Mac OS X korvaavat levykkeet
-
Mac OS X korvaavat levykkeet
Viesti Kirjoittaja nemac »
En tiedä onko kadonneista tai vioittuneista OS X -levyistä kirjoitettu koskaan minkäänlaista juttua näille sivuille, kun en sellaista löytänyt, päätin kirjoittaa siitä pienen asiapohjaisen kertomuksen.
Itse jouduin hankalaan tilanteeseen, kun ostin koneen yritykseltä, joka oli hukannut koneen ohjelmalevykkeet. Ongelmaa ei olisi, jos päättäisin pitää koneen itselläni ilman eteenpäin myyntiä. Koneen ensimmäinen ohjelmiston asennuskokonpano oli 10.6.3, eli Snow Leopard. Mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunut, jos "Snow Leopard 10.6.3 Retail" -versio olisi käynnistänyt ohjelman asennuksen, näin ei tosin käynyt vaan kone jymähti asennuksen alkuun, kerta toisensa jälkeen. Pitkällisen netistä etsiskelyn jälkeen olin aivan ymmälläni siitä, että ko. levyke on liian vanha tai muuten vajavainen ko. koneen asennukseen. Soittaessani Apple Storeen, sain vahvistuksen paluusoitolla. Asiakaspalvelu oli ottanut yhteyttä huoltoon asiani vuoksi ja vahvisti, että levyke ei käy koneeseen. Ihmettelin asiaa ja lähdin metsästämään levykkeitä netin kauppapaikoilta, mutta en löytänyt sopivanhintaisia levykkeitä mistään sellaisesta maasta, josta ne lähetettäisiin Suomeen (ebay.com /usa). Otin yhteyttä huoltoliikkeeseen, josta sain tiedon, että koneeseen saattaisi saada levykkeet varaosina. Missään en ollut aikaisemmin edes kuullut puhuttavan varaosalevykkeistä, joten tilasin ne saman tien kun vahvistettiin, että ne todellakin saa ostettua.
Muutaman päivän kuluttua sain Applen toimittamat levykkeet itselleni. Levyt olivat valkoiset ja niissä oli merkintä ” Replacement DVD”. Levyjen hinta oli 29 euroa kpl ja otin myös Appications DVD:n, joten hinta oli yhteensä 58 euroa. Hinta kuulostaa melko kovalta kun vertaa Retail-version hintaa, mutta halvalta kun tietää, että Retail-versiot eivät käy. Lion ja Mountain Lion kyllä käyvät, mutta niitä ei saa myydä eteenpäin jos ne eivät ole olleet ensiasennuksessa mukana. Tämä ongelma teki siis koko koneesta sellaisen, että sitä ei voi myydä kuin tyhjennettynä. Sellainen mahdollisuus olisi ollut, että ostaja olisi hankkinut itselleen Mountain Lionin, jonka olisi sitten polttanut DVD:ksi ja asentanut sen koneeseen. Mountain Lion -käyttojärjestelmän saa asentaa viiteen omaan koneeseen.
Mitä tästä opin?
- Applen käyttöjärjestelmät ovat todellakin tarkkoja asennuskohteesta, eivätkä käy ristiin uudemman tai vanhemman kanssa.
-Apple toimittaa myös ohjelmallisia varaosia.
- Jos toimin rehellisesti ohjelmistojen- ja kauppatavaran tekijänoikeuksien puitteissa, kadonneet levykkeet saattavat tuottaa paljon ongelmia. Tosin sain prosessin aikana tietooni, että Apple todellakin toimittaa levykkeitä kadonneiden asennuslevykkeiden tilalle. Tätä tietoa ei ollut minulla, enkä löytänyt yhtään henkilöä joka olisi tiennyt asiasta ennen tapaustani. (Varmaan useampi olisi tiennyt, mutta tieto ei kohdannut minua.) Jälkeenpäin olen löytänyt netistä vain yhden englanninkielisen jutun, jossa oli mainittu ko. asiasta.
- Levykkeistä kannattaa todellakin pitää huolta, sillä ne pahimmillaan estävät koko kaupan.
-
Re: Mac OS X korvaavat levykkeet
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Apple on kyllä tehnyt käytettyjen koneiden markkinoista melko harmaata aluetta kun alunperin koneessa ollut asennusosiokin päivitetään mikäli käyttäjä ostaa Mac App Storesta uudemman version käyttöjärjestelmästä. Tämähän on sitten lisensoitu ostajan Apple ID-tunnukselle ja sen eteenpäin luovuttaminen on monessakin suhteessa ongelmallista. Kun koneiden mukana ei enää tule erillistä asennusmediaa käy helposti niin että täysin laillisen ja lisenssiehtoja noudattavan käyttöjärjestelmän palauttaminen myytävään koneeseen voi olla mahdotonta.
Niin ne ajat muuttuu, vielä jokunen vuosi sitten naureskeltiin kun monissa Windows-koneissa ei tullut asennuslevyjä mukana ja puolivuosittaiset uudelleenasennukset olivat hankalia. Nyt ollaan samassa tilanteessa sitten itse.
-
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Uudemmat Macit osaavat asentaa sen MountainLionin ihan netistä suoraan, ilman sitä asennusmediaa. Ja ne iLife-sovellukset voi ladata ilmaiseksi uudestaan MacAppStoresta, kunhan osaa käyttää AppleID:tään.
Sinunkin tapauksessasi uskoisin, että SnowLeopard DVD:n ostaminen AppleStoresta olisi riittänyt, hinta 24 € rahtikuluineen.
-
Tuota en tiennytkään, että kone missä ei ole kuin tyhjä kovalevy voi ottaa yhteyttä Apple Storeen ja ladata median sieltä. Älä nyt viitsi, toihan on ihan avaruusjuttu. Et tainnut ymmärtää koko juttua. Lue uudelleen, jos tulisi mieleen missä tökkää.
-
Viesti Kirjoittaja Retee »
OS X:n Internet-palautusnemac kirjoitti:avaruusjuttu.
Mac mini C2D
iPhone 5 64 Gb
iPad 3 16 Gb WiFi
-
-
Kyllähän minä itse ohjelmat saan kovalevyyn, mutta jos minulla ei ole alkuperäisiä ohjelmistolevykkeitä, joudun Applen tekijänoikeuksien vuoksi tyhjäämään kovalevyn. Voisin tietenkin jättää kovalevylle ohjelmiston, mutta jos toimitaan kirjaimellisesti oikein, teen silloin loukkauksen ohjelmistojen oikeuksien omistajaa kohtaan. Tottakai on aina mahdollisuuksia toimia oikeinkin, mutta ne vaativat aika lailla kikkailua tekijänoikeuksien rajamailla. Lisäksi jos mahdollisella ostajalla ei ole Mountain Lionia hankittuna, on ainoa mahdollisuus viedä kone Applen huoltoon, jossa ohjelma asennetaan koneeseen. Asennuksen jälkeen on taas tekijänoikeudet kunnossa, mutta jälleenmyynti tuottaa jälleen ongelman, sillä seuraavalle omistajalle ei saa luovuttaa konetta ohjelmiston kanssa, jos ei ole ohjelmistolevykkeitä mukana ja taas on koneen ohjelmistot poistettava. Ja tämä edellä mainittu koskee tietenkin vain levykkeillä varustettuja koneita.
Toisaalta, voihan mennä huutonettiin ostamaan "virallisen" Mountain Lionin alennetulla hinnalla ja uskotella itselleen, että toimitaan oikein.
Tässä linkki menneistä Mountain Lion-kauppakohteista (linkki vanhenee parissa kuukaudessa):
http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?o ... e=&bidder=
-
Viesti Kirjoittaja RiCe »
Toimiipas:tómppu kirjoitti:Ei toimi hajonneella tai täysin uudella levyllä - tietenkään. Siitähän tässä on juuri kyse.
OS X:n Internet-palautus
Uudet Mac-mallit, jotka on julkistettu sen jälkeen kun OS X Lion tai OS X Mountain Lion tuli yleisesti saataville, käyttävät automaattisesti OS X:n Internet-palautustoimintoa, jos palautusjärjestelmä (yllä mainittu Komento-R-menetelmä) ei toimi. Toiminto on kätevä tilanteessa, jossa käynnistäminen palautusjärjestelmästä ei onnistu (esimerkiksi jos kovalevy lakkasi vastaamasta tai asensit uuden kovalevyn, johon ei ole asennettu OS X:ää). OS X:n Internet-palautus mahdollistaa Macin käynnistämisen suoraan Applen palvelimelta. Järjestelmä testaa nopeasti muistin ja kovalevyn laitteisto-ongelmien varalta.
-
Vau, okei myönnän olleeni väärässä ja pahoittelen. Täytyy myöntää etten alunperin lukenut artikkelia alkua pidemmälle.RiCe kirjoitti: Toimiipas
Mielenkiintoista olisi tietää minkä käyttöjärjestelmäversion tuo internet palautus koneeseen asentaa, tarvitaanko prosessissa Apple ID-tunnuksia ja minkälaisen lisenssin alle palautettu järjestelmä kuuluu. Mikäli kaikki menee hyvin niin tuohan voisi olla oiva tapa käytettyjen koneiden myyntiin ilman huolia lisenssin väärinkäytöstä.
Muoks. Tosin tämän artikkelin mukaan homma ei syystä tai toisesta välttämättä toimi kaikilla ominaisuutta tukevilla koneilla:
Toivotaan että kyse on vain uuden ominaisuuden alkukankeudesta ja että tästä voisi tulla oikeasti hyödyllinen tapa saada kone pystyyn kun kaikki muu menee pieleenHowever, in my testing, this didn’t work on every Internet Recovery-capable Mac.
-
Viesti Kirjoittaja lauri_hoefs »
Oletko varmistanut jostakin mitä tuo eteenpäinmyyntikielto tarkalleen tarkoittaa?nemac kirjoitti:Hinta kuulostaa melko kovalta kun vertaa Retail-version hintaa, mutta halvalta kun tietää, että Retail-versiot eivät käy. Lion ja Mountain Lion kyllä käyvät, mutta niitä ei saa myydä eteenpäin jos ne eivät ole olleet ensiasennuksessa mukana.
Tuo kuulostaa täysin tavanomaiselta OEM-levyltä, ja tuolla tekstillä se erotetaan Retail-versiosta jonka lisenssi ei ole sidottu yhteen koneeseen. Tuo tarkoittaa siis, että et saa myydä levyjä erikseen, mutta koneen mukana voit ne myydä, koska kone sisältää tarvittavan lisenssin. Näin ehdot menevät Windows-koneissa, joiden palautuslevyistä (niin varaosina ostetuista, että mukana tulleissa) löytyy aina vastaava teksti.
Palauttaa koneen mukana tulleesta versiosta uusimman päivityksen. Eli esim. 10.7:lla myytyyn koneeseen palautuu tällä hetkellä 10.7.5, vaikka koneelle olisi App Storesta ostettu 10.8. Mitään tunnuksia ei tästä johtuen tarvita, eikä lisenssisotkua myöskään koneen omistajan mahdollisesti vaihtuessa ole.tómppu kirjoitti:olisi tietää minkä käyttöjärjestelmäversion tuo internet palautus koneeseen asentaa, tarvitaanko prosessissa Apple ID-tunnuksia ja minkälaisen lisenssin alle palautettu järjestelmä kuuluu. Mikäli kaikki menee hyvin niin tuohan voisi olla oiva tapa käytettyjen koneiden myyntiin ilman huolia lisenssin väärinkäytöstä.
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Esmes Jenkeissä näitä käytettyjä koneita myyviä puljuja on vaikka millä mitalla, ja ei näytä vaikuttavan niiden myyntipolitiikkaan mitenkään - kone myydään käyttiksellä joka on ollut tehtaalta messissä ja on käyttäjän/ostajan vastuulla hommata laisenssi tavalla tai toisella niiden käyttämiseen (joko myyjältä/Applelta/Jeesukselta).
Ja kahdenvälinen kauppa tai sen "laillisuus" ei oikeastaan kuulu/sen valvonta edes kolmannelle osapuolelle.
-
Suhteellisen tuoreena Mac-käyttäjänä kiinnostaa tietää toimiiko OS X:n lisensointi samalla tavalla kuin Windowsin, eli että lisenssejä on kahta päätyyppiä (jos ei lasketa volyymilisensointia, oppilaitoslisensointia jne. jne.)pallo kirjoitti:Lisenssi on nimenomaan lisenssi, käyttäjä ei omista käyttistä vaan oikeuden käyttää softaa. Jos myyjäpuoli myy koneen käyttiksellä ja ostajapuolella on lisenssi sen käyttöön, mitään ongelmaa ei olle (myyjä ei siis edelleenkään omista niitä asentamiaan bittejä missään vaiheessa). IMHO®.
Esmes Jenkeissä näitä käytettyjä koneita myyviä puljuja on vaikka millä mitalla, ja ei näytä vaikuttavan niiden myyntipolitiikkaan mitenkään - kone myydään käyttiksellä joka on ollut tehtaalta messissä ja on käyttäjän/ostajan vastuulla hommata laisenssi tavalla tai toisella niiden käyttämiseen (joko myyjältä/Applelta/Jeesukselta).
Ja kahdenvälinen kauppa tai sen "laillisuus" ei oikeastaan kuulu/sen valvonta edes kolmannelle osapuolelle.
OEM: Koneen mukana seuraa lisenssi (josta osoituksena Windows-koneiden kohdalla lisenssitarra koneessa). Tätä lisenssiä ei voi siirtää toiseen koneeseen, mutta se siirtyy koneen mukana aina uudellekin käyttäjälle.
Retail: Erikseen ostettu lisenssi, joka ei ole sidottu tiettyyn koneeseen, vaan käyttäjään. Tämän voi asentaa aina uuteen koneeseen vanhasta luopuessaan, tai tahtoessaan tietysti antaa koneen mukana.
Olen tähän saakka kuvitellut OS X:n lisensoinnin toimivan samalla tavoin, mutta onko lisenssi kuitenkin myös koneen mukana tulevassa käyttiksessä sidottu levyihin? Kuulostaa erikoiselta, mikäli levyjä kuitenkin saa tilattua Applelta "varaosina" nimenomaan tietylle koneelle.
Edit. Olen siis tulkinnut, että tuo internetpalautus perustuisi nimenomaan tälle lisensointimallille: koneen mukana tullut lisenssi on vastaava kuin OEM-lisenssi, ja sidottu koneeseen myös omistajan vaihtuessa. Levyjä uudempien koneiden mukana ei ees tule. App Storesta ostettu päivitys taas on Retail-tyyppinen, ja sidottu käyttäjän Apple-tunnukseen. Vai olenko tulkinnut väärin?
-
Viesti Kirjoittaja pallo »
Mielestäni, IMHO, tulkintasi on aikalailla hyvähkö.
Tästähän täällä on jotkut halunneet vääntää omia valistuneita tulkintojaan laillisuuksista/laittomuuksista, vaikken omaanikaan voi oikeaksi todistaa. Softan käyttö on kuitenkin käyttäjän vastuulla, oli tulkinta mikä tahansa.
-
Huoltotilaukseen tulee koneen sarjanumero ja selitys miksi levykkeet tarvitaan. "Levykkeet hävinneet" riittää. Kun levykkeet saapuvat, on levypussissa koneen sarjanumero, tilaajan nimi- ja yhteystietotarrat. Itse levyssä ei lue mitään koneen numeroa. Ko. levyke käy kaikkiin saman mallisarjan koneisiin. Maksoin 29 euroa käyttiksestä, eli lisenssi on maksettu kyseiseen koneeseen nyt kaksi kertaa. Kun luovutan levyn/levyt, minulla ei ole enää lisenssiä, eli dataa jolla asentaisin sen johonkin samanlaiseen koneeseen. Tuote on ostettu huoltotoimenpiteenä, ei Apple Storen aplikaationa, jolloin se ei ole enää käytettävissäni. Uuden koneen hinta sisältää aina lisenssimaksun. Applen lisenssin idenfiointi perustuu levykkeisiin niissä malleissa joissa levykkeet ovat olleet mukana. Seuraavan sukupolven lisenssit perustuvat koneen sarjanumeroihin. Periaatteessa aikasempienkin koneiden lisenssit ovat perustuneet sarjanumeroihin, mutta virallisesti levykkeet ovat olleet ikäänkuin fyysisnen todiste käyttöoikeudesta. Tämän foorumin kauppapaikalla on kielletty myymästä Applen valmistamia tietokoneita Applen käyttöjärjestelmällä, mikäli ohjelmistolevykkeet eivät seuraa koneen mukana. Korjatkaa jos olen väärässä.lauri_hoefs kirjoitti:Olen tähän saakka kuvitellut OS X:n lisensoinnin toimivan samalla tavoin, mutta onko lisenssi kuitenkin myös koneen mukana tulevassa käyttiksessä sidottu levyihin? Kuulostaa erikoiselta, mikäli levyjä kuitenkin saa tilattua Applelta "varaosina" nimenomaan tietylle koneelle.
-
Viesti Kirjoittaja atheos »
Menee juuri noin eli koneen esiasennettu Lion ja uudemmat ovat konekohtaisia lisenssejä ja seuraavat konetta sarjanumeron perusteella. Näin se on periaatteessa mennyt aiemminkin, mutta nyt ei vaan ole levyjä mitä hukata. iLifen siirto ei tietääkseni onnistu, vissiin Apple haluaa edes jotain rahaa käytetyistä koneista tuolla tavalla...lauri_hoefs kirjoitti:Edit. Olen siis tulkinnut, että tuo internetpalautus perustuisi nimenomaan tälle lisensointimallille: koneen mukana tullut lisenssi on vastaava kuin OEM-lisenssi, ja sidottu koneeseen myös omistajan vaihtuessa. Levyjä uudempien koneiden mukana ei ees tule. App Storesta ostettu päivitys taas on Retail-tyyppinen, ja sidottu käyttäjän Apple-tunnukseen. Vai olenko tulkinnut väärin?
App Storesta ostettu käyttislisenssi on puolestaan Apple ID -kohtainen ja idealla "yksi käyttäjä, monta konetta" tai "monta käyttäjää, yksi kone", riippuen onko ostaja yksityinen, yritys vai oppilaitos. Ainakin oppilaitoksille on myös määrälisenssejä jotka tietääkseni toimitetaan latauskoodeina. Vähän tuo lisensointi vielä hakee muotoaan mutta toivotaan, että Apple saa sen kasaan järkevästi. Suurimmat ongelmat ovat määrälisenssien käyttö yhdellä Apple ID:lla sekä lisenssien siirto ja myyminen eteenpäin. Nämä olisivat vielä aika helppo toteuttaa mutta jostain syystä Apple ei sitä tee.
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
Oli itselläkin tieto hieman vajavaista, mutta niin oli monella muullakin. Tämä palvelun tomintahan perustuu juuri yhteisen keskustelun tuomaan tietoon. Tämän ketjun sisällä tuli monenlaista tietoa esiin, jota olisi aika hankala lähteä erikseen etsimään. Nythän tämä tieto on täältä saatavissa ja helposti.
-
Tähän toivoisin vielä selvennystä, sillä lisenssi ja asennusmedia menevät usein sekaisin. Jos lisenssi on sidottu sarjanumeroon, mitä merkitystä on sillä seuraavatko asennuslevyt koneen mukana? Jo itse kone on fyysinen todiste sen mukana tulleesta lisenssistä. Eli onko vaatimus fyysisistä levyistä käyttöoikeuden todisteena myös koneen mukana tulleen käyttiksen kohdalla Applen käyttöehtojen asettama vaatimus, vai onko kyseessä keskustelupalstalla syntynyt tulkinta?nemac kirjoitti:Maksoin 29 euroa käyttiksestä, eli lisenssi on maksettu kyseiseen koneeseen nyt kaksi kertaa. Kun luovutan levyn/levyt, minulla ei ole enää lisenssiä, eli dataa jolla asentaisin sen johonkin samanlaiseen koneeseen. Tuote on ostettu huoltotoimenpiteenä, ei Apple Storen aplikaationa, jolloin se ei ole enää käytettävissäni. Uuden koneen hinta sisältää aina lisenssimaksun. Applen lisenssin idenfiointi perustuu levykkeisiin niissä malleissa joissa levykkeet ovat olleet mukana. Seuraavan sukupolven lisenssit perustuvat koneen sarjanumeroihin. Periaatteessa aikasempienkin koneiden lisenssit ovat perustuneet sarjanumeroihin, mutta virallisesti levykkeet ovat olleet ikäänkuin fyysisnen todiste käyttöoikeudesta. Tämän foorumin kauppapaikalla on kielletty myymästä Applen valmistamia tietokoneita Applen käyttöjärjestelmällä, mikäli ohjelmistolevykkeet eivät seuraa koneen mukana. Korjatkaa jos olen väärässä.
Minun tulkintani on, että maksoit asennuslevyistä ja niiden toimituksesta, et itse lisenssistä joka sinulla jo oli. Vai onko esimerkiksi Applen tuki tilauksen yhteydessä antanut ymmärtää käyttöoikeuden olevan sidottu nimenomaan levyihin?
Olen ymmärtänyt, että mainittu kielto Hompussa koskisi koneen myymistä ilman levyjä muulla kuin mukana tulleella käyttiksellä. Jos tulkintani on virheellinen ja sääntö todella koskee myös alkuperäistä käyttistä, niin Hompun kielto perustuu ehkä hieman varovaiselle laintulkinnalle, ja pyrkimykselle kitkeä oikeasti laitonta tai epärehellistä toimintaa myyntipalstalta, jolloin se tietysti on varsin perusteltu.
-
En ole todellakaan aivan satavarma asiasta. Jos ostaa esim. Retail-levyn, lisenssi tulee levyn mukana. Jos ostaa useamman levyn, on useampia lisenssejä. Näissä toimii ainakin lisenssi ikäänkuin levyn mukana. Jos kadotan alkuperäiset levyt ja ostan Retail-levyn, saan koneeseen ainakin näkyvän lisenssin ja datan, ja voin palauttaa koneen alkuperäisasetuksiin, jos se Retail-levy toimii yleensäkään asennuksessa. Apple Storessa on kanta, että Lisenssiä ei voi siirtää, jos ei ole asennusmediaa. Tämä olen tarkistanut soittamalla Apple Storeen. Tämä asennusmedia näyttää olevan rajaviiva niihin malleihin, joissa se on levykkeinä. Varmaan asiasta voidaan käydä jonkinlainen eipäs, juupas konsertti, mutta itse olen kuitenkin asian tarkistanut. Apple voi omalla tulkinnallaan ikäänkuin poistaa vanhempia koneita markkinoilta, sehän ei ole uutta media-alan valmistajilla. Esim. Nokia osti aiemmin vanhempia puhelimia markkinoilta, jolloin sillä oli suurempi sauma myydä uusia. Tavalliselle käyttäjälle näiden rajavetojen kanssa ei tule yleensäkään ongelmia, sillä jos on levykkeet hävinneet, lainataan kaverilta tai ladataan vertaisverkosta media itselle ja sillä selvä. Ei näihin puututa yleisellä tasolla. Osa Applen huoltoliikkeiden tarkastamista ja käyttökelvottomiksi julistetuista tuotteista on ollut ainakin oman kokemukseni mukaan täysin toimivia tuotteita. Vakuutusyhtiöt maksavat kotivakuutuksesta uuden tuotteen tilalle ja Applella hymyillään myynnin kasvusta. Hajonneen tuotteen saa yleensä mukaan tarkastuksen jälkeen. Vakuutuksenottaja voi myydä tuotteen eteenpäin kattaakseen kotivakuutuksen omavastuuosuuden. Levykkeet ja kone myydään erikseen tai yhdessä. Kukaan ei puutu siihen, että tuotteen levykkeet myydään eteenpäin, oli niissä lsenssi tai ei. Loppupelissä valmistaja määrää rajat pitkälle oman mielensä mukaan. Joskus jos asialla on yleisesti jonkinlainen suurempi merkitys, ottaa kuluttaja-asiamies valituksesta asian laajempaan käsittelyyn. Tällöin yhtiöiden tekemät rajaukset kuluttajalakien soveltamisesta usein mitätöidään. Voisihan tämänkin asian tarkistaa juridisesti, mutta onko kellään kuitenkaan haluja lähteä kokeilemaan asiaa tosissaan.Tähän toivoisin vielä selvennystä, sillä lisenssi ja asennusmedia menevät usein sekaisin. Jos lisenssi on sidottu sarjanumeroon, mitä merkitystä on sillä seuraavatko asennuslevyt koneen mukana? Jo itse kone on fyysinen todiste sen mukana tulleesta lisenssistä. Eli onko vaatimus fyysisistä levyistä käyttöoikeuden todisteena myös koneen mukana tulleen käyttiksen kohdalla Applen käyttöehtojen asettama vaatimus, vai onko kyseessä keskustelupalstalla syntynyt tulkinta?
Widows-pohjaisissa käyttöjärjestelmissä on vakuutena lisenssistä tarra. Data on ikäänkuin asennusmediaa, mutta siihenkin liittyvät selkeästi tekijänoikeudet, jolloin levykkeen kopioiminen ei ole sallittua, niinkuin ei Applenkaan levykkeiden. Applella ei ole koneissa mitään tarroja, joten on luonnollista, että jokin asia on ikään kuin lisenssin vakuus. Vahvimmin ajattelen sitä, että se vakuus on levyke. Levyke toimii ikään kuin tarrana. Jos Windows-koneesta poistaa tarran, kone on ilman lisenssiä. Vaikka Windows-koneiden tarraa ei saisi myydä yhtiön mukaan irrotettuna toiselle käyttäjälle, on tämäkin asia lainvoimaton. Muistaakseni tästä on käyty lähiaikoina tiukka kädenväänto ja hävijänä olisi ollut Microsoft.
Tämä foorumihan on sidoksissa Applen politiikkaan ja toimii ikään kuin kolmantena osapuolena valvomassa kauppapaikalla Applen etuja. Poistaahan kunnon valvonta muitakin haittoja samalla. Jos haluaa myydä tällä kauppapaikalla tuotteita, joutuu ottamaan huomioon kauppapaikan ylläpitäjän esittämät velvoitteet ja säännöt. Myynti päättyy yleensä aika lailla nopeaan jos yrittää myydä jotain sääntöjen vastaista.
-
Siksi tuo vaatimus fyysisestä levystä koneen jo sisältämän lisenssin todentamiseksi tuntuu turhankin tiukalta, mutta jos Applen kanta on tämä, niin sitten on

Mainitsemasi kädenvääntö Windows-lisenssien osalta muuten on mielenkiintoinen esimerkki, ja ollut käyttäjille eduksi, sillä se on selkeyttänyt paljon käytäntöjä erityisesti käytettyjen tietokoneiden ja ohjelmistotuotteiden markkinoilla.
Windows-lisenssit olen jo jonkin aikaa hankkinut tarvittaessa saksalaiselta nettihuutokauppasivulta. Sikäläinen tuomioistuin päätyi jo useampi vuosi sitten siihen, että Microsoftin End User Licence Agreement ei esim. OEM-lisenssin edelleenmyymistä koskevine rajoituksineen ole lainvoimainen, sillä Saksan (eikä Suomenkaan) laki ei tunnusta ns. sanelusopimuksia. Lisäksi koska lisenssi on erillinen asennusmediasta ja jo sinällään tosite käyttöoikeudesta voi asennukseen täysin laillisesti käyttää mitä hyvänsä lähdettä, oli se sitten alkuperäinen lisenssin mukana tullut levy, kaverilta lainattu tai Digitalriveriltä (MS:n virallinen jakelija) downloadattu. Käyttöoikeus on sidottu lisenssitarraan, jonka myymistä eteenpäin Microsoft ei voi sanelusopimuksella estää.
-
Viesti Kirjoittaja kinkki »
http://www.jussipennanen.com
-
Viesti Kirjoittaja Fixx »
Tottakai. Asennus-DVD:llä on mukana levytyökalu.kinkki kirjoitti:Onko mitään keinoa miten voisin alustaa kiintolevyn ihan tyhjäksi ja asentaan olemassa olevilla esim. snoukka leolla siihen ihan uuden käyttiksen? Tai sitten esim. juurikin tuolta netti asennuksen kautta??? Onko mitenkään mahdollista? siis alustaa levy ja sitten asentaa siihen puhdas asennus?
-
Viesti Kirjoittaja kinkki »

http://www.jussipennanen.com
-
Viesti Kirjoittaja Rujoenkeli »
-
Viesti Kirjoittaja Hepo »
Itse en omista enkä siten voi asentaa Lionia vanhemmalle koneelleni, jossa taas ei toimi ML. Englanninkieliseltä foorumilta luin, että Lionin saattaisi saada ostettua AppStoren kautta, jos ottaa Appleen ensin yhteyden. En ole vaivautunut kun vieläkin epäilen että SL on parempi kuin Lion.
MacBook3.1 | 2.2GHz Intel Core 2 Duo | 4GB | 640GB | 12/2007
iPhone 5S 32GB + iPad2 32 GB Wi-Fi 3G + iPod Nano 3gen ja 6gen + ATV3
Palaa sivulle “Käyttöjärjestelmät”
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka