Kysymys lsippulle
Kuvankäsittely, taitto ja typografia
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kysymys lsippulle
Viesti Kirjoittaja Appleboy »
Onko sulla kokemuksia tai mielipidettä Canonin 5D -kameraan? Onko se 20D:n suora jälkeläinen suuremmalla megapikselillä määrällä höystettynä?
-
- Ylläpitäjä
Re: Kysymys lsippulle
Viesti Kirjoittaja Muffe »
Eikös tämmösset asiat kuuluis hoitaa yksityisviesteillä tai sähköpostilla?
-
Viesti Kirjoittaja Appleboy »
Voi kai. En näe ongelmaa miksei voisa yleisestikin kyselle.
-
Viesti Kirjoittaja Troubleman »
Vaikka kysymys ei ollutkaan minulle suunnattu, pistän lusikkani tähänkin soppaan 
Itse hankin 5D:n 20D:n lisäksi - lähinnä siksi että aloin pelkäämään 20D:ni laukeavan kuluneisuuttaan minä hetkenä hyvänsä.
Luonnehtisin että kamera on melkein kaikin puolin samanlainen. Itse en ole tainnut manuaaliakaan avata kertaakaan sillä kaikki napit ja toiminnot löytyvät samoista paikoista.
Plussat ja miinukset:
+Iso kenno, laajakulmat ovat oikeasti kunnon laajakulmia
+Iso kenno, kohinaa on vielä vähemmän kuin 20D:ssä
+Iso kenno, pikselit ovat hieman isompia kuin 20D:ssä, joten objektiiveilta ei vaadita
aivan yhtä hyvää piirtoa saman käytännön erottelun saamiseksi pl. reunat (ks. "miinukset)
+Iso kenno, kirkas suuri etsin, jota katsoessa tulee mieleen wanha kunnon walokuvaus kinokameralla. Manuaalitarkennus ym nysväys helpompaa.
+megapikselit
+Isompi 2,5" näyttö
+parempi "soft touch" laukaisin 5D kalvokytkimen sijaan
+hiljaisempi ja miellyttävämpi peili/suljinääni (20D kuulostaa siltä kuin menisi rikki joka kerta)
+Isompi puskuri sarjakuvauksessa
-Iso kenno, objektiivien pitää olla huippuluokkaa jotta reunoillakin olisi terävyyttä, myös vinjetointi kiusaa enemmän tai vähemmän.
-Melko hinnakas 20D nähden kun ottaa huomioon että ainoa radikaalimpi ero on isompi kenno.
-Syö akkuja hieman enemmän kuin 20D (MuTu)
-Photoshop CS ei avaa RAW-kuvia vaan pitäisi olla CS2. Canonin oma DPP softa on järkyttävän hidas, paljon hitaampi kuin mitä se oli 20D:n kuvilla. 2 prosessorinen G5 meinaa välillä jopa tukehtua DPP:n kanssa.
-Hitaampi sarjakuvaus 3 kuvaa/sekunti (20D 5k/s)
-kumilärpäkkeet joiden alla pistokkeet sijaitsevat ovat välillä tuhottoman vaikeat avata
-Megapikselit: kuvien siirtäminen ja käsittely vievät selvästi enemmän aikaa, tämän huomaa silloin kun yrittää tehdä jotakin nopeasti ja tehokkaasti. Ja ainakin minulla about 90% kuvista on semmoisia joihin riittäisi pienempikin resoluutio (kuvan koko < A3 @300dpi)
(Sekä lisäksi tulevat tietenkin 20D perinteiset plussat ja miinukset jotka löytyvät 5D:stäkin)

Itse hankin 5D:n 20D:n lisäksi - lähinnä siksi että aloin pelkäämään 20D:ni laukeavan kuluneisuuttaan minä hetkenä hyvänsä.
Luonnehtisin että kamera on melkein kaikin puolin samanlainen. Itse en ole tainnut manuaaliakaan avata kertaakaan sillä kaikki napit ja toiminnot löytyvät samoista paikoista.
Plussat ja miinukset:
+Iso kenno, laajakulmat ovat oikeasti kunnon laajakulmia
+Iso kenno, kohinaa on vielä vähemmän kuin 20D:ssä
+Iso kenno, pikselit ovat hieman isompia kuin 20D:ssä, joten objektiiveilta ei vaadita
aivan yhtä hyvää piirtoa saman käytännön erottelun saamiseksi pl. reunat (ks. "miinukset)
+Iso kenno, kirkas suuri etsin, jota katsoessa tulee mieleen wanha kunnon walokuvaus kinokameralla. Manuaalitarkennus ym nysväys helpompaa.
+megapikselit
+Isompi 2,5" näyttö
+parempi "soft touch" laukaisin 5D kalvokytkimen sijaan
+hiljaisempi ja miellyttävämpi peili/suljinääni (20D kuulostaa siltä kuin menisi rikki joka kerta)
+Isompi puskuri sarjakuvauksessa
-Iso kenno, objektiivien pitää olla huippuluokkaa jotta reunoillakin olisi terävyyttä, myös vinjetointi kiusaa enemmän tai vähemmän.
-Melko hinnakas 20D nähden kun ottaa huomioon että ainoa radikaalimpi ero on isompi kenno.
-Syö akkuja hieman enemmän kuin 20D (MuTu)
-Photoshop CS ei avaa RAW-kuvia vaan pitäisi olla CS2. Canonin oma DPP softa on järkyttävän hidas, paljon hitaampi kuin mitä se oli 20D:n kuvilla. 2 prosessorinen G5 meinaa välillä jopa tukehtua DPP:n kanssa.
-Hitaampi sarjakuvaus 3 kuvaa/sekunti (20D 5k/s)
-kumilärpäkkeet joiden alla pistokkeet sijaitsevat ovat välillä tuhottoman vaikeat avata
-Megapikselit: kuvien siirtäminen ja käsittely vievät selvästi enemmän aikaa, tämän huomaa silloin kun yrittää tehdä jotakin nopeasti ja tehokkaasti. Ja ainakin minulla about 90% kuvista on semmoisia joihin riittäisi pienempikin resoluutio (kuvan koko < A3 @300dpi)
(Sekä lisäksi tulevat tietenkin 20D perinteiset plussat ja miinukset jotka löytyvät 5D:stäkin)
-
Viesti Kirjoittaja lsippu »
Hyvä että Trobleman vastasi, sillä minulla ei ole henkilökohtaisesti ollut yhtään
Canonin digikameraa, filmikameroita Canonissa minulla oli aina F-1:een asti.
Digeissä minulla on/ollut useita Nikoneita, sekä kaikki Olympuksen mallit ja yksi
Kodak. Näihin merkkeihin olisin ollut pätevämpi vastaamaan kuin Canoneita
koskevaan tiedusteluun.
L. Sippu
Canonin digikameraa, filmikameroita Canonissa minulla oli aina F-1:een asti.
Digeissä minulla on/ollut useita Nikoneita, sekä kaikki Olympuksen mallit ja yksi
Kodak. Näihin merkkeihin olisin ollut pätevämpi vastaamaan kuin Canoneita
koskevaan tiedusteluun.
L. Sippu
Miehen ei kannata katua muuta kuin voitettuja kiusauksia!
-
Viesti Kirjoittaja PKivireki »
Uusimmassa Kamera-lehdessä 5D:n testissä sivutaan aihetta. Testaaja on aikalailla sen kannalla että 20D riittäisi harrastajalle mainiosti. Testaaja on esim sanojensa mukaan näyttänyt kollegoilleen 20Dllä ja 5Dllä otetuista kuvista tehtyjä printtejä vierekkäin - kukaan ei pystynyt sanomaan kummalla kameralla mikäkin kuva on otettu.
Troublemanille megapikseleistä; onhan se hyvä jos hommissaan tarvitsee isoa tiedostokokoa ja onko "Largena" pakko kuvata, et ole ajatellut kuvata vaikka "Middle" -asetuksilla? Kyllä se jälki silläkin asetuksella on aika huikeata.
Mää esimerkiksi olen kuvannut pari viikkoa vanhalla 1 D Mark IIN Canonillani monet keikat "Middle" resoluutiolla ihan sen takia etten makkelisanomalehtitouhuun tarvitse"Largen" tuottamaa (180 dpi) 50 cm leveää kuvaa.. Ja lisäksi mulla kun on "vain" gigan kortteja niin mahtuu kortille lapiointia hiukkasen enemmän.
Troublemanille megapikseleistä; onhan se hyvä jos hommissaan tarvitsee isoa tiedostokokoa ja onko "Largena" pakko kuvata, et ole ajatellut kuvata vaikka "Middle" -asetuksilla? Kyllä se jälki silläkin asetuksella on aika huikeata.
Mää esimerkiksi olen kuvannut pari viikkoa vanhalla 1 D Mark IIN Canonillani monet keikat "Middle" resoluutiolla ihan sen takia etten makkelisanomalehtitouhuun tarvitse"Largen" tuottamaa (180 dpi) 50 cm leveää kuvaa.. Ja lisäksi mulla kun on "vain" gigan kortteja niin mahtuu kortille lapiointia hiukkasen enemmän.
Black cats matter!
-
No mä kuvaan kuitenkin etupäässä kuvani RAWina, jos olisin varma siitä että kuvia käytetään vain pienessä koossa voisin kuvata pienempiä JPEGejäkin (ja näin tulee joskus kyllä tehtyäkin kun pitää jotain kuvata paljon ja nopeasti). Mutta tosiaan 80% kuvaan RAW-formaatissa laadun ja käsittelymahdollisuuksien vuoksi.PKivireki kirjoitti:Troublemanille megapikseleistä; onhan se hyvä jos hommissaan tarvitsee isoa tiedostokokoa ja onko "Largena" pakko kuvata, et ole ajatellut kuvata vaikka "Middle" -asetuksilla? Kyllä se jälki silläkin asetuksella on aika huikeata.
Kirjoitinkin tuossa että vain ehkä 10% kuvistani on semmoisia joissa tuosta resoluutiosta on varsinaisesti hyötyä, toisaalta nuo 10% ovat usein niitä kuvia joista laskutetaankin eniten, isoja bannereita, julisteita tms.
Itse olen myös sitä mieltä että useimmille riittäisi 20D hyvin, myös itsellenikin. Mutta halusin siirtää 20D:n puolieläkkeelle ja samanlaista en millään halunnut ostaa... Lisäksi vanhana kinokuvaajana tuo laajakulmaisuus kiinnosti kovasti, 16-35mm zoomiinikin tuli aivan uutta potkua

Minun kuvani päätyvät useimmiten esitteisiin, ja siellä on hyvä jos pystyy jättämään kuviin reilusti rajausvaraa reunoihin. Vielä kun tuon muistaisi kuvausvaiheessa... Liian usein löytää itsensä photoshoppailemasta lisää bleediä kuviin. Jos vaikka jättää 2cm rajausvaraa kuvien reunoihin @300dpi alkaa kameroiden välinen resoluutioero olla aika iso.
Kaiken kaikkiaan megapikselit ovat yliarvostettuja, siinä missä esim. värintoisto on aliarvostettua vaikka sen kuuluisi olla tärkeimpiä ominaisuuksia. Ehkä ongelma on siinä ettei värintoiston hyvyyttä voi ilmaista selkeästi numeroin. Onneksi tämä pikselihulluus tullee pysähtymään tuonne 20Mpix tienoille, enemmistä pikseleistä kun ei juuri ole hyötyä koska objektiiveissa ei riitä tarkkuus. Sanovat jotkut että Nikon D2X:n pienen kennon 12,8 Mpix on jo äärirajoilla.
PS. Huhut taitavat kertoa että 20D saa piakkoin varsinaisen seuraajan, jonka speksit lienee aika samanlaiset kuin Nikon D200:ssa, eli noin 10Mpix ym.
-
5D:ssähän on tosiaan resoluutiota vain 25% lisää. Eroa on hieman, mutta pitää olla iso printti että eron näkisi ja huipputerävä kuva.PKivireki kirjoitti:Uusimmassa Kamera-lehdessä 5D:n testissä sivutaan aihetta. Testaaja on aikalailla sen kannalla että 20D riittäisi harrastajalle mainiosti. Testaaja on esim sanojensa mukaan näyttänyt kollegoilleen 20Dllä ja 5Dllä otetuista kuvista tehtyjä printtejä vierekkäin - kukaan ei pystynyt sanomaan kummalla kameralla mikäkin kuva on otettu..
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Kuva ja graafinen suunnittelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka