuvasta. Tai siis, ainakaan minun mielestäni ei kannata olla mitään mitä ei saa luettua helposti noin 5m päästä. Ainakin jos roll-up on siis n. perinteisessä käytössä.
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka