tuomaril kirjoitti:Kone ei näy näköjään edes tutkassa tällä hetkellä.
Pieni oppitunti tutkista ja transpondereista lienee paikallaan...tuomaril kirjoitti:Siperiassa koukannut A340 näkyy tutkassa nyt!
Se kone ei kadonnut tutkasta missään vaiheessa. FlightRadar ei saa tietojaan tutkajärjestelmistä, se lukee ihan FR:n sivuillakin.
Ilmailussa käytetään pääsäntöisesti kahta tutkajärjestelmää, PSR ja SSR - Primary Surveillance Radar ja Secondary Surveillance Radar. PSR on se järjestelmä, joka lähettää mikroaaltoa taivaalle ja paikantaa lentävät esineet (myös pilvet, sääpallot jne) takaisin tulevan heijastuksen paljastamina. Häivekoneet yrittävät minimoidan tämän heijasteen, mutta täysin siltä ei nykytekniikalla voida suojautua. SSR lähettää myös radiopulsseja taivaalle, mutta niiden osalta myös lentolaitteen pitää osata tehdä jotain; niissä oleva transponderi tunnistaa pulssin ja vastaa siihen sopivalla sanomalla (mm. koneen tunniste, suunta, korkeus, squawk ja muuta tarpeellista/tarpeetonta tietoa). Ilmavalvonta (kansankielellä lennonjohto) perustuu SSR:ään.
FR poimii tietonsa näistä transpondereiden lähettämistä sanomista. Koska ne ovat sähkömagneettista säteilyä, ne leviävät myös muualle kuin sinne tarkoitetulle SSR:lle. Innokkaat amatöörit ovat pystytelleet "vastaanottoasemia" sinne sun tänne ja lähettävät nämä tiedot FR:lle, joka sitten laskee tämän amatööriverkon näkemät koneet ja plottaa ne kartalle. Tarkkuus on hyvä, muttei yllä PSR+SSR-tasolle.