Mikael K. kirjoitti:Se lumien kasaaminen Vantaalle oli vitsi... Vakavasti sanottuna ihmettelen sitä miksi ongelmassa ei käytetä avuksi yliopistoja tutkijoineen? Luulisi sieltä löytyvän ammattiapua, niin että ongelma ratkeaisi ilman budjetin halkeamista. Ainoa väitteeni on edelleen se, että toisissa kaupungeissa lumityöt hoidetaan paremmin kuin toisissa. Syitä siihen voisi pohtia yliopistoissakin ja etsiä tutkijoiden voimin avaimia ongelman hoitamiseen pois päiväjärjestyksestä. Eikös niitä insinöörejä juuri kouluteta vastaamaan tällaisiin kysymyksiin?
Älä nyt lennä takamuksellesi jos kerron sen suuren salaisuuden että kyseesä on ihan sellaisesta asiasta kuin "raha".
Noissa pienemmissä maakuntataajamissa lumesta vain ei muodostu ongelmaa jos traktorikuski saa aurattua sen siihen kevyenliikenteenväylän viereen puskaan samalla kadunaukaisun vaivalla mutta kannattaa ottaa taskulaskin käteen ja estimoida sitä paljonko paalua pitäisi pistää siihen että kaikki stadiin satava lumi oikeasti ajettaisiin parinkymmenen kilometrin päähän ja vielä about reaaliajassa jottei kengät likaannu & kuinka monen sadan kuorma-auton armada pitäisi olla hälytysvalmiudessa jotta aamulla on kadut puhtaat..
Kuinka monta kuutiota lunta yksi suomenlahdelta iskevä pyry tuottaa 20 cm lumentuotollaan*, yhden auton kapasiteetti, yhden tyhjennysrundin aika, polttoainekustannukset, tuntipalkat, auton kiinteät kustannukset jne.. siitä se lähtee.
Lumi kun on enemmän tai vähemmän fyysinen realiteetti jonka hoitamiseen eivät teoriat ja filosofoinnit auta. Joko sen siirtämiseen tarvitsee tehdä sataneeseen määrään suoraan verrannollinen määrä fyysistä työtä joka kuluttaa energiaa ja sitäkautta rahaa tai sitten sen sulattamiseen tarvitsee lyödä sataneeseen määrään suoraan verrannollinen määrä energiaa ja sitäkautta rahaa.
*) helpotetaan asiaa sillä että yhdelle ainokaiselle neliökilometrille tuollainen pyry heittää lunta 200 000 kuutiometriä eli Pallon statistiikalla 10 000 autokuormallisen verran ja tuo voi näillä leveysasteilla pudota alas muutamassa hassussa tunnissa. Eli esim pelkästä Etu-töölöstä pitäisi pystyä ajamaan tuon verran autokuormia jotta elämä helpottuisi. Tai no, puolitetaan helppoon 5000 jos ajatellaan että lumi pakkaantuisi kuormattaessa. 1000 autokuskia saattaisi selvitä siitä aamuyön aikana jos kadut vetäisivät ja paikalla olisi riittävästi kauhakuormaajia.
Ja tuo vasta Etu-töölössä. Kamppiin tarvittaisiin jo samanlainen operaatio.. ja Punavuoreen, Eiraan, Kaartinkaupunkiin, Kluuviin, Kruunuhakaan, Kallioon jne..
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.