PowerBook G4 katkenneet saranat. Korjaus? yms...
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
14 viestiä
• Sivu 1/1
-
PowerBook G4 katkenneet saranat. Korjaus? yms...
Viesti Kirjoittaja Hene »
Tervehdys kaikille. Minusta tuli eillen macin omistaja. Vaihdoin HPn läppärini PB G4een, josta on saranat katkenneet.
Oon vähän selaillu keskustelua aiheesta ja saanut selville että saranat on tyyppivika, mutta kuinka korjata ne, sitä en löytänyt. Eli onko ainoa vaihtoehto vaihdattaa koko näyttö. Se on tod.näk. mulle liian tyyristä, eli silloin kone jäisi tuollaiseksi. Mutta pystyisikö saranat vaihtamaan, tai näytön kuoret tjtn.? Ja pystyykö homman tekemään itse? Entä varaosien hinnat? Irroitin toisen saranoista ja huomasin että se on täysin jumissa(siinä selvisi syy irti lohkeamiselle), eli vanhojen saranoiden kiinnittäminen esim. kemiallisella metallilla, epoxilla tms. ei taida tulla kuuloon, jollei joku osaa kertoa reseptiä saranoiden kunnostamiseen.
Kone on muutenkin kovin kärsineen näköinen, naarmua ja maalin kulumaa löytyy paljon. Olis kiva tietää kuinka "helppoa" kone olisi purkaa maalausta varten. Tai olisiko purku- ja kasaustyön teettäminen huollossa kallista?
Kiitos jo etukäteen tiedoista ja neuvoista:)
Oon vähän selaillu keskustelua aiheesta ja saanut selville että saranat on tyyppivika, mutta kuinka korjata ne, sitä en löytänyt. Eli onko ainoa vaihtoehto vaihdattaa koko näyttö. Se on tod.näk. mulle liian tyyristä, eli silloin kone jäisi tuollaiseksi. Mutta pystyisikö saranat vaihtamaan, tai näytön kuoret tjtn.? Ja pystyykö homman tekemään itse? Entä varaosien hinnat? Irroitin toisen saranoista ja huomasin että se on täysin jumissa(siinä selvisi syy irti lohkeamiselle), eli vanhojen saranoiden kiinnittäminen esim. kemiallisella metallilla, epoxilla tms. ei taida tulla kuuloon, jollei joku osaa kertoa reseptiä saranoiden kunnostamiseen.
Kone on muutenkin kovin kärsineen näköinen, naarmua ja maalin kulumaa löytyy paljon. Olis kiva tietää kuinka "helppoa" kone olisi purkaa maalausta varten. Tai olisiko purku- ja kasaustyön teettäminen huollossa kallista?
Kiitos jo etukäteen tiedoista ja neuvoista:)
-
Re: PowerBook G4 katkenneet saranat. Korjaus? yms...
Viesti Kirjoittaja tkt »
Vaihdoin oikeanpuoleisen saranan noin vuosi sitten. Nykyisin näyttäisi saranoita olevan kaupan noin $100 kappale. Vaihtotyö ei sinänsä ole vaikea, mutta työläs se on. Sarana on näytössä kiinni osittain liimalla. Uuden kiinnittäminen näytön kuoren siististi vaatii kärsivällisyyttä näytön kuoria avattaessa.
Osia saa esimerkiksi www.pbfixit.com:stä.
--Ari
--Ari
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Moro. Mä taisin silloin myydä nimenomaan sulle sen multa ylijääneen saranan?tkt kirjoitti:Vaihdoin oikeanpuoleisen saranan noin vuosi sitten. Nykyisin näyttäisi saranoita olevan kaupan noin $100 kappale. Vaihtotyö ei sinänsä ole vaikea, mutta työläs se on. Sarana on näytössä kiinni osittain liimalla. Uuden kiinnittäminen näytön kuoren siististi vaatii kärsivällisyyttä näytön kuoria avattaessa.
--Ari

Tuolla Omenamehun puolella Henelle jo samasta aiheesta vastailinkin

Nimenomaan tuo kuoren raottaminen ja liimauksien aukinaksuttelu on se pahin vaihe, missä kylmää hikeä virtasi (koko ajan täytyi varoa, ettei kuori väänny liikaa/ ruuvarin kärki luiskahda näyttöpaneeliin; vaatii kuitenkin jonkinverran voimaa että liimaukset suostuvat murtumaan.)
Nyt kun sen on kerran tehnyt, se ei enää tunnu niin isolta operaatiolta, mutta sitä tehdessä...
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
![Iskee silmää [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Itse liimasin kasaan Locktiten "Super Glue+"-pikaliimalla ja hyvin on pysynyt. Mitä liimaa/epoksia siellä Oulussa käytitte? Miten on pitänyt?
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
-
Viesti Kirjoittaja tkt »
Kyllä. Sinulta sen ostin. Käytin näytön kuorten avaamiseen ensin ohutta ruuvimeisseliä ja sitten kittilastaa. Liimana käytin pikaepoksia (Araldit), kun katsoin että liiman pitää vähän täyttääkin. Avatun reunan päälle kaksi puulistaa lastoiksi ja liimauspuristimilla vuorokaudeksi odottamaan. (Konetta pystyi käyttämään , mutta ei siirtämää, kovettumisaikana.)
Hyvin on pysynyt kiinni ja sarana toiminut. Näytön reunassa on pieni ruuvimeisselin jälki ensimmäisessä vääntökohdassa.
Nyt kone on siirtymässä seuraavalle käyttäjälle. Uusi kone on tuossa viereisellä pöydällä odottamassa kirjoitinmäärittelyjä ja Officea. Akun kalibrointi on nykyään mennyt hankalaksi, tuntien lepuutukset on vaikea hoitaa virkatyönä.
--Ari
PS. Ihmiset ihan oikeasti pudottelee näitä. Titaanikuorisista murtui kotelo optisen aseman tai avausnapin luota, alumiinisissä on nurkkalytyssä. Aih! Sattuu!
Hyvin on pysynyt kiinni ja sarana toiminut. Näytön reunassa on pieni ruuvimeisselin jälki ensimmäisessä vääntökohdassa.
Nyt kone on siirtymässä seuraavalle käyttäjälle. Uusi kone on tuossa viereisellä pöydällä odottamassa kirjoitinmäärittelyjä ja Officea. Akun kalibrointi on nykyään mennyt hankalaksi, tuntien lepuutukset on vaikea hoitaa virkatyönä.
--Ari
PS. Ihmiset ihan oikeasti pudottelee näitä. Titaanikuorisista murtui kotelo optisen aseman tai avausnapin luota, alumiinisissä on nurkkalytyssä. Aih! Sattuu!
-
Kiitoksia paljon hyvistä vastauksista. Näyttää siltä että nuo uudet saranat on mulle liian kalliita. Parille kun tulis hintaa kuukauden tulojen verran[;)] Täytyy siis yrittää kehittää joku pätevä DIY-konsti. Jos saisin nämä vanhat saranat liikkumaan niin voisin oikeastaan kokeilla liimaamista suoraan näytön runkoon. Vinkit ja huomiot tervetulleita. Kokeilin hieman avata näyttöä ja tuntui lähtemään auki yllättävän helposti, eli jos jostain löytäisin ehjät saranat riittävän edullisesti vaihtaisin heti. Ei nuo näpertämiset sillai päätä huimaa kun tollasta on tullut aina harrastettua:) Eli jos joku keksii mistä saisi sarana(t) edullisemmin niin kertokaa ihmeessä:)
Mutta kuten sanottu, kiitos suuresti tiedoista, olen jo asian suhteen paljon viisaampi[:D]
Mutta kuten sanottu, kiitos suuresti tiedoista, olen jo asian suhteen paljon viisaampi[:D]
-
Viesti Kirjoittaja Lakiopaalu »
Oho. Nyt vasta tajusin, että puhut saranasta, et saranaparistatkt kirjoitti:Nykyisin näyttäisi saranoita olevan kaupan noin $100 kappale.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Katoavan luonnonvaran hinta nousee...
![Surullinen [:(]](./images/smilies/icon_sad.gif)
Itse tosiaan ostin parin hintaan 100 USD + postikulut, joista oikeanpuoleisen myin Ouluun vähän myöhemmin hintaan 50 eur.
– I'm just a stylus for hire, a Mac-inist for rent...
-
Viesti Kirjoittaja pecker »
http://www.photo.is/titanium.html
Itse korjasin koneeni toisen saranan 0.4mm alumiini levyllä ja epoksilla. Tarvikkeet taisi maksaa tyyliin 14e Helsingin Hobby Poinitssa.
Itse korjasin koneeni toisen saranan 0.4mm alumiini levyllä ja epoksilla. Tarvikkeet taisi maksaa tyyliin 14e Helsingin Hobby Poinitssa.
-
Mulla on vaan ongelmana se että en saa saranoita liikkumaan pätkääkään, joten liimaus on hankalaa. Liimaisin heti jos saranat aukeis[:S] Vinkkejä otetaan vastaan[;)]
-
Viesti Kirjoittaja arv »
Hene: Voisin ostaa koneesi sopuhintaan.
Arto
Arto
-
Et kuitenkaan maksaisi siitä niin paljoa että mulla olis varaa hankkia vastaava ehjä[:P] Tokikin vastaavia koneita ei juuri ehjänä myydä, eli tuskin myyn. Voithan toki koittaa tarjota. Saanko kysyä mitä meinaisit koneella?
-
Viesti Kirjoittaja arv »
No se riippuu siitä mikä malli on kyseessä. Jonkin verran on varaosia kerääntynyt ja omaanikin tein sen katkenneen saranan teräksestä.
Voidaanko jatkaa keskustelua emaililla? arvLAITATÄHÄNMIUKUpp.nic.fi
Arto
Voidaanko jatkaa keskustelua emaililla? arvLAITATÄHÄNMIUKUpp.nic.fi
Arto
-
Laitoin sulle arv postia.
-
Viesti Kirjoittaja Hiljaisuus »
Noita saranoita on jatkuvasti Ebayssa kaupan, yksittäisiäkin. Dollarin kurssin huomioiden hinnatkin näyttää olevan ihan kohtuullisia. Yksittäisen saranan kohdalla kokonaishinta jää sen verran alhaiseksi, ettei alveja tarvitse tulliin maksaa.
"Ei käkikään kiekumatta kuki."
Ompput: Mb Pro 17" unibody, 2.8 Ghz, 8 gb, 500 gb, anti-glare / Air 11", 1.6 Ghz, 4 gb, 128 gb
Palvelin: AMD 64 Laptop / FreeBSD
iPod/iPad/iPhone: 16 gb nano 5th gen violetti / 32gb wifi / 4 32GB musta
Ompput: Mb Pro 17" unibody, 2.8 Ghz, 8 gb, 500 gb, anti-glare / Air 11", 1.6 Ghz, 4 gb, 128 gb
Palvelin: AMD 64 Laptop / FreeBSD
iPod/iPad/iPhone: 16 gb nano 5th gen violetti / 32gb wifi / 4 32GB musta
14 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka