Laatuvehkeistä-hieman Apple offtopic
-
Laatuvehkeistä-hieman Apple offtopic
Viesti Kirjoittaja ipi »
Ihan sama, jos mulla olis -81 Corolla ja menisin sanomaan -05 Mersun omistajalle, että kyllä mahtaa sinua harmittaa.
Perusongelmahan on noissa Behringerin ja Thomannin omissa merkeissä se, että esim. mikkikopio ei ole aina sama laite. Thomann teettää laitteensa Kiinassa halvimmalta toimittajalta. Valmistuspaikka ja komponentit saattavat vaihdella kuusta ja vuodesta riippuen. En väitä, ettei seassa olisi hyviäkin vehkeitä ja joku saattaa tehdä kotikäyttöön erittäin onnistuneita hankintoja.
Ihan varma kuitenkin on, että edelleenkään et saa samassa paketissa hyvää ja halpaa.Komponenttien laadulla on yllättävän suuri merkitys siihen, minkälaista soundia laite tuottaa. Myöskin ergonomia, laitteen kesto, tuotetuki ym. liittyvät tähän palettiin.
Kustannustehokkaat studiot eivät ole tyhmiä, kun hankkivat Sonya, Yamahaa, AKG.tä, Sennheiseria, jenkkien vintage-kamaa, Genelecia ym. "laatu"-merkkejä. Pro-tai edes semipro-käytössä ei kannata hankkia tavaroita, jotka toimivat vaihtelevasti tai huonosti. Laitteen "huonous" aiheuttaa luultavasti vaihdon parempaan vähän ajan päästä ja taas rahaa palaa hukkaan. (kts, keltainen pörssi tai muusikoiden.net). Laatutavaraa vähän tarjolla- sitä toista aikas paljon enemmän. Ostomäärätkin tosin on eri, mutta laatukamasta ei haluta luopua.
Joku saattaa tosin sanoa, että "mun Sonyn cd-soitin oli ihan surkea ja sekin oli tehty Kiinassa". Niinpä: esim. Sonylla ja Yamahalla on "consumer" ja "proaudio"-osastot ja komponenttien laatuero saattaa olla näissä edellämainittu vaikka merkki olis sama.
Tähän liittyy esim. Appleen liittyvä juttu: Kuuntele samaa hyvin äänitettyä biisiä Applen omasta miniplugista mikseriin liitettynä ja liitä sitten koneeseen hyvä (esim. RME:n audiointerface) ja kuuntele. "Hieman" on eroa.
Mainittakoon tarkennuksena, että minulla ei ole mitään Thomannia ym vastaan (Olen tilannut mm. studion pöydän ja Tascamin DM-24 sieltä) eikä minulla ole mitään kytköksiä mihinkään musaliikkeeseen.
Kannattaa siis vähän vertailla ja tehdä esim. rinnakkaiskuunteluja ennen hankintoja.
Pakko on myös lopuksi sanoa, että näitä Genelecin 8040-monitoreja parempia en ole vielä lähikenttäpuolella kuullut (Mainos, mutta ei maksettu ;-) Hyvä Suomi ja Iisalmi!
-
Re: Laatuvehkeistä-hieman Apple offtopic
Viesti Kirjoittaja Tuppu »
"Hyvä Suomi ja Iisalmi! "
Olikos eilen muuten joku lätkämatsi? Joku setä joi kaljaa bussipysäkillä eilen ja kyseli multa, että tiedänkö matsista mitään. [H]
-
Viesti Kirjoittaja henrik »
Itse tällä hetkellä diggailen kuuntelussa Genelec 1030:tä ja kuulokkeet tulee olla Sennheiserin HD580 (jotka kuulostavat hätkähdyttävän paljon samalta kuin 1030). Näitä uusia 80-alkuisia Genelecejä en ole kuunnellut vielä laisinkaan johtuen siitä että studioilla ovat nämä mainitut 1030:set ja nehän kastävät varmasti vielä hyvän aikaa.
-
Viesti Kirjoittaja ipi »
Toinen on vielä parempi "läsnäolon tuntu"eli aivan loistava erottelevuus ja parempi stereokuva.
