iBookia olen iloisesti käytellyt kuukauden päivät. Pihi kun olen, hankin koneen 40G:n kiintolevyllä. Tiesin kyllä, että järjestelmä vie osansa, mutta yllätys oli, että vapaata tilaa oli vain 25Gigaa. Nyt kun olen vähän konetta käytellyt, ei tilaa ole enää kuin alle 20Gtä. Tällä menolla huhtikuussa pitää hankkia uusi kone kun tämä menee tukkoon. Kyselin vähän Applecaresta, mitä voisin turvallisesti heittää pois vakioasennetuista kohteista, mutta siellä suositeltiin olla kajoamatta mihinkään, ettei poista lasta pesuveden mukana. Onkohan näin? Kirjasimiakin on tekstinkäsittelyohjelmassa joitakin Itä-Mongolian aakkosia myöten, niitä harvemmin tulee käytettyä.
Ja onko mitään ohjelmaa, jolla voisi pitää lukua kiintolevyllä olevasta materiaalista- ja heittää tarpeen tullen turhia kohteita pois?
Kiintolevy hupenee
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
10 viestiä
• Sivu 1/1
-
Kiintolevy hupenee
Viesti Kirjoittaja Cantor »
-
Re: Kiintolevy hupenee
Viesti Kirjoittaja marc »
Kyllä sieltä voi poistella ylimääräisiä tietoja kuten juuri Itä-Timorin ja esim. tulostinajureita. Tärkeintä on tosiaan, että tietää mitä on heittämässä pois. Gigan verran saattaa hyvinkin saada lisää tilaa. HO:ssa asiasta on keskusteltu mm. täällä. Tuosta linkistä löytyy tietoa myös niistä tarkoitukseen sopivista ohjelmista.
MacBook Pro 13" Core i5 2,3GHz, 4Gt | MacMini C2D 2GHz, 4Gt | eMac G4 1GHz (ATI), 1Gt | iMac G3 DV 400, 544Mt
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Fontit vie niin vähän tilaa, että niiden poistamiseen en lähtis. Varsinkin kun sillä tavalla saa helposti koneen koko lailla solmuun. Ylimääräiset kielet saa poistettua mm Monolingualla ja kirjoitinajureita voi tuhota. Ainakin eri kieliversioita. Ne ovat: Kirjasto/Printers/PPDs/Content/Resources kansiossa. Itse olen poistellut kaikki muut paitsi en.lproj ja fi.lproj kansiot.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja spiidi78 »
Varmaan iWorkin ja MS Officen kokeiluversiot kannattaa ainakin hävittää. Sit siellä on varmaan nippu niitä mukanatulleita pelejä. Kyllä noista irtoo ainakin tilaa.
-
Viesti Kirjoittaja Erño »
Ja cocktail-nimisellä ohjelmalla saa poistettua turhat lokitiedostot sun muut. Suosittelen!
Arch Linux/KDE Plasma
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
NZXT H1| R7 5700G | RX6800XT/Vega 8|32GB RAM
Samsung Galaxy S10e
Paennut puutarhasta.
-
Viesti Kirjoittaja Bwoy »
Sama tilanne mulla, umpivihreänä mac-ihmisenä oon n. kuukauden verran nauttinut tuliterästä ibookistani, mutta hieman yllätys oli tuo kuinka vähän tuosta 40 gigasta jää jäljelle asennuksen jälkeen..Cantor kirjoitti:iBookia olen iloisesti käytellyt kuukauden päivät. Pihi kun olen, hankin koneen 40G:n kiintolevyllä. Tiesin kyllä, että järjestelmä vie osansa, mutta yllätys oli, että vapaata tilaa oli vain 25Gigaa. Nyt kun olen vähän konetta käytellyt, ei tilaa ole enää kuin alle 20Gtä. Tällä menolla huhtikuussa pitää hankkia uusi kone kun tämä menee tukkoon. Kyselin vähän Applecaresta, mitä voisin turvallisesti heittää pois vakioasennetuista kohteista, mutta siellä suositeltiin olla kajoamatta mihinkään, ettei poista lasta pesuveden mukana. Onkohan näin? Kirjasimiakin on tekstinkäsittelyohjelmassa joitakin Itä-Mongolian aakkosia myöten, niitä harvemmin tulee käytettyä.
Ja onko mitään ohjelmaa, jolla voisi pitää lukua kiintolevyllä olevasta materiaalista- ja heittää tarpeen tullen turhia kohteita pois?
No, itse ajattelin ratkaista homman ostamalla ulkoisen kovalevyn (160 gigaa irtoaa n. 100-150€) ja heittämällä sinne kaiken viihderoinan musiikkia lukuunottamatta. Lainasin kaverilta Lacien usb murikkaa kokeilua varten, ja toimii aivan mainiosti. Tietysti jos kaikki leffat sun muut pitää aina olla mukana niin käy hankalaksi..
Hauska foorumi muuten teillä!
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
Viesti Kirjoittaja Shark »
Vähäsen OT[:$]
Kannattaa siinä ulkoisen hankinnassa ottaa huomioon, että FireWire:llä varustettu on macia ajatellen parempi vaihtoehto. Eikä sitä hintaakaan lopuksi kovin suuresti lisää tule.
Itelläni Lacie 250Gb FW800 ja on se ihan toisesta ulottuvuudesta kun USB:hen vertaa.
Tuossa Laciessa kun on USB, FW400 ja FW800, niin voi verratakin[:)]
Kovon hommamisasioista täältä löytyy kyllä keskustelua useammastakin yhteydestä ja tässä yksi niistä.
Kannattaa siinä ulkoisen hankinnassa ottaa huomioon, että FireWire:llä varustettu on macia ajatellen parempi vaihtoehto. Eikä sitä hintaakaan lopuksi kovin suuresti lisää tule.
Itelläni Lacie 250Gb FW800 ja on se ihan toisesta ulottuvuudesta kun USB:hen vertaa.
Tuossa Laciessa kun on USB, FW400 ja FW800, niin voi verratakin[:)]
Kovon hommamisasioista täältä löytyy kyllä keskustelua useammastakin yhteydestä ja tässä yksi niistä.
Kännissä on kiva olla, henki haisoo ja kaatuuluttaa.
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Tiikerin saa mahtumaan 2,1Gt tilaan, kun jättää turhat printteriajurit ja kielet pois jo asennusvaiheessa. Jos ei aio käyttää Garagebandia, niin sitäkään ei kannata asentaa. Näin tuohon iBookin 40Gt levylle saadaan asennusvaiheessa loppujen lopuksi aika paljon tyhjää tilaa.
-
Viesti Kirjoittaja Bwoy »
Oho, kuulostaa hyvältä...AppleFarmer kirjoitti:Tiikerin saa mahtumaan 2,1Gt tilaan, kun jättää turhat printteriajurit ja kielet pois jo asennusvaiheessa. Jos ei aio käyttää Garagebandia, niin sitäkään ei kannata asentaa. Näin tuohon iBookin 40Gt levylle saadaan asennusvaiheessa loppujen lopuksi aika paljon tyhjää tilaa.
Saako turhuudet poistettua myös jälkikäteen? oisko pistää jotain ohjetta/linkkiä miten tehdään, täälläkin varmaan aiheesta keskusteltu jo aiemmin??
-
- Vuoden Homppulainen 2006
Viesti Kirjoittaja AppleFarmer »
Löysitkö nuo ohjelmat tuolta toisesta viestiketjusta (katso marcin viesti)? Ovat erittäin helppokäyttöisiä. Esim. PrinterRepairUtilityllä valitaan listasta minkä valmistajan ajurit poistetaan ja painetaan nappia.
DeLocalizer ja Monolingual toimivat samalla tavalla. Älä vain yritä poistaa englantia, koska se on (en tiedä jos se edes onnistuu) pakollinen kieli.
Eli noilla poistetaan jälkikäteen printteriajurit ja kielet.
DeLocalizer ja Monolingual toimivat samalla tavalla. Älä vain yritä poistaa englantia, koska se on (en tiedä jos se edes onnistuu) pakollinen kieli.
Eli noilla poistetaan jälkikäteen printteriajurit ja kielet.
10 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka