Otin uuden nettiliittymän (asun ulkomailla) ja sen jälkeen on ollut ongelmia wlan -verkon toiminnan kanssa. Minulla on kaksi Ipadia ja pari muuta härpäkettä (AppleTV, Nintendio Wii U, "älytelkkari") jotka eivät tahdo millään pysyä verkossa. Imacin kanssa on kaikki toimii toistaiseksi. Käytössä on siis myös Time Capsule, joka käsittääkseni muodostaa oman päällekkäisen wlan-verkon, siis sen nettipalveluntarjoajan oman modeemin kautta tulevan wlan-verkon lisäksi. Päättelin, että syy ongelmiini voi olla että nämä kaksi verkkoa aiheuttavat toisiilleen häiriötä. Olen kokeillut molempia ja ongelmia esiintyy niissa kummassakin. Kun lopulta päätin napsauttaa Time Capsulen virran pois päältä, alkoi se toinen verkko toimia ainakin hieman luotettavammin (AppleTV ei vieläkään suostu yhdistymään verkkoon).
Jotta saisin käytettyä Time Capsulea kuitenkin edes varmuuskopiontiin, osaako joku nevoa pystyykö siitä kytkemään sen wlan-ominaisuuden jotenkin pois? Jos on tarjolla muita vinkkejä näihin ongelmiini, niin otan mielelläni vastaan.
Time Capsule - häiriö verkossa
Täällä voit kysyä mistä tahansa Mac-ongelmasta, jos et löydä vastausta muualta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
-
Time Capsule - häiriö verkossa
Viesti Kirjoittaja Viljami »
-
Re: Time Capsule - häiriö verkossa
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
Itse olen kerran kokeillut varmuuskopion palauttamista verkkolevyltä, ja sen jälkeen päätin jatkossa hoitaa varmuuskopioinnin manuaalisesti USB-kovolla, koska verkkolevyltä palautus kesti _pitkään_. Koin, ettei minun ole tarpeellista varmuuskopioida konetta joka tunti, tai edes joka viikko. Kerran kuukaudessa riittää itselleni. Sinun tilanteessasi siis laittaisin Time Capsulen myyntiin.
MacBook Air M1, iPhone 13 Pro Max, Marantz M-CR603.
-
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Jolleivät wifi tukiasemat ole reilusti toisistaan fyysisesti erillään ne häiritsevät toisiaan vaikka käyttäisit eri kanaviakin. Ostamasi nettiliittymän mukana tulevassa modeemissa on melko varmasti mahdollisuus sammuttaa wifi kokonaan jolloin kaikki laitteesi toimivat vain TimeCapsulen kanssa. Itse tein näin (Philadelphia). Time Capsulen asetuksissakin on wifin poiskytkentä mutta silloin varmuuskopiointi pitäisi hoitaa ethernet piuhan kautta. Vaikka et tarvitsisi varmuuskopiointeja tunneittain tämä tarve voi muuttua kovin yllättäen, puhun kokemuksesta. 

-
Viesti Kirjoittaja jeppe »
Teitkö palautuksen verkkojohdolla vai langattoman verkon yli silloin kun se oli hidas? Teoriassahan piuhalla kytkettynä pitäisi nopeuden olla noin 2,5x USBin teoreettinen maksimi (1000mbit/s vs 400mbit/s) joten sillä keinoin palautuksen kyllä pitäisi olla nopeinta mutta mielenkiintoista olisi kuulla jos näin ei olekaan.L-Janne kirjoitti:Itse olen kerran kokeillut varmuuskopion palauttamista verkkolevyltä, ja sen jälkeen päätin jatkossa hoitaa varmuuskopioinnin manuaalisesti USB-kovolla, koska verkkolevyltä palautus kesti _pitkään_. Koin, ettei minun ole tarpeellista varmuuskopioida konetta joka tunti, tai edes joka viikko. Kerran kuukaudessa riittää itselleni. Sinun tilanteessasi siis laittaisin Time Capsulen myyntiin.
Mac Pro x 2, Mac Mini, Macbook Air M1, Macbook Pro, LED Cinema Display x 2
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
Airport Extreme, Airport Express x 3, AppleTV x 2
iPhone 12 Mini, iPad 1, iPad Mini, Apple Watch (20.11.2020)
-
Viesti Kirjoittaja Lampela »
Kyllä sekä backup että restore ovat todella huomattavasti nopeampia ethernettiä pitkin. Tarkkaa eroa en tiedä. Oleellisempaa ainakin minulle on kuitenkin jonkun osion palauttaminen kuin koko levyn. Levyjen hajoaminen on aika tavalla harvinaisempaa kuin oman muistin pettäminen, ainakin tässä iässä. Olen todella siunannut Timemachinen nopeaa toimintaa kun teen jotain jota joudun jälkikäteen katumaan. Myös ohjelmien tai käyttöjärjestelmänkin vikaantuessa ei tarvitse palauttaa koko levyä. Minulla kovalevyt hajoavat noin 3-5vuoden välein (niitä on aika paljon) ja vaikka takuu korvaakin itse levyn aina se palautus harmittaa ja vie aikaa. Mutta ei niin paljon kuin että varmuuskopio on tullut tehtyä liian harvoin. 

-
Viesti Kirjoittaja L-Janne »
Langattoman verkon yli tein, koska tukiasema sijaitsi toisella puolella asuntoa kuin palautettava kone. Muutenkin tuli sellainen olo, että mahdollisen palautuksen jatkossa tapahtuessa haluan datan liikkuvan mahdollisimman vähien välikäsien kautta. Siksi itselläni varmuuskopiot menevät jatkossa suoraan USB-kovolle.jeppe kirjoitti:Teitkö palautuksen verkkojohdolla vai langattoman verkon yli silloin kun se oli hidas? Teoriassahan piuhalla kytkettynä pitäisi nopeuden olla noin 2,5x USBin teoreettinen maksimi (1000mbit/s vs 400mbit/s) joten sillä keinoin palautuksen kyllä pitäisi olla nopeinta mutta mielenkiintoista olisi kuulla jos näin ei olekaan.
MacBook Air M1, iPhone 13 Pro Max, Marantz M-CR603.
-
Viesti Kirjoittaja Viljami »
Kiitti vinkistä, täytyypä kokeilla jos tuo fyysinen etäisyys auttaisi. Tähän asti ovat olleet puolen metrin säteellä toisistaan. Kertoisitko vielä miten tuo wifin poiskytkentä Time Capsulesta tarkalleen ottaen tapahtuu, en ole tähän menessä löytänyt vielä tuota toimintoa?Lampela kirjoitti:Jolleivät wifi tukiasemat ole reilusti toisistaan fyysisesti erillään ne häiritsevät toisiaan vaikka käyttäisit eri kanaviakin. Ostamasi nettiliittymän mukana tulevassa modeemissa on melko varmasti mahdollisuus sammuttaa wifi kokonaan jolloin kaikki laitteesi toimivat vain TimeCapsulen kanssa. Itse tein näin (Philadelphia). Time Capsulen asetuksissakin on wifin poiskytkentä mutta silloin varmuuskopiointi pitäisi hoitaa ethernet piuhan kautta. Vaikka et tarvitsisi varmuuskopiointeja tunneittain tämä tarve voi muuttua kovin yllättäen, puhun kokemuksesta.
7 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Ongelmia Macin kanssa?”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka