Joo on. Toivottavasti kirjoittelen itsestäänselvyyksiä, mutta varmuuden vuoksi: varmuuskopiointi ensimmäiseksi kuntoon. Täällä näkee liikaa tapauksia, jossa käyttäjä on itse sössinyt tai laitteet on vaan poksahtaneet – eikä minkään valtakunnan backuppeja ole olemassa. Vaikea niissä tapauksissa on mitään hyödyllisiä neuvoja antaa.lassematias kirjoitti:Onko jotain jota kannattais erityisesti hankkia ehkäpä?
Time Machine, Time Capsule tai jokin muu ratkaisu. Automaattisesti tapahtuva varmuuskopiointi on ehdottoman suositeltavaa, jos ollaan manuaalisen ja muistamisen varassa, niin bacupit ovat harvoin ajantasalla. Piuhalla tai ilman (kannettavissa toki piuhaton on kätevämpi).
Mulla on käytössä AirPort Extreme (≈WLAN), jossa kiinni 2TB:n USB-kovo ja Time Machine tuuppaa sinne automaattisesti varmuuskopionnit. Lisäksi olen käskyttänyt jattämään kopioinnit pois sellaisista kansioista, joiden menetys ei missään tapauksessa harmita (mulla tähän sarjaan kuuluvat leffat). Lisäksi toisella kovalevyllä (USB-piuhan päässä) tehty boottaava käyttis ohjelmineen + kopiot tärkeistä tiedoistoista. Tämän teen satunnaisesti tai kun on tärkeitä projekteja kesken, niin päivittäin.
Varmasti on parempiakin ratkaisuja olemassa, minulle tämä on riittävä.
Jos tämä oli tuttua tai itestäänselvää asiaa sinulle, niin hyvä. Jos ei ollut, niin tällä alkuun ja asiaa lisää opiskelemaan.
Tervetuloa Hopeiseen Omenaan!