Liikenne
-
- Viestit: 21480
- Liittynyt: 27.11.2005 klo 22.21
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja arisel »
Voi myös olla kyse siitä, ettei reagointinopeus riitä käsittelemään niinkin montaa kuin kahta asiaa... Kun ei seurata muuta liikennettä, ei tiedetä missä muut ovat, kaikki tilanteet ovat yllätyksiä, ja sitten poukkoillaan miten sattuu. Typerimmät vielä tekevät sen ylinopeudella...
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-------------arisel kirjoitti:Monesti vilkun käyttämättömyys johtuu kyllä siitä, ettei kuski itsekään tiedä mitä on tekemässä, vaan nähdessään vapaata tilaa kääntää siihen asiaa sen kummemmin miettimättä...
Niin kuin tämäkin naiskuski:
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194814 ... dulla.html
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
JHA kirjoitti:Itseasiassa on. Jos edessä on kaistan täyttävä paku niin sen takaa ei ole juuri mitään näkyvyyttä siihen miten jono edessäpäin käyttäytyy. Jos edessä on pääasiassa henkilöautoja niin jarruvaloista näke hyvin 100-200m eteenpäin jolloin ajoa on pirun paljon helpompaa ennakoida ja omalta osaltaan pääsee tasoittamaan jonon kuminauhailmiötä.theinonen kirjoitti: Toinen kaistakin lähtee pois käytöstä heti muutaman sadan metrin jälkeen ja silti pitää päästä ohi 110 km/h kulkevasta pakettiautosta, jotta voi heti sen jälkeen ruveta köröttelemään edessä 50 km/h muiden kanssa jonossa.
------>EI MITÄÄN JÄRKEÄ.
Ei siinä mitään kuminauhailmiötä ole, jos kaikki ajavat samaa tasaista vauhtia sitä suurinta sallittua nopeutta. Se kuminauhailmiö tulee vasta siinä kun ohituskaista loppuu ja liikenne ohjataan viereiselle kaistalle, jolloin sillä viereisellä kaistalla ajavat joutuvat hidastamaan ja päästämään noita pässinpäitä väliin.
Miksi muuten siitä pakettiautosta sitten pitäisi päästä edes ohi, jos kyseinen pakettiauto ajaa jo siinä moottoritielle rampista tultaessa sen 110 km/h tunnissa ja tienpätkällä on 80 km/h rajoitus? Onko järkevää, että joudun sitten hetken päästä ohittamaan itse ja turhaan seilaamaan kaistojen välillä voidakseni ajaa omaa nopeuttani. Itse pysyn kyllä mainiosti muun liikenteen mukana tuolla kotterolla ja ei juuri ajettavuudeltaan henkilöautosta eroa.
-
- Viestit: 13087
- Liittynyt: 2.5.2009 klo 14.39
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Ehdottaisin, ettet ajaisi omaa nopeuttasi, vaan pysyisit siinä suurimmassa, joka on tiellä ajoneuvosi huomioiden sallittu. Teinitkään eivät provosoituisi ohittelemaan ja kaikilla olisi mukavaa.theinonen kirjoitti: Miksi muuten siitä pakettiautosta sitten pitäisi päästä edes ohi, jos kyseinen pakettiauto ajaa jo siinä moottoritielle rampista tultaessa sen 110 km/h tunnissa ja tienpätkällä on 80 km/h rajoitus? Onko järkevää, että joudun sitten hetken päästä ohittamaan itse ja turhaan seilaamaan kaistojen välillä voidakseni ajaa omaa nopeuttani.
![Neutraali [:|]](./images/smilies/icon_neutral.gif)
Vastus kysymykseesi: Ei ole järkevää, että joudut vaihtelemaan kaistoja, muttei myöskään ole järkevää vaihdella kaistoja kokoajan sen vuoksi, että on 30 km/h ylinopeutta.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Olen silti sitä mieltä, että riittävä turvaväli on ainoa tapa ehkäistä sitä kuminauhaefektiä ja kaikki muu on vain oman kiireen asettamista toisten kiireen edelle.
Ajoin muuten tuossa kohtaa ainoastaan siksi reippaammin, kun tiesin ettei siellä tehdä mitään töitä lähettyvillä ja ajan tuon pätkän lukuisia kertoja päivän aikana edestakaisin. Lisäksi siitä rampista on hyvä tulla ulos hiukan reippaammin niin pääsee turvallisesti liittymään hiukan pienempäänkin väliin.
-
- Viestit: 9640
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Juuri siksi. Pakettiautot haisevat pahalle, seilaavat kaistalla miten sattuu, peittävät näkyvyyden, kuskit ajavat liikennesäännöistä välittämättä, ovat rumia = punainen vaate autoilijalle.theinonen kirjoitti: pakettiautosta
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
------------Mikael K. kirjoitti:Pakettiautot haisevat pahalle, seilaavat kaistalla miten sattuu, peittävät näkyvyyden, kuskit ajavat liikennesäännöistä välittämättä...
Kumma kuinka huomio aina kiinnittyy tien päällä pullakuskeihin punaisissa pakuissaan. Onko kohteliaita pakukuskeja olemassakaan? Punaiset Transporterit ovat pilanneet kaikkien pullakuskien maineen. Mieluummin ajan moposkootterin perässä.
Tästä ohi heti:

-
- Viestit: 5705
- Liittynyt: 17.5.2006 klo 22.51
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Viizei »
Eli mitään perusteita ajaa ylinopeutta ei ollut.theinonen kirjoitti:Ajoin muuten tuossa kohtaa ainoastaan siksi reippaammin, kun tiesin ettei siellä tehdä mitään töitä lähettyvillä ja ajan tuon pätkän lukuisia kertoja päivän aikana edestakaisin. Lisäksi siitä rampista on hyvä tulla ulos hiukan reippaammin niin pääsee turvallisesti liittymään hiukan pienempäänkin väliin.
![Iso hymy [:D]](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Minkä näkyvyyden? Riittää kun näkee edellä olevan auton perän ja sen pidemmälle ei tarvitsekaan nähdä, koska kaikki tärkeät opasteet ovat semmoisessa paikassa jossa ne näkee joka tapauksessa.Mikael K. kirjoitti:Juuri siksi. Pakettiautot haisevat pahalle, seilaavat kaistalla miten sattuu, peittävät näkyvyyden, kuskit ajavat liikennesäännöistä välittämättä, ovat rumia = punainen vaate autoilijalle.theinonen kirjoitti: pakettiautosta
Onneksi on aina olemassa sellaisia vaihtoehtoja joilla pystyy pistämään jauhot suuhun tuon asenteen omaaville ihmisille, esimerkiksi Connectin X-Press versio sopii hyvin tuohon tarkoitukseen.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
No ei välttämättä, mutta ainakin minä ajan hiljaisesti ne kohdat joissa on miehiä töissä, toisin kuin valtaosa tuosta työmaa-alueen läpi ajavista.Viizei kirjoitti: Eli mitään perusteita ajaa ylinopeutta ei ollut.Se ei ole tietenkään mikään syy, että tie on tuttu ja sitä ajaa monta kertaa päivässä...
-
- Viestit: 9640
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Minä ainakin haluan nähdä muuallekin kuin vain sen pakettiauton perän. Se pakettiautokuski ei esimerkiksi näe kahta rekkaa, jotka tulevat rinnakkain vastaan tai muuten ole mikään varsinainen teiden sankari. Näin on käynyt ja en halua kokea toiste samaa. Onneksi näin tilanteen ajoissa ja sain hilattua oman autoni ajoissa pois tieltä. Se pakettiautokuski näkee varmaan vieläkin painajaisia, kun selvisi vain puhjenneella renkaalla ojanpohjalle ajettuaan...theinonen kirjoitti:
Minkä näkyvyyden? Riittää kun näkee edellä olevan auton perän ja sen pidemmälle ei tarvitsekaan nähdä, koska kaikki tärkeät opasteet ovat semmoisessa paikassa jossa ne näkee joka tapauksessa.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
------------theinonen kirjoitti:Riittää kun näkee edellä olevan auton perän ja sen pidemmälle ei tarvitsekaan nähdä...
Järkytys ja naamapalmu. Äkkiä koulun penkille takaisin.
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/liit ... LT2006.pdf
http://www.ajotapa.eu/index.php?page=ajotapa
Katso pitkälle eteenpäin.
Katso suoran päähän tai korttelin päähän. Katso edessä ajavan ohi ja etsi mahdollisia ongelmia. Ongelma voi olla esimerkiksi kääntyminen vasemmalle ja edestä lähestyvät ajoneuvot.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Pelivara tulee yksinkertaisesti jo pelkästään siitä riittävästä turvavälistä ja sen takia autoissa on jarruvalot/vilkut takana, sekä kääntyessä ryhmitytään kunnolla ettei tarvitse mennä merta edemmäs kalaan.
-
- Viestit: 9640
- Liittynyt: 10.10.2004 klo 5.05
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Niin. Tämähän toki todistaa todeksi sen että tunnollinen turvaväliautoilija onnistuu aina pysäyttämään autonsa sellaisessa tilanteessa johon ennakoiva ja eteenpäin katsova kuljettaja ei edes koskaan edes joudu.theinonen kirjoitti: Minkä näkyvyyden? Riittää kun näkee edellä olevan auton perän ja sen pidemmälle ei tarvitsekaan nähdä, koska kaikki tärkeät opasteet ovat semmoisessa paikassa jossa ne näkee joka tapauksessa.
Oikeasti joskus jopa naurattaa kehällä ruuhkassa katsella edessä urpoilevia jarruvalojen tarkkailijoita joiden suorite on yhtä kiihdytys - jarrutus - töks kierrettä siinä missä eteenpäin pääsee myös pienellä vaihteella, tasaisella kaasulla ja vailla jarrupolkimen tarvettakaan kun vain näkee parin sadan metrin matkalta sen miten peräähaistelevien tappituntumakuskien sahaava vieteriliike edessä venyy ja paukkuu..
Mutta jokainen toki taaplaa tyylillään..
-
- Viestit: 2928
- Liittynyt: 28.11.2004 klo 14.14
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja JHA »
Eli jos 200-300m päässä joku tötöilee liikenteessä ja aiheuttaa jonkinmoisen häiriön liikenteeseen niin sen sijaan että näkisit tapahtuman heti ja voisit nostaa jalan kaasulta & rauhoittaa tilannetta haluat odotella sen 4-5 sekuntia minkä viestin välittyminen jarruvaloketjussa kestää ja sen jälkeen polkea jarrua.. Ei ihme että jonossa ajaminen tuntuu joistakuista stressaavalta..theinonen kirjoitti: Olen silti sitä mieltä, että riittävä turvaväli on ainoa tapa ehkäistä sitä kuminauhaefektiä ja kaikki muu on vain oman kiireen asettamista toisten kiireen edelle.
.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Kyllä se on ihan pippelinvenytys ainoa syy miksi niistä isommista nopeusrajoituksen mukaista vauhtia ajavista kulkupeleistä on ohi päästävä.
-
- Viestit: 3086
- Liittynyt: 16.5.2007 klo 11.40
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja carrbon »
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Teknisesti ottaen tulin kyllä rampista ja siinä on vielä se satasen rajoitus, joka muuttuu sitten siinä tielle tultaessa kahdeksaankymppiin ja sitten siitä alemmas. Olin siinä tiellä jo nostanut jalan kaasulta ja nopeus oli tulossa omia aikojaan alaspäin. Tuossa on normaalisti satasen alue ja kyllä siellä useimmat ajavat sen 120-130 km/h ihan järjestään koko kaupunkialueen läpi. Sitä paitsi minä olin se jota ohitettiin, eli ajoin kuitenkin kaikkein lähimpänä sitä oikeaa nopeutta vaikka kuinka jeesustelisi. (Työautolla ei edes viitsi hurjastella kovinkaan paljoa, sillä ei ole hyvää mainosta semmoinen.)
Kyse oli alunperinkin siitä, että en näe mitään syytä miksi pitää lähteä ohittamaan yhtä autoa, joka kulkee jo valmiiksi moottoritielle tultaessa reipasta vauhtia eikä ole hidasteena kenellekään. Varsinkin kun nopeusrajoitus putoaa heti siinä tielle tultaessa. Sitten vaihdetaan heti aivan eteen ja aletaan polkemaan jarrua, jolloin takana tulevakin joutuu turhaan käyttämään jarrua tai vaihtoehtoisesti lähteä itse ohittamaan.
-
- Viestit: 6455
- Liittynyt: 4.3.2005 klo 22.38
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Salamijakk »
- Salamijakk
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Ylinopeus on sinänsä ylinopeutta, oli alla sitten paku, henkilöauto tai prätkä. Joskus vanhoina hyvinä aikoina, kun pakettiauton kyljessä luki Renault Estafette tai Peugeot J7, oli niiden ja henkilöautojen välillä iso ero. Nykyisin pakutkin ovat autoja, joku Transporter on itse asiassa paljon vakaampi ajettava suurissa nopeuksissa kuin vaikka Nissan Note -henkilöauto.carrbon kirjoitti:Onko pippelinvenytys myös syy ajamaan pakulla 110 km/h 80 km/h alueella?
Nopeusrajoitukset on tehty noudatettaviksi, eikä sinänsä ole tienkäyttäjien asia päättää noudattaako niitä vai ei. Tosiasia on kuitenkin se, että nopeuserot ovat paljon vaarallisempia kuin ylinopeus. Tuossa yllä olevassa esimerkissä asetuttiin näemmä jokseenkin liikennevirran vauhtiin, mikä on aina hyvä asia. Osa tulee niillä Nissan Noteillaan turvallisesti kaksikymppiä alle rajoituksen ja liittyy kun tuntuu itsestä hyvältä. Sepä vasta on turvallista.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
-----------Kauppalopo kirjoitti:Osa tulee niillä Nissan Noteillaan turvallisesti kaksikymppiä alle rajoituksen ja liittyy kun tuntuu itsestä hyvältä. Sepä vasta on turvallista.
Suosittu mantra puhua ylinopeudesta ja turvallisuudesta samaan hengenvetoon. Todellisuudessa lain mukaan kaikilla on oikeus liikkua yleisillä teillä omien taitojensa ja kalustonsa vaatimalla tavalla. Mitään "alinopeutta" ei ole olemassakaan. Sen sijaan kanssa-autoilijoilta ja motoristeilta vaaditaan sopeutumista vaihteleviin liikennevirtoihin ja erilaisiin tienkäyttäjiin. Mikään ei oile puuduttavampaa kuin vetävä letka. Olkaa valveilla siellä ja provosoitukaa vähemmän.
-
- Viestit: 2545
- Liittynyt: 15.10.2010 klo 11.21
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Sitä vartenhan niissä liittymissä on sitä tilaa kiihdyttää jotta nopeus saataisiin riittäväksi, ja kyllä siitä moottoritien merkistä saa jo vapaasti painaa kaasupolkimen pohjaan ilman, että tarvitsee odottaa tielle asti pääsemistä.
-
- Viestit: 3514
- Liittynyt: 22.7.2010 klo 0.14
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja khaosaming »
--------------theinonen kirjoitti:...ollaan sen jälkeen vähän sen armoilla antavatko muut tilaa...
Tämä on suomalaisen liikennekulttuurin perusongelma: tilaa ei haluta antaa, vilkkua ei käytetä, pienemmästäkin vedetään palko sieraimeen.
Ei voida olettaa, että aina pääsee kiihdyttämään haluamallaan tavalla. Kehäteitä en pidä motareina muutenkaan. On olemassa muita hitaampia ajoneuvoja ja iäkkäitä tai kokemattomia kuskeja, joiden täytyy päästä liikkumaan. Muiden tienkäyttäjien on vain siedettävä peräkärryä vetävää Corolla-kuskia, joka köröttää alle 80 km/h.
Tahallaan viittäkymppiä ajavat häiriköt ovat poikkeustapauksia.
-
- Viestit: 1156
- Liittynyt: 17.9.2012 klo 11.57
Re: Liikenne
Viesti Kirjoittaja Kauppalopo »
Aivan, kuten nettikeskusteluissakin. Kun kirjoittaa jotain sormi takapuoli ajamisesta, niin heti jollain palaa hihat ja tullaan jeesustelemaan siitä, kuinka alinopeutta ei ole. No shit. Unohdit mainita, ettei liikenteessä ole oikeuksia, on vain velvollisuuksia - toinen samanlainen paikkansapitämätön väite, jota valistajat viljelevät.khaosaming kirjoitti:pienemmästäkin vedetään palko sieraimeen. .
Alle rajoituksen saa ajaa, se lienee kaikille selvää. Jos kuitenkin pitää liittyä 110 liikennevirtaan, ei 60 ole oikea nopeus. Mikäli ei pysty nopeampaan, on bussi ihan varteenotettava vaihtoehto.
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit