Moi,
Apua kaivataan laitteiden ja ohjelmien hankintaan. Tällä hetkellä löytyy Macbook, iPad ja Windows 7 läppäri ennestään, nämä siis yksityishenkilön. Nyt olisi tarvetta hankkia yrityskäyttöön laitteet ja ohjelmat. Näitä olemassa olevia olisi tarkoitus hyödyntää, joten täytyy tehdä valinta Macbookin ja Windows 7 koneen välillä, ja rakennella setuppi niiden pohjalta. Myös iWork löytyisi hyllystä. Yritys tarvitsee sähköpostin, kalenterin ja toimisto-ohjelmat, joten aika helppoa tämän pitäisi olla. Alkuvaiheessa mukann on myös yrityksen edellinen omistaja, jolla on Macbook pro ja MS office, mutta arvelisin kuintenkin tekeväni suurimman osan toimistotöistä itse, joten ei rajoittane valintoja.
Vaihtoehto 1: Macbook, iPad, iPhone ja työpaikalle "serveriksi" iMac tai Mac mini server. Toimisto-ohjelmiksi iWork kaikkiin.
Vaihtoehto 2: Windows 7 läppäri, WindowsPhone ja työpaikalle Windows 7 serveri. Toimisto-ohjelmiksi MS Office.
Kysymys 1: Selviääkö iWork:llä normaaleista yrityksen töistä siinä missä MS Officella? Vai onko MS Office vain niin korvaamaton, että yritysten välinen kommunikointi hankaloituu tarpeettomasti. Yrityksen tarpeet on tarjousten tekemistä, laskujen kirjoittelua yms. kohtuu kevyttä.
Kysymys 2: Jos päädyn vaihtoehtoon 1 niin voiko iWorkille, erityisesti Numbersille, tehdä Exel makroja vastaavia "skriptejä" / automatisointeja?
Kysymys 3: Onko Mac Office versiolla tehdyt Exel taulukot paremmin yhteensopivia Numbersin kanssa kuin Windows Officella tehdyt Aikaisemmalla yrittäjällä on ollut Macbook pro, jossa MS Office.
Kysymys 4: Tarvitaanko MacOSX:stä server versio vai hoituuko tiedostojen synkkaus nätisti iCloudin kautta. Osa töistä tehdään kotitoimistolla, joten tiedostojen pitää synkronoitua tai sitten yrityksen koneelle pitää päästä esim. VPN yhteyden kautta.
Jospa näillä nyt alkuun. Kysellään sitten lisää kun tilanne alkaa muotoutumaan.
Terveisin
Sami
Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Perusasioita jokaiselle Applen tuotteiden käyttäjälle, muun muassa iCloud ja muut pilvipalvelut
8 viestiä
• Sivu 1/1
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 1.7.2009 klo 12.59
Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
Viimeksi muokannut masa, 2.9.2012 klo 21.09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: typo otsikosta-masa
Syy: typo otsikosta-masa
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 25.4.2009 klo 22.29
Re: Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja rthghdfger »
Niin monta kysymystä, että vastailen noin yleisemmin.
Yritysten väliseen viestintään ei mielestäni tarvitse mitään tiettyä tuotetta. Viestit ovat viestejä: sähköposteja, liitetiedostoja, kuvia. Tekstit kannattaa pistää asiakkaille ym. PDF:inä. Tietysti jos homma tehdään yhteistyönä, niin silloin pitää päästä muokkaamaan dokumentteja, onko tälle tarvetta? Jos on, niin suosittelen esim. GoogleDocs.
Applen iWork-kokonaisuus on Pagesin ja Numbersin osalta huomattavasti köykäisempi kuin MS:n vastaavat. Riittääkö iWork sinulle riippuu tarpeistasi. Wordilla voi tehdä esim. ryhmäpostikirjeitä, joissa nimitiedot vaihtuvat sisällön pysyessä samana. Excelistä voit rakentaa kirjanpito-ohjelman makrojen ja linkitysten avulla. Jos olet tykästynyt Excelin lukittaviin otsikkoreunuksiin, niin samaa et voi tehdä Numbersilla. Yksinkertaisissa laskelmissa ja graafien yhdistämisessä pidän enemmän Numbersista.
Saan bisneksestäsi sellaisen mielikuvan, ettet tarvitse mitään servereitä. iCloud ja/tai Dropbox synkkaa tiedostosi.
Yritysten väliseen viestintään ei mielestäni tarvitse mitään tiettyä tuotetta. Viestit ovat viestejä: sähköposteja, liitetiedostoja, kuvia. Tekstit kannattaa pistää asiakkaille ym. PDF:inä. Tietysti jos homma tehdään yhteistyönä, niin silloin pitää päästä muokkaamaan dokumentteja, onko tälle tarvetta? Jos on, niin suosittelen esim. GoogleDocs.
Applen iWork-kokonaisuus on Pagesin ja Numbersin osalta huomattavasti köykäisempi kuin MS:n vastaavat. Riittääkö iWork sinulle riippuu tarpeistasi. Wordilla voi tehdä esim. ryhmäpostikirjeitä, joissa nimitiedot vaihtuvat sisällön pysyessä samana. Excelistä voit rakentaa kirjanpito-ohjelman makrojen ja linkitysten avulla. Jos olet tykästynyt Excelin lukittaviin otsikkoreunuksiin, niin samaa et voi tehdä Numbersilla. Yksinkertaisissa laskelmissa ja graafien yhdistämisessä pidän enemmän Numbersista.
Saan bisneksestäsi sellaisen mielikuvan, ettet tarvitse mitään servereitä. iCloud ja/tai Dropbox synkkaa tiedostosi.
-
- Viestit: 4702
- Liittynyt: 4.11.2007 klo 13.32
- Paikkakunta: Tampere
Re: Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja atheos »
Jos on suht pienimuotoista toimintaa niin iCloud tai Googlen yrityspalvelut (sähköpostia myöten) ja tiedostopuolelle esim. Dropbox riittävät hienosti. Toimivat myös sekakäytössä eikä omia servereitä tarvitse ihmetellä ollenkaan. Sitten tarvitsee enää valita se toimivin alusta työnteolle josta päästään PC vs. Mac -sotaan jota en kyllä ala tässä käymään. Itselläni tosin tuo käyttömukavuus painaa vahvasti Macin puolelle.
Jos toimistopuoli on suht kevyttä niin iWork-softilla pärjää hienosti. Pages on taitto-ominaisuuksiensa ansiosta usein jopa parempi kuin Word ja Keynote pyyhkii Powerpointilla lattiaa. Tietyissä hommissa tosin Word on edelleen ässä mutta aika kovan luokan sanaseppo saa olla että Pages loppuu kesken. Numbersista ei kyllä ole Excelille kauheasti haastetta, oikeastaan mitä laskentaan tulee niin Numbers on aika mopo. Kivoja kaavioita sillä tosin saa.
Ps. Pagesiinkin saa tuon nimihomman, sivu 246: http://manuals.info.apple.com/en_US/Pag ... rGuide.pdf
Jos toimistopuoli on suht kevyttä niin iWork-softilla pärjää hienosti. Pages on taitto-ominaisuuksiensa ansiosta usein jopa parempi kuin Word ja Keynote pyyhkii Powerpointilla lattiaa. Tietyissä hommissa tosin Word on edelleen ässä mutta aika kovan luokan sanaseppo saa olla että Pages loppuu kesken. Numbersista ei kyllä ole Excelille kauheasti haastetta, oikeastaan mitä laskentaan tulee niin Numbers on aika mopo. Kivoja kaavioita sillä tosin saa.
Ps. Pagesiinkin saa tuon nimihomman, sivu 246: http://manuals.info.apple.com/en_US/Pag ... rGuide.pdf
Mac mini • MBA 11" • iPhone 5s • iPad (3rd gen)
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
http://irc.fi/atheos • http://www.mikseri.net/user/atheos
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 1.7.2009 klo 12.59
Re: Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
No niin, aika hyviä pointteja tuli esiin. Taulukkolaskenta on ehkä eniten käytössä, joka sitten puoltaisi MS Office pakettia. Se taas puoltaisi esim. Lumia puhelimen hankintaa, jotta myös mobiilisti voi asioita hoitaa (tämä jää varmaankin aika vähälle, mutta optio olisi hyvä olla olemassa). Google docsia koitin, mutta on se vaan liian rajoittunut vaikka hyvään suuntaan menossa.
Mac taas käytössä, joka tuossa tulikin jo esille, on se mikä taas kallistaa vaakakuppia Applen laitteiden ja ohjelmien suuntaan. Hmmm...Jos sitten kuitenkin laittaisi aluksi iMacin toimistolle, kotona käyttäisi tuota Macbookia ja puhelimen virkaa sitten joku Lumia malli. Toimisto-ohjelmaksi MS Office / Office 365. Pelkällä Office 365:lla tuskin pärjää jos haluaa makroja käytellä. Tiedostojen synkkaus sitten Dropbox/SkyDrive.
Toivottavasti MS Officesta tulisi jotain sovelluksia myös iPadille. Tai pitääpäs koittaa toimisiko Office 365 selainsovellukset siinä. Se riittäisi sitten todennäköisesti reissun päällä Lumian kaveriksi.
Mac taas käytössä, joka tuossa tulikin jo esille, on se mikä taas kallistaa vaakakuppia Applen laitteiden ja ohjelmien suuntaan. Hmmm...Jos sitten kuitenkin laittaisi aluksi iMacin toimistolle, kotona käyttäisi tuota Macbookia ja puhelimen virkaa sitten joku Lumia malli. Toimisto-ohjelmaksi MS Office / Office 365. Pelkällä Office 365:lla tuskin pärjää jos haluaa makroja käytellä. Tiedostojen synkkaus sitten Dropbox/SkyDrive.
Toivottavasti MS Officesta tulisi jotain sovelluksia myös iPadille. Tai pitääpäs koittaa toimisiko Office 365 selainsovellukset siinä. Se riittäisi sitten todennäköisesti reissun päällä Lumian kaveriksi.
-
- Viestit: 2521
- Liittynyt: 11.12.2007 klo 18.20
Re: Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja mmmvuori »
MS:n huhutaan duunaavan Officea iOssille, julkaisu kenties marraskuussa. Guuglaa: microsoft office for ios, aika monta linkkiä joissa aprikoidaan tuota. Jos tuosta on tulossa kelvollinen, niin silloin Officen pyörittämiselle kokonaan omenaympäristössä ei liene esteitä.
Minä olen itse hylännyt Wordin ja PP:n oikeastaan kokonaan Pagesin ja Keynoten vuoksi, mutta Excel on kyllä edelleen käytössä. Johtuu ehkä osin siitä, että en ihan kauheasti taulukklaskentaa tartte, enkä numeroidenpyörittämisestä muutenkaan piittaa, niin on vaan jäänyt perehtymättä.
iWorkit toimii aika mukavasti iCloudin kanssa yhteen myös noilla pikkulaitteilla.
Minä olen itse hylännyt Wordin ja PP:n oikeastaan kokonaan Pagesin ja Keynoten vuoksi, mutta Excel on kyllä edelleen käytössä. Johtuu ehkä osin siitä, että en ihan kauheasti taulukklaskentaa tartte, enkä numeroidenpyörittämisestä muutenkaan piittaa, niin on vaan jäänyt perehtymättä.
iWorkit toimii aika mukavasti iCloudin kanssa yhteen myös noilla pikkulaitteilla.
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 27.10.2009 klo 15.36
Re: Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja Luoti »
Suht uudelle yritykselle (kotipaikka Helsinki) tarvitsisi hommata parit koneet ja käyttäjät ei tosiaankaan ole mitään it-velhoja
Kaipaisin suosituksia mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, lähinnä yritys josta saa hyvää palvelua myös pienifirma.
Todennäköisin skenaario on se et normi käytössä(Mail, safari, PDF ja muita dokumentteja) osx ms officen kera riittää mainiosti, mutta jotkut ammattiohjelmat valitettavasti vaatii Windowsin rinnalle ja tässä on akilleen kantapää, tahtoisin saada koneet "valmiina" wintoosan+virustorjunta käyttökunnossa ehkä joku palvelu/huoltosopimus ois hyvä myös. Ehdotuksia homman hoitoon kiitos.
Firman henkilökunnalla käytössä iPhonet ja pari iPadiä, parilla tyypillä kotona Applea ja osx kokemusta, mut ei todellakaan riittävästi.
Sonera toimittaa langattomatliittymät ja sposti + nettisivujen ylläpito on jo ulkoistettu kriisien välttämiseksi
nyt kaivataan luotettavaa ja joustavaa koneiden ja ohjelmistojen toimittajaa.
iMac 27" nyt ois selkeästi kone jota tarvittaisiin, en näe hyötyä tälläporukalla hommata MacBook prota ja erillisiä näyttöjä kun työn luonne on se ettei paljon läppäreitä työmaalla tarvita.
Myös muita ajatuksia saa tarjoilla mitä mieleen tulee, kustannukset tietysti on aika tärkeä mutta ehkä tärkeämpää on tehokas ja hyvä palvelu.

Todennäköisin skenaario on se et normi käytössä(Mail, safari, PDF ja muita dokumentteja) osx ms officen kera riittää mainiosti, mutta jotkut ammattiohjelmat valitettavasti vaatii Windowsin rinnalle ja tässä on akilleen kantapää, tahtoisin saada koneet "valmiina" wintoosan+virustorjunta käyttökunnossa ehkä joku palvelu/huoltosopimus ois hyvä myös. Ehdotuksia homman hoitoon kiitos.
Firman henkilökunnalla käytössä iPhonet ja pari iPadiä, parilla tyypillä kotona Applea ja osx kokemusta, mut ei todellakaan riittävästi.
Sonera toimittaa langattomatliittymät ja sposti + nettisivujen ylläpito on jo ulkoistettu kriisien välttämiseksi
![Nörde [8-|]](./images/smilies/49_49.gif)
iMac 27" nyt ois selkeästi kone jota tarvittaisiin, en näe hyötyä tälläporukalla hommata MacBook prota ja erillisiä näyttöjä kun työn luonne on se ettei paljon läppäreitä työmaalla tarvita.
Myös muita ajatuksia saa tarjoilla mitä mieleen tulee, kustannukset tietysti on aika tärkeä mutta ehkä tärkeämpää on tehokas ja hyvä palvelu.
-
- Viestit: 288
- Liittynyt: 1.7.2009 klo 12.59
Re: Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja samnyrhi »
Jatketaas hiukan aihetta sivuten.
Jos oletetaan, että yrityksessä on käytössä web pohjainen taloudenhallinta sovellus(pilvipalvelu), jokin devausympristö (ehkä paikallinen Linux server), verkkolevyjä sekä jotain muita esim. Google apps/Office 365 (pilvipalvelu) ympäristö.
Muutaman henkilön yrityksessä ei varmaankaan ole ongelmaa, mutta menee hiukan hankalaksi jos porukkaa on yli 10. Pitäisi olla omat tunnukset firman sisällä ja sitten omat tunnukset mahdollisiin pilvipalveluihin. Sitten salasanoja pitäisi vielä vaihtaa muutaman kerran vuodessa tietoturvasyistä.
Kysymys tällä kertaa kuuluu, että miten yrityksissä on hoidettu käyttäjien tunnistus? Onko olemassa mitään keskitettyä ratkaisua jonka avulla voisi hallita kokonaisuutta?
Jos oletetaan, että yrityksessä on käytössä web pohjainen taloudenhallinta sovellus(pilvipalvelu), jokin devausympristö (ehkä paikallinen Linux server), verkkolevyjä sekä jotain muita esim. Google apps/Office 365 (pilvipalvelu) ympäristö.
Muutaman henkilön yrityksessä ei varmaankaan ole ongelmaa, mutta menee hiukan hankalaksi jos porukkaa on yli 10. Pitäisi olla omat tunnukset firman sisällä ja sitten omat tunnukset mahdollisiin pilvipalveluihin. Sitten salasanoja pitäisi vielä vaihtaa muutaman kerran vuodessa tietoturvasyistä.
Kysymys tällä kertaa kuuluu, että miten yrityksissä on hoidettu käyttäjien tunnistus? Onko olemassa mitään keskitettyä ratkaisua jonka avulla voisi hallita kokonaisuutta?
-
- Viestit: 684
- Liittynyt: 8.4.2005 klo 22.40
- Paikkakunta: Kuala Lumpur, Malaysia
Re: Laitteet ja ohjelmat yrityskäyttöön
Viesti Kirjoittaja mikian »
onelogin.com ja okta.com ovat mm. tuollaisia. Osa palveluista saa juttelemaan suoraan oman firman ActiveDirectoryn kanssa halutessaan.samnyrhi kirjoitti:Kysymys tällä kertaa kuuluu, että miten yrityksissä on hoidettu käyttäjien tunnistus? Onko olemassa mitään keskitettyä ratkaisua jonka avulla voisi hallita kokonaisuutta?
8 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka
- ↳ Myydään Mac
- ↳ Myydään iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Myydään muut Applen tuotteet
- ↳ Myydään muuta tietotekniikkaa
- ↳ Ostetaan Mac
- ↳ Ostetaan iPhone, iPad ja iPod
- ↳ Ostetaan muut Applen tuotteet
- ↳ Ostetaan muuta tietotekniikkaa
- ↳ Vaihdetaan, annetaan, työtä haetaan ja tarjotaan
- ↳ Kauppapaikan keskustelu ja hintavinkit