kallekilponen kirjoitti:Viimeaikoina on putkahtanut paljon ketjuja siitä, millainen näyttö kannattaisi Macin kaveriksi hankkia.
Äskettäin julkaistiin näyttö joka mielestäni istuu aika monen toiveisiin, eli on sekä edullinen, että laadukkaalla IPS tekniikalla totetutettu:
Että nytkö se sitten on olemassa, halpa ja hyvä samassa paketissa?
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
KunkkuJ kirjoitti:Että nytkö se sitten on olemassa, halpa ja hyvä samassa paketissa?
Näyttäis näytöissä olevan trendinä että näin on. Nyky-IPSit ovat samanhintaisia kuin saman kokoluokan TN-näytöt aiemmin. Hieno homma. (Jos jostain naputtaa haluais niin 1200X1920 näytöt ovat vielä aika kalliita, tämä halpistrendi koskee enemmän tätä 1080X1920 mallistoa.)
kallekilponen kirjoitti:Viimeaikoina on putkahtanut paljon ketjuja siitä, millainen näyttö kannattaisi Macin kaveriksi hankkia.
Äskettäin julkaistiin näyttö joka mielestäni istuu aika monen toiveisiin, eli on sekä edullinen, että laadukkaalla IPS tekniikalla totetutettu:
Että nytkö se sitten on olemassa, halpa ja hyvä samassa paketissa?
Tarkoitus ei ollut esittää tosiasiaa vaan kysyä kysymys. Eli mitä mieltä tuosta mahdetaan olla. Kuulostaa ainakin paperilla kerrassaan mainiolta. Mutta entä käytännössä?
juhoi kirjoitti:
Liikaa ketjuja, teen uuden, en vastaa vanhoihin kun oma vastaus parempi kuin muiden. Nice.
En sanonut, että liikaa, vaan paljon. Ja oman loin siksi, että vaihtoehdot olivat käytännössä kirjoittaa yhteen niistä, jolloin vastaus jäisi muilta näkemättä tai yhdistää kaikki aiheen ketjut. Jokainen kuitenkin perustui omiin vaatimuksiinsa, joten sekään ei olisi ollut reilun tuntuista. -> Uusi ketju.
Viimeksi muokannut kallekilponen, 20.11.2011 klo 20.34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"If you have to go to sea, it's better to be a pirate than join the navy." -Jobs
kallekilponen kirjoitti:
Tarkoitus ei ollut esittää tosiasiaa vaan kysyä kysymys. Eli mitä mieltä tuosta mahdetaan olla. Kuulostaa ainakin paperilla kerrassaan mainiolta. Mutta entä käytännössä?
Äh, olen vähän herkkä reagoimaan tuollaiseen, kun just tilasin Saksasta 30'' Dellin näytön.
Tämän foorumin Mikael K. ja häntä hännystelevä Kunkku ovat eräänlaisia nykyajan käärmeöljykauppiaita tällä "torilla". Heidän sanomisiaan on kaikilla oikeus kommentoida - Hanttapuli
kallekilponen kirjoitti:Äskettäin julkaistiin näyttö joka mielestäni istuu aika monen toiveisiin, eli on sekä edullinen, että laadukkaalla IPS tekniikalla totetutettu:
Löytyykös ehdotuksia 23"-24" (ehkä 27") näytöksi kuvakäsittelyä varten. Ei mitään pro-meininkiä vaan suht edullista ja MBP:n 13" näytöstä harppaus ylöspäin.
Mitä tällainen?
[quote="Diaz\"]Halvoissa IPS-näytöissä saa aina varautua sitten taustavalon epätasaisuuteen, eli ns. IPS-glow -efektiin. Kannattaa lukea revikoita huolella.[/quote]
Tai sitten jos sopiva mäkki käytössä (tai eräät muutkin mutta mäkillä ilmeisesti eniten) niin käy sama kuin Dellissä joka minulla kääntyi jossa panelei oli vain 6bit (IPS silti!) loput värit vilkutellen joka tuotti sietämättömän strobo efektin mäkin kanssa joissain väreissä kuten esim. vanhan suunittelun huuto.netin
harmaa vilkkui hyvin paljon. tietääkseni tuon Dellin tekniikka riitelee sen kanssa miten mäkkisimuloi jotain värejä olikohan se jotain niin ettei
näyttökerro koneelle olevansa vain 6bit paneeli tarkkoja yksityiskohtia en muista mutta tämä todella sietämätön ilmiö. ps. nyt myös Dell mutta 8bit paneelilla jossa 10bit toista mahdollista vilkutellen.(1920x1200 24" vaikka elokuviakin koneella katson niin tuo lisäresoluutio (Vrt 1920x1080) tulee olemaan hyödyksi musakäytössä). Siinä Dellissä oli kyllä kuten tässäkin hyvän oloinen taustavalo mitä ymmärrän.(kuten myös yhdessä vanhassa Eizossakin jota käyttää nykyään toinen kuin minä). hienoa jos TN paneelit saataisiin historiaan.
alspe kirjoitti:Löytyykös ehdotuksia 23"-24" (ehkä 27") näytöksi kuvakäsittelyä varten. Ei mitään pro-meininkiä vaan suht edullista ja MBP:n 13" näytöstä harppaus ylöspäin.
Mitä tällainen?
Minä en ostaisi näyttöä nykyään näkemättä sitä. Jos kauppias ei suostu näyttämään millainen kuva näytössä on ja katsomaan siltä vaikkapa omia kuvia niin silloin minä vaihdan kauppaa tehden samalla kauppiaalle selväksi miksi teen niin. Syy tähän on se, että ostin joskus kalliimman näytön kuin minulla sillä hetkellä olisi ollut aktuaalisesti varaa ja se ei ole ollenkaan niin hyvä kuin haluaisin. Tosin mainitsemattomalla hinnalla olisi ollut kyllä vaikeaa löytää tyydyttävä näyttö. Siksi kannattaakin etsiä sellainen kauppa missä näyttöjä on paljon nähtävillä ja mahdollisesti vieläpä oikein säädettyinä. Tämä tosin on jo vaikeaa. Joka tapauksessa kannattaa katsoa miltä kuvat sillä näytöllä näyttävät minkä haluaisi ostaa.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
Minua houkuttelisi hankkia uusi näyttö Minin kaveriksi, ja erityisesti haluttaisi 24" 16:10 kuvasuhteella. Tuoko yksi tuuma ja 120 pikseliriviä paljon lisäiloa nykyiseen 23-tuumaiseen FullHD-lättyyn nähden? Olisiko tuollainen Dell hyvä hankinta? http://cdon.fi/kotielektroniikka/dell_u ... k-22384990
MacBook Air M1, iPhone 13 Pro Max, Marantz M-CR603.
L-Janne kirjoitti:Minua houkuttelisi hankkia uusi näyttö Minin kaveriksi, ja erityisesti haluttaisi 24" 16:10 kuvasuhteella. Tuoko yksi tuuma ja 120 pikseliriviä paljon lisäiloa nykyiseen 23-tuumaiseen FullHD-lättyyn nähden? Olisiko tuollainen Dell hyvä hankinta? http://cdon.fi/kotielektroniikka/dell_u ... k-22384990
Pika hakuni viittaa että tuossa juurikin tuossa se ongelma paneeli tyyppi jota yritin selvittää hetki sitten josta varoitan jos muistan oikein ainakin jos Nvidian näytönohjain on mäkissä muistelen niiden kanssa ainakin tulee mainitsemani juttu. Jos se asia ei haittaa (saattaa
olla että osalla näytönohjaimista mitä mäkeissä on ei haittaa) niin muuten sen halvan vastaavan sukuisella paneelilla (jollei juurikin tuo sama) näyttö varustettu DELL oli hyvä kuten tämä minunkin joka tosin maksoikin jo jotain 400-500e. Ja minä koska ei lähellä (lähin ehkä silti 30km) ole kauppaa jossa olisi laatu (ainakaan niitä) näyttöjä esillä (olen muutaman Tampereen mäkki puodin ja Pirkkalan verkkokaupan kait selvitellyt et erään jo lopettaneen kaupan) niin ostan postimyynnistä kaupasta johon voin palauttaa jos ei tyydytä (itselle tuli Netanttilasta ensin se halvempi DELL kun vielä osto hetkellä tiennyt sen ongelmasta hetken kesti että löysin asiasta tietoa). Oikeastaan sanoisin minulla ei ole kuin tn paneeleissa yksi ollut sellainen (joka on oikeasti tosi luokaton laitos verrattuna tuohon uudempaan vara näyttönä olevaan tn paneeliin nähden joka tietysti häviää sekin ipsälle mutta on edes jotenkin ok edes yhdestä katselu kulmasta toinen ei ollut mistään ok siinä oli joka kulmasta oudon tumma kuva näytönyläosassa silti siinäkin vaikka tn paneeli olikin oli minusta todella hyvä taustavalo lisävikana tuosta mainittakoon että vikisi sammutettuna) jossa värit olisi täysin pielessä. ja tämä jälkimäinen tn paneeli srgb tilaa käyttäessä (Viewsonic ja eka oli Benq) niinkin tarkka sanoisin että minä en juuri eroa havaitse (paitsi sen mitä san oisin paperin värin piikkiin menee koska osaan tuon näppituntumalla huomioida niin ei ole tullut kertaakaan yllätystä) painetun materiaalin ja ruudulla näkemäni välillä. (kohde paperina sanomalehti paperi ja erään ristikkolehden paperi). EIvät ole väritarkkoja töitä ei mutta haluan silti että jutut eivät ole kipeän värisiä. joko Viewsonicia en olisi ostanut jos olisin tietynnyt että Eizoni ei olekkaan erään ongelman syy (kyllähän itse katselen mielummin 1280x1024 8bit ipsää mielummin (kontrastikin yksi syy josta iloa esim. itselle Logicin kanssa) kuin 1920x1080 6bit plus rasterilla loput tnää). Mutta koska tuli kaikilla ohjelmalähteillä (olisiko 2 eri ikäistä intel Macminiä ja Pegasos2 powerpc kone jossa Radeon 7000) luulin niin mutta nyt kun samaa näkynyt tuolla Viewsonicilla ja yhdellä tveellä (Samsung) digiboksin (Topfield tai Finnsat) kanssa niin tiedän ettei ollut näyttö eikä ohjelmalähde eikä kaapelit vaan jotain oudompaa. Tuli hetken siis värilumisadetta kerran jopa niin että näytölle lähetty kuva et tuo lumisade sekottui koska erotin tekstin vaikka oli tuon erikois lumisateen peitossa koska tekstin tausta väri näkyi kahtena värinä ja teksti taas kahtena muuna värinä.
L-Janne kirjoitti:Minua houkuttelisi hankkia uusi näyttö Minin kaveriksi, ja erityisesti haluttaisi 24" 16:10 kuvasuhteella. Tuoko yksi tuuma ja 120 pikseliriviä paljon lisäiloa nykyiseen 23-tuumaiseen FullHD-lättyyn nähden? Olisiko tuollainen Dell hyvä hankinta? http://cdon.fi/kotielektroniikka/dell_u ... k-22384990
Tuo onkin muuten mielenkiintoinen asia. Jos verrataan 3:2 (eli 15:10) kuvaa 23" 1920x1080 paneelissa (16:9) ja 24" 1920x1200 (16:10) niin näkeekö niissä eroja? Isommassa vaakassa on sama reso, mutta siinä kuvaa skaalataa vähemmän kuin pienemmässä jossa jää isommat palkit ylös ja alas. Onko väärin ajateltu, että 24" paneeli parantaa kuvissa nähtyä pystyresoluutiota kun taas pienemmässä se on enemmän interpoloitua ja keskimääräisempää?
Nythän mä vasta aloin päästä kärryille näistä jutuista, en ole edes tajunnut aiemmin, että näytöissä voisi olla jotain bittisyyseroja. Kaikenlaista...
No, jos lähdetään siitä, että Applen Thunderbolt-näyttö on naurettavan hintainen kotidatailuun, niin mitkä olisi oivia järkevän hintaisia näyttöjä? Onko olemassa kohtuuhintaista 16:10 24" 8 bit näyttöä? Entä miten 27" 2560x1440 näyttö näyttää vaikkapa 1080p-kuvaa, entäs 720p?
Ensin ajattelin, että tuollainen 16:10 24-tuumaisena toisi kivasti hiukan lisää kuvapintaa nykyisen tilalle, ja tämä late 2009 minikin jaksaisi kivasti vielä kuvaa sille tarjoilla, mutta onko vaihtoehtoina halpa (välkkyvä?) 6-bittinen tai sitten ammattilaiskäyttöön tehdyt kalliit näytöt? Saako tällaisesta vanhasta louskusta WQHD-kuvaa irti? Jotenkin vierastuttaa ajatus 27-tuumaisen näytön änkeämisestä nykyisen tilalle...
27" näyttöä kannattaa vältellä vain siksi, että sen jälkeen tuskin haluat käyttää mitään pienempää. 720p matsku on toki rakeista (läheltä katsottuna), mutta niin se on 24" näytössäkin.
jpq kirjoitti:Tai sitten jos sopiva mäkki käytössä (tai eräät muutkin mutta mäkillä ilmeisesti eniten) niin käy sama kuin Dellissä joka minulla kääntyi jossa panelei oli vain 6bit (IPS silti!) loput värit vilkutellen joka tuotti sietämättömän strobo efektin mäkin kanssa joissain väreissä kuten esim. vanhan suunittelun huuto.netin
Mulla on Dell U2412M, joka siis Windows puolella toimii erittäin hyvin. En ollut kuullut noista ongelmista ja ilmeisesti liittyvät joihinkin Macceihin - ei välttämättä kaikkiin. Olen ostamassa uutta MBA:ta, joten kun sen joskus saan, niin laitan tänne raporttia, näkyykö mitään ongelmia ruudulla.
Kävinpäs eilen Gigantissa pällistelemässä 27-tuumaista iMaccia, ja alkoihan se iso ruutu kiehtoa.
Voisin muuten vaikka vannoa, että hyllyn reunassa erään Thunderbolt Displayn kohdalla luki hinta 899 euroa, tarkoittikohan se esittelykonetta...?
Mutta niin, olisikos sellainen Thunderbolt Display sitten pätevä ruutu uuden Minin kaveriksi? Jaksaako Mini tarjoilla sitä isoa resoluutiota? Oliko muuten niin, että Minin näytönohjain ottaa käyttöönsä 768 Mt muistia, jos koneen muistin kasvattaa 16 gigaan, muistelisin näin jostain lukeneeni? Onko muilla kokemuksia 1080p-kuvan pyörittämisestä 1440-resolla? Entä minkälainen on äänenlaatu TD:n kaiuttimilla verrattuna vaikkapa sellaiseen sadan euron Logitech-kaiutinpariin? 2.1-äänihän siinä TD:ssä kai on.
Paljon kysymyksiä, koska edelleen se tonnin hinta monitorista saa nikottelemaan...
Edit: sellainen unohtui vielä kysyä, että miten pöytäkoneen 2560x1440 sitten peilautuisi Apple TV:lle?
Viimeksi muokannut L-Janne, 27.6.2013 klo 14.36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.