Samasta syystä kuin raskaalla liikenteelläkään ei ole nastoja. Ei tarvitse kuin katsoa taas suomalaisia maanteitä talven jäljiltä, niin ymmärtää hyvin miksei nastoja käytetä.arttula kirjoitti:Renkaista puheenollen... Olen aina ihmetellyt, miksei lentokoneissa ole nastarengaspakkoa talviaikaan. Luulisi, että kiihdytykset liukkaalta kiitoradalta sujuisivat paremmin, jos olisi nastat alla. Noh, varmaan syynä on se, että usein koneet lentävät paikkoihin, joissa ei ole lunta ja jäätä, joten siellä ne vain kuluttaisivat kiitoratojen pintaa liialti.
Lisäksi lentolaitteissa kiihdytys tapahtuu yleensä muilla avuin, kuin renkaan ja maanpinnan välisen kitkan ja momentin tuloksena - lisäkitkasta olisi lähinnä haittaa. Jarrutettaessa ja rullatessa nastoista olisi hyötyä, jos maan pinta on kunnolla jäässä (jota se lentokentillä hyvin harvoin on), mutta paljaalla asfaltilla metallipalat ovat itseasiassa liukkaampia kuin pelkkä kumi - kumi muotoutuu pinnan mukaan ja tarjoaa enemmän kitkapintaa kuin joustamaton metalli.