Olen alkanut harkita kirjanlukijaa ja tutkaillut sieltä täältä niin teknisiä ominaisuuksia kuin ympäröiviä ekosysteemeita ja aina tuntuu, että jossain kohden mättää - ainakin minun vaatimuksillani.
Kotona on Macceja, iPadeja, iPhoneja, Windows Phoneja ja tietty Windows-koneita ja mikäpä olisi mukavampaa, kuin voida lukea kirjaansa sillä laitteella joka kulloinkin sopii tarkoitukseen parhaiten.
Kuitenkin pääosassa tässä on itse lukulaite. Ja siihen liittyy tiettyjä vaatimuksia. Pitää saada suomen- ja ruotsinkielistä materiaalia helposti, koulumateriaaliin pitää voida tehdä annotaatioita (mitä lie suomeksi tuokin...) helposti, pitää olla hyvä pdf-tuki, integroituvuus kirjastoihin (vai onkohan tämä juttu, jonka vain olen ulkomaisista lähteistä lukeneena kuvitellut toimivan Suomessakin Helmet:ssä?), jne.
Olen katsellut niin Kindleä, kuin Koboa (Touch ja Glo) kuin Sonyakin ja näistä näyttäisi Sony PRS-T2 vastaavan parhaiten tarpeitani. Mutta: sitten kun haluaisi Sony Reader app:in iPadiin, niin eipä saakaan, kun sitä on vain Amerikan Storessa ja minulla tili Suomeen. No, Kobon kauppa toiminee Sonyynkin ja Kobo app:lla saa luettua kirjoja myös iPadilla. Vai pitääkö kuvio kääntää niin, että kirjaostokset tehdäänkin Applen kaupasta ja ne sitten ladataan lukulaitteeseen ja Apple-lukeminen hoidetaan Applen sovelluksilla (Windows saa nyt tässä kohtaa jäädä taka-alalle, eiköhän sinnekin keksitä vielä joku ratkaisu)?
Kindlen sync on käsitykseni mukaan todella hyvä ja varmaan aika pitkälle ratkaisi tuota eri alustoilla lukemisen ongelmaa, mutta sitten olen kiinni Amazonissa. Juu, on Calibre, mutta saako sen avulla Kindlen täyttämään kaikki vaatimukset? Tokkopa.
Edellämainituista Sony on ainoa, jota löytyy Suomessa kivijalkakaupoista, joten varusteiden saaminen jä käpistely ennen ostopäätöstä on helpompaa. Samoin jos laitteen kanssa sattuisi olemaan vaikkapa takuuseen liittyviä ongelmia.
Homma lähti alunperin siitä, että ajattelin hankkia laitteen vaimolle lahjaksi, hän kun on kova lukemaan. Mutta laitteeseen pitää saada tavaraa lahden takaa Ruotsista ja ajattelin testata kuvion ensin itse, etten turhaan laitetta lähde hankkimaan, jos ei sitten toimikaan. No, kävi niin kuin usein käy, ruokahalu kasvoi syödessä ja tajusin, että tuohan toimisi itsellekin ja auttaisi parhaimmassa tapauksessa opiskeluissakin. Tältä pohjalta siis mennään.
Miten te muut olette asiaa lähestyneet? Miten ratkaisseet ristikkäisyydet?
Minkä ekirjaekosysteemin kanssa elämä helpointa?
Keskustelua Mac-yhteensopivista laitteista
5 viestiä
• Sivu 1/1
-
Minkä ekirjaekosysteemin kanssa elämä helpointa?
Viesti Kirjoittaja Ape »
-
Re: Minkä ekirjaekosysteemin kanssa elämä helpointa?
Viesti Kirjoittaja tómppu »
Amazonhan on kuitenkin parhaan valikoiman omaava palveluntarjoaja ekirjoissa ja lisäksi se toimijana pyrkii ulottamaan tarjontansa kaikille alustoille. Siinä on mielestäni hyvät lähtökohdat.
Suomen ja ruotsinkielisten teosten tarjonnasta minulla ei ole tarkkaa tietoa. En ole myöskään Kindle-lukijoiden nykytilanteesta ihan varmasti ajantasalla, mutta käsittääkseni ainakin .mobi-tiedostoiksi kääntämällä epubit ynnä muut saa näihin laitteiisiin siirrettyä. DRM-suojattujen tiedostojen kanssa tietysti voi tulla ongelmia.
Sen verran vinkkaan että ainakin jokin aika takaperin ostoksia tehdessäni vielä pystyi hyvin helposti Amazonin suojaukset poistamaan. Itse teen aina näin koska haluan suojaamattoman tiedoston talteen ja luen muutoinkin kirjat mieluummin iBooks-ohjelmalla kuin Amazonin omalla softalla iPadissa.
Tämä lienee Suomen lainsäädännön silmissä yhtä laitonta kuin kopiosuojatun itselle ostetun CD-levyn rippaaminen omaan käyttöön, joten moderaattori voi pelko persiissä päättää muokata tätä viestiä jos parhaaksi sen katsoo.
Huomautan vielä etten ole mikään aktiivikäyttäjä ekirjojen suhteen, joten en voi antaa kattavaa kuvaa asiasta. Mielestäni iPadin tai jonkin Android-tabletin kaltainen yleiskäyttöisempi alusta on kuitenkin ehkä varmempi ratkaisu kuin jonkin valmistajan erikseen valmistama ekirja-lukulaite mitä tulee useasta lähteestä hankittavien teosten käyttöön.
Suomen ja ruotsinkielisten teosten tarjonnasta minulla ei ole tarkkaa tietoa. En ole myöskään Kindle-lukijoiden nykytilanteesta ihan varmasti ajantasalla, mutta käsittääkseni ainakin .mobi-tiedostoiksi kääntämällä epubit ynnä muut saa näihin laitteiisiin siirrettyä. DRM-suojattujen tiedostojen kanssa tietysti voi tulla ongelmia.
Sen verran vinkkaan että ainakin jokin aika takaperin ostoksia tehdessäni vielä pystyi hyvin helposti Amazonin suojaukset poistamaan. Itse teen aina näin koska haluan suojaamattoman tiedoston talteen ja luen muutoinkin kirjat mieluummin iBooks-ohjelmalla kuin Amazonin omalla softalla iPadissa.
Tämä lienee Suomen lainsäädännön silmissä yhtä laitonta kuin kopiosuojatun itselle ostetun CD-levyn rippaaminen omaan käyttöön, joten moderaattori voi pelko persiissä päättää muokata tätä viestiä jos parhaaksi sen katsoo.
Huomautan vielä etten ole mikään aktiivikäyttäjä ekirjojen suhteen, joten en voi antaa kattavaa kuvaa asiasta. Mielestäni iPadin tai jonkin Android-tabletin kaltainen yleiskäyttöisempi alusta on kuitenkin ehkä varmempi ratkaisu kuin jonkin valmistajan erikseen valmistama ekirja-lukulaite mitä tulee useasta lähteestä hankittavien teosten käyttöön.
Perus hipsteri. pelle. -mindgame
-
Viesti Kirjoittaja MacFinn »
Mulla on lukulaitteena iPad ja iPhone. Aika monia kauppoja olen kokeillut, jotkut toimii, jotkut ei. B&N on surkein. Nykyisin ostan kirjat joko Applen tai Kobon kaupoista ja luen heidän sovelluksillaan. Kindlekin on koneessa, mutta ei ainakaan vielä juurikaan käytössä.
iMac 24" 4,5K, pari Mac miniä, iPhone 13, iPad 2021, Watch SE 2022 ja kaikenlaista muuta. FiMUG ry jäsen
-
Viesti Kirjoittaja lauri_hoefs »
Tässä muutaman kuukauden takaisessa ketjussa saattaa olla aiheeseen liittyvää tietoa: http://hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=42&t=194577.
Kobo Glo on omassa käytössä ollut nyt reilut 9kk, ja kokemus on ollut positiivinen. Laitetta ei ole lukittu Kobon omalle kirjakaupalle, joten se on turvallinen vaihtoehto. Helmet-yhteensopivuus pelaa, Adobe Digital Editionsilla saa kirjat siirrettyä laitteeseen.
Olen tosin kaivannut fyysisiä painikkeita sivunvaihtoon, ja niitä ei Kobon laitteista löydy. Cybook Odyssey vaikuttaisi siinä mielessä kiintoisalta laitteelta, että siitä löytyisivät sekä painikkeet, että valo. Tuossa linkatussa ketjussa kirjoittanut Kleer osannee kertoa laitteesta käyttökokemuksia.
Kumpaakaan ei tosin saa kivijalkakaupoista, vaan menee ulkomailta tilailuksi. Sonyn lisäksi joitakin Viewsonicin lukijoita on joskus saanut Jimm'siltä, ja ainakin aikaisemmin Cybookin laitteita sai Suomalaisesta Kirjakaupasta, mutta ovat valitettavasti saattaneet jättää uudemmat laitteet valikoimastaan.
Kobo Glo on omassa käytössä ollut nyt reilut 9kk, ja kokemus on ollut positiivinen. Laitetta ei ole lukittu Kobon omalle kirjakaupalle, joten se on turvallinen vaihtoehto. Helmet-yhteensopivuus pelaa, Adobe Digital Editionsilla saa kirjat siirrettyä laitteeseen.
Olen tosin kaivannut fyysisiä painikkeita sivunvaihtoon, ja niitä ei Kobon laitteista löydy. Cybook Odyssey vaikuttaisi siinä mielessä kiintoisalta laitteelta, että siitä löytyisivät sekä painikkeet, että valo. Tuossa linkatussa ketjussa kirjoittanut Kleer osannee kertoa laitteesta käyttökokemuksia.
Kumpaakaan ei tosin saa kivijalkakaupoista, vaan menee ulkomailta tilailuksi. Sonyn lisäksi joitakin Viewsonicin lukijoita on joskus saanut Jimm'siltä, ja ainakin aikaisemmin Cybookin laitteita sai Suomalaisesta Kirjakaupasta, mutta ovat valitettavasti saattaneet jättää uudemmat laitteet valikoimastaan.
-
Viesti Kirjoittaja Ape »
Joo, kiitos Lauri, tuon threadin luinkin ja olin jo aikalailla Kobon kannalla. Sitten katsoin tämän Kobo Glo VS Sony PRS-T2 vertailuvideon ja sen pohjalta kallistuin Sonyyn. Voi olla, että valon puute vielä saa toisiin aatoksiin.
Ja avausviestissäni unohdin mainita sen tietysti yhden tärkeimmistä ominaisuuksista: pitää voida lukea kirkkaassa päivänvalossa. Se jättää meidän perheen iPadit ja käsittääkseni muutkin tabletit rannalle tässä kisassa.
Ja avausviestissäni unohdin mainita sen tietysti yhden tärkeimmistä ominaisuuksista: pitää voida lukea kirkkaassa päivänvalossa. Se jättää meidän perheen iPadit ja käsittääkseni muutkin tabletit rannalle tässä kisassa.
5 viestiä
• Sivu 1/1
Palaa sivulle “Yleiskeskustelu laitteista”
Hyppää
- Yleiset aiheet
- ↳ Ajankohtaista Apple-maailmasta
- ↳ Käyttöjärjestelmät
- ↳ Ohjelmat
- ↳ Yleiskeskustelu
- Mac ja oheislaitteet
- ↳ Yleiskeskustelu laitteista
- ↳ MacBook, MacBook Pro ja MacBook Air
- ↳ iMac
- ↳ Mac mini
- ↳ Mac Pro ja Mac Studio
- ↳ Ongelmia Macin kanssa?
- iPhone, iPad ja Apple Watch
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -laitekeskustelu
- ↳ iPhone-, iPad- ja Apple Watch -ohjelmat sekä iOS
- ↳ Ongelmia iPhonen, iPadin tai Apple Watchin kanssa?
- Huviksi ja hyödyksi
- ↳ Off-topic
- ↳ Kuva ja graafinen suunnittelu
- ↳ Audio ja musiikki
- ↳ Video, televisio ja elokuvat
- ↳ Pelit ja pelaaminen
- ↳ Ohjelmointi, skriptit ja palvelimet
- ↳ Tietoturva ja varmuuskopiointi
- ↳ Verkot, mobiilidata ja muut puhelimet
- ↳ Retronurkka
- ↳ Foorumin ylläpito
- Kauppapaikka