Vaikuttaa olevan niin fiksu vekotin että heräsikin kysymys :
Mitä tavallinen koti / pikkupikkufirma, joiden maccien välille riittää 54mbs nopeus, tekee enää Airport Extreme Basestationilla? Mikäli oikein ymmärsin niin ei mitään. Minä en ole ikinä käyttänyt oman E.Basestationini LAN-porttia, jonka ainoa funktio on saada esim etherner tulostin, 100mb verkkoon kytkeminen tms. Korjatkaa kun olen väärässä
Vaikuttaa loistavalta laitteelta. Ja on halvempikin kuin tavallinen airport. Ja tottahan se pc:ssä toimii, kun se on standardin mukainen. AirTunes taasen on iTunesin omia juttuja, luulen..
Pari loistavaa pointtia:
- Jos on vaikka Windoze pc ja iBook (ei varmaan kovin harvinainen yhdistelmä) voi soittaa iTunesin kappaleita kummaltakin touhuamatta johtojen kanssa.
- Monella on varmaan kone ollut yhdistettynä stereoihin. Tämähän mahdollistaa sen, että normaaliääniä kuuntelee koneella olevista pikkukaiuttimista, ja kun haluaa kuunnella musaa, sen kun painaa sitä nappia tms iTunesissa!
Liekö siis näin, että tota kautta saa vain iTunesin äänet kuulumaan? Joku tosin väsännee esim. Winampille tollasen pluginin jossain välissä..
edit:Laite suht edullinen, mutta aika rasvaisen hintainen tuo stereoliitäntäpaketti. Käyköhän siihen itse kolvattu miniliitin-rca kaapeli?
Katselin moisen laitteen kuvaa Apple.comissa ja silmiin pisti pieni yksityiskohta. Airport Extreme BaseStationissahan on erilliset LAN ja WAN -portit. Expressin kuvatekstistä luettuna yksi ethernet portti voi toimia LAN tai WAN -käytössä tarpeen mukaan. Elikäs tähän voi kytkeä langallisen verkon jatkoksi...
Olenkohan ymmärtänyt oikein, että tämä pieni mutta pippurinen Express voisi toimia siltana langattomasta langalliseen verkkoon??
Käyttötarkoituksena siis:
-iMacissa Ethernetportissa ADSL-modeemi internetyhteyksiin ja sis. AirportExtreme-kortti.
-Airport Express ja siitä langallisena EyeHomeen, jolla katsellaan iMacilla olevia tallennuksia toisessa huoneessa.
Kuullostaako mahdolliselta tai jopa itsestäänselvältä? Auttakaa toki vasta puoli vuotta omppujen kanssa puuhastellutta...
=)juha
Aktiivilelut: iPad Pro 10.5, iPhone 12 Pro, AppleTV 4K
Harmi vaan, että toi laite ei taida sopia mun konfiguraatioon, kun mää olen PowerBookin sisäisellä airportilla suoraan ISP:n tukiasemassa... Pitäsköhän vaihtaa home pna liittymään, on toi niin diggailtava vehje
Tuo homma taitaa olla niin, että ihan tavallinen miniliitin-RCA kaapeli käy. Mutta tuossa Applen paketissa on myös tämä optinen liitäntä, olisko tarkoitettu näihin kotiteatterihommeleihin?
Ja sitten vähän off topic: sanokaas mikä PC valmistajan tuoteuutuus on saanut teidät tuumaamaan: toi on Cool, just noinhan sen pitääkin olla? Mulle ei vielä tänä aamuna ole tullut mieleen mitään...
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Ehkä vähän asian vierestä, mutta mielestäni Applen etusivulla oleva kuva (Airport Express) on poikkeuksellisen ruma. Apple on tähän saakka esitellyt tuotteitaan herkullisin studiokuvin, mutta ei enää; AE on kuin digipokkarilla kuvattu ja nippu johtoja ei ainakaan minulla herätä mielikuvaa johdottomasta olohuoneesta. Kiire paistaa läpi, kuten sanotaan.
Mä olin lukevinani jostain, että tämä laite toimisi siltana ainoastaan Applen tukiasemien kanssa. Ei siis muiden valmistajien. Vielä kun löytyisi tieto siitä toimiiko sellainen kannettavan MD:n mukana tullut optinen piha ton kanssa...
WLAN-varustettu iPod on muuten ihan ehdoton kaveri tällaiselle. iPodin kalenterikin varmaan synkkaa läppärin kanssa sit iSynkin kautta.
>>Mitä tavallinen koti / pikkupikkufirma, joiden maccien välille riittää 54mbs nopeus, tekee enää Airport Extreme Basestationilla?>>
Siis eikös tuo Airport Extreme Basestation toimi ihan yhtälailla tuolla 54mbs nopeudella? Siis tarkoitan vain, että onko jokin syy, miksi KUKAAN enaa ostaisi tuota puolet kalliimpaa ja kolme kertaa isompaa molluskaa? Ei kai se ole yhtään nopeampi, vai onko? Tai onko kantamassa eroa? Puuttuuko Expressistä palomuuri?
Ainoa ero jonka itse löydän on tosiaan tuon LAN-portin puuttuminen, mutta sitäpä en ainakaan itse tarvinne..
Mahtava koje, kaikenkaikkiaan.
Onkos kellään muuten tietoa toimiiko tuo USB molempiin suuntiin? Eli pystyykö siihen kytkemään printterin sijasta vaikkapa skannerin, tai usb-tuulettimen ;-)?
No, ei mun koti AEBS mene myyntiin tämän takia. Mä tarviin WANin ADSL mokkulalle ja LANin verkkokirjoittimille sekä vieraileville läppäreille.
Mutta jos toi olis ollut tarjolla kun AEBS:n hankin, houkutus olis voinut olla ylikäymätön. Ja voi se olla vieläkin. Olohuoneen stereoihin toi olis ihan omiaan. Melkein löisin vetoa, että ennen joulua meillä on kaksi, yksi kotona ja toinen pojan opiskelijaboxissa.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
Olisivat voineet saman tien tehdä tuosta oikeasti langattoman. Miksei tarjolla ole langatonta vahvistimen liittimiin kytkettävää vastaanotinta? Nyt joutuu säätämään kypsien kaapeleiden kanssa/tinkimään tukiaseman sijoituksessa/signaalin voimakkuudessa/ostamaan lisää tukiasemia. Oikeasti tämä on vasta puoliksi langaton ratkaisu. Toivottavasti dr.Bott tai vastaava tuo tarvittavat palikat markkinoille ja äkkiä.
"Olisivat voineet saman tien tehdä tuosta oikeasti langattoman. Miksei tarjolla ole langatonta vahvistimen liittimiin kytkettävää vastaanotinta? Nyt joutuu säätämään kypsien kaapeleiden kanssa/tinkimään tukiaseman sijoituksessa/signaalin voimakkuudessa/ostamaan lisää tukiasemia. Oikeasti tämä on vasta puoliksi langaton ratkaisu. Toivottavasti dr.Bott tai vastaava tuo tarvittavat palikat markkinoille ja äkkiä."
Oikeasti Langattoman??
Tietääkseni tuo Imatran Voima ei vielä toistaiseksi kulje ilmateitse ja WLANILLA varustettuja vahvistimia ei juurikaan ole tarjolla... Nämä kaksi johtoa (pitkinä tai lyhyinä) tarvitaan joka tapauksessa. AExpress voidaan liittää suoraan seinäpistokkeeseen sähkön saamiseksi ja vetää hiemän pidempi audiokaapeli tai käyttää jatkojohtoa sähkölle ja lyhyttä audiokaapelia. AExpressiähän ei ole pakko laittaa seinäpistokkeeseen kiinni vaan voidaan käyttää Applen suolaisesti hinnoitellun johtopaketin jatkojohtoa... Audiokaapeleiksi kelpaavat varmasti ihan standardit plugi-RCA-piuhat.
=)juha
Aktiivilelut: iPad Pro 10.5, iPhone 12 Pro, AppleTV 4K
Expressin kuvatekstistä luettuna yksi ethernet portti voi toimia LAN tai WAN -käytössä tarpeen mukaan.
Tuon tekstin merkitystä olen itsekin miettinyt, sillä voihan WAN-porttikin olla liitettynä lähiverkkoon, silloin on vain kyse hieman erilaisesta järjestelystä. Huhujen mukaan tosin AirPort Express toimisi myös Ethernet-siltana. Mikäli näin tosiaan on, kuulostaa Express pakkohankinnalta.
Tuosta kun vähän tinkaa niin voi nipini napin saada johonkin 250-260 egeen. Eli saa taas paiskia muutaman päivän niska limassa töitä. Harmittaa kun piti ottaa tuo AppleCare lisätakuu. Sillä hinnalla olisi kepeästi saanut tuon laitteiston.
Pitänee pistää tilaukseen joskus heinäkuun lopussa, niin näkee tulee kesällä vielä muita herkkuja!