iTorsti kirjoitti:En todellakaan ymmärrä tätä asiaa! Yrityksen tehtävä on tehdä voittoa, ei kustantaa kuvaajan palkkaa (elämää), vain siksi että tämä on kuvaaja. Jos joku tekee työn halvemmalla, se on silloin työn arvo sillä hetkellä, eikä siitä ole järkeä maksaa enempää
Väännetään sinulle rautalangasta:
Kerro missä olet töissä, tulen työpaikallesi ja sanon että tykkään tehdä näitä hommia.. ihan vaan huvikseen. Sinulle sanotaan että tänne tuli tämmönen kaveri, tekee hommasi, voit lähtä kotia. Menetät siinä sivussa asunnot ym. Hoksaatko siinä vaiheessa mitä tapahtui?
Hoksaan, että se olisi aivan kamala asia. En kuitenkaan tee niin mukavaa työtä, että kukaan tekisi noin. Jos tekisi, selvä, ymmärtäisin työnantajan perustelun ettei minua ole järkeä pitää hommissa. Etsisin uuden työn tai alkaisin kuvata Scoopshotilla kuin kone.
Minun pointtini on lähinnä siinä, että harvaa työtä tehtäisiin ilmaiseksi - tätä voidaan tehdä puoli-ilmaiseksi, koska se on hauskaa ja koska laitteet ovat kaikkien saatavilla. Se on ongelma, joka on valitettava kuvaajalle ja monelle muulle ammattikunnalle, mutta täysin väistämätön.
Eikä tämä Scoopshot-mobiilisofta nyt millään tavalla uhkaa oikean kuvaajan ammattia, ei millään.
Viimeksi muokannut iTorsti, 16.6.2013 klo 20.42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MacBook Pro 16" M2 Pro 2023
iPhone 13 Pro Max
Apple Watch 5 Hermès; AppleTV 4K; AirPods 2. Gen; AirPods Pro Max
iTorsti kirjoitti:H
Minun pointtini on lähinnä siinä, että harvaa työtä tehtäisiin ilmaiseksi - tätä voidaan tehdä puoli-ilmaiseksi, koska se on hauskaa ja koska laitteet ovat kaikkien saatavilla. Se on ongelma, joka on valitettava kuvaajalle, mutta täysin väistämätön.
Eikä tämä Scoopshot-mobiilisofta nyt millään tavalla uhkaa oikean kuvaajan ammattia, ei millään.
En minä tähän itse ole varsinaisesti edes ottanut ammattikuvaajan pointtia esiin.. vaan yleistä periaatetta että onko oma napa ja raha tärkein, rahan eteen tehdään mitä vain.
Minusta on hurjaa kun alkaa laskemaan kuten aikaisemmin pistin, että fonecta laskuttaa palvelusta n. 99e/kk (mitä itsellekkin on tarjottu) ja sitten tekee töitä sinne 2€/asiakas kun miettii olisiko heillä varaa maksaa tästä enemmän? no aivan varmasti olisi, muttakun tekijöitä löytyy tuollakin hintaa.
Miltä tuntuisi jos olet laskuttanut tästä palvelusta kuvia esim 100€ tähän mennessä ja sinulle sanottaisiin jälkikäteen että "kyllä tästä olisi voinut 500€ sinun setistäkin maksaa, muttakun porukka tekee tätä tällä hintaa."
Minä olen saanut kaupaksi yli 95% ottamistani kuvista ja tuo 30 € tuntiansio jota parhaimmillaan olen kuvaamalla saanut on yli kaksi kertaa nykyisen tuntipalkkani. Saanko jatkuvasti kuvaamalla näin hyvin lisätuloa? No en tietenkään, mutta onko se jonkun mielestä oikeasti hyvä syy jättää tilaisuus käyttämättä?
KunkkuJ, olen varma että jos joku tarjoutuisi vaikka puolella palkalla tekemään työni hänet palkattaisiin välittömästi (ellei tähän olisi esteitä) tilalleni. Kyllähän se kirpaisisi, mutta en kyllä olisi itse valmis tekemään samaa työmäärää puolella palkalla, joten etsisin uusia töitä.
Kyse oli kuitenkin nyt siitä että tehdään halvalla (riippuu mihin verrataan) mutta omasta mielestä reilulla korvauksella yksinkertaista työtä josta ns. ammattilainen ilmeisesti veloittaisi moninkertaisen tai jopa monikymmenkertaisen hinnan.
Kertokaa nyt joku paljonko ammattilainen tuollaisesta julkisivukuvasta veloittaisi, jottei tarvitse koko ajan arvailla – vai hävettääkö? Onko niin että yhden kuvan hinta ylittäisi, villehoon kertoman, Fonectan yrityksiltä veloittaman 99 € / kk hinnan joka tosiaan koostuu hieman muustakin kuin siitä rupuisesta kuvastani?
Viimeksi muokannut mercury, 16.2.2014 klo 17.34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
villeh kirjoitti:En minä tähän itse ole varsinaisesti edes ottanut ammattikuvaajan pointtia esiin.. vaan yleistä periaatetta että onko oma napa ja raha tärkein, rahan eteen tehdään mitä vain.
Minusta on hurjaa kun alkaa laskemaan kuten aikaisemmin pistin, että fonecta laskuttaa palvelusta n. 99e/kk (mitä itsellekkin on tarjottu) ja sitten tekee töitä sinne 2€/asiakas kun miettii olisiko heillä varaa maksaa tästä enemmän? no aivan varmasti olisi, muttakun tekijöitä löytyy tuollakin hintaa.
Miltä tuntuisi jos olet laskuttanut tästä palvelusta kuvia esim 100€ tähän mennessä ja sinulle sanottaisiin jälkikäteen että "kyllä tästä olisi voinut 500€ sinun setistäkin maksaa, muttakun porukka tekee tätä tällä hintaa."
Selvä, anteeksi omat johtopäätökseni jotka vedin väärin.
Mitä sanot siitä, että yritys maksaa Fonectalle satasen ja minä en olekaan ainoa kuvaaja? Esimerkiksi keskellä Tamperetta seisova McDonald's, jonka kuvaan tänään. Olenko sen ainoa kuvaaja tässä kuussa?
On totta, että enemmänkin voitaisiin maksaa, mutta tämä tie on loputon. Mikseivät kauppojen tuotteet ole niin halpoja kuin olisi mahdollista, miksei joka työstä saada mahdollisimman paljon palkkaa? Nytkö keskustelu meneekin siihen, kuinka "halvalla" olen valmis tekemään "töitä"? Minulle se ei edelleenkään ole kovin halvalla.
iPhone 13 Pro Max
tómppu kirjoitti:KunkkuJ, olen varma että jos joku tarjoutuisi vaikka puolella palkalla tekemään työni hänet palkattaisiin välittömästi (ellei tähän olisi esteitä) tilalleni. Kyllähän se kirpaisisi, mutta en kyllä olisi itse valmis tekemään samaa työmäärää puolella palkalla, joten etsisin uusia töitä.
Just noinhan se on lehtikuvaajien kohdalla tapahtunut.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
tómppu kirjoitti:
Kertokaa nyt joku paljonko ammattilainen tuollaisesta julkisivukuvasta veloittaisi, jottei tarvitse koko ajan arvailla – vai hävettääkö?
Tuossa vaiheessa kannattaa varmaan ensin tutustua esim yrittäjän lakisääteisiin maksuihin + kirjanpitokustannuksiin ym niin ymmärtää jo mistä summat alkavat muodostua. Nyrkkisääntönähän on hyvä pitää että jos laskutat 100€ alv0 niin käteen sinulle jää siittä 50€ alv0.. tervetuloa Suomeen.
Viimeksi muokannut villeh, 16.6.2013 klo 20.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
villeh kirjoitti:Tuossa vaiheessa kannattaa varmaan ensin tutustua esim yrittäjän lakisääteisiin maksuihin + kirjanpitokustannuksiin ym niin ymmärtää jo mistä summat alkavat muodostua. Nyrkkisääntönähän on hyvä pitää että jos laskutat 100€ alv0 niin käteen sinulle jää siittä 50€ alv0.. tervetuloa Suomeen.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää myös että jos saan saman tuotteen/työpanoksen halvemmalla, ostan sen mieluummin sillä.
iPhone 13 Pro Max
KunkkuJ kirjoitti:
Just noinhan se on lehtikuvaajien kohdalla tapahtunut.
Ja varmaan monella muullakin alalla ulkoistuksien, koneistamisen ja töiden ulkomaille siirtämisen vuoksi. Moni on joutunut etsimään uusia töitä. Minullakin on jäänyt töitä saamatta vaivaisen 50:n koulutuksesta johtuvan tuntilisäsentin vuoksi. Tervetuloa puutarha-alalle.
Näiden kuvien välillä taidetaan puhua vielä hieman isommasta erosta ja perään taas perusteluja miksi kukaan maksaisi kyseessä olevista kuvista tuota erotusta?
Viimeksi muokannut mercury, 16.2.2014 klo 17.34. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
villeh kirjoitti:Tuossa vaiheessa kannattaa varmaan ensin tutustua esim yrittäjän lakisääteisiin maksuihin + kirjanpitokustannuksiin ym niin ymmärtää jo mistä summat alkavat muodostua. Nyrkkisääntönähän on hyvä pitää että jos laskutat 100€ alv0 niin käteen sinulle jää siittä 50€ alv0.. tervetuloa Suomeen.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää myös että jos saan saman tuotteen/työpanoksen halvemmalla, ostan sen mieluummin sillä.
Ja jos sinulle maksettaisiin minimipalkkaa huonompaa palkkaa joka paikassa mihin hakisit töihin, se ei haittaisi sinua? Kait ymmärrät tuon minun % ym tiedot että sinunkin palkan maksaa Yritys. Hieno asenne
Viimeksi muokannut villeh, 16.6.2013 klo 21.04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
iTorsti kirjoitti:Nyrkkisääntönä voidaan pitää myös että jos saan saman tuotteen/työpanoksen halvemmalla, ostan sen mieluummin sillä.
Tämän asenteen takia Suomi ja suomalaiset alkavat olla kusessa. Koska hinta on ainoa ostopäätöksen ratkaiseva tekijä, täällä ostetaan Kauko-Idässä tai vähintään Etelä-Euroopassa valmistettua tavaraa. Oikeasti meillä ei olisi siihen varaa, mutta sitä me emme ymmärrä, vaan vietämme iloista kulutusjuhlaa. Siksi suomalaisia rakennusmiehiä on työttöminä samaan aikaan kun venäläiset, virolaiset, puolalaiset, ym. remonttimiehet hoitavat hommat. Sen takia suomalaiset laivat on liputettu ulos ja sen takia Suomen maaseutu kurjistuu. Ketään ei tunnu vaivaavan se, ettei Suomella ole mitään niin merkittäviä myyntiartikkeleita, millä tämä lysti pystyttäisiin maksamaan.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
Taksikuskeillakin hankalat oltavat, kun alkaa olla pimeitä takseja liikenteessä.
Alkoilla hankalaa, kun haetaan virosta juomat häihin.
Huoh, mitä vikinää.. Vaihtakaa duunia jos noin itkettää.. Tai tehkää parempaa jälkeä hel**tin nopeasti, niin silloin ette jää työttömäksi. Kamalaa nyt tämä, kun amatööri on paikalla
..onko yhtäkään viestiä, mitä en ole joutunut muokkaamaan..
Kuka sanoikaan että suomalaiset mediatalot ovay hylänneet Scoopshotin? Ainakin MTV3 ja Hämeen Sanomat ei pelkästään osta uutiskuvia vaan jopa julkaisee omia tehtäviä oma-aloitteisesti.
iPhone 13 Pro Max
Miltä paikkakunnilta tyypit on napsinu kuvia? Löytyykö jostain paljon tehtäviä?Täältä ei oikein noita tehtäviä löydy. Tarkotuksena ois mahdollisesti mennä kuvaamaan johonkin ihan varta vasten.
megakrisu kirjoitti:Miltä paikkakunnilta tyypit on napsinu kuvia? Löytyykö jostain paljon tehtäviä?Täältä ei oikein noita tehtäviä löydy. Tarkotuksena ois mahdollisesti mennä kuvaamaan johonkin ihan varta vasten.
Fonectan yrityskuvatehtävät on ilmeisesti jäissä, sillä kohteita löytyy todella vähän / ei ollenkaan. Nykyiset yrityskuvatehtävätkin onneksi sulkeutuvat 17 päivän päästä ja uudet todennäköisesti tulee tilalle - ehkä silloin kohteitakin lisätään taas enemmän.
Muita tehtäviä on hyvänlaisesti, mutta ne ovat erittäin satunnaista tuloa, koska kaikkia kuvia ei osteta. Fonectalla on käynnissä kai myös joku yritysten lehtimainoskamppis, johon en ainakaan ole itse osallistunut.
Uuden päivityksen muassahan tuli takaisin myös vanha uutiskuvien hinnoittelupolitiikka, eli kuvat saa hinnoitella (lähes) mielensä mukaan. Siinä voisi olla tienaussauma, jos pitää vain silmät auki!
Oma Scoopshotiin kertynyt tilipussini muuten tilitettiin tänään, hurraa!
iPhone 13 Pro Max