E: Liikennettä se kevytkin liikenne on
![Hymy [:)]](./images/smilies/icon_smile.gif)
Viesti Kirjoittaja Tont_za »
Viesti Kirjoittaja carrbon »
Viesti Kirjoittaja Don MC »
Mikä ihmeen "flekti"? Tuuletinko? (ruots. fläkt = flekti) Vai tarkoitatko kenties FLEXiä? Sellanen koirantuuletusremmi joka kelautuu rullalle.Tont_za kirjoitti:Meinasimpa ajaa täysii pahki joko a) koiraan, b) koiranomistajaan tai c) flektinaruun, mutta lopulta ehdin kuitenkin pysähtymään ennen niitä kaikkia. Flektit on saakutti. Pitäkää ne koirat samalla puolella tietä missä itekki meette nii ei tuu vahinkoja.
E: Liikennettä se kevytkin liikenne on
Viesti Kirjoittaja Tont_za »
Hupsista, flexiähän mäDon MC kirjoitti: Mikä ihmeen "flekti"?...
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Viesti Kirjoittaja Anniel »
Viesti Kirjoittaja Jamac »
Tosahan menee kaikki väärin.theinonen kirjoitti: Kaikkein paras on ne jotka ilman mitään merkkiä päättävät siirtyä ajotieltä suojatien kautta kevynliikenteen väylälle. Siinä tulee kiire kun joku tien oikeaa reunaa pyöräilevä tekee suojatien kohdalla 90:n asteen käännöksen vasemmalle, koska haluaa mennä tien toiselle puolelle pyörätielle polkemaan. Ainakin itse suosittelisin edes kääntämään päätä ja hyvissä ajoin näyttämään jotain merkkiä.
Näinhän se on. Tilannenopeus, tilannenopeus, tilannenopeus. Täysittelyä varten sitten ajoradalle.theinonen kirjoitti:Kyllä se on viime kädessä pyöräilijä jonka tehtävä on varoa ihmisiä ja koiria.
Pikaisen googlauksen perusteella: Ainakaan täällä ei mainita että pitäisi ajaa oikeassa laidassa kaistaa.Anniel kirjoitti:Mä olen viime aikoina kiinnittänyt huomiota että kaikki skootterit näyttävät ajavan keskellä kaistaa. Silloin aikoinaan kun itse olin autokoulussa niin painotettiin että mopot ja skootterit ajaa oikeassa reunassa ja moottoripyörät keskellä kaistaa. Onks tähän tullut joku muutos vai eikö noi mopot/skootterit tiedä minne niiden pitäis sijoittua?
Kaistan oikeaa reunaa ajaminen on käytännössä itsemurha sekä mopoilijoille että polkupyöräilijöille, koska se tuntuu suorastaan kutsuvan autoilijoita ohittamaan mitä typerimmissä paikoissa. Tästä syystä ajoradalla pyöräillessäni pyöräilen itse keskellä kaistaa, jos ajoympäristö vaikuttaa siltä ettei auto pääse minua turvallisesti ohittamaan.Mopon paikka kirjoitti: s. 10:
- Mopoa on kuljetettava ajoradalla, mutta jos tien oikealla puolella on piennar, jolla
ajo käy haitatta päinsä, on mopoa kuljetettava pientareella (TLL, 8 §).- Mopo saa käyttää ajoradan oikeassa reunassa olevaa linja-autokaistaa (TLA,
19 §).
Viesti Kirjoittaja theinonen »
Joissakin autoissa vaan on tuo takajalkatila niin iso, ettei kassi saa tukea joka suunnasta. Siinä sitten viilipurkit vierivät istuimen alle ja ties minne. Juurikin tästä syystä laitan kassin takapenkille, joka kaiken lisäksi nojaa hieman taaksepäin, joten ostokset menevät mukavasti nojalleen selkänojaa vasten ja pysyvät suht tukevasti. Kunhan ei liikenteessä osu joku tollo eteen ja jonka takia pitää vetää liinat piukkaan.Mailia kirjoitti:Takapenkin jalkatilassahan on paras pitää kauppakassit. Siellähän on niille oikein hyvä kuoppa, jossa niille on tuki jokaiselle sivulle, ettei kamalasti heilu.
Viesti Kirjoittaja JHA »
Hilpeää että autoilijoilta odotetaan kohteliaita ohituksia mutta samalla kehuskellaan kuinka itse ajetaan pyörällä pääsääntöisesti lainvastaisesti. Tiet joilla ei ole selkeitä pientareita joissa polkupyörää tulee kuljettaa ovat Suomessa aika harvinaisia.carrbon kirjoitti:Kaistan oikeaa reunaa ajaminen on käytännössä itsemurha sekä mopoilijoille että polkupyöräilijöille, koska se tuntuu suorastaan kutsuvan autoilijoita ohittamaan mitä typerimmissä paikoissa. Tästä syystä ajoradalla pyöräillessäni pyöräilen itse keskellä kaistaa, jos ajoympäristö vaikuttaa siltä ettei auto pääse minua turvallisesti ohittamaan.
Viesti Kirjoittaja tuomas92 »
Viesti Kirjoittaja arisel »
Niin siis, selvennetään nyt vielä kun ei rivien välistä auennut enkä muistanut mainita pyöräilyni sijaintia. Ajan kelvillä aina silloin kun sellainen on tarjolla. Helsingin keskustassa sattumalta vain löytyy useampi ajorata (esim. suurin osa näistä), joilla ei ole pyöräkaistaa tai vieressä kelviä tai piennarta (voit ihan vapaasti käydä tutustumassa), vaan ainostaan jalkakäytävä. Tällöin näillä osuuksilla täytyy lain mukaan ajaa ajoradalla. Lisäksi mm. työmatkallani on muutama kohta, joissa kelvi on muutettu tietyömaan takia jalkakäytäväksi (esim. tämä Länsiväylän ylittävä silta Lauttasaaressa), jolloin lain mukaan on siirryttävä ajamaan ajoradalle.JHA kirjoitti:Hilpeää että autoilijoilta odotetaan kohteliaita ohituksia mutta samalla kehuskellaan kuinka itse ajetaan pyörällä pääsääntöisesti lainvastaisesti. Tiet joilla ei ole selkeitä pientareita joissa polkupyörää tulee kuljettaa ovat Suomessa aika harvinaisia.carrbon kirjoitti:Kaistan oikeaa reunaa ajaminen on käytännössä itsemurha sekä mopoilijoille että polkupyöräilijöille, koska se tuntuu suorastaan kutsuvan autoilijoita ohittamaan mitä typerimmissä paikoissa. Tästä syystä ajoradalla pyöräillessäni pyöräilen itse keskellä kaistaa, jos ajoympäristö vaikuttaa siltä ettei auto pääse minua turvallisesti ohittamaan.
Seuraava koskee lähinnä tuota Helsingin keskustaa, jossa nopeusrajoitukset ovat järjestään 30 km/h: pyörällä ei ole mitään vaikeuksia ajaa tuota vauhtia ja täten olla hidastamatta autoilijoiden kulkua - paitsi tietysti näiden autoilijoiden pääkopissa, jolloin on pakko puskea ohi mitä pienemmistä raoista. Jos noiden kohdalla ajan keskellä kaistaa varmistaakseni oman turvallisuuteni ja sitten siirryn takaisin oikeaan reunaan kun tulee paikka ohittaa, en mielestäni toimi kovinkaan väärin.tuomas92 kirjoitti:Ja sitten kun niillä polkupyörillä ja hitailla mopoilla ajetaan ajoradalla vaikka vieressä kulkee kevyenliikenteenväylä… Mikä järki tässä on=
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Ymmärrän kuvaamasi tilanteen täysin eikä siinä olekaan mitään vikaa, en kritisoi sitä. Kaikki eivät kuitenkaan asu Helsingin keskustassa. Tarkoitin viestissäni tavallista suomalaista maantietä, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h, liikenne sujuvaa ja samansuuntaisesti kulkeva kevyenliikenteenväylä on "sallittu mopoille". Tuossa se loppuu se minun ymmärrys kun siinä ajoradalla on silti joittenkin valopäitten mielestä ajettava niillä hitailla kulkupeleillä (mopoautot nyt jotenkin ymmärrän koska niillä ei saa muualla ajaa).carrbon kirjoitti:Seuraava koskee lähinnä tuota Helsingin keskustaa, jossa nopeusrajoitukset ovat järjestään 30 km/h: pyörällä ei ole mitään vaikeuksia ajaa tuota vauhtia ja täten olla hidastamatta autoilijoiden kulkua - paitsi tietysti näiden autoilijoiden pääkopissa, jolloin on pakko puskea ohi mitä pienemmistä raoista. Jos noiden kohdalla ajan keskellä kaistaa varmistaakseni oman turvallisuuteni ja sitten siirryn takaisin oikeaan reunaan kun tulee paikka ohittaa, en mielestäni toimi kovinkaan väärin.tuomas92 kirjoitti:Ja sitten kun niillä polkupyörillä ja hitailla mopoilla ajetaan ajoradalla vaikka vieressä kulkee kevyenliikenteenväylä… Mikä järki tässä on=
E2: olla ajamatta -> ajaa...
Viesti Kirjoittaja Anghorn »
Viesti Kirjoittaja Tauvo »
Valkoiseksi se menee, kun oikein kovaa painaa. Meillä pohjoisen pigmentin omaavilla kädellisillä ainakin.Anghorn kirjoitti:^ Painat plussaa peukalo punaisena?
Juu, näin ymmärsinkin, ei ollut siis oma teksti mitenkään hyökkäys teikäläistä kohtaantuomas92 kirjoitti:Ymmärrän kuvaamasi tilanteen täysin eikä siinä olekaan mitään vikaa, en kritisoi sitä. Kaikki eivät kuitenkaan asu Helsingin keskustassa. Tarkoitin viestissäni tavallista suomalaista maantietä, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h, liikenne sujuvaa ja samansuuntaisesti kulkeva kevyenliikenteenväylä on "sallittu mopoille". Tuossa se loppuu se minun ymmärrys kun siinä ajoradalla on silti joittenkin valopäitten mielestä ajettava niillä hitailla kulkupeleillä (mopoautot nyt jotenkin ymmärrän koska niillä ei saa muualla ajaa).
Joo, arvelinkin näin. Ei ollut tarkoitus kuulostaa vihaiselta tuossa sinuakaan kohtaancarrbon kirjoitti:Juu, näin ymmärsinkin, ei ollut siis oma teksti mitenkään hyökkäys teikäläistä kohtaanSamaa mieltä quoten kanssa.