-
Viesti Kirjoittaja Jone »
Mutta harva kuluttaja pääsee itse toteamaan omin aistein esim. että mikä näistä 15 eri tuotteesta on paras? Ollaan pitkälle tälläisten palstojen ja muun varassa kun tietoa haetaan. Lehdetkin nykyään jo testeissään kirjoitaa ihan mitä sattuu kunhan vaan kyseinen merkki mainostaa lehdessä tarpeeksi niin tähtiä paukkuu ja ylistystä sataa ja naapurin merkistä kaivetaan tahallaan tikulla pask**. Eipä helpota yhtään moinen puuha kun on hankkimassa säästöillään uutta kapinetta.
Itse pidän kovasti hakea tietoa tälläisistä foorumeista. Käyttäjien kokemukset ovat aitoja eikä turhaa ylistystä tarvitse usein kuulla, paitsi niiltä jotka fanaattisesti puollustavat merkkiään/uskomustaan tai peittelevät itselleen huonoa investointiaan. Foorumeilla tosin törmäilee näihin äänituotannon"ammattilaisiin" joilla on 2132 kirjoitettua viestiä jossain foordissa . Ihmetyttää vaan että missä helevetin välissä ne ehtii tekemään ne kultalevyt ja mammonat kun aika menee foorumilla notkumiseen ja speksien plaraamiseen netistä.
Ja lopuksi tuo Genelec. Mulle Genelec on aina ollut sellainen tuki ja turva. Melkein malli kun malli soi hyvin ja ne löytyy lähes joka pajasta jossa suhaa. Oma stereo-pääkuuntelu tosin vaihtui KRK V6+sub osastolle, mutta vieressä on yhä Genelecin setti johon on hyvä verrata. Ja kaikillahan sitä voi toki miksata, kunhan niihin vaan tottuu.
-
Viesti Kirjoittaja spindle »
Mulla kävi tässä vuosi sitten sellainen juttu että vaihdoin vanhan tascam US428 äänikortin Tascamin FW1884 äänikorttiin. Odotin saavani luotettavat ajurit jotka jo US 428 omasi, plus lisää sisääntuloja ja muuta ominaisuutta (mm. moottori faderit ja kaikki perus kytköt i.e. ADAT i/o, S/PDIF ja word clock).
kun kortti saapui postiin laitoin tietty heti sen koneeseen kiinni ja rupesin testaamaan kuinka hyvin se rullailee Logicin kanssa ja yllätys yllätys... ajurit toimii täydellisesti ja kytkettyäni Behringerin ADA800 interfacen nauhoitin 18 kanavaa daisychainatulle LaCien FW kovolle ilman mitään ongelmaa (suurin huolen aihe oli ostaessa nääs että jaksaako kone nauhoittaa 18 raitaa jos kovalevy ja äänikortti ovat samassa FW väylässä)... oooh ... 18 raitaa ei lopu koskaan kesken, ajattelin.
Testattuani ajattelin kuunnella kuinka paljon nuo 18 (tyhjää) raitaa kohisevat logicissa jos niitä soittaa yhtä aikaisesti jos laittaa ulostuloista volat täysille. hmmm... jotain vikaa varmaan kun mitään ei kuulu, kyllähän noissa jotain pikku kohinaa pitäisi olla??? mutta ei...
laitoin input gainit analogisiin kanaviin täysille ja nauhoitin uudestaan... joko kohisee??? kai ne nyt ei niin hyvät preampit ole että ne ei jonkinlaista meteliä pitäis? mutta ei. pelkkää hiljaisuutta ja tuskin huomattava n.10-16khz suhina!!! ei /kele, enhän minä tämmöiseen ole tottunut. Edellisellä interfacellä (US 428) piti aina laittaa inputit mutelle miksatessa kun sieltä kuului suhinaa... ette voi kuvitella kuinka mielissäni olin!
Tascam sinäänsä on kait sellainen semi-pro laite, mutta tuossa interfacen vaihdossa huomasin ainakin selvästi mitä käy kun lisää harkiten kilon euroja laitteen hintaan!
-
Viesti Kirjoittaja KuunoUuno »
Mutta, kyllä tän mäcin ja muiden hilputtimien hankimisen myötä se hifistely alkaa vaarallisesti pikkuhiljaa kiinnostamaan.....
Onko muuten missään mitään muuta foorumia, niinkuin muusikoiden-netin Demostudio, jossa vois tuotoksiaan esitellä.
-
Viesti Kirjoittaja dex800 »
Turhien semipro outboard efektien sijaan voi säästää rahat ja sijoittaa ne kunnon kuunteluun.
Nykyään hyvät aika kattavat perus studio kamat (tietokone, etunen, mikki, kuuntelu) saa 10 000 eurolla, josta jää vielä rahaa käyttää akustointiinkin. Toista oli silloin kun itse aloiteltiin studio harrastelu - vuosia ennen koko VST -tekniikkaa. Nyt on nurkat niitä arvottomia behringereitä ja muita suhisevia, tarpeettomaksi jääneitä matolaatikoita ja mikserin romuja täynnä...
Menihän tämä nyt hieman oftopikiksi, mutta sivuaa silti aihetta hieman, koska ainakin itseäni ihmetyttää monia forumeita lueskeltuani ihmiset, jotka ostavat budjetti luokan laitteita, jotka tietokone on tehnyt tarpeettomaksi jo vuosia sitten vain siksi että tuntuu hienolta omistaa outboard kamaa...
-
Tuo http://www.mikseri.net on hyvä paikka noille omille tuotteille. Paikka on varsin suosittu ja toiminut monelle bändille hyvänä laukaisualustana. Paikka tarjoaa hyvän mahdollisuuden myös marginaaliselle musiikille joka ei ehkä kaupallisesti ole niin merkittävää ja ei siksi tule kuulluksi.
-
Joo näitä näkyy välillä foorumeilla. Tietty joitain parempia hardis-vermeitä vaan ei voi korvata vielä täysin softalla (riippuen hieman millaista matskua tekee). Esim. monet hardis-synat ovat edelleenkin korvaamattomia laitteita. Kaikkia efektiprosessoreitakaan ei saa native plugareina hankittua vaikka sekin puoli kokoajan parantuu. UAD1 ja Powercore tosin auttavat siinäkin ja monien ulkoisten efektiprosessorien tarve on vähentynyt radikaalisti. Ehkä tuo ulkoisten halpojenkin vermeiden käyttö on joidenkin softa-jannujen kohdalla lisääntynyt sen vuoksi, että he ovat huomanneet softasynien kliinisen soundin ja haluavat aiheuttaa siihen jotain tuhnua pintaan, että se kuulostaisi paremmalta.dex800 kirjoitti:itseäni ihmetyttää monia forumeita lueskeltuani ihmiset, jotka ostavat budjetti luokan laitteita, jotka tietokone on tehnyt tarpeettomaksi jo vuosia sitten vain siksi että tuntuu hienolta omistaa outboard kamaa...
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja bfh »
-
Viesti Kirjoittaja Mikko »
Tuon voin allekirjoittaa minäkin. Toisaalta nuo on ne ainoat monitorit millä olen päässyt oikeasti työskentelemään ja samalla ainoat oikeat monitorit, jotka olen omistanut.ipi kirjoitti:Pakko on myös lopuksi sanoa, että näitä Genelecin 8040-monitoreja parempia en ole vielä lähikenttäpuolella kuullut (Mainos, mutta ei maksettu ;-)
Toivottavasti toi ei ollut muhun kohdistettu.Jone-51K kirjoitti:Foorumeilla tosin törmäilee näihin äänituotannon"ammattilaisiin" joilla on 2132 kirjoitettua viestiä jossain foordissa . Ihmetyttää vaan että missä helevetin välissä ne ehtii tekemään ne kultalevyt ja mammonat kun aika menee foorumilla notkumiseen ja speksien plaraamiseen netistä.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
Itselläni tuo laatuero halpis ja kunnon laitteiden välillä tuli karuimmin todistettua kun vuosia sitten vaihdoin (rahapulassa mites muuten) Mackien mikserin spekseiltään vastaavaan Behringeriin. Kaupassa kuulosti vielä ihan hyvältä, mutta kun kotiin toin niin meinasi itku päästä. Ei edes enää se välissä säästetty rahasumma yhtään lämmittänyt. No opiskelijan oli tehtävä rankkoja ratkaisuja leivänsyrjässä pysyäkseen. Muuten olen kyllä vältellyt halpisten ostelua vaikka kyllä mä oikeasti tykkäsin esim. Behringerin Composerin soundista ja ilmaiseksi saadusta Virtualizeristä löytyy ihan kiva vocoder ja halpiskaiku...
Mitä tulee rautaan ja softaan niin mun mielestä softalla saa nykyisin paljon paremmin rahoillensa vastinetta ja sieltä löytyy jopa ilmaispuolelta sellaista kilkettä joka pesee halpisraudan mennen tullen (esim. Automat AU-syna). Mutta raudassa on edelleen oma fiiliksensä ja heikkona hetkenä voisin hyvin täyttääkin kotistudion ties millä roinalla jossa vaan on nuppeja, potikoita ja vilkkuvia valoja.
![Kieli [:P]](./images/smilies/icon_razz.gif)
No palaan terapiamusisoinnin pariin kunhan vaan netissä notkumiseltani ehdin.
-
Mun mielestä on ok käyttää halpista ja tykätä niistä, mutta ei saa väittää moisen korvaavan ammattikäyttöön suunnattua mallia tms. Kukin puuhaa niillä mitä on mahdollisuus käyttää ja vara hankkia omaksi. Olisi ihan hullua hankkia pelkkää harrastusta varten noita "oikeita" laitteita, ellei sitten hurahda ihan täysin. Hyvän menon saa aikaseksi pienelläkin budjetilla. Tärkeää on sitten se että kun haluaa edetä harrastuksessa niin erottaa sen mikä kussakin asiassa on olennaista. Miten mikäkin vaikuttaa mihinkin ja tässä ainakin uskon ja kuuntelen alan ihmisiä jotka ovat jo kulkeneet tuon tien pidemmälle ja osaavat kertoa mielipiteensä ja ehkä näin auttaa vaikkapa laitevalinnassa tai laitteen käytössä. Mutta kaiken tuon lisäksi ilman luovaa käyttöosaamista noilla vehkeillä ja ohjelmilla ei tee herttasta vehon pers**tä. Mutta kyllä laadukas tuote luo mielestäni paremmat edellytykset saavuttaa parempi lopputulos.
-
Viesti Kirjoittaja ocsid »
Kuuluukohan tämä näihin kateogoriohin että "mäkki on paras", mutta jälleen huomaan tässä pienen yhtäläisyyden mitä isi aikoinaan opetti: Kun ostat jotain, satsaa laitteeseen mihin voit olla tyytyväinen huomenna ja tulevaisuudessa! Pitkään käytin PC:tä ja toimihan tuo ok kun piti huolta etten pistänyt oman koti"studion" puuceeta nettiin. Kyllä, sain tässä mäkin pari päivää aiemmin alleni ja BELISSIMO! Hei, täähän on vakaa ja jotain muuta! Noh, hehkuttelut sikseen:) Oma isäpappa aikoinaan teki midin tultua+mac plussan markkinoille nuotinnushommat, performeri sekvensserinä ja muuta audiosoftaa mäkillään musat, toimii.
Itselläni on mm TX81Z syna räkkikoossa, mistäs saat paremman lately bass soundin melkeimpä? Satsasin tuossa joku aika sitten ylelle aikoinaan suuniteltuihin genelegin triamp sarjaan pohjautuvan kaiutinparin. Hetkeäkään en ole katunut soundia. Kaveri taas satsasi behringerien suosittuun aktiivipariseen(paremman muistin omaava henkilö kertokoon mikä oli kyseessä). Kyllähän noilla potkii eteenpäin, ja korvahan tottuu! Mutta, itse en gennuja pois vaihtaisi:) He. On itsellä keikoilla toiminut behin perus efektipöntöt mukava leikkikaluna instrua soittaessa mutta kämpille en roudaisi, en. Periaatteesa noudatan edelleen taloudellista isipapan neuvoa, näin äänessä, että rahallisesti.
-
Palaa sivulle “Audio ja musiikki”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka