MacBook pro 1,1 15"(ikää vasta 88kk;) pitäisi siirtää eläkkeelle... Nyt pohdinnassa seuraava kone. Eli kuvaan (ulkoinen kovo)ja muuten ihan perusjuttuja touhuan koneella. Vaihtoehtoja olen miettinyt air 13(2013)" tai sitten pro 13/15" retinana (15" on hieman kallis minulle). Eli tehot varmasti riittää tämän nykyisen jälkeen oikeen kivasti, mutta jos hankin tuon airin niin mistä jään paitsi tuohon prohon verrattuna?
Ja muutenkin air/pro erot tämmöiselle tavikselle?
Ja jos olet jotain sellaista mieltä että ei missään nimessä nuita koneita kannata miettiä vaan jotain ihan muuta niin kerro nyt tai vaikene iäksi... Ja W ei tule kysymykseen eli turha edes mainita asiasta.
Air vs Pro minulle?
Keskustelua kannettavista
13 viestiä
• Sivu 1/1
-
Air vs Pro minulle?
Viesti Kirjoittaja ainiem »
-
Re: Air vs Pro minulle?
Viesti Kirjoittaja Paapaa »
Joko Air, tai sitten odotat, että retina MBP päivittyy. Haswellit tarjoavat niin paljon paremman akkukeston, ettei vanhoja ehkä kannata ostaa, jos konetta käyttää yhtään enemmän muualla kuin pistokkeen ääressä. Jos haluat retinan resoluution, niin sitten on odotettava. Jos taas absoluuttista kannettavuutta ja keveyttä, niin Air on oikea valinta. Kaupassa näitä kannattaa käydä vähän vertailemassa. MBP:ssä myös jotain liittimiä enemmän.
Retinan ilmestymisajasta ei ole mitään muuta kuin huhuja: ehkä syksyn aikana tulee.
Retinan ilmestymisajasta ei ole mitään muuta kuin huhuja: ehkä syksyn aikana tulee.
-
Viesti Kirjoittaja coolmeester »
Itsellä 13" airi, ja on ainoa tietokoneeni (jota viitsin käyttää). Täydellinen jokapaikan höylä, viitsii käyttää pöytäkoneena, kulkee mukavasti reissussa ja tehot riittää käyttööni. Enää ei tuu ilman SSD kovalevyä toimeen kun tähän nopeuteen tottunut. 13" on aika passeli koko omaan käyttöön.
MBA13 - MBA11
-
Viesti Kirjoittaja itv »
Käytännön erotainiem kirjoitti:MacBook pro 1,1 15"(ikää vasta 88kk;) pitäisi siirtää eläkkeelle... Nyt pohdinnassa seuraava kone. Eli kuvaan (ulkoinen kovo)ja muuten ihan perusjuttuja touhuan koneella. Vaihtoehtoja olen miettinyt air 13(2013)" tai sitten pro 13/15" retinana (15" on hieman kallis minulle). Eli tehot varmasti riittää tämän nykyisen jälkeen oikeen kivasti, mutta jos hankin tuon airin niin mistä jään paitsi tuohon prohon verrattuna?
Ja muutenkin air/pro erot tämmöiselle tavikselle?
Ja jos olet jotain sellaista mieltä että ei missään nimessä nuita koneita kannata miettiä vaan jotain ihan muuta niin kerro nyt tai vaikene iäksi... Ja W ei tule kysymykseen eli turha edes mainita asiasta.
- Pro:n 15" retina on hieno näyttö
- MBA on kevyempi kuljettaa
SSD:n ansiosta kaikki paitsi videoiden editointi pyörii niin sukkelaan kummallakin ettei eroa huomaa. Oikeastaan mielestäni ainoa Pro:ta puolustava seikka on 15" näyttö, mikäli sellaista tarvitsee. Suosittelen käymään myymälässä vertaamassa näyttöjä toisiinsa.
Itse vaihdoin MacBook Pro 15", late-2006:n pois vuosi sitten ja otin tilalle 11" MBA:n kannettavaksi ja 27" iMacin pöytäkoneeksi. Olen ollut oikein tyytyväinen valintaani, sillä 11" MBA on aivan lyömätön työmatkakumppani lentomatkoille ja 27" iMacillä tekee töitä melkein ilokseen. Alkuvuodesta kävimme Apple Storessa valitsemassa eläkeikäiselle isälleni uusi Macbook Pro vanhan tilalle, ja hän päätyi 15" retinaan, sillä vanhoille silmille se näytti parhaalta. Nopeudessa en huomaa mitään eroa MBA:n ja Pro:n välillä, mutta tuo 15" retinanäyttö on hätkähdyttävän hieno.
Viimeksi muokannut itv, 6.7.2013 klo 20.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Viesti Kirjoittaja Matkamies »
Itsellä on uuden hankinta edessä syksyllä ja vähän olen jo potkinut renkaita.
Alkujaan ajattelin 11" airia. Nyt kuitenkin huomaan käyttäväni läppärin sijasta iPadia, eikä ero airiin olekaan niin iso. Kun sitten katselin 13" airia, totesin, että ero pro:hon ei enää olekaan niin iso. Tällä hetkellä siis olisin kallistumassa 13" prohon. Voi olla, että syksyyn mennessä mieli muuttuu, enkä tiedä, mitä kaupasta lopulta käteen tarttuu.
Alkujaan ajattelin 11" airia. Nyt kuitenkin huomaan käyttäväni läppärin sijasta iPadia, eikä ero airiin olekaan niin iso. Kun sitten katselin 13" airia, totesin, että ero pro:hon ei enää olekaan niin iso. Tällä hetkellä siis olisin kallistumassa 13" prohon. Voi olla, että syksyyn mennessä mieli muuttuu, enkä tiedä, mitä kaupasta lopulta käteen tarttuu.
Historiaa: Plus, Se, Ci, PB160, Duo230, LC475, Mac mini 2007, MacBook mid-2009 ja pari ei-Apple-macciä, iPhonet 4, 4s, 5, 5s 6s, 7, 8,11pro, SE, iPad 3 ja 4, AW0
-
Viesti Kirjoittaja dasb00t »
Itse en ymmärrä 13" Airin ja 13" rMBP:n eroa. Kokoeroa ei ole hirveästi. rMBP on hieman painavampi, mutta Airin footprint käsittääkseni on aavistuksen suurempi? Näytöissä onkin huikea ero. Toki näiden 13" rMBP kohdalla kannattaa odottaa hetki Haswel-versioita.
-
Viesti Kirjoittaja To_Ok »
Painin pitkään saman valinnan edessä ja valitsin 13" airin... Enkä kadu hetkeäkään. Tehot riittää peruskäyttöön ja pikkupelailuun eikä optista asemaakaan ole tullut ikävä. Kone on kevyt, SSD on hiljainen ja akkukin kestää kiitettävän kauan. Tosin talouteen kuuluu myös järeämpi 27" iMac jolla väännetään raskaammat jobit ja pelailut.
Ns. peruskäyttöön valitsisin ehdottomasti airin mikäli liittimien "vähyys" ja optisen aseman puute eivät ole kriittinen kynnys. Tehoerot 13" Pro:n kanssa ovat kuitenkin aikas minimaaliset. Toki jos isompaa näyttöä kaipaat niin ei muuta kuin Pro:ta kehiin
Ns. peruskäyttöön valitsisin ehdottomasti airin mikäli liittimien "vähyys" ja optisen aseman puute eivät ole kriittinen kynnys. Tehoerot 13" Pro:n kanssa ovat kuitenkin aikas minimaaliset. Toki jos isompaa näyttöä kaipaat niin ei muuta kuin Pro:ta kehiin

It wasn't me, it was the other guy!
-
Viesti Kirjoittaja Mikael K. »
Jos se näytön koko häiritsee niin aina voi ostaa rinnalle niin ison näytön kuin haluaa. Pienuus on etu jos konetta joutuu kuljettamaan paljon. Toinen merkittävä seikka on mielestäni liitinten laatu ja määrä. Minulla ovat kaikki käytössä ja USB-hubin kautta on varmaankin 5-7 laitetta kytkettynä samaan koneeseen.
Ai niin, iPad on korvannut minulla monessa surffailutilanteessa läppärin.
Ai niin, iPad on korvannut minulla monessa surffailutilanteessa läppärin.
Viimeksi muokannut Mikael K., 7.7.2013 klo 13.11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mac mini M2, 16 Gt, MacOS Sonoma 14.3.1, Magic Mouse, Magic Trackpad ja 24" Eizo ColorEdge CG2420, iPhone SE 64G, iOS 17.0.2 sekä iPad A16 128G, iOS 18.5.
-
Viesti Kirjoittaja lassematias »
Jos liikut paljon ja akunkesto tulee tarpeeseen, sitten air.
Jos tehoa vaadit kuvien/videoiden käsittelyyn tai jotain muuta tehoa vievää mukaanlukien pelaamiset, on parasta odottaa uutta macbook pro mallistoa
Jos tehoa vaadit kuvien/videoiden käsittelyyn tai jotain muuta tehoa vievää mukaanlukien pelaamiset, on parasta odottaa uutta macbook pro mallistoa
-
Viesti Kirjoittaja L_A_G »
Sanoisin että odotat kunnes Pro:t saavat uudet Haswell-prossut (jonka pitäisi tapahtua joskus ensi kuun aikana) ja katsot sitten uudelleen.
Tällä hetkellä 13" rätinä-prossa on nimittäin se ongelma että näytönohjain ei pysy täysin mukana kun pitää skaalata paljon tavaraa ja äkkiä rätinä-näytölle, esim. skrollatessa vähän enemmän sisältöä sisältäviä verkkosivuja kuten Facebookkia. Uudet mallit tulevat sen sijaan sisältämään nopeamman näytönohjaimen jonka pitäisi hoitaa homma päiviltä (jos ei syksyllä tulevassa OSX:n uudessa versiossa homma ole jo korjattu). Tämän lisäksi Haswell-prossut ovat edeltäjiään melko paljon enemmän energiatehokkaita ja siten uudessa koneessa pitäisi olla pidempi akunkesto ja lämmetä vähemmän.
Tällä hetkellä 13" rätinä-prossa on nimittäin se ongelma että näytönohjain ei pysy täysin mukana kun pitää skaalata paljon tavaraa ja äkkiä rätinä-näytölle, esim. skrollatessa vähän enemmän sisältöä sisältäviä verkkosivuja kuten Facebookkia. Uudet mallit tulevat sen sijaan sisältämään nopeamman näytönohjaimen jonka pitäisi hoitaa homma päiviltä (jos ei syksyllä tulevassa OSX:n uudessa versiossa homma ole jo korjattu). Tämän lisäksi Haswell-prossut ovat edeltäjiään melko paljon enemmän energiatehokkaita ja siten uudessa koneessa pitäisi olla pidempi akunkesto ja lämmetä vähemmän.
Macbook Pro (mid 2011) 15" - 2,0 GHz Core i7 - 4Gt - 500Gt (7200RPM) - Radeon HD 6490M
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
MacBook Pro (mid 2007) 15" - 2,2 GHz Core 2 Duo - 4 Gt - 320 Gt (7200 RPM) - GeForce 8600 GT
Nokia N9 16Gt
Nikon D3100
iPod Touch 16Gt
-
Viesti Kirjoittaja santerin »
Lainaan topiccia.
Kuinka tehokas air olisi mac miniin verrattuna?
Olen hankkimassa ensimmäistä macciani, jolla pitäisi pärjätä useampikin vuosi. Varmaan pöytäkönekkin riittäisi, kun omistan jo ipadin, mutta toisaalta liikuteltavuus ei liene haitaksikaan.
Koneiden hintoja katsellessani, air tulee melkein samanhintaiseksi kuin mac mini ssd levyllä. Olisiko siis järkevintä ostaa se? Vaiko satsata vielä muutama sata euroa macbook prohon...
Kuinka tehokas air olisi mac miniin verrattuna?
Olen hankkimassa ensimmäistä macciani, jolla pitäisi pärjätä useampikin vuosi. Varmaan pöytäkönekkin riittäisi, kun omistan jo ipadin, mutta toisaalta liikuteltavuus ei liene haitaksikaan.
Koneiden hintoja katsellessani, air tulee melkein samanhintaiseksi kuin mac mini ssd levyllä. Olisiko siis järkevintä ostaa se? Vaiko satsata vielä muutama sata euroa macbook prohon...
-
Viesti Kirjoittaja jurppa »
Itse valitsisin noista vaihtoehdoista ehkä mieluiten quad-core minin fusion-levyllä. Fusionin hyvä puoli on 128gb ssd:tä ja 1Tt tilaa datalle samassa paketissa. Jos kuitenkin haluat puhtaan ssd:n niin osta kone normaalikovolla ja ssd siihen erikseen, säästät rahaa.santerin kirjoitti:Koneiden hintoja katsellessani, air tulee melkein samanhintaiseksi kuin mac mini ssd levyllä. Olisiko siis järkevintä ostaa se? Vaiko satsata vielä muutama sata euroa macbook prohon...
MacBook Pro 16" (2021) M1 Pro 32Gt 1Tt | Macintosh Plus (1987)| iPhone 13 Pro 128GB (Graphite) 16.0
-
Viesti Kirjoittaja protagonist »
Itsekin meinasin ensin hommata Airin, mutta kun teen grafiikkaa ja käsittelen kuvia niin retina veti pidemmän korren.
Mitään ihmeellisiä lagauksia en ole havainnut, toki jos oikein jaksaa kytätä niin jotain pientä nykimistä saattaa näkyä. Tosin sama juttu kun ostin uuden television, tarpeeksi kauan kun kyttäsi niin liiketoistosta löytyi sanottavaa. Kun aloin katsoa elokuvia enkä liiketoistoa, en enää havainnut moittimisen aihetta (paitsi ehkä itse elokuvissa). Käytän paljon mieluummin omaa läppäriäni kuin työkonettani, reilu vuoden vanhaa 27" iMacia. Kaikki on vaan niin sutjakkaa.
Omasta kokemuksestani nettisivujen tökkiminen johtuu jostain ihan muusta (javascriptistä). Fotarissa ja illussa en ole huomannut ongelmia. Half Life 2 hieman nykii täydellä resolla, 4K-videot eivät kanssa aina pyöri ihan sutjakasti.
Jos näyttö ei ole niin justiinsa, niin Air on varmaan ihan käypä peli.
Mitään ihmeellisiä lagauksia en ole havainnut, toki jos oikein jaksaa kytätä niin jotain pientä nykimistä saattaa näkyä. Tosin sama juttu kun ostin uuden television, tarpeeksi kauan kun kyttäsi niin liiketoistosta löytyi sanottavaa. Kun aloin katsoa elokuvia enkä liiketoistoa, en enää havainnut moittimisen aihetta (paitsi ehkä itse elokuvissa). Käytän paljon mieluummin omaa läppäriäni kuin työkonettani, reilu vuoden vanhaa 27" iMacia. Kaikki on vaan niin sutjakkaa.
Omasta kokemuksestani nettisivujen tökkiminen johtuu jostain ihan muusta (javascriptistä). Fotarissa ja illussa en ole huomannut ongelmia. Half Life 2 hieman nykii täydellä resolla, 4K-videot eivät kanssa aina pyöri ihan sutjakasti.
Jos näyttö ei ole niin justiinsa, niin Air on varmaan ihan käypä peli.
Elämän betatestaaja, graafinen suunnittelija ja markkinointimies.
13 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka