jkoodari kirjoitti:Virustutka ei vaikuta tarpeelliselta. Riittävätkö palomuuri ja maalaisjärki perustason suojaamiseen?
Vakuutuksetkin ovat turhia jos talo ei ole palanut.
Täysin eri asia. Talo voi palaa vaikka vakuutukset olisivat kunnossa - jo suunnitelematonta virusta vastaan ei voi etukäteisesti suojautua mitenkään, koska viruksen ilmestyessä korjausta siihen ei ole olemassa reaaliaikaisesti. Olemassaolevat haitat ovat omassa kategoriassaan ja koskettavat 99,99999% PC-puolta.<-pyöristetään 100%.
Viimeksi muokannut pallo, 14.4.2013 klo 13.31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jkoodari kirjoitti:Virustutka ei vaikuta tarpeelliselta. Riittävätkö palomuuri ja maalaisjärki perustason suojaamiseen?
Vakuutuksetkin ovat turhia jos talo ei ole palanut.
Vakuutuksesta saa korvauksen kun vahinko on tapahtunut.
Olemattomien virusten jahtaamisen sijaan, kiinnitin huomiota avoimiin verkkoyhteyksiin ja turhien poistoon. Chrome-selain sai Adblock Plus -laajennuksen. Skypen poisto on harkinnassa.
Hyviä vinkkejä täällä ketjussa. Asensin Safariin Ghosteryn ja JavaScript Blockerin. Melkoisen määrän roskaa nuo suodattavat pois. Laitoin myös Bitdefenderin. En itse siis varsinaisesti pelkää Macini saastuvan vaan käytän työpaikalla Windows PC:tä, jonne siirrään jatkuvasti tiedostoja Dropboxin kautta. Lisäksi kyse on periaatteesta: en halua minkään ohjelman tallentelevan haitallista koodia kovalevylleni, vaikka se ei olisi ajokelpoista käyttöjärjestelmässäni.
MacBook Pro mid 2012 (500 GB SSD, 16 GB RAM)
Mac mini 2012
iPad pro
iPhone 6S
Apple TV 3 gen
Ostaessani MacBook Pron Saunalahdelta, otin samalla sitten tuon F-Securen Turvapaketin. En pelkää viruksia OS:ssä, mutta en tahdo myöskään levittää sähköpostitse viruksia Win/PC koneisiin. Muuten en tiedä, onko tuosta mitään hyöytä. Maksaa 3€/kk.
Miten ajattelit niiden haittojen leviävän sähköpostilla? Itsestään ne eivät leviä, sinun pitää ne lähettää. Ja siinä kohdassa on aika helppo olla lähettämättä liitteitä, joiden alkuperästä ja laadusta ei tiedä.
Vai haluatko maksaa sen 3 €/kk postisi vastaanottajien koneiden suojauksesta? Eikä niiden vastaanottajien pitäisi itse suojata koneensa ja myös maksaa se itse?
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
MacFinn kirjoitti:
Vai haluatko maksaa sen 3 €/kk postisi vastaanottajien koneiden suojauksesta? Eikä niiden vastaanottajien pitäisi itse suojata koneensa ja myös maksaa se itse?
Toihan on vähän paradoksi, koska jokainen sähköpostin käyttäjä on sekä lähettäjä että vastaanottaja.
MacFinn kirjoitti:
Toihan on vähän paradoksi, koska jokainen sähköpostin käyttäjä on sekä lähettäjä että vastaanottaja.
Niin no, onhan se vähän. Mutta minusta jokainen suojatkoon koneensa itse. En koskaan ole saanut valitusta, että mun sähköpostissani olisi ollut virus. Tai joskus, kun mun osoite on lähettäjäksi merkitty.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen