hatey kirjoitti:Eikös tuo ole perimää wanhalta kaasutinajalta? Kaasutinmoottorissahan polttoaineen syöttö ei katkea moottorijarrutuksella eli bensaa menee tyhjäkäyntipiirin kautta, vaikka läppä olisikin kiinni. Ruiskumoottoreissa bensan syöttö katkeaa. Hmm..mutta toisaalta kaasutinmoottorihan käy kyllä silloin tyhjäkäyntiä, oli se vapaalla tai moottorijarrutuksella. Siinä ei pitäisi olla mitään eroa?
Jos moottorijarrutat kaasarivehkeellä, niin kulutus saattaa jopa nousta. Moottori kiertää korkeammilla kierroksilla ja imee enemmän ilmaa (ja bensaa) kaasarin läpi. Ruiskukoneella voi tuon bensansyötön katkaista kokonaan moottorijarrutuksen ajaksi. Kaasarikoneella se ei onnistu (siis ei ilman ylimääräisiä elektroniikkavirityksiä).
Itte ajoin aikoinaan ABC-kortin ja siellä kuormurin hytissä oli melkeinpä sääntö käyttää moottorijarrutusta. Intissä ajoin E-kortin ja siellä tuli opettajalta melkein turpaan jos loivassa alamäessä koski jarrupolkimeen.
Siellä on lattiassa lisäksi sellainen pieni namiska*, jota painamalla koneesta lähtee tajuton röpötys ja vauhti hidastuu entisestään.
*)
Pakokaasujarru.
MBP 14" M1 Pro (2021) + MBA M2 (2022) + MBP 13" (mid 2014) + iPad (2022) + iPad (2018) + iPad Air2 + iPhone 16 Pro Max
Plus (alati pienenevä) läjä eri kilpailijoiden kamaa.