Mikael K. kirjoitti:Olennaisena pidän sitä, että löytäisin tilanteen tunnelman. Mainitussa kuvassa oli lisäksi tarkoitus kokeilla miten saan vanhahkolla kameralla terävyysalueen hallintaan, kun kohde liikkuu hieman satunnaisesti. Moottoripyörän ja kuskin liike on se juttu, jonka halusin saada kuvaan mukaan.
Hmmm... jos olisi pakko ottaa kuva moisesta tilanteesta moisessa betoniakvaariossa moisesta kohteesta ja pitäisi löytää tilanteen
tunnelma, lähestyisin kuvausta toisin.
Ihmistä kiinnostaa ihminen. Tuossa tilanteessa itse objekti on kypärän takaa kasvoton, persoonaton olio. Hänestä ei irtoa mitään, jolla "tunnelmaa" saisi vangittua. Eri asia olisi, jos kuskilla olisi avokypärä ja saisit hänen ilmeitään vangittua. Esimerkiksi, jos kuskin kaatuessa saisit vangittua tilanteen juuri ennen kun hänen lärvinsä iskee betoniin ja ilmeestä pystyisit lukemaan
"kohta Reinoa sattuu leukaan". Silloin itse kuski olisi katsojasta kiinnostava.
Ideasi on "liikkeen näkyvyys". (Yleensä tätä selitystä käytetään kun kaluston resurssit eivät veny liikkeen pysäyttämiseen, ollaan yhden vaihtoehdon loukossa muiden optioiden olle "no-can-do"). Kuvan Exifistä näin, että rungon ja optiikan huomioiden pyrkimys oli
johonkin, sillä ISO oli tilanteeseen ja runkoon nähden alhainen (1000)), suljinajan (1/60) ollessa mielestäni "merkillinen". Ei hidas, ei nopea, sellainen hajuton ja mauton perusluterilainen suljinaika tilanteeseen ja tunnelman vangitsemiseen nähden.
Mitä olisin tehnyt toisin kalustollasi, jota olisin paremmin pystynyt vangitsemaan tilanteen "tunnelman"?
Olisin ensinnäkin puskenut ISO 3600:aan. Valotusajan olisin laskenut puoleen eli 1/30:een. Lonkalta laskien tuolla kombinaatiolla voisin himmentää n 3 aukko lisää eli tuonne 8 tienoille. Miksi näin?
"Tunnelman" vangitsemiseksi olisin tarkentanut väkijoukkoon (kasvoihin) ja laittanut tarkennuksen pois päältä. Olisin pyrkinyt etsimään rajauksen, jossa katsojat olisivat hieman lähempänä mopoilijaa (rajaus enemmän oikealle). Lisääntynyt syvyysterävyys olisi antanut pelivaraa, vaikka katsojat eivät olisi aivan samassa tasossa. (teräviä kasvoja paikallaan olevista katsojista). Samalla optiikkasi olisi toiminut teknisesti parhaalla alueella.
Objektiivisi polttovälillä ja 1/30:n valotusajalla on vielä mahdollista ottaa terävä kuva katsojista (ainakin osan kasvoista) samalla kuin mopo-Einarin liike lisääntyy. (jos olisi triffidi käytössä, laittaisin kameran triffidille, oikea rajaus ja odottaisin ratkaisevaa hetkeä, näin kuva olisi terävyydeltään vielä parempi)
ISO 3600 lisäisi vähän kuvan kohinaa, mutta 5D kestää moisen mainiosti, (samalla saat syyn päivittää LR4:een jossa on loistava kohinanpoisto, jos se kohina nyt joitakuita häiritsee)
Mitä imaginaarisessa betoniakvaario-kuvassani pörrääjästä näkyisi?
Epämääräinen liikkeessä oleva objekti tekemässä temppuja. Kuvassa kymmenen tai parikymmentä katsojaa kasvoineen, jotka seuraavat pörrääjää silmä kovana, erilaiset ilmeet kasvoillaan. Näkyy jännitystä, pettymystä (kun ei kaadu) ihailua, näkyy ties mitä...
Moinen kuva palkitsisi katsojan, koska ihmiskasvot ovat ihmiselle kiinnostavia. Voisimme lukea tunteita ja siten saada emotionaalinen suhde kuvaan. Silmämme ja ajatuksemme tekisivät monta keikahdusta ja matkaa kuvassa. Sitä ei ohitettaisi noin vain.
Nyt katsojaa ei palkita. Kuvassa on melkein epäterävä pörrääjä ja joukkoa epäteräviä katsojia, joista katsojista ei saa mitään tolkkua. "Aha, epäterävä pörrääjä ja joukko epämääräisiä hattivatteja betoniarkussa, seuraava".
Mikä parasta tässä kaikessa? Hinta 0€.
kaappaus 2013-5-31 kello 19.43.48.jpg
Ps. Siis ylläollevassa on kyse nimen omaan
"terävyysalueen hallinnasta". Jos se mielestäsi on kuvassasi kohdallaan, niin olet kaiken avun ulottumattomissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jo vuodesta 2004 - "foorumin käyttäjille pahaa mieltä ja ylimääräistä harmia foorumin henkilökunnallekin